Kun ei luota kehenkään hoitajana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lähinnä kyse isovanhemmista (ei siis ammatikseen hoitavista ole tässä aloituksessa kyse)
Lapseni ovat alle 5-vuotiaita ja jos olen jättämässä lapsia hoitoon minun tai miehen vanhemmille, niin heti nousee ahdistus siitä, että jos isovanhemmat suunnittelevat lähtöä jonnekin ulkoilureissulle, jossa on pienikin riski, että vahtimattomuus johtaa onnettomuuteen.
Isovanhemmat ovat kuitenkin pitäneet huolta lapsista, eivätkä ole kertaakaan missään onnettomuudessa edes olleet, koska ovat kuitenkin huolta pitäneet, mutta minä en pääse tästä ahdistuksesta eroon. Aina vain huolehdin niin kauan, kun lapseni ovat pois luotani ja minun valvovan silmän alta. Syy, miksi en luota on ihan vain sellainen, että heidän puheestaan toisinaan käy ilmi se, että he eivät ole aivan niin hysteerisiä vahtimassa joka käänteessä, vaan toisinaan lapsi on voinut olla sellaisessa tilanteessa, että esim. olisi voinut karata valtatielle, jos olisi keksinyt tehdä sellaista.
Miten saan mielenrauhan, niin että voisin nauttia vapaahetkistä, joita isovanhemmat tarjoavat meille vanhemmille ottamalla lapset hoitaakseen toisinaan, nyt kun ne menevät lähinnä vain miettien etukäteen ja sen hoidossa oloajan.

jos ei luota isovanhempiin hoitajina ei pidä jättää lapsia heille, vaan on hoidettava itse.
mitä sitten jos jotain tapahtuu kun olet itse paikalla, et ole sinäkään kaikkivoipa.

Johtuu luultavasti tämä epävarmuus siitä, että minä ja sisarukseni olemme pienenä olleet pienestä pitäen toisinaan sellaisissa tilanteissa, jotta jos huono tuuri olisi käynyt, olisi voinut olla henki pois.
Lisäksi noita jatkuvia uutisia tapaturmaisista pienten lasten kuolemista aiheuttaa minulle lisänä tätä pelon jatkuvaa pintaan nousemista. Täytyisi kai lopettaa kokonaan noiden lehtien lukukin, koska vaikutus on tämä.
Ihme homma, että pää ei kestä =(

mulla vähän sama juttu, kukaan muu ei voisi hoitaa lapsiani. ei tulisi ikinä mieleenkään ett laittaisin lapset päiväkotiin joidenkin vieraitten ihmisten hoidettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
jos ei luota isovanhempiin hoitajina ei pidä jättää lapsia heille, vaan on hoidettava itse.
mitä sitten jos jotain tapahtuu kun olet itse paikalla, et ole sinäkään kaikkivoipa.

Niin, mitä haet tuolla että mitä sitten jos jotakin tapahtuu kun itse olen paikalla ja mainitset minun luulevan olevani kaikkivoipa? Tarkoitatko, että haen tässä nyt jotain isovanhemmat ei osaa hoitaa, tukekaa minua linjaa ja vihjailen olevani parhain hoitajana?
Olen itseasiassa jättänyt lapsen sen takia hoitoon isovanhemmille, koska yritän päästä eroon tästä. Mies luottaa ja sen takia lapset lähteekin hoitoon, eri asia olisi jos mies olisi samaa mieltä kanssani. Hänen tarkoitusperät ovat kuitenkin samat kuin minulla, joten sen takia todennäköisintä on, että minä liioittelen asiaa.
En usko tuon olevana paras ratkaisu tilanteeseen, että pidän lapset jatkuvasti itseni lähellä, oikein kenenkään kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin, mitä haet tuolla että mitä sitten jos jotakin tapahtuu kun itse olen paikalla ja mainitset minun luulevan olevani kaikkivoipa? Tarkoitatko, että haen tässä nyt jotain isovanhemmat ei osaa hoitaa, tukekaa minua linjaa ja vihjailen olevani parhain hoitajana?
Olen itseasiassa jättänyt lapsen sen takia hoitoon isovanhemmille, koska yritän päästä eroon tästä. Mies luottaa ja sen takia lapset lähteekin hoitoon, eri asia olisi jos mies olisi samaa mieltä kanssani. Hänen tarkoitusperät ovat kuitenkin samat kuin minulla, joten sen takia todennäköisintä on, että minä liioittelen asiaa.
En usko tuon olevana paras ratkaisu tilanteeseen, että pidän lapset jatkuvasti itseni lähellä, oikein kenenkään kannalta.

Ihan oikeesti tuo viittaa kyllä masennukseen :/

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:

Niin, kyllä minä tiedostan sen, että olen ollut jo pitkään masentuneessa mielentilassa ainakin, jos en ihan vakavasti masentunut. Mutta koska viime aikoina olen alkanut odottamaan tulevaisuutta, niin olen miettinyt tämän niin, että jos tämä sama jatkuu vielä seuraavan elämänmuutoksen jälkeen, niin haen ammattiapua.

sitä lähinnä tarkoitin että syytätkö itseäsi jos lapsille tapahtuu pienikin "onnettomuus" sinun valvonnassasi, sillä kaikille lapsisille sattuu jossain vaiheessa, vai pyritkö totaalisesti eliminoimaan vahingot pitämällä lapset niin tiukassa valvonnassa.
oikeesti "terveet" isovanhemmat kuin muutkaan ihmiset eivät tahallaan anna lapsien joutua vaaranpaikkoihin, mutta elävä elämä on vaan sellaista että joskus sattuu jotain ja se on vaan hyväksyttävä

Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:

Niin, kyllä minä tiedostan sen, että olen ollut jo pitkään masentuneessa mielentilassa ainakin, jos en ihan vakavasti masentunut. Mutta koska viime aikoina olen alkanut odottamaan tulevaisuutta, niin olen miettinyt tämän niin, että jos tämä sama jatkuu vielä seuraavan elämänmuutoksen jälkeen, niin haen ammattiapua.

Hyvä että tiedostat asian :hug: Ei kannata odottaa liian pitkään kuitenkaan..."Parempi aikaisemmin kuin myöhemmin"...tässä tapauksessa!

sitä lähinnä tarkoitin että syytätkö itseäsi jos lapsille tapahtuu pienikin "onnettomuus" sinun valvonnassasi, sillä kaikille lapsisille sattuu jossain vaiheessa, vai pyritkö totaalisesti eliminoimaan vahingot pitämällä lapset niin tiukassa valvonnassa.
oikeesti "terveet" isovanhemmat kuin muutkaan ihmiset eivät tahallaan anna lapsien joutua vaaranpaikkoihin, mutta elävä elämä on vaan sellaista että joskus sattuu jotain ja se on vaan hyväksyttävä

Ei en pelkää pikkuvahinkoja. Pelkoni kohdistuu siihen, että mitä jos tapahtuu jotain, joka aiheuttaa vakavia vammautumisia tai kuoleman.
En oikeastaan edes vahdi lapsia hysteerisesti kun itse hoidan, mutta sitten kun joku muu hoitaa, niin silloin tulee mieleen, että mitä jos he vahingossa eivät tajua, että tässä joutuu voi käydä vahinko. En siis ajattele, että he tahallaan jättäisivät heitteille, vaan pelkoni kohdistuu siihen, että he eivät ymmärrä, että mikä on riskialtista.
Syyttäisin itseäni hyvinkin vahvasti silloin, jos lapselle tapahtuisi jokin vakava onnettomuus kun joku muu hoitaa, juurikin tämän takia, että tiedostan noita riskejä liikaa, että miten olisi voinut käydä.