Kun isovanhemmilla ei ole pöytätapoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen?

Vieras
Kiusallinen tilanne. Lasten vaarilla on vähän juntit pöytätavat. Hänellä on tapana röyhtäistä kovaan ääneen aina kun ruokailu on päättynyt. Minusta se on huono tapa, enkä halua, et lapseni alkaa matkia sitä. Pienet lapset kun helposti tekee kaikki perässä. Onneksi eivät ole sitä vielä keksineet, mutta mitä sitten kun ekan kerran niin tekevät. Jos alan suureen ääneen pöydässä sanoa, et tuo oli rumasti tehty tms, niin nolaan samalla vaarinkin. Sanonpa sitten mitä tahansa tuossa tilanteessa, nolaan vaarin. Ihan sama vaikka selittäisin lapsille, et lapset ei voi röyhtäillä pyödässä. Siitä seuraisi kysymyksiä miksi aikuiset voi jne. Isänpäivänä pitäisi taas mennä käymään ja hirvittää/inhottaa jo etukäteen tää asia.

Kyseessä on mieheni isä, jolla mieheni ei kehtaa sanoa mitään vastaan tai huomauttaa mistään. Jos kyseessä olisi minun isäni, sanoisin törkeästi päin naamaa, et meidän lapsille ei opeteta moisia junttitapoja, mut appiukolle en kehtaa huomauttaa :ashamed:

Älä sano tilanteessa mitään,mutta jos lapset alkavat jälkeenpäin "matkia" vaaria,niin sanot että noin ei saa tehdä. Jos vastaavat että tekeehän vaarikin,niin sanot että joo,mutta se ei ole hyvä tapa ja kaikkea ei tarvitse matkia :)

Meillä ihan sama tilanne. Olen kyllä ottanut sen tavan että jos lapsi käyttäytyy miten tahansa huonosti ruokapöydässä niin sanon aina. Ja tuossa tilanteessa olen tainnut sanoa lapselle jotain että "no niin" ja mulkaissut vihaisesti, kun en ihan suoraan ole kehdannut sanoa että tuo ei ole kohteliasta. Aika kiusallista tosiaan.

Mä alottaisin nyt kamppanjan lapsille että muistattehan että kun ruoka syöty niin aina kiitetään ja EI saa RÖYHTÄILLÄ! Ja korostaisin sitä niin että menee tajuntaan ja meijän muksut kyseessä niin ite sanoisivat vaarille että ei tolleen saa tehä kun se on huonoa käytöstä ;) :whistle: :D

*nimim. totuudentorvien äiti* :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä sano tilanteessa mitään,mutta jos lapset alkavat jälkeenpäin "matkia" vaaria,niin sanot että noin ei saa tehdä. Jos vastaavat että tekeehän vaarikin,niin sanot että joo,mutta se ei ole hyvä tapa ja kaikkea ei tarvitse matkia :)

En kehtaa vaarin kuullen sanoa, et hänellä on huonot pöytätavat, kun ei näytä sitä itse tajuavan. Tekee sitä meilläkin, kun kutsutaan syömään. Kiusallista puuttua, vaikka on ällö tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En kehtaa vaarin kuullen sanoa, et hänellä on huonot pöytätavat, kun ei näytä sitä itse tajuavan. Tekee sitä meilläkin, kun kutsutaan syömään. Kiusallista puuttua, vaikka on ällö tapa.

Siis tarkotin että annat vaarin läsnäollessa asian olla,mutta jos lapset alkaa sit seuraavina päivinä kotona harrastaa samaa,niin sit sanot asiasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis tarkotin että annat vaarin läsnäollessa asian olla,mutta jos lapset alkaa sit seuraavina päivinä kotona harrastaa samaa,niin sit sanot asiasta :)

Mut jos aloittavat jo heti siinä pöydässä, niin pakko siihen olisi heti puuttua. Jos sallin sen silloin, koska en kehtaa vaarin kuullen huomautella, niin lapset ihmettelee jos alan jälkikäteen kieltää ja heti siinä tilanteessa en ole sanonut mitään.

Meillä ei isovanhemmilla huonoja tapoja ole, mutta kuitenkin sellaisia, joita en halua meidän lasten tekevän. Kuten esim. lisätä suolaa ruokaan (epäterveellistä, yritän totuttaa lapset kohtuulliselle suolan käytölle) tai ryystää kahvi/tee sokeripala lusikalla (mun mielestä sokeria ei tarvita lainkaan, mutta varsinkaan ei ryystäen, jolloin lapsilla vielä kastuu puolet pöydästäkin. Inhottavinta on kun tekevät näin isovanhempien kanssa ja itse en kehtaisi heidän nähden/kuullen alkaa asiasta valittamaankaan. Tietävät kyllä kotona, että näin ei kotona tehdä, mutta sokerin ja suolan makuun tottuvat kuitenkin :/