Kiitos vastauksistanne ja avustanne!
Todellakin haluaisin puhua tilanteestamme jollekin ulkopuolliselle,mutta kun mieheni ei suostu siihen. Hän on ilmoittanut että mikäli puhun meidän asioistamme jollekin ystävälleni tai esim. psykologile yms hän laittaa avioeropaperit vetämään. Että se on sitten sillä selvä.
En halua avioeroa, en jaksaisi hoitaa lapsia (toinen tulossa) yksin ja haluan että heillä on sekä isä että äiti. MInulla ei ole juurikaan tukiverkostoa ja kuten kirjoituksestani huomasittekin, ei ole juuri ystäviäkään. En siis jaksaisi yksinhuoltajana. Ja ainakaan en halua nyt vielä antaa periksi. Haluaisin yrittää. Siksi en voi ottaa yhteyttä kehenkään ulkopuoliseen. Sen takia kirjoitin tänne palstalle kun tätä mieheni ei saa selville että olen puhunut jollekin.
Olette oikeassa, olen tahdoton lapanen. Minulla ei ole mitään itsetuntoa enää jäljellä. En osaa keskustella kenenkään kanssa enää mistään. Jos yritän mieheni kanssa puhua jostain arkipäiväisestä asiasta, esim. jostain uutisesta tai ajankohtaisesta asiasta hän vain tiuskii minulle. Jos vahingossa livautan jonkun mielipiteen joka ei ole täysin loppuun asti pohdittu hän sanoo jotain tyyliin "kuinka sä VOIT olla noin yksinkertainen??" "miten kukaan VOI olla noin idootti?" "kaikkea sä jaksat ihmetellä". Häntä ei siis kiinnosta jutella kanssani ja mielipiteeni ovat aina jotenkin tyhmiä

Sen takia en oikein uskalla kenellekään muullekaan puhua mistään enää mitään, kun pelkään että sanon jotain tyhmää. Tiedän että tää ei ole normaalia! Olen aina ollut hieman epävarma, ja varsinkin lapsenhoidon suhteen olin alussa kokematon, mutta nyt kadun että olen koskaan miehelleni paljastanut epävarmuuteni, koska hän käyttää sitä nyt minua vastaan.
Mutta tuntuu oikeasti tosi pahalta kun omat keskustelunavaukset ja mielipiteet jyrätään aina. Usein ajattelen jo etukäteen mitä mieheni voisi vastata tähän ja tähän asiaan, ja mietin asiaa pitkään että ei vaan tulisi puhuttua mitään yleistyksiä tms vaan että mielipiteeni olisi pitkään mietitty ja sitten jännitän kun sanon miehelleni asiani ja ainakin viime päivinä kaikki on teilattu silti. Yritän tehdä taloustyöt huolella, leipoa ym, että mieheni tulisi hyvälle tuulelle,mutta ilmeisesti työ on niin paskaa että mikään ei auta, ja kaikki paska kaatuu mun niskaan. Lapsellemme hän on kuitenkin killti ja kunnon isä.
Tuota parisuhdeterapiaa olen ehdottanut ennenkin, mutta hän ei ole suostunut. Keväällä hän tosin lupasi että voidaan miettiä sitä uudestaan loppuvuodesta jos tilanne ei ole muuttunut. Täytyy kysellä häneltä siitä jossain vaihessa tässä syksyllä että voitaisiko mennä terapiaan. Yksin en saa tästä kenellekään puhua.
Itken oikeasti päivittäin kun mietin miten olen joutunut tällaiseen elämään. Lapsemme on ihana ja minulle kaikki kaikessa, mutta silti kaipaisin jotain muitakin kontakteja elämääni. Ja toivoisin että mieheni voisi rakastaa ja arvostaa minua. Tuntuu tosi pahalta huomata että läheisin ihminen (mies) pitää idioottina eikä ole kiinnostunut mielipiteistäni tai mistään.
Siis illat menee niin että mies tulee töistä, syö ja laittaa telkun päälle/on koneella. Ei puhu mulle montaakaan sanaa, kun töissä on kuulemma ollut rankkaa, eikä hän jaksa esittää kotona pirteää. Ymmärrän kyllä, mutta kun koko iltana ei siis tule murahdusta kummempaa mun suuntaan

Ja sitten kun jotain yritän kertoa mitä ollaan päivällä tehty tai jostain asiasta mielipidettäni (tykkään keskustella ajankohtaisista asioista ja vaihtaa mielipiteitä ihmisten kanssa) tai esim jos olen katsonut jonkun dokumentin tvstä ja haluaisin puhua mitä mieltä siitä olin, niin reaktio on juuri tuo, että mielipiteeni ovat todella typeriä eikä hän jaksa niistä puhua.
Samoin hän sanoo usein että mitä järkeä puhua asioista jotka ei meidän elämään vaikuta millään tavalla. (siis mitkään ajankohtaiset asiat elleivät ole suoraan jotain verojuttuja) mutta esim. ympäristöasiat, kehitysyhteistyö, ihmisten kurjat olot Suomessa tai ulkomailla, muuttoliike jne... mistään ei kannata puhua kun ei se liity meihin.