Kun ei ole aikaa ruoanlaittoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kotikokki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kotikokki"

Vieras
Keskustelin juuri tuossa naapurin kanssa joka valitteli, että ei arkena ole ikinä aikaa ruoanlaittoon. Itsekin tulin kotiin vasta 16.30 mutta lapset on jo syömässä. Ruskistin teflonkattilan pohjalla jauhelihan, lisäsin n 6dl vettä ja yhden natriumglutamaatittoman lihaliemikuution, sekaan heitin pussillisen pakastevihanneksia (porkkanaa, kukkakaalia ja parsakaalia) sekä pussin ruisrakettimakaronia (kypsymisaika 4min). Koko ruoka valmista n 10 minuutissa. Ja hyvin näyttää maistuvan. Miten jollakin muka ei ole tähän aikaa??????

Luitteko muuten uutta MeNaisia? Siinä oli kaksi ääripään äitiä, toinen ruokkii perheensä eineksillä ja toinen tekee kaiken itse lisäaineita vältellen ja luomua suosien.
Oli kyllä hurjaa luettavaa se mitä eineksiin menee rahaa, lisäaineista ja pakkausjätteiden määrästä puhumattakaan.
Tuli vaan mieleen siitä että ei ole aikaa, tosin tällä äidillä ei ollut kiinnostustakaan ruuanlaittoon.

Laitan kaikki ruuat itse enkä tosiaan myöskään ymmärrä sitä, ettei ruokaa ehdi laittaa. Jos ihmisellä on lapsia, hän joutuu yleensä ne lapset hakemaan ajoissa hoidosta (joko äiti tai isä) ja silloinhan on aikaa tehdä se ruoka, jollei sitä ole tehnyt etukäteen pakastimeen.

Naapusissakin asuu 6 hengen perhe ja rouvalla oli kassissa jotain einespizzoja jokaiselle. Jos jokaista pizzaa lämmittää vaikka 1,5min niin lähes samassa ajassa on esim tuo minun tämän päiväinen ruoka valmista. Eli ajanpuute on todellisuudessa vain tekosyy sille kun ei jaksa vaivautua laittamaan ruokaa itse.

Itse en ole mikään ääripään ihminen (eli esim noita puolivalmisteita kuten pakastevihanneksia kuluu paljon) mutta yritän silti aina tarjota lapsille kaksi kotitekoista lämmintä ateriaa päivässä.

[QUOTE="kotikokki";23829440]Naapusissakin asuu 6 hengen perhe ja rouvalla oli kassissa jotain einespizzoja jokaiselle. Jos jokaista pizzaa lämmittää vaikka 1,5min niin lähes samassa ajassa on esim tuo minun tämän päiväinen ruoka valmista. Eli ajanpuute on todellisuudessa vain tekosyy sille kun ei jaksa vaivautua laittamaan ruokaa itse.

Itse en ole mikään ääripään ihminen (eli esim noita puolivalmisteita kuten pakastevihanneksia kuluu paljon) mutta yritän silti aina tarjota lapsille kaksi kotitekoista lämmintä ateriaa päivässä.[/QUOTE]

Ei pakastevihannekset kyllä mun mielestä ole puolivalmiste.

[QUOTE="eve";23829481]Meillä ei tuollainen tekisi kauppaansa. Jauheliha ja spagetti on ihan ok mutta kyllä esim. kunnon jauhelihakastikkeen hauduttamiseen menee jo puoli tuntia.[/QUOTE]
Ts. Perinteinen jauhosta sotkettu ruskea soosi?

[QUOTE="eee";23829494]Ei pakastevihannekset kyllä mun mielestä ole puolivalmiste.[/QUOTE]

Eivät todellakaan ole. :) Nehän ovat raakoja, pakastettuja vihanneksia, ei mitenkään puolivalmistettuja.

Kyllä mekin aina ehditään laittaa silti ruoka vaikka tulisin pojan kanssa kotia klo 17.
Jos on tiedossa tiukkaa niin suunnitellaan niin että tällöin lämmitetään edellispäivän ruokaa nopsaa ja pakkasessakin on usein ruokaa valmiina. To varmasti taas syödään lämmitettyä kun on sellanen ilta että käyään kääntymässä ja taas mentiin.

[QUOTE="eve";23829481]Meillä ei tuollainen tekisi kauppaansa. Jauheliha ja spagetti on ihan ok mutta kyllä esim. kunnon jauhelihakastikkeen hauduttamiseen menee jo puoli tuntia.[/QUOTE]

Puoli tuntia on minusta lyhyt aika ja sen luulis löytyvän jokaisen lapsiperheellisen arjesta.

Sit ymmärrän ettei aika riitä jos itse vaatii itseltään niin loistavia kokki suorituksia et siel hellan ääres pitää seistä 3 tuntia, mut tavallisen, arkiruuan, valmistaa todella nopeasti.

Se on teollisesti valmistettu elintarvike, joka on jatkokäsitelty. Jotkin einekset, kuten salaatit ja kolmioleivät, ovat valmiita syötäviksi sellaisinaan. Toiset taas ovat lämmitystä vaille valmiita ruokia. Tällaisia ovat esimerkiksi maksalaatikko, lihapullat ja kananuggetit.

Mä laitan usein toiselle pannulle jotain lihaa tai soijaa paistumaan ja toiselle pakastimesta wokkivihanneksia (sisältää pelkkiä suikaloituja kasviksia, ei lisäaineita) ja saatan pillkoa joukkoon vaikka herkkusieniä, eikä todellakaan mene paljon aikaa kun on valmista, eikä tiskiäkään tule kuin ne teflonpannut ja paistolastat, jotka pyöräyttää puhtaiksi noin minuutissa :)

Sama aika menisi lämmitellä mikrossa monta einesateriaa, ja sit pitäisi ne muovit ja pahvit viedä parin kilometrin päähän kierrätykseen. Roska-astiat täyttyy hitaammin ja tarvii tyhjentää harvemmin kun ei tule usein noita ruokapakkauksia.

Voihan eineksiä syödä esim. yhtenä päivänä viikossa. Kun olin lapsi kotona oli perjantai-iltaisin herkkupäivä, jolloin ruokana oli usein ranskiksia ja nakkeja tai valmispitsaa. Kyseinen päivä oli myös siivouspäivä, ja äiti pääsi tietysti helpommalla kun nuo ruuat tulivat helposti uunissa. Ja muksut saivat "palkkion" siivoamisesta. Muuten syötiin aina kotiruokaa.

Itse olen todella laiska kokki, mutta muksun myötä on ollut pakko alkaa kokkaamaan. Maidoton, munaton ruokavalion vuoksi valmisruokia ei muksulle juuri edes löytyisi. Täytyy silti myöntää että kaikista kotitöistä vihaan ruuanlaittoa yli kaiken.

[QUOTE="vieras";23829505]Joo no eihän tos nyt enää mitään makaroonilaatikkoja viitsi alkaa odottelemaan, mut ihan varmasti kerkeää vaik keiton keittää[/QUOTE]

Itse taas koen keitot lähes työläimmiksi ruuiksi, varsinkin jos niihin laittaa perunoita, jotka tulee ensin kuoria ja paloitella. Kun on iso perhe, ei ihan muutama pottu riitäkään. :)

Jos pitää saada nopeasti ruokaa, keitän riisiä ja paistan paloiteltuja kanan rintafileitä pannulla. Valmista puolessa tunnissa.
Tai sit makarooni-jauheliha-sekoitusta.
Tai verivanukkaita, jotka tosin ovat puolivalmiita.
Tai tai tai...onhan niitä nopeita ruokia.

[QUOTE="mutsi";23829570]Itse taas koen keitot lähes työläimmiksi ruuiksi, varsinkin jos niihin laittaa perunoita, jotka tulee ensin kuoria ja paloitella. Kun on iso perhe, ei ihan muutama pottu riitäkään. :)

Jos pitää saada nopeasti ruokaa, keitän riisiä ja paistan paloiteltuja kanan rintafileitä pannulla. Valmista puolessa tunnissa.
Tai sit makarooni-jauheliha-sekoitusta.
Tai verivanukkaita, jotka tosin ovat puolivalmiita.
Tai tai tai...onhan niitä nopeita ruokia.[/QUOTE]

Mulle se on nopee ruoka.Suit sait sukkelaa kuorin perunat ja muut härpäkkeet, ja annan keitoksen porista.
Esim tuota makaronilaatikkoa meil ei arkena jaksais kukaan odotella tonne kuuden korville.
makaroni+ jauhelihasössöö ihan sellasenaan kyllä syödään (harvemmin)

Vinkkinä: pakastealtaasta löytyy sellanen kiva sekoitus kuin peruna+keittojuurekset ja siihen tarvii lisätä vaan liha, valmistumisaika on muistaakseni jotain 15 min. Tätä käytän kun on kiire.

No mä en kyllä varmaan saisi alas ap:n tekemää ruokaa, tai ainakin lapsilta voisi jäädä syömättä. Ja tietääkseni sellaista lihaliemikuutiota ei ole, joka ei sisällä natriumglutamaattia, tai ainakin siinä on hiivauutetta. Hiivauutehan on teollista glutamaattia. Mutta eipä siinä mitään, tulee joskus itsekin käytettyä kasvisliemivalmisteita. Mutta aika harvoin, ettei se nyt niin haittaa.

Meillä kyllä syödään melkein aina kotiruokaa. Mutta mulla onkin aikaa tehdä, vaikka ei se nyt mun lempipuuhaa ole. Tulee usein tehtyä isompi satsi, että sitä syödään kaksi päivää. Eli ruokaa pitää tehdä noin neljä kertaa viikossa, mikä on hauskempi homma kuin tehdä 7 kertaa viikossa.

No meillä lapset söi hyvällä ruokahalulla. Toki vihannekset olisi voinut keittää eri kattilassa mutta hyvin ne upposi tuolla makaronin ja jauhelihan seassakin. Välillä tulee nähtyä enemmän vaivaa ruoan eteen, joskus tulee tehtyä tällaista nopeaa "mättöruokaa". Mutta meidän kaikki kolme lasta on ihanan kaikkiruokaisia.

Vielä lisäyksenä, että en itsekään tämänpäiväistä ruokaa miksikään superherkuksi väitä, mutta hyvin teki kauppansa ja oli nopeaa, mikä oli tärkeintä, kun isännän piti ehtiä viemään keskimmäinen harrastukseensa joka alkoi 17.45.

Mutta tosiaan silloinkin kun on oikeasti kiire, niin minusta kotiruoan tekee ihan yhtä nopeasti kuin lämmittäisi einekset 5 henkiselle perheelle.

Yhteistyössä