Kun ei imetä syystä taikka toisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mikä siinä on kun tuosta imettämättömyydestä niin hirveästi syyllistetään? Puhutaan miten se lapsi jää ihan vaille läheisyyttä. Anteeks vaan eikö muuta läheisyyttä oo ku tissiläheisyys? Meillä ainakin vauva sai olla paljon iholla ja sylissä, ja pullosta kun ruokittiin niin katsekontaktia on aina. Ikinä ei ole vauva jäänyt ilman huomiota ja läheisyyttä.
Sit tää perinteinen "tissimaidosta saa vasta aineita, niin ei sairastu". Pyh pah sanon minä. Kumma juttu kun meidän poika on kohta vuoden eikä mitään muuta ole ollut kun yksi pieni nuha. Ja ikätoveri jota edelleen imetetään, on sairaana siis ihan kokoajan. On korkeaa kuumetta ja korvatulehduksia. Jatkuvasti myös räkäinen. Sama lapsi on myöskin todella tyytymätön ollut aina. Äiti väsynyt kun lapsi heräilee yöllä jatkuvasti ja on itkuinen. Meillä on ollut aina niin tyytyväinen vauva. Kahden-kolmen kk ikäisenä alkoi jo nukkua yötkin putkeen, ja aina 9-12 h . Sitä ennen heräsi yhdesti yössä syömään korviketta.
Meillä myös on lähdetty liikkeelle hyvin aikaisin. Pikkumies oli juuri 6kk kun nousi tukea vasten seisomaan ja lähti samana päivänä myös tuen kanssa kävelemään. Täysimetetyt on jotenkin niin paljon pienempiä ja kehittyvät paljon hitaammin. Itse olen miettinyt voisiko yksi syy olla jopa se että korvikkeissa on lisättyä d vitamiinia. Eli korvikevauvat saavat yhteensä paljon enemmän d:tä kun imetettävät. Nämä d vita suosituksethan ovat suomessa huomattavasti alhaisempia kuin muualla...

Sitten on myös tämä pulloruokinnan helppous. Ei tarvi kaivella tissejä jokapaikassa esille ja leikkiä lehmää. Myös isä voi ruokkia lasta, mikä taas auttaa äidin jaksamista. Lapsi myös myöhemmin helpompaa viedä joskus hoitoon koska ei ole kenenkään tissistä riippuvainen. Äiti saa omaa aikaa, kun joku muukin voi ruokkimisen hoitaa. Lapsi tyytyväinen, kun pullosta saa aina juuri sen määrän kun tarvii. Ja pullo toimii aina. Ei kipua rinnoissa/ nänneissä. Ei stressiä, ei pelkoa saako lapsi riittävästi ruokaa. Yöt sujuu loistavasti. Lapsi hyvällä päällä. Jne.. välillä mietin miksi kukaan enää valitsee vapaaehtoisesti imetyksen? Toki jos on masokisti ja nauttii jotenkin niistä tuhannesta yösyötöstä ja kivusta tisseissä.
Minulle on jopa sanottu, että nykyajan korvikkeet ovat jo niin laadukkaita, että yhtä hyvää ellei jopa parempaa ruokaa lapselle kuin tissimaito.
En ole imetystä vastaan. Siitä vaan jos siitä tykkää ja se toimii oikeasti sekä äidille että lapselle. Mutta älkää hyvät äidit kärsikö ellei se toimi! On olemassa toinenkin loistava vaihtoehto, uskaltakaa valita se jos vähääkään siltä tuntuu. Teillä on täysi valta päättää siitä! <3

Oikein inhottaa tämä imetyspropaganda mitä kaikkialla toitotetaan. Niin moni kun imetyksen takia joutuu kärsimään. Suomessa neuvolat on jämähtäneet kivikaudelle tämän asian kanssa. Järkyttävää miten painostetaan sellaiseen mikä ei tunnu hyvältä. Ja sitten raastavampaa on se miten toiset äidit korostavat omaa paremmuuttaan sillä että imettävät. Hyi teitä. Hyvä äiti on se joka ruokkii lasta, ja sillä tavalla joka sopii juuri sille perheelle. Olkaa rohkeasti mitä olette, näin saadaan asenteita muutettua.. maailmalla pulloruokinta on jo ihan normaali hyväksytty asia, mutta suomessa asiat muuttuvat hitaammin..
Jos imetys ei suju tai se tuntuu pahalle jostain syystä, vaihtakaa pulloon. Se ei ole mitään oikeuksien riistämistä taikka huonon äidin merkki (toisin kuin vannoutuneet imetysfriikit väittävät). Se.on rohkeutta toimia niin kuin juuri teille on hyväksi. Paskaa voi sataa niskaan, mutta älkää välittäkö. Kritiikki kertoo vai niiden toisten osapuolten omasta epävarmuudesta. Ken ties ovat pian kateellisiakin kun sinä uskalsit tehdä sen ratkaisun. Vaikka imetys ei onnistu tai et vain halua siihen ryhtyä, sinä et ole paska äiti. Sinä olet hyvä äiti. Sinä sopeudut tilanteeseen ja hoidat lastasi hienosti! <3

Minä uskallan puhua imettämättömyydestäni avoimesti, vaikka sitä paskaa välillä saa kulla. En välitä. Tein ratkaisun jonka avulla meidän arki sujuu loistavasti. Rakas lapseni on terve ja kasvaa hyvin. En suostu kuunnella tuota imetyspropagandaa hetkeäkään, älkää te muutkaan samoin valinneet. Sinä tiedät että hoidat lastasi parhaalla mahdollisella tavalla. Ja lapsesi on onnellinen juuri näin.

Ja lopuksi vielä toivon maailmanrauhaa

Tunnen yhden naisen, jonka vauva jo reilu puolivuotias. ei halua antaa mitään muuta ruokaa kuin tissimaitoa, ja näin aikoo vuoden ikäiseksi. Isää harmittaa kun muut puhuvat kiinteiden maistelusta ja miten on opittu konttaamaan ja seisomaan ym.. mutta akka ei anna kun tissimaitoa. Tykkää vissiin imetyksestä niin paljon. Lapsi on ihan jäljessä ikäisiään kehituksessä. On pienikokoinen eikä kuulemma paljon muuta osaa kun maata. Kääntyy jonkun verran. Hirveää seurata vierestä. Tämä kai se sitä laiminlyöntiä on. Ei ajatella kun omaa hyvää oloa, minkä imetys tuottaa.. eli siis hyödytään vaan lapsesta tällä tavoin?! Ja sen isän harmistuksen näkee silmistä niin, kun vaimo yksin päättänyt näin.. voi elämä millasia heppuja maa päälläsä kantaapi..

Nyt on kuule aika paljon sinun omien korvien välissä. En usko että yksikään ihminen on sinulle sanonut että vain imettämällä voi tarjota läheisyyttä tai että ei-imettävä on huono äiti. Mutta imetyksen vaikutus infektioihin ja aikuisiän sairastavuuteen ei kumoudu sinun ja naapurin Petterin kokemuksilla, ja oma aiheettoman syyllisyytesi vuoksi keksitty imetyksen vaikutus esimerkiksi motoriseen kehitykseen hidastavasti ei auta sinua tai lastasi. Vauvan syödyn määrän säätely häiriintyy nimenomaan herkemmin pullolla kuin imettäessä ja d-vitamiinisuositukset on erikseen imetetyille ja pulloruokituille. Loppuja vääriä tietoja en edes jaksa korjata. Vauvaiässä tämä ymmärrettävästi vielä herättää suuria tunteita, mutta jos imetykseen liittyvät faktat ja imetyksen edistämiseen liittyvä tutkimustietoon perustuva tiedotus ahdistaa kovasti vielä lapsen kasvaessa, niin kannattaa hakeutua viimeistään silloin neuvolapsykologin juttusille.

Jokainen äiti voi valita olla imettämättä, ihan niin kuin kaikkia muitakin suosituksia voi valita olla noudattamatta, mutta suotta hernehtiä sitä että ne on olemassa. Ne on olemassa siksi että valinnan voi tehdä tietoisesti, imettääkö, käyttääkö 4-vuotiaalla turvaistuinta, paljonko tarjoaa liikuntaa lapselle päivisin ja mitä hammastahnaa käyttää.

• Tykkää
Reactions: .....
Tunnen yhden naisen, jonka vauva jo reilu puolivuotias. ei halua antaa mitään muuta ruokaa kuin tissimaitoa, ja näin aikoo vuoden ikäiseksi. Isää harmittaa kun muut puhuvat kiinteiden maistelusta ja miten on opittu konttaamaan ja seisomaan ym.. mutta akka ei anna kun tissimaitoa. Tykkää vissiin imetyksestä niin paljon. Lapsi on ihan jäljessä ikäisiään kehituksessä. On pienikokoinen eikä kuulemma paljon muuta osaa kun maata. Kääntyy jonkun verran. Hirveää seurata vierestä. Tämä kai se sitä laiminlyöntiä on. Ei ajatella kun omaa hyvää oloa, minkä imetys tuottaa.. eli siis hyödytään vaan lapsesta tällä tavoin?! Ja sen isän harmistuksen näkee silmistä niin, kun vaimo yksin päättänyt näin.. voi elämä millasia heppuja maa päälläsä kantaapi..
Joo meilläkin isä niiiiin halusi että aloitetaan kiinteet. Jep, yhden kerran syötti. Sit muisti mitä se homma taas olikaan.

Nyt on kuule aika paljon sinun omien korvien välissä. En usko että yksikään ihminen on sinulle sanonut että vain imettämällä voi tarjota läheisyyttä tai että ei-imettävä on huono äiti. Mutta imetyksen vaikutus infektioihin ja aikuisiän sairastavuuteen ei kumoudu sinun ja naapurin Petterin kokemuksilla, ja oma aiheettoman syyllisyytesi vuoksi keksitty imetyksen vaikutus esimerkiksi motoriseen kehitykseen hidastavasti ei auta sinua tai lastasi. Vauvan syödyn määrän säätely häiriintyy nimenomaan herkemmin pullolla kuin imettäessä ja d-vitamiinisuositukset on erikseen imetetyille ja pulloruokituille. Loppuja vääriä tietoja en edes jaksa korjata. Vauvaiässä tämä ymmärrettävästi vielä herättää suuria tunteita, mutta jos imetykseen liittyvät faktat ja imetyksen edistämiseen liittyvä tutkimustietoon perustuva tiedotus ahdistaa kovasti vielä lapsen kasvaessa, niin kannattaa hakeutua viimeistään silloin neuvolapsykologin juttusille.

Jokainen äiti voi valita olla imettämättä, ihan niin kuin kaikkia muitakin suosituksia voi valita olla noudattamatta, mutta suotta hernehtiä sitä että ne on olemassa. Ne on olemassa siksi että valinnan voi tehdä tietoisesti, imettääkö, käyttääkö 4-vuotiaalla turvaistuinta, paljonko tarjoaa liikuntaa lapselle päivisin ja mitä hammastahnaa käyttää.

(y)

Sit on vielä tää et imetys jouduttaa raskaudesta palautumista... No mulla jäi raskauskilot synnärille. Heti ku lapsi ulkona, mahduin ihan tavallisiin vaatteisiin. Toki se alavatsa ei heti niin kiinteä kuin ennen, mutta palautui kolmessa kuukaudessa täysin. Kaveri taas harmitteli miten imetyksen aikana paino vain nousi. Sai raskauaevetkin vasta synnytyksen jälkeen

Miut vähän ällöttää vauvauinnissa se tissinroikottajien rivi siel saunas. Hirvee maiskutus ja ähinä ja sit mammat iha hurmios...
Ällöin asia mihi imetyskeskusteluis tömännä, ni se ku yks mamma ihmettel et miks ei imettäis ku siit saa parhaat orgasmit.. siit mitä, eiks tää oo jo jotai seksuaalist hyväkskäyttöö.. mie en tajuu

Minua yritettiin syyllistää neuvolan puolelta, kun imetys ei onnistunut. Pullosta ruokittuna lapsi oli tyytyväisempi, ja minä olin tyytyväisempi. Sanottiin jopa suoraa että olen huono äiti jos en imetä, koska eikö jokainen äiti halua lapselleen juuri sitä parasta ravintoa. Harmitti tosi paljon, kun olin vielä herkässä tilassa tuolloin vasta synnytyksen jälkeen. Lopulta päätin etten kuuntele mitä ympärillä olevat ihmiset ovat mieltä. Tein niin kuin vaistoni sanoi. Johan alkoi äitiys tuntua hyvälle. Äitini varoitti ettei kannata puhua ettei imetä, koska siitä syyllistetään. Itse päätin alusta asti olla rehellinen. Kyllähän sitä on saanut kuulla kaikkea naurettavaa xD, mutta vahva ihminen olen. Jopa kaupassa tuntematon vanhempi nainen pysähtyi katsomaan vauvaa ja siinä sanoi että "vooi miten ihana pieni vauva, sähän varmaan imetät.." mitä ihmettä jonkun imetys tai imettämättömyys muille kuuluu? Ja mikä hiton oletus tuo on. Samanlaisia yhtä huonoja/hyviä äitejä sitä ollaan. Sehän saakeli vie on vain kyse millä tapaa lapsen ruokkii. Saman yhtä ravitsevan ruuan se saa. Meillä lapsi ei ole ikinä ollut itkuinen noiden imetyskokeiluiden jälkeen. Eikä ole koskaan tarvinut lapsen takia öitä valvoa kun juo ison pullon maitoa illalla.

Toista lasta olemme miehen kanssa vähän suunnitelleet.. jos meille toinen tulee, en edes aloita imetystä. Niin tyytyväisiä ollaan tähän ratkaisuun
Mies siis myöskin ruokkinut lasta pullosta alusta asti. Ollut asia mistä hän on pitänyt.

Ap

Tissi löystyy ja menee rumaksi ku imettää. Eikä oo enää vaimo yhtä pantavan näkönen. Ei kuulu tissijutut enää meidän seksiin..... älkää nuoret naiset pilatko tissejänne

Mä en voinut imettää. Lapsi syntyi pikkukeskosena, raskausmyrkytyksen vuoksi. Myrkytys vei minut ensin teholle hengityskoneeseen, kun lapsi oli sektioitu. Sen jälkeen keuhkoihin kulkeutui vielä monta veritulppaa.

Mulla oli raju lääkitys ja imetystä ei suositeltu. Mutta ei maitokaan noussut eli en tiedä mistä sen olis saanut liikkeelle.

Silti joku vittupää otti kerran kaupassa asiakseen haukkua mut imettämättömyydestä. Siis henkilö joka ei mua tuntenut. Mulla oli muksu kopassa, oli tosi pieni vielä silloin ja tämä henkilö tuli siihen kyseleen lapsen ikää. Hämmästyi kun kerroin että ei ole vastasyntynyt, vaan jo pari kuukautta... näin tuli keskosuus esille. Sitten tämä nainen kysyi että kai imetän ? Tyhmänä sanoin että ei onnistu. SITTEN ALKOI SAARNA. Saarna jonka kuuli koko kauppa - siitä miten kaikki voi imettää. Että on vaan tahdosta kyse. Poistui kaupasta kyyneliä nielle. Me, minä ja lapsi oltiin kuitenkin oltu akuutissa kuoleman vaarassa, teholla molemmat. Ja selvitty.

Eli pitäkää turpanne kiinni imettämättömille. Ette koskaan voi tietää mitä taustalla on. Mutta loukata voitte. Vanhemman lapseni imetin kyllä, joten kyse ei tod ole aina "omasta päätöksestä"

Vitsi mitä tarinoita taas...
Aika moni lapsi menee 6kk täysimetyksellä. Ja senkin jälkeen se kiinteän ruuan määrä on monta kuukautta varsin pieni. Eli jos tuolla tutulla lapsellasi on kehityksessä viivästymistä, on syy ihan muussa kuin ravinnossa.

Inetyksellä on kiistattomia etuja, joten tottakai sitä kehoitetaan tekemään. Ihan kuten myöhemmin kehoitetaan tekemään lapsille terveellistä ruokaa ja välttämään herkkuja.
Jostain syystä tuohon imetyksestä puhumiseen suhtaudutaan vain herkkänahkaisemmin.

Jos neuvolan tätsä sanoo, että teidän pitäisi syödä enemmän kasviksia ja vähemmän sipsejä, otetaan se ihan hyvänä neuvona (jota sitten toteutetaan tai ei). Mutta jos sama tätsä sanoo, että kannattaa imettää, koetaan se painostuksena ja äitiyden arvosteluna.

Jaa että leikkiä lehmää?

Sitä vartenhan tissit naisella on. Imettämistä! Ei se mitään leikkimistä ole.

Muutoin voisin olla samaa mieltä. Mullakin on lapsi joka sai rintamaitoa vain kaksi viikkoa eikä oo yhtään sen alttiimpi sairastumaan mitä verrokkisisaruksensa joita on imetetty 9, 10 ja 11 kuukautta.

Minä en koskaan viitsinyt alkaa pullorumbaan. Pestä ja lämmitellä niitä pulloja, puhumattakaan siitä, että olisi pitänyt vielä raahata niitä korvikkeita kaupasta kotiin saakka. Kyllä imettäinen on ollut niin vaivatonta.

Minä en koskaan viitsinyt alkaa pullorumbaan. Pestä ja lämmitellä niitä pulloja, puhumattakaan siitä, että olisi pitänyt vielä raahata niitä korvikkeita kaupasta kotiin saakka. Kyllä imettäinen on ollut niin vaivatonta.
Totta. Imettäminen on monin verroin vaivattomampaa. Ruoka on aina mukana, ei tarvitse lämmitellä, eikä tule tiskiä.

Tämän mäkin havaitsin. Itse lypsin maitoa että isäkin pääsi ruokkimaan mut kyl se pullojen kans lutraaminen oli perseestä. Ja vauvojen kokojen vertailu on aivan naurettavaa kun ihan sama millä ruokit niin lapset on erikokoisia niin kuin vanhemmatkin. Ja jos nyt alta lipan vähän vedetään niin ei kaverin korvikesyötetty tyttövauva 4kk ja 12kg ollut kovin kaunis ilmestys, pituutta vähemmän kuin omallani mutta painoa tuplaten. Ja kehittyi paljon hitaammin kuin oma täysimetetty, silti täysin normaalia lapsia meidän molempien tytöt. Omani on kehittyneet aina keskivertoa nopeammin mutta kun nämäkin ovat kovin yksilöllisiä asioita.

Juu ja minulla taas on kaksi täysimetettyä aikaisin liikkeelle lähtenyttä vauvaa, jotka molemmat oli kyllä melkoisia pulleroita ihan sillä rintamaidolla. Kummallakaan ei ole ollut ihmeempiä sairasteluja, nuoremmalla kyllä atooppinen iho ilmaantunut myöhemmin.

Yöllä kyllä tuli heitä syötettyä n. vuoden vanhaksi, mutta minusta se oli sen arvoista.

Rintaruokinta on helppoa, jos maitoa tulee hyvin. Ja säästyyhän siinä rahaakin! Itse myös laihduin nopeasti imettämällä eikä rinnatkaan kauheasti rupsahtaneet, aina ne on olleet pienet joten eipä juuri roiku parin imetyksen jälkeenkään.

Korvike on nimensämukaisesti korviketta, tottakai silläkin lapsi pärjää hyvin, mutta äidinmaito on silti se ensisijainen ja paras vaihtoehto jos mahdollista. Jos ei niin sit ei. Itse en ketään ala tuomitsemaan pulloruokinnasta, kun se ei minulle kuulu. Osa kavereista on imettänyt ja osa ei, ihan heidän oma asiansa.

Inetyksellä on kiistattomia etuja, joten tottakai sitä kehoitetaan tekemään. Ihan kuten myöhemmin kehoitetaan tekemään lapsille terveellistä ruokaa ja välttämään herkkuja.
Jostain syystä tuohon imetyksestä puhumiseen suhtaudutaan vain herkkänahkaisemmin.

Jos neuvolan tätsä sanoo, että teidän pitäisi syödä enemmän kasviksia ja vähemmän sipsejä, otetaan se ihan hyvänä neuvona (jota sitten toteutetaan tai ei). Mutta jos sama tätsä sanoo, että kannattaa imettää, koetaan se painostuksena ja äitiyden arvosteluna.
Eipä se näin mene. Imettäminen ei ole aina mahdollista. Se ei silti tarkoita että kun syöttää korviketta niin syöttää lapselle "sipsejä kasvisten sijaan".

Itsekin tässä vertaat "imettämätöntä" äitiä henkilöön joka syöttää lapselle sipsejä kasvisten sijaan. Mutta vittu kun me kaikki emme voi valita imetystä vaikka kuinka haluaisimme. Se ei TODELLAKAAN ole aina valinta kysymys.

Yhteistyössä