Kun apua jaksamiseen ei saa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimetön1234556
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimetön1234556

Vieras
Helsingissä asiat on kyllä kenkulla tolalla. Olen ihan tavallinen kahden pienen lapsen työssäkäyvä äiti ja olen avoliitossa. Mies sairastui vakavasti lasten syntymän jälkeen sekä menetti työnsä. Miehen mielenterveysongelmat ovat vieneet minulta mehut ja viime talvena keräsin kaiken rohkeuteni ja soitin perheneuvolaan; me tarvitaan apua, etenkin mun jaksamiseen! Meille sanottiin perheneuvolasta, että heillä on sulku päällä, ei mahdu enää yhtään asiakasta. Minut ohjattiin soittamaan parisuhdeterapiaan. Sain vastauksen, että olemme jonossa jonoon. Olin väsynyt ja niin lähellä romahdusta. Eikä yksityiselle ollut varaa mennä.

Nyt kulunut vuosi on ollut taas rankka, kun miehen mieli sukelsi uudestaan, hän sukelsi syvemmälle & työpaikka meni. Soitin terveyskeskukseen saadakseni apua ja sain ajan lääkärille 1kk päähän, syyksi kirjattiin mielenterveysasiat.

Kuukauden odotettuani pääsin lääkärille ja kerroin tilanteestani, että tarvitsen apua - en pelkää että romahtaisin totaalisesti, mutta kaipaisin keskusteluapua - en jaksa jauhaa miehen mielenterveysongelmista ystäville, koska heillä ei ole kokemuksia asiasta. He vaan ihmettelee, miksei mies piristy...sanoppa se masentuneelle. Perheen pyöritys yksin, puolison sairastaessa vailla kelpoa apua ja työttömyys sekä tulojen romahdus on ollut minulle vaikea paikka. Tuntuu, että jos saisin jutella terapiassa vaikka 1-2 kertaa kuukaudessa, se helpottaisi purkamaan tätä vyyhtiä. Arki on niin kiireistä, etten voi pysähtyä miettimään. Enkä saa lapsia hoitoon mummolaan kuin pari kertaa vuodessa (isovanhemmat vuorotyössä). Mutta mitä se lääkäri terveyskeskuksessa sanoikaan:

Tämä on teidän ongelma, menkää perheterapiaan! Sanoin, että viimeksi kun yritin, meitä ei otettu asiakkaaksi sulun takia, hän sanoi: "no sille minä en voi mitään". Ymmärrän, ettei voi jonoille mitään, mutta se käsiä levittelevä asenne "voivoi" otti päähän. Missä empatia? Sanoin, että haluaisin mennä puhumaan yksin, omist murheistani ja lääkäri jankutti, että tämä on TEIDÄN ongelma, että pitää puhua yhdessä - ja se jatkoi: "minä en osaa sanoa, miksi sun miehesi on lakannut rakastamasta sinua jo vuosia sitten" :-O Siis lääkärille masennusoireisto oli samaa kuin rakkauden loppuminen. Siinä kohtaa minultakin tuli itku... Ei vaan voi olla totta. Lääkäri sanoi, ettei minulle voida määrä lääkkeitä, koska vaikeat asiat on kohdattava - eikä antanut suunvuoroa, kun yritin sanoa, etten halua lääkkeitä vaan haluan päästä juttelemaan!!!!

Lopulta sain käteen numeron psyk.sairaanhoitajalle, jolle en aio enää soittaa. Mä en vaan jaksa enää yrittää saada apua enkä halua mennä kuuntelemaan saarnaa rakkaidettomuudesta, vaan haluaisin purkaa päätäni, tätä ahdistusta ja surua.

Ei huolta, lapset jaksan hoitaa ja kodinkin, en vaan tiedä miten selviän miehen omaishoitajana :-( Hänen työpaikan myötä meni myös työpaikkalääkäri, pelottaa kun hän menee uusimaan masennuslääkereseptin kunnalliselle puolelle, saako hän samaa kohtelua?????

Toistan: minun lapsilla ei ole hätää, mutta kyllä kun lukee lehdistä miten julmia lapsille jotkut vanhemmat ovat ja avun saanti on tätä luokkaa niinkuin minulla (en voi kertoa teille raskauttavia asianhaaroja koska silloin tutut tunnistaisivat minut), niin ihmekös tuo :(

Mutta onhan se pelottava ajatus, mistä mä sitten saan lisää voimia, jos ne kokonaan loppuu joskus? Toivotaans, ettei lopu.

Tilanteesi (tilanteenne) kuulostaa vaikealta. Oletko kysynyt apua seurakunnalta? Onko sinun mahdollista saada lapsia hoitoon vaikka jollekin kaverille/naapurille? Entä sinun oma työterveyslääkäri?

Tiedän miltä tuntuu kun joutuu yksin pyörittämään arkea eikä ole ketään jolle edes puhua siitä (puhumattakaan, että joku konkreettisesti auttaisi). Toivottavasti saatte apua joltakin taholta!

http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

Tuolta Suomen mielenterveysseuran sivuilta löytää niin numeron mihin voi soittaa kuin myös erilaisia vertaistukiryhmiä.
Lastensuojeluun kehoittain ottamaan myös yhteyttä ei sen vuoksi, että teidän lapsilla epäilisin olevan akuuttia hätää vaan siksi, että saisitte esim. tukiperheen ja pääsisit sen myötä hengähtämään. Toinen paikka on Pela josta myös tukiperhe toimintaan järjestetään, eikä ole lastansuoljelun alaista.
Kirkon diakonissan kanssa voi myös käydä juttelemassa ja kirkolla on useilla paikkakunnilla parisuhdeterapiaa.
Voimia ja jaksamista. Masentuneen/mielenterveyden ongelmista kärsivän omainen on itse vaarassa sairastua esim. masennukseen. Kuulostaa todella raskaalte sun tilanne :hug:

Ei voi olla totta! Lääkäri ei kyllä ollut nyt tilanteen tasalla ja todella epäasiallista käytöstä. Soita sille psyk.sairaanhoitajalle ja uudestaan neuvolaan, jos siellä perheneuvolassa olisi nyt aikaa. Lääkäristä pitäisi tehdä valitus.

Helsingissä se psyk sairaanhoitaja taitaa olla just se kuuntelija. Se ei tuputa lääkkeitä vaan voi vaan jutella. Tilanne on varmasti vaikuttanut tilapäisesti sinunkin mielenterveyteesi, ei niin että olisit sairas, mutta liian kovilla olet. Kokeile sitä psyk sairaanhoitajaa. Äkillisesti leskeksi jäänyt tuttuni koki sen hyväksi, samoin työuupunut tuttavani. Saivat siellä kertoa tuntemuksiaan.

provo.

Tiivistä vähän tota stoorin alkua.

Jos oikeasti mies olisi vakavasti sairastunut niin suakin olisi jo kutsuttu psyk. polille puolisona juttelemaan, ja taatusti tietäisit mitä kautta hakea apua ja miten. Että tää romaani jääköön kirjoittamatta jos et toin paremmin osaa taustatyötä tehdä.

Tilanteesi (tilanteenne) kuulostaa vaikealta. Oletko kysynyt apua seurakunnalta? Onko sinun mahdollista saada lapsia hoitoon vaikka jollekin kaverille/naapurille? Entä sinun oma työterveyslääkäri?

Tiedän miltä tuntuu kun joutuu yksin pyörittämään arkea eikä ole ketään jolle edes puhua siitä (puhumattakaan, että joku konkreettisesti auttaisi). Toivottavasti saatte apua joltakin taholta!

Oma työterveys ei kata muuta kuin yleislääkärin, joka taas antaisi saikkua, mitä en halua. Seurakuntaa en ole vielä kokeillut. Ei vaan jaksaisi enää hakea ja selittää ja yrittää... Eipä miehenikään työpaikkalääkärissä helpolla päässyt: itse on joutunut varaamaan aikoja ja sopimaan tapaamisia lääkärissä - joita on peruttu hänelle ilmoittamatta "oho, eikö sinulle soitettu?" Ja on annettu aikoja toimipisteisiin jotka onkin kiinni ym. Vaikeaa, kun ajattelee että toisen mieli on sairas ja voimat loppu - sitten pitää itse taistella: miten käy niiden heikoimpien yksilöiden, joilla ei ole vaimoa yms. auttamassa eteenpäin?

Sitkeää tekoa kun olen, ajattelen että kyllä tämä tästä, hammasta purren ja kevättä odotellen... Olisipa luksusta, jos olisi voinut saada tk: sta apua, tämä vellova olotilakin on ihan pösilöä...

Sinuna ottaisin asumuseron miehestä, jos kerran mistään ei apua ole saatavissa ja miehen käytös saa sinut lähelle romahduspistettä. ehkä asioita on hlepompi selvitellä kun toinen ei ole niin lähellä aiheuttamassa lisää pahaaoloa.

[QUOTE="Alkup.";29334674]Olisipa luksusta, jos olisi voinut saada tk: sta apua, tämä vellova olotilakin on ihan pösilöä...[/QUOTE]

Sähän sait apua, se psyk. sairaanhoitaja on sitä juttelua varten, sama kuin terapia.

Siis mä en nyt tajunnut. Halusit jutella, sait psyk. sairaanhoitajan numeron ja sitten et aiokaan soittaa sille. Siis et haluakaan jutella?

Arvaa, jos sä olet poikki ja joudut monta kertaa selittää saman etkä vaan saa apua mistään, josain kohtaa lalkaa tuntua siltä, et ei vaan enää jaksa, jos taas tulee märkä rätti...mä haluaisin päästä jatkamaan sitä asiaani eteenpäin enkä jauhaa tiivistetysti sitä samaa ongelmaa uudestaan ja uudestaan, mikä päätyy tilanteeseen, että sori, ei voida auttaa.

Ymmärsitkö nyt?

[QUOTE="viera";29334651]http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

Tuolta Suomen mielenterveysseuran sivuilta löytää niin numeron mihin voi soittaa kuin myös erilaisia vertaistukiryhmiä.
Lastensuojeluun kehoittain ottamaan myös yhteyttä ei sen vuoksi, että teidän lapsilla epäilisin olevan akuuttia hätää vaan siksi, että saisitte esim. tukiperheen ja pääsisit sen myötä hengähtämään. Toinen paikka on Pela josta myös tukiperhe toimintaan järjestetään, eikä ole lastansuoljelun alaista.
Kirkon diakonissan kanssa voi myös käydä juttelemassa ja kirkolla on useilla paikkakunnilla parisuhdeterapiaa.
Voimia ja jaksamista. Masentuneen/mielenterveyden ongelmista kärsivän omainen on itse vaarassa sairastua esim. masennukseen. Kuulostaa todella raskaalte sun tilanne :hug:[/QUOTE]

Kiitos <3

Helsingissä se psyk sairaanhoitaja taitaa olla just se kuuntelija. Se ei tuputa lääkkeitä vaan voi vaan jutella. Tilanne on varmasti vaikuttanut tilapäisesti sinunkin mielenterveyteesi, ei niin että olisit sairas, mutta liian kovilla olet. Kokeile sitä psyk sairaanhoitajaa. Äkillisesti leskeksi jäänyt tuttuni koki sen hyväksi, samoin työuupunut tuttavani. Saivat siellä kertoa tuntemuksiaan.

Kiitos, ehkä uskallan vielä yrittää...

Soita nyt sinne sairaanhoitajalle, hyvä ihminen! Ymmärrän, että väsyttää ja suututtaa, kun mistään ei saa apua, mutta kyllä sitä lopulta jostain tulee, kun jaksat vielä yrittää <3 Erityisen kurjaa, että sitä apua joutuu ruinaamaan ja vaatimaan, kun tilanne on jo muutenkin raskas, mutta vaikuttaisi siltä, että sulla viimein on oikean paikan puhelinnumero. Psykiatriset sairaanhoitajat ovat mielestäni juuri niitä, joilta saa keskustelu/kuunteluapua, itse kävin depressiohoitajalla, joka siis taisi olla koulutukseltaan juuri tuo psyk. sairaanhoitaja. Lähinnä se kyseli ja kuunteli, ei paasannut tai tuputtanut mitään, sain vaan jutella asioista jotka mieltä painaa.

[QUOTE="hmh";29334671]provo.

Tiivistä vähän tota stoorin alkua.

Jos oikeasti mies olisi vakavasti sairastunut niin suakin olisi jo kutsuttu psyk. polille puolisona juttelemaan, ja taatusti tietäisit mitä kautta hakea apua ja miten. Että tää romaani jääköön kirjoittamatta jos et toin paremmin osaa taustatyötä tehdä.[/QUOTE]

Älä laita lottoa vetämään tänään, koska veikkasit niin pieleen. En ole provo ja tosimaailmassa ei puolisoa pyydetty mihinkään juttelemaan. Et silleen ja kiitti kommentista.

Soita nyt sinne sairaanhoitajalle, hyvä ihminen! Ymmärrän, että väsyttää ja suututtaa, kun mistään ei saa apua, mutta kyllä sitä lopulta jostain tulee, kun jaksat vielä yrittää <3 Erityisen kurjaa, että sitä apua joutuu ruinaamaan ja vaatimaan, kun tilanne on jo muutenkin raskas, mutta vaikuttaisi siltä, että sulla viimein on oikean paikan puhelinnumero. Psykiatriset sairaanhoitajat ovat mielestäni juuri niitä, joilta saa keskustelu/kuunteluapua, itse kävin depressiohoitajalla, joka siis taisi olla koulutukseltaan juuri tuo psyk. sairaanhoitaja. Lähinnä se kyseli ja kuunteli, ei paasannut tai tuputtanut mitään, sain vaan jutella asioista jotka mieltä painaa.

Kiitos. En ole aiemmin kuullut edes psykiat.sairaanhoitajasta, sillä suhtauduin vähän epäilevästi, että kannattaako edes yrittää.... Kuulostaa siis lupaavalta!

[QUOTE="Leea";29334677]Sinuna ottaisin asumuseron miehestä, jos kerran mistään ei apua ole saatavissa ja miehen käytös saa sinut lähelle romahduspistettä. ehkä asioita on hlepompi selvitellä kun toinen ei ole niin lähellä aiheuttamassa lisää pahaaoloa.[/QUOTE]

Nimenomaan kaipaisin sitä keskusteluapua, kun haluaisin selvittää omaa jaksamista, näitäkin asioita.

Psyk saiaraanhoitaja tarjoaa nimenomaan keskusteluapua masennuksessa ja kriisitilanteissa. Soita hänelle ja varaa aika! Sitten kun voimia riittää ks Omaiset mielenterveystyön tukena ry. Heillä vertaisryhmiä omaisille, joissa pääsee puhumaan samassa tilanteessa olevien kanssa. Tsemppiä, olet vahva ja rohkea ihminen!

Yhteistyössä