Kun esiintymistilanteessa päänuppi on ihan rauhallinen mutta kroppa jännittää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tästä on nyt muutaman vuoden aikana kehittynyt ihan ongelma. Jännittävissä tilanteissa mun kroppa on alkanut elämään ihan omaa elämää. Esim. luokan edessä esiintyessä mieli on ihan rauhallinen, saan puhuttua rauhassa ja takeltelematta, osaan improvisoida väliin kevennyksiä ja lukea yleisöä. Mutta kroppa panikoi, joka oireilee esim. käsien rajuna vapinana (joka todellakin näkyy) sekä polvien notkahteluina.

Sama homma esim. silloin, kun olin autokoulussa. Mun piti lopettaa se, koska jännittävissä tilanteissa (esim. ruuhkaisessa risteyksessä liikkeellelähtö) jalat alkoivat tärisemään niin, etteivät ne enää pysyneet polkimilla.

Aloitin AMK-opinnot ja opintoihin kuuluu paljon esitelmiä, joissa en voi seistä kädet selän takana piilossa. Mun täytyis nyt saada jotain apua tähän. Onko kellään kokemusta tällaisesta vaivasta, voiko tästä jotenkin oppia tai harjoitella pois vai tuleeko ainoa apu lääkkeistä?

Siis silloin kun mä aloitin esiintymiset yliopistolla mulla panikoi sekä mieli että kroppa. Mutta harjoittelemalla homma helpottui kerta kerralta. Sulla on sentään toinen puoli jo hallussa, niin sitten vaan etsit ne tavat millä kroppakin rentoutuu. Ja sivumennen sanoen: yleisöä sun vapinat ja notkahtelut ei todennäköisesti kiinnosta pätkääkään, jos muuten olet hauska ja kontaktia ottava esiintyjä.

Yhteistyössä