kun ekasta lapsesta saa 100 euroa, tokasta ja kolmosesta enempi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölmö ajatus, mutta kysyn uteliaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hölmö ajatus, mutta kysyn uteliaana

Vieras
niin miten te jotka pistätte ne lapsilisät lasten tilille suoraan, käytännössä toimitte? saako esikoisenne pienimmän sijoituksen/kk? vai otatteko itelle satasen ylittävän osan?
 
Minä taas olen miettinyt, että esikoinen on ehtinyt jo keräillä tililleen sievoisen summan ennen kakkosen syntymääkään. Epäreiluako? Onhan se kakkonen toisaalta sitten äidin lihapatojen äärellä keskimääräisesti pidempään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Minä taas olen miettinyt, että esikoinen on ehtinyt jo keräillä tililleen sievoisen summan ennen kakkosen syntymääkään. Epäreiluako? Onhan se kakkonen toisaalta sitten äidin lihapatojen äärellä keskimääräisesti pidempään.

No et kai sä voi alkaa säästää ekan synnyttyä esim varulta kolmelle lapselle rahaa jos et sit saakaan enempää lapsia vaan sen takia että kaikilla olis sit aikoinaan sama summa tilillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yyyy:
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Minä taas olen miettinyt, että esikoinen on ehtinyt jo keräillä tililleen sievoisen summan ennen kakkosen syntymääkään. Epäreiluako? Onhan se kakkonen toisaalta sitten äidin lihapatojen äärellä keskimääräisesti pidempään.

No et kai sä voi alkaa säästää ekan synnyttyä esim varulta kolmelle lapselle rahaa jos et sit saakaan enempää lapsia vaan sen takia että kaikilla olis sit aikoinaan sama summa tilillä.

Täh. Eikö jokainen lapsi saa 17 vuoden ajan lapsilisää. Ja esikoinen saa vähemmän.
 
ihmettelen kovasti, miten niin monella on varaa säästää se. Meillä menee elämiseen. Molemmilla korkeakoulutus. Kaksi lasta. Ei tuhlata mihinkän, ei tupakkaa, alkoholia, ei mitään maksullista itselle. Lapset harrastavat.VAnhemmilta ei saada mitään.
 
Meillä ei ole tuota ongelmaa kun ei ole tullut mieleenkään laittaa lapsilisiä muualle kuin äidin ja isän käyttötilillemme :).

Pojan viikkoraha on 2 euroa. Pistän sen possuun aina kun mulla on kolikoita. ja vien possun pankkiin kun käyn asioilla. Jos saadaan toinen lapsi, niin mikä se summa sitten onkin, molemmat saa saman. Olkoon euro tai 2 viikossa. Ei esikoisen ollessa ainoo lapsi, voi joka asiaa miettiä, että tulevan lapsen on saatava sama. Esim en todellakaan aio säästää kaikkia esikoisen vaatteita siksi että ovat vauvakuvissa samikset...
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
ihmettelen kovasti, miten niin monella on varaa säästää se. Meillä menee elämiseen. Molemmilla korkeakoulutus. Kaksi lasta. Ei tuhlata mihinkän, ei tupakkaa, alkoholia, ei mitään maksullista itselle. Lapset harrastavat.VAnhemmilta ei saada mitään.

Niin no... mekin ollaan nyt laitettu silloin tällöin sinne tytön tilille rahaa mut mä lähinnä ajattelin että jos sitä olis useempi laps siin laittasin saman summan kaikille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vähän offtopic mutta nouseeko lapsilisä ensivuonna tai joskus lähitulevaisuudessa?

nousee. KOLMANNEN lapsen. joten siitä ei tavalliselle lapsiperheelle ole hyötyä mutta suurperheelle se kymppi pari onkin kiva lisä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Minä taas olen miettinyt, että esikoinen on ehtinyt jo keräillä tililleen sievoisen summan ennen kakkosen syntymääkään. Epäreiluako? Onhan se kakkonen toisaalta sitten äidin lihapatojen äärellä keskimääräisesti pidempään.

Miten niin keskimääräisesti pitempään? Meinaakko pistää sen esikoisen maailmalle nuorempana kuin kuopuksen? Eli esikoinen sais asua kotona vaikka 16-vuotiaaksi, mutta nuorempi 18-vuotiaaksi???
 
meillä menee kummankin lapsen tilille 50 euroa kuukaudessa, näin toimimme myös tulevan vauvan kanssa. Ja rahaa siirretään lapsen tilille, niin kauan kun hän saa lapsilisää (eli lopuksi kaikille siirretty yhtä paljon)
 
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
ihmettelen kovasti, miten niin monella on varaa säästää se. Meillä menee elämiseen. Molemmilla korkeakoulutus. Kaksi lasta. Ei tuhlata mihinkän, ei tupakkaa, alkoholia, ei mitään maksullista itselle. Lapset harrastavat.VAnhemmilta ei saada mitään.


Sama juttu. Ja mitä< enemmän lapsia, sen hankalampaa. Asuminen ja liikkuminen ja vaatteet maksavat ja rasittavat vanhempien kukkaroa, vaikka lapsilisää saakin hieman enemmän.
 
naisten logiikkaa ollenkaan.

Mitähän tuo essikin tarkoittaa? Ei ymmärrä.

Jokainen lapsi saa yhtä kauan lapsilisää, erona ainoastaan se, että ensimmäisestä sitä saa vähiten.
 
Voi että.

Jos lapsilisästä laitetaan se 100?/kk säästöön koko 17-vuoden ajan niin kyllähän se summa on sama kummallakin lapsella.

Tietysti jos sen sijoittaa rahastoon niin loppusumma on varmaan vähän eri...

Onneks meillä ei ole tätä "ongelmaa" kun kerätään lapsille, yhteiseen rahastoon joka on muuten minun nimellä ( jottei myöhemmin evätä sen takia mm. opintotukia ). Ei niistä rahoista tarvi edes lapsille puhua... maksetaan sitte tulevaisuudessa mitä maksettavaa on. Esimerkiksi ajokortit, pesämunaa yms. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Voi että.

Jos lapsilisästä laitetaan se 100?/kk säästöön koko 17-vuoden ajan niin kyllähän se summa on sama kummallakin lapsella.

Tietysti jos sen sijoittaa rahastoon niin loppusumma on varmaan vähän eri...

Onneks meillä ei ole tätä "ongelmaa" kun kerätään lapsille, yhteiseen rahastoon joka on muuten minun nimellä ( jottei myöhemmin evätä sen takia mm. opintotukia ). Ei niistä rahoista tarvi edes lapsille puhua... maksetaan sitte tulevaisuudessa mitä maksettavaa on. Esimerkiksi ajokortit, pesämunaa yms. :)
kk


Hetkinen, mikä tuo viittaus opintotkuien epäämiseen oli????

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Voi että.

Jos lapsilisästä laitetaan se 100?/kk säästöön koko 17-vuoden ajan niin kyllähän se summa on sama kummallakin lapsella.

Tietysti jos sen sijoittaa rahastoon niin loppusumma on varmaan vähän eri...

Onneks meillä ei ole tätä "ongelmaa" kun kerätään lapsille, yhteiseen rahastoon joka on muuten minun nimellä ( jottei myöhemmin evätä sen takia mm. opintotukia ). Ei niistä rahoista tarvi edes lapsille puhua... maksetaan sitte tulevaisuudessa mitä maksettavaa on. Esimerkiksi ajokortit, pesämunaa yms. :)
kk


Hetkinen, mikä tuo viittaus opintotkuien epäämiseen oli????

Jos on varallisuutta, eli säästöjä esim, sitä ei saa.

En ainakaan itse saanut.
 
Meillä lapsilisät menee säästöön silloin, kun olen ä.rahalla tai töissä. Silloin pystyy ne säästämään. Nyt kun olen lähinnä kotihoidon tuella niin lapsilisät menee elämiseen. Ensi kesänä kun tulee toinenkin lapsi niin ajattelin jakaa lapsilisät tasan kummallekin eli kumpikin saa sitten 105e.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vähän offtopic mutta nouseeko lapsilisä ensivuonna tai joskus lähitulevaisuudessa?

nousee. KOLMANNEN lapsen. joten siitä ei tavalliselle lapsiperheelle ole hyötyä mutta suurperheelle se kymppi pari onkin kiva lisä.


Ja ens vuonnako nousee?? Vaan kolmannesta vai myös seuraavista? Paljonko? Miten mä oon ihan pihalla tästä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Minä taas olen miettinyt, että esikoinen on ehtinyt jo keräillä tililleen sievoisen summan ennen kakkosen syntymääkään. Epäreiluako? Onhan se kakkonen toisaalta sitten äidin lihapatojen äärellä keskimääräisesti pidempään.

Mä en kyllä nyt oikein tätä logiikkaa ymmärrä? Kaikki lapsethan sitä yhtä vanhoiksi saa, joten kaikki tulee saamaan saman summan lapsilisiä. Voisko joku vääntää rautalangasta, jos tässä nyt mitään logiikkaan edes on?

 
Joo, tiedän kyllä, että alkuperäinen aihe oli lapsilisistä säästäminen ja tiedän kyllä, että lapset saavat ihan yhtä kauan lapsilisää. Mutta minä en omassa viestissäni maininnut, että lapselleni olisi säästetty lapsilisiä vaan yleensä vaan tilille rahaa, mummoilta saatua, synttärilahjarahaa jne. Ja sitä ehtii kertyä enemmän sitten esikoiselle. Varsinkin kun sukulaisten rahahanoilla on taipumusta ehtyä, kun kyse ei ole enää suvun ensimmäisestä pikkupiltistä.

Ja tällä "keskimäärin kauemmin äidin lihapatojen äärellä" tarkoitin nimenomaan sitä, että en oleta, että jokainen lapsi asuu kotona tasan 18-vuotispäivään asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisen äiti:
Joo, tiedän kyllä, että alkuperäinen aihe oli lapsilisistä säästäminen ja tiedän kyllä, että lapset saavat ihan yhtä kauan lapsilisää. Mutta minä en omassa viestissäni maininnut, että lapselleni olisi säästetty lapsilisiä vaan yleensä vaan tilille rahaa, mummoilta saatua, synttärilahjarahaa jne. Ja sitä ehtii kertyä enemmän sitten esikoiselle. Varsinkin kun sukulaisten rahahanoilla on taipumusta ehtyä, kun kyse ei ole enää suvun ensimmäisestä pikkupiltistä.

Ja tällä "keskimäärin kauemmin äidin lihapatojen äärellä" tarkoitin nimenomaan sitä, että en oleta, että jokainen lapsi asuu kotona tasan 18-vuotispäivään asti.

Minä en vieläkään ymmärrä? Mistä tiedät jo nyt, että esikoinen asuu vähemmän aikaa kotona kuin muut? Onko hän siis jo muuttanut pois? Eikö esikoinen voi asua pitempään, jos ei koskaan löydä puolisoa, kuin muut?

Ja jos kaikille lapsille antaa vaikka täysi-iän kynnyksellä rahat, niin eikö kaikille kerry ihan yhtä pitkältä ajalta se raha? En vieläkään ymmärrä ollenkaan.
 

Yhteistyössä