Kun isovanhempi tekee lapsen vanhemmista ilonpilaajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut äiti

Vieras
Isovanhemmat lupailevat lapsille milloin mitäkin, neuvottelematta lasten äidin ja isän kanssa.

Sitten lapset tulevat ihan innoissaan kertomaan että "Äiti, iskä, mummu ja pappa lupasi että ne vievät meidät huomenna huvipuistoon, sopiiko?"

Sitten kun sanomme että ei sovi, meillä on huomiselle muuta suunnitelmaa, niin lapset suuttuvat meille. Ja mummu harmittelee lapsille, että "Voi kun on harmi, me kun oltaisi niin kovasti haluttu teidät viedä, mutta kun äiti/isä sanoo ettei se sovi niin ei me voida teitä viedä huvipuistoon ilman äidin ja isän lupaa."

Sitten kun yritän sanoa että älkää innostako lapsia tuollaisesta ellei ole lapsen vanhemmat antaneet lupaa tuollaiseen reissuun, ja että ei ole kiva saada lapsen vihoja niskaansa siitä että kieltää tuollaisen, niin sanovat että ei oltaisi kuitenkaan annettu lupaa jos olisivat etukäteen kysyneet.

Olen alkanut sitten sanoa lapsille että "Voi kun kurja juttu että mummu ja pappa tuottivat teille pettymyksen lupaamalla sellaisia juttuja joita eivät voi pitää. Toivottavasti mummu ja pappa ensi kerralla muistavat sopia ensin iskän ja äidin kanssa tuollaisista eivätkä anna teille turhia lupauksia. Kurja juttu että mummu ja pappa pahoittivat teidän mielen lupaamalla kivoja juttuja joita ei voi toteuttaa. Turhauttavaa.

-ja kyseessä ovat minun vanhempani. Appivanhemmat eivät harrasta tuollaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko ne teidän omat suunnitelmat niin tärkeitä, ettei voisi joustaa ja päästää lapsia isovanhempien kanssa? Vai lupaileeko ne joka toinen päivä jotain?

NO ihan samaa mietin! saahan ne isovanhemmat lapsenlapsia vähän hemmotellakin?!

Meillä on sama ongelma. Isovanhemmat lupaa lapselle, että voit sillon ja sillon tulla meille, ja lapsien kautta saadaan kuulla asiasta :kieh: Että on RAIVOSTUTTAVAA! Kyllä ne ollaan me vanhemmat, joiden kans ensin sovitaan asiasta, ja vasta sitten lapsen kuullen puhutaan.

raivostuttavaa!

meillä ei ainakaan vielä oo tuollaista, mutta jotenki mä pelkään, että tuohon tilanteeseen jossain kohdin joudutaan, kun asutaan niin lähekkäin. mutta pitääpä muistaa tuo sun käyttämäs sanamuoto, ni menee syyt oikeiden ihmisten niskoille!

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Ap on ihan oikeassa, noin EI toimita. Asioista on sovittava ensin lasten vanhempien kanssa, vasta sitten kerrotaan lapsille.
Mä olen samaa mieltä. Lapsella voi olla seuraavana päivänä neuvola, hammaslääkäri tai jotain muuta. Isovanhempien on ennen lapselle lupaamista varmistettava vanhemmilta, että ajankohta sopii.

Ei tämäkään ole lapsia kohtaan oikein, mutta tee sinä sama temppu isovanhemmille! Lupaa lapsillesi että he saavat mennä mummolaan yökylään pariksi päiväksi, äläkä vaan puhu isovanhemmille etukäteen mitään. Valitse vielä sellainen ajankohta että heillä on varmasti jotain menoa suunniteltuna. Tajuaisivatkohan tästä?

Meillä yhdet kummit tekee tuota ja ne jutut mitä ne lupaa on sellaisia joihin ei uskalleta päästää lapsia heidän kanssa (meillä hieman eri näkemykset lasten kasvatuksesta ja ikään sopivista jutuista, he lapsettomia ainakin vielä) mutta koska nähdään aika harvoin, oon kiltisti ottanu "pahiksen"roolin..
Tai no joo, sanon ettei se sovi ja et vanhempien kanssa olis pitäny sopia mut jos tuollaista olis isovanhempien puolelta niin varmasti tekisin niinkuin ap, sanoisin lapsellekin et isovanhempien moka lupailla sopimatta, ei vanhempien!
Tsemiä ap!

aah... namm... aikunhauskaa.

isovanhemmat taitaa olla sitä mieltä, että ootte tosikkoja ilonpilaajia. Ja noin toimimallahan saavat aina todistusaineistoa lisää. Kovin on infantiili asenne juu. Yritetään saada seuraava polvi jaettuun salaliittoon tympeitä vanhempia vastaan. Älkää antako periksi: ei pidä kokea huonoa omaatuntoa vaikka nämä miten yrittävät.

Isovanhemmille pitää vaan näyttää peiliä, että katsokaa itse miten lapsellista touhua ruveta murjottamaan siitä, ettei saa päättää teidän lasten asioista teidän ohi. Ja laittaa selvät säännöt, että ensin tullaan kysymään teiltä. Ja kun nämä yrittävät toimia asianmukaisesti, sitten pitää olla ihastunutta, että kyllä se vaan passaa.

Mutta tietysti homma voi vaan paheta, että siitä tulee semmoinen jatkuva taisto, missä isovanhemmat heittäytyy koko ajan vaikeammiksi. Aletaan tehdä pikkujäynää aina innokkaammin, että vaikka diabeettiseen mukulaan tungetaan pikkuleipää heti kun silmä välttää, ihan vaan siitä ilosta. Ihan lapsiahan isovanhemmat tuossa kohtaa on, ei aikuisen käytöksen häivääkään.

Ei tämäkään ole lapsia kohtaan oikein, mutta tee sinä sama temppu isovanhemmille! Lupaa lapsillesi että he saavat mennä mummolaan yökylään pariksi päiväksi, äläkä vaan puhu isovanhemmille etukäteen mitään. Valitse vielä sellainen ajankohta että heillä on varmasti jotain menoa suunniteltuna. Tajuaisivatkohan tästä?

No pyh. Se, että joku käyttäytyy hölmösti ja vastuuttomasti ei oikeuta sitä, että toisenkin pitäisi tehdä niin.

Meillä on samanlaista ongelmaa äitini kanssa. Hän ei ole lapsia minnekään viemässä, mutta tulee esim. minulta kysymään (lasten kuullen) saavatko lapset lisää jäätelöä. Ja minä joudun kieltämään, lasten kuullen. Tai puhuu tyyliin "Sitten viikonloppuna teette sitten nimpparikakkua" ja lapset tietenkin sitä odottavat, ja meillä ei nimpparikakkuja ole ikinä tehty.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:

No pyh. Se, että joku käyttäytyy hölmösti ja vastuuttomasti ei oikeuta sitä, että toisenkin pitäisi tehdä niin.

Miksi ei?
Tosin itse lupailisin näille isovanhemmille jotakin ja jättäisin lapset tästä tappelusta ulkopuolelle,
siinähän sitten isovanhemmat odottasi kun ap olisi vaikka luvannut viedä heidät hienoon ravintolaan syömään..ykköset päällä istuvat verannan rappusilla kiukkusina kun unohditkin pitää lupauksen :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti:
Isovanhemmat lupailevat lapsille milloin mitäkin, neuvottelematta lasten äidin ja isän kanssa.

Sitten lapset tulevat ihan innoissaan kertomaan että "Äiti, iskä, mummu ja pappa lupasi että ne vievät meidät huomenna huvipuistoon, sopiiko?"

Sitten kun sanomme että ei sovi, meillä on huomiselle muuta suunnitelmaa, niin lapset suuttuvat meille. Ja mummu harmittelee lapsille, että "Voi kun on harmi, me kun oltaisi niin kovasti haluttu teidät viedä, mutta kun äiti/isä sanoo ettei se sovi niin ei me voida teitä viedä huvipuistoon ilman äidin ja isän lupaa."

Sitten kun yritän sanoa että älkää innostako lapsia tuollaisesta ellei ole lapsen vanhemmat antaneet lupaa tuollaiseen reissuun, ja että ei ole kiva saada lapsen vihoja niskaansa siitä että kieltää tuollaisen, niin sanovat että ei oltaisi kuitenkaan annettu lupaa jos olisivat etukäteen kysyneet.

Olen alkanut sitten sanoa lapsille että "Voi kun kurja juttu että mummu ja pappa tuottivat teille pettymyksen lupaamalla sellaisia juttuja joita eivät voi pitää. Toivottavasti mummu ja pappa ensi kerralla muistavat sopia ensin iskän ja äidin kanssa tuollaisista eivätkä anna teille turhia lupauksia. Kurja juttu että mummu ja pappa pahoittivat teidän mielen lupaamalla kivoja juttuja joita ei voi toteuttaa. Turhauttavaa.

-ja kyseessä ovat minun vanhempani. Appivanhemmat eivät harrasta tuollaista.

Isovanhemmat eivät saa sopia mistään asioista suoraan lasten kanssa. Vanhemmilta kysytään aina ensin! Jos vastaus on EI, niin sitä on kunnioitettava. Miksi isovanhempien pitäisi viedä lapsia huvipuistoon, matkalle tai risteilylle? Omia lapsia en ainakaan luottaisi mukaan! Menkööt kahdestaan Elohopeakerhoon ja eläkeläistansseihin.

Miksi lapsenlapsia pitäisi raahata mukaan joka paikkaan? Isovanhemmat hankkikoot oman elämän :( Kerro Ap. vanhemmillesi, että seurakunnat ja järjestöt tarjoavat vapaaehtoistöitä. Vanhemmillasi on liikaa joutilasta aikaa. Tee rajat selviksi, saat perheellenne oman reviirin ja kotirauhan!

Meillä on ollut ihan sama ongelma. Kun tavasta tehtiin toistuva otin vanhempani puhutteluun :) Kyllä isovanhemmat vieläkin toki vievät lapsia eri paikkoihin kun näkevät, mutta ensin varmistetaan meiltä että se varmasti sopii. Asiasta puhutaan ensin vanhempien kanssa, ennenkuin lapsille mennään siitä sanomaan. Samoiten monesti ennen isovanhemmat lupasivat viedä lapsia sinne tänne, mutta eivät pitäneet lupauksia. Lapsilla oli jatkuvasti pahamieli tästäkin. Nyt he kertovat meille jos haluavat lapset viedä jonnekin, ja lapsille kerrotaan vasta samaisena päivänä kun asia on jo varmempi. Mun mielestä näistä pitää puhua vanhempien kanssa ensin, eikä lasten.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitiliini:
Isovanhemmat eivät saa sopia mistään asioista suoraan lasten kanssa. Vanhemmilta kysytään aina ensin! Jos vastaus on EI, niin sitä on kunnioitettava. Miksi isovanhempien pitäisi viedä lapsia huvipuistoon, matkalle tai risteilylle? Omia lapsia en ainakaan luottaisi mukaan! Menkööt kahdestaan Elohopeakerhoon ja eläkeläistansseihin.

Miksi lapsenlapsia pitäisi raahata mukaan joka paikkaan? Isovanhemmat hankkikoot oman elämän :( Kerro Ap. vanhemmillesi, että seurakunnat ja järjestöt tarjoavat vapaaehtoistöitä. Vanhemmillasi on liikaa joutilasta aikaa. Tee rajat selviksi, saat perheellenne oman reviirin ja kotirauhan!

No vaikka siksi että osa isovanhemmista oikeasti tykkää lapselapsistaan ja haluaa tehdä heidän kanssaan asioita...
Ihme valitusta.

*muoks* Ja olen kyllä sitä mieltä, että isovanhemien pitää kysyä isommat menemiset yms. suoraan vanhemmilta eikä lapsilta.

Yhteistyössä