Kun ei enää jaksa (on koirasta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reissussa rähjääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reissussa rähjääntynyt

Vieras
Elikkä otin tyhmänä itselleni käytösongelmallisen, aikuisen, sekarotuisen koiran vuosi sitten. Koiria on mulla ollu rottweilereistä kääpiösnautsereihin. Vain yksi pentu, muut tulleet aikuisina, joilla jokin ongelma, jonka takia haluttu luopua. Kaikista tullut oikein yhteiskuntakelpoisia, tottelevaisia koiria, joiden kanssa tuloksia saatu aikaan jo lyhyessä ajassa.

Mutta tämä...tämän kanssa on tahkottu nyt vuoden verran. Heti alusta asti on koulutettu hyviksi todetuilla metodeilla, mutta pysyviä tuloksia ei synny. Jonakin päivänä tuntuu, et hei, tää koirahan oppii ja edistyy, mutta seuraavan päivänä on kaksi kertaa pahempi. Ulkona on siis täys pässi.
Vetää hihnassa ku hullu ja haukkuu ihan kaikelle.

Kuonopannan otin käyttöön, ja hei, sehän oppi olemaan vetämättä! Ilman kuonopantaa tämä ihme kesti 2 viikkoa ja otin pannan taas käyttöön. Eiku tämä sitten oppinut pitämään päätänsä niin, ettei kuonopanta haittaa vetämistä ollenkaan!
Ja sitten tuo "haukkuminen" (en vaan voi sanoa kiljumista haukkumiseksi)... Se kiljuu ihan kaikille ja kaikelle, pelkkä muistikuva: "tuossa puussa joskus oli lintu", riittää ja sitten haukkutaa ja haukutaan ja haukutaan.. vaikka tuomiopäivään asti.

Mulla rahkeet ja jaksamus lopussa. Vauva syntyy syksyllä. Ajatuskin tuon koiran ja vähän vaativammankin vauvan kanssa elämisestä hirvittää.

Miten olis, piikille?

Ootko koittanut tehdä hihnasta "vedonestovaljaat"? On toiminut meillä jokaisella 5 koiralla.

Jääkö siis paikalleen haukkumaan/vinkumaan? Vai lähteekö rynnimään kohti? Suostuuko jatkamaan matkaa ongelmitta?

Minkä kokoinen koira?

hae ensin ammattilaiselta apuja. jospa se siitä kuitenkin.

mulle tuli toinen koira kun se oli 10kk ikäinen. se ei ollut ongelmakoira, vaan asunut maalla metsän keskellä. sillä otti yli 2v (!!!!!) sopeutua tänne lähiöön. se pissi sisälle, pelkäsi kaikkea ulkona olevaa jne. olin jo luopumassa siitä että pääsisi maalle, mutten voinut. kävin koirankouluttajan luona ja hänkin oli ns. luovuttamassa. mitään tuloksia ei tullut. koita pelkäsi kaikkea ihan hulluna ja minä olin ainoa josta lohtua ja turvaa haki. sitten vaan alkoi tapahtua kuin itsestään. koiruus alkoikin itsestään oppia ettei täällä nyt olekaan mitään pelättävää. edelleen se haukkuu vieraat mutta menee moikkamaan kuitenkin. lenkillä koittaa räyhiä muille mutta pienen pieni nykäisy hihnassa riittää lopettamaan sen käytöksen.

tsemppiä! älä luovuta vielä. äläkä missään nimessä vie piikille. se voi löytää vielä kodin jossa sen konnuudet ei haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Niin, kun sen eläimen ottaa siitä pitää myös vastata.

Paitsi kun vauva tulossa niin luovutaanpa koirasta...

Ei koiran piikitys ole mikään luuseriteko. Koiran saa piikittää ilman noinkaan hyviä syitä kuin mitä ap:llä on. Jopa ilman syytä jos koirasta haluaa luopua.

Paljon armeliaampaa on antaa eläinlääkärin kauniisti nukuttaa eläin ikiuneen, kuin laittaa eläin kiertolaiseksi uusiin koteihin.

Ja erityisesti kuvatun kaltaista ongelmakoiraa EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA LAITTAA KIERTOON! Se jos mikä on eläinrääkkäystä sillä tuonkaltainen koira herkästi joutuu pahoinpidellyksi kun omistaja ns. "saa tarpeekseen".

Moni luopuu koirasta ihan turhaan mutta ap:n tapauksessa luopuminen ei ole turhaa, vaikka vauvaa ei edes olisi tulossakaan.

ihmisillä on ihan oikeasti ongelmana se, että kaikki elukat pitää pelastaa...valitettavasti se ei aina onnistu. :( onko kyseessä kumpaa sukupuolta oleva? jos kyseessä on jo vanhempi koira, laittaisin piikille. en tiedä nauttiiko koirakaan elämästänsä koska vaikuttaa siltä, että on ongelmat syvällä pään sisällä. sekarotuisissakin kun on niitä rotuyhdistelmiä, joita ei pitäisi koskaan syntyä..

vaikutat jo siltä, että olet kokeillut kaikkea ja kokenut koiraihminen. sillä tuota piikkiä harkitsisin. koirakoulua voisi kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Niin, kun sen eläimen ottaa siitä pitää myös vastata.

Paitsi kun vauva tulossa niin luovutaanpa koirasta...

Tuu hakee pois ja yritä olla viikko ton koiran kanssa.

Kyllä mulle on oma lapsi ja hänen kanssaan jaksamus tärkeetä, kuin se, että joudun tappelemaan käytösongelmaisen koiran kanssa kun tulosta ei näy.
Kaikki muut koirat menneet vanhuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Valjaat ja haukunestopanta? Vai onko ongelmana ehkä nyt se, että kadut koiran ottamista?

On kokeiltu näitäkin.
Ongelmana on se, että mä en millään jaksais tapella ton koiran kanssa, kun ei näy valoa tämän tunnellin päässä. Muistan kun oli minulla puoli vuotta ollut, ajattelin, että kyllä viimeistään sillon kun on vuoden minulla ollut, tulosta näkyy, ei näy ei.

Alkuperäinen kirjoittaja fdfjf:
Koirakouluun/käytöskurssille tms. Laita googleen oma paikkakuntasi ja hakusanaksi vaikka 'ongelmakoira' tai 'koirakoulu' niin pitäis löytyä.

Ei ole täällä päin.
3 kouluttajalla käyty useaan otteeseen, heiltäkin niksit loppu.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ootko koittanut tehdä hihnasta "vedonestovaljaat"? On toiminut meillä jokaisella 5 koiralla.

Jääkö siis paikalleen haukkumaan/vinkumaan? Vai lähteekö rynnimään kohti? Suostuuko jatkamaan matkaa ongelmitta?

Minkä kokoinen koira?

Kuonopanta on meillä todettu paremmaksi, niin kauan ku se jotain auttoi.
Rynnii kohti ja yrittää saada itseänsä remmistä irti, joudun kirjaimellisesti raahaamaan sen paikalta pois.

Keskikokoinen koira. Sakemannia ja rotikkaa sekaisin.

Joko koira on kastroitu/steriloitu? Mä veisin ihan kärkeen koiran leikkaukseen, hommaisin vedonestovaljaat ja varaisin ongelmakoirakouluttajalta ajan. Jos ei kerta kaikkiaan ala sujua, niin sitten piikille. Ei kannata etsiä uutta kotia, koiralle äärimmäisen stressaavaa, jos koti vaihtuu jatkuvasti ja emäntä/isäntä myös, eikä koiralla tunnu olevan nytkään hajuakaan miten ihmisten parissa tulisi elää.

Jaa'a. Ootko yrittänyt käyttää eläinlääkärille, he voisivat määrätä esim. lääkkeitä tuohon käytökseen. Tosin en tiedä onko koiran elämä 'huumattuna' kovin mukavaa, muttei se varmaan noinkaan ole... Tai jos koiralle ei löydy uutta kotia, sellaista, jossa jaksettaisiin yrittää ja antaa rauhallisemmat olosuhteet loppuiäksi, niin ehkä sitten piikille mutta kysy ensin lääkäriltä.

Alkuperäinen kirjoittaja cella:

mulle tuli toinen koira kun se oli 10kk ikäinen. se ei ollut ongelmakoira, vaan asunut maalla metsän keskellä. sillä otti yli 2v (!!!!!) sopeutua tänne lähiöön. se pissi sisälle, pelkäsi kaikkea ulkona olevaa jne. olin jo luopumassa siitä että pääsisi maalle, mutten voinut. kävin koirankouluttajan luona ja hänkin oli ns. luovuttamassa. mitään tuloksia ei tullut. koita pelkäsi kaikkea ihan hulluna ja minä olin ainoa josta lohtua ja turvaa haki. sitten vaan alkoi tapahtua kuin itsestään. koiruus alkoikin itsestään oppia ettei täällä nyt olekaan mitään pelättävää. edelleen se haukkuu vieraat mutta menee moikkamaan kuitenkin. lenkillä koittaa räyhiä muille mutta pienen pieni nykäisy hihnassa riittää lopettamaan sen käytöksen.

tsemppiä! älä luovuta vielä. äläkä missään nimessä vie piikille. se voi löytää vielä kodin jossa sen konnuudet ei haittaa.

"Äläkä missään nimessä vie piikille."

Miksi ei?

Oletteko jotain koiranvihaajia kun ette halua koiralle armeliasta piikkiä vaan toivotte laumaeläimen joutuvan revityksi oman laumansa jäsenyydestä yhä uudestaan ja uudestaan... Tämäkin ap:n koira on jo ainakin kerran kotia vaihtanut, ehkä useamminkin.

Tuollainen "hellämielisyys" on julmuutta ja itsekkyyttä, ei haluta koiraa piikittää kun ITSELLE tulisi siitä paha mieli. Koiran fiiliksistä ja elämästä viis... Se saa kiertää maailmalla kodista toiseen vain että sinun ei tarvitse tuntea surua siitä että veit sen piikille.

Ja missä tuollaiset kuvatunlaiset "konnuudet" ei koiran ja omistajan päivittäistä elämää haittaa? No, lähinnä jossain mettäperällä jumalanseläntakana missä koira on sidottu juoksulankaan pihan perälle ja missä se ei mitään koskaan näe eikä koe ja ei näinollen haukukaan. Tai jos haukkuu niin kukaan ei välitä.

VIE AP KOIRASI PIIKILLE JOS SILTÄ TUNTUU ETTÄ ET JAKSA. Ole koiran vieressä loppuun saakka, anna sille rauhallinen lähtö koirien taivaaseen niin tiedät hoitaneesi koirasi loppuun asti esimerkillisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja cella:

Kun olisikin tullut jostain pellolta tänne "kaupunkiin", ymmärtäisin vielä, mutta samassa ympäristössä asunut koko ikänsä.

Ja sen päätin, kun tuon koiran otin, että se ei täältä muuta kuin kuoppaan lähde, tämä on jo sen 3 koti.

Itsekkin tässä pohdin että olisiko parempi koiralle lopettaa se vai antaa uuteen kotiin. Meillä ei siis mikään ongelmakoira, mutta tarvitsisi paljon enemmän lenkkejä, aktiviteetteja ja touhua kuin pystyn tällä hetkella tarjoamaan. :( Syksyllä tulee vielä vauva, joten aikaa ei jää silloin edes noille pienille lenkeille.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Piikille vaan. Rajansa kaikella. Vauva on nyt tärkein. Ainakin pitäisi olla.

Siis vauvahan on AINA tärkein tai ainakin pitäisi olla. Mutta eihän tässä nyt pääasiassa siitä olekaan kysymys että vauva on tulossa.

Toki moni luopuu koirastaan ihan turhaan "koska vauva on tulossa", tiedän näitä.

Mutta ap:n tilanteessa koiran piikitys voisi olla harkinnan arvoinen juttu ilman vauvan tuloakin.

Alkuperäinen kirjoittaja voih:
Itsekkin tässä pohdin että olisiko parempi koiralle lopettaa se vai antaa uuteen kotiin. Meillä ei siis mikään ongelmakoira, mutta tarvitsisi paljon enemmän lenkkejä, aktiviteetteja ja touhua kuin pystyn tällä hetkella tarjoamaan. :( Syksyllä tulee vielä vauva, joten aikaa ei jää silloin edes noille pienille lenkeille.

Miksei muka jää aikaa vauvan jälkeen pienille lenkeille? Mä en ole koskaan ehtinyt niin paljoa lenkkeillä, kuin viime vuosien aikana, kun olen lenkkeillyt vaunujen ja rattaiden kanssa koiraa ulkoiluttaen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ihmisillä on ihan oikeasti ongelmana se, että kaikki elukat pitää pelastaa...valitettavasti se ei aina onnistu. :( onko kyseessä kumpaa sukupuolta oleva? jos kyseessä on jo vanhempi koira, laittaisin piikille. en tiedä nauttiiko koirakaan elämästänsä koska vaikuttaa siltä, että on ongelmat syvällä pään sisällä. sekarotuisissakin kun on niitä rotuyhdistelmiä, joita ei pitäisi koskaan syntyä..

vaikutat jo siltä, että olet kokeillut kaikkea ja kokenut koiraihminen. sillä tuota piikkiä harkitsisin. koirakoulua voisi kokeilla.

Kyseessä on leikattu uros, leikattu yli vuosi sitten. Senkin entinen omistaja teki käytösongelmien takia.

Tosiaan tuntuu siltä, että kaikki on nyt kokeiltu. Nyt oon kaiken oikeesti tehny tän koiran eteen, et se vois elää meidän perheen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja voih:

Mikä rotu sinulla?

Monikin koira kaipaisi enemmän lenkkejä kuin mitä käytännössä saa päivittäin, mutta suuri osa koirista sopeutuu siihen vähään mitä omistaja kykenee sille tarjoamaan.

Omiakin koiriani pitäisi lenkittää päivittäin paljon enemmän kuin mitä ehdin/viitsin mutta siksipä minulla onkin aina kaksi tai kolme terrieriä yhtäaikaa niin silloin koirat keskenään päivisin vääntävät pihalla ja liikkuvat keskenään eikä minun tarvitse koko ajan olla kävelemässä kun itselläkin on jälkikasvua.

Jos minulla olisi täällä kotona vain yksi koira niin se olisi tällä aktiviteettien määrällä varmasti kuoliaaksi tympääntynyt ja hajottaisi koko asunnon! Kun on kaksi tai kolme niin ongelmaa ei ole meillä esiintynyt.

Yhteistyössä