Kun "jäähypenkki" on lapsenmielestä mukavajutu.. mitä tilalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirpanan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirpanan äiti

Vieras
Meil 2.5v:n mielestä jäähylle "joutuminen" on hauskaa. Meil on tähänasti ollu jäähy ns. viimeinen keino, eli jos muu ei tehoa ni sit joutuu jäähulle. Lapsi on nyt oppinu et se jäähy on myös keino päästä pois epämukavasta tilanteesta.

Esim. pyysin tyttöä keräämään oman huoneensa lattialta leluja. Ei tehonnu, pyysin uudestaan. Menin kaveriksi. Ei ala keräämään. Sanoin että jos et ala siivoamaan joudut jäähylle ja siivous jatkuu jäähyn jälkeen. Laps juoksi suorilta jäähylle.. ja samajuttu jäähyltäpääsyn jälkeen, vänkäämistä jne.

Seuraavana päivänä: taas pyydän siivoamaan lapsen levittämät lehdet lattialta, ensimäinen vastaus on.. "jäähylle". En päästä lasta jäähypenkille vaan istun niin kauan (30min) lapsen vieressä puhumatta sen enempää, kunnes tyttö vihdoin kerää lehdet hyllyyn..

Mitä te tekisitte?

Samoten saattaa käydä kaatamassa pikkusiskonsa tahallaan, et saa sen itkemään.. kun näkee et äiti huomas ja toruu juoksee nurkkaansa. Eli jäähynurkka ei meillä toimi enään "pelottimena". Jäähyllä on seisottu niin kauan että annan luvan tulla sieltä pois.

Se ei myöskään vielä meillä toimi, et saat jotain kivaa jos tottelet tai koska et tottele et saa jotain kivaa..

Mun mielestä jäähypenkki ylipäätään on ihan naurettava.

Koska mun mielestä se johtaa juuri tuohon.

Mutta jos se jollakulla toimii hyvin niin ok, mun kierolaiset käyttäis juurikin sitä vain hyväkseen.

Mutta en mä ap osaa nyt sanoa mitä sä tilalle ottaisit.
Mutta et vaikka tuossa siivoustilanteessa päästä lasta pälkähästä uhkaamalla penkillä, vaan tiukasti sanot että NYT MUUTES SIIVOTAAN.
Meillä muuten tuon ikäisellä toimi vielä se konsti että otettiin kisa kumpi kerää enemmän leluja, kuka löysi ekana jonkun tietyn lelun tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mun mielestä jäähypenkki ylipäätään on ihan naurettava.

Koska mun mielestä se johtaa juuri tuohon.

Mutta jos se jollakulla toimii hyvin niin ok, mun kierolaiset käyttäis juurikin sitä vain hyväkseen.

Mutta en mä ap osaa nyt sanoa mitä sä tilalle ottaisit.
Mutta et vaikka tuossa siivoustilanteessa päästä lasta pälkähästä uhkaamalla penkillä, vaan tiukasti sanot että NYT MUUTES SIIVOTAAN.
Meillä muuten tuon ikäisellä toimi vielä se konsti että otettiin kisa kumpi kerää enemmän leluja, kuka löysi ekana jonkun tietyn lelun tms.

Meil on silleen hankala ku tämä 2.5v on vanhin, eli ei ole ns. esimerkkiä. Ja tosiaan sellaista kilpailu viettiä ei vielä ole. Tuo et NYT SIIVOTAAN.. menee yleensä siihen et sanon sen 10krt eikä mitään tapahu, vaik laps kyl tietää et siivotaan niin pitkään että myös lapsi osallistuu siivoamiseen.

Tosiaan tuo jäähypenkki/jääynurkka ei ole hyvä juttu, ei toimi ainakaan meillä, lapsi huomannu et sillä tavoin saa epämukavan asian siirrettyä tuonnemmaksi.

Ruokailu tilanteissa meil tehoaa parhaiten keitno " ruoka roskiin jos ei osata käyttäytyä", sen ku aina aika-ajoin toteuttaa ni laps taas muistasa et se oikeasti tarkoittaa sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
meillä tehoaa se että lähdetään kiertämään pururata ympäri

harmi ku meil ei ole pururataa.. taloa vois tietty kiertää ympäri, mut sit pitäs pukea tuo 7kk ikäinenki mukaan ja ite alkaa olla jo näin rv.18 hankala juosta :D

Siitä oon tosiaan pitäny kiinni ,et jos laps tahallaan levittää ni myös osallistuu keräämiseen. Ite oon apuna mut niin kauan jäpitetään et huone on siistitty, lehet kerätty tms.

Ärsyttää vain ku esim. mun äidin mielestä vaadin lapselta liikaa, mut miten se koskaan oppii siivoamaan jälkiään jos en jo nyt "vaadi" osallistumaan

Tuon ikäinen on vielä pieni, mutta esimerkkiä hänkin tarvii. Ja se olet sinä.

Et vaadi liikaa sillä että osallistuu, koeta tehdä leikki siitä siivoamisestakin.

Mä toimin siten että hihkaisen että kun lelut on kerätty, äiti lukee kirjan (mä tykkään lukea lapsille, en niinkään leikkiä).
Tai sitten alan heitellä leluja 'koriin' eli koetan heittämällä osua laatikkoon ja yllytän lapsia kokeilemaan myös.

Jollei lapsi siivoa tms. otan takatukasta kiinni, en vedä mutta "ohjaan siitä", tuntuu lapsesta epämukavalta ja alkaa siivota tosi nopeasti. Tähän päädyimme, koska mikään muu ei auttanut ja vanhemmilta loppui kärsivällisyys. enää ei tarvii ku kävellä viereen ja koskea takatukkaan niin johan tottelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tuon ikäinen on vielä pieni, mutta esimerkkiä hänkin tarvii. Ja se olet sinä.

Et vaadi liikaa sillä että osallistuu, koeta tehdä leikki siitä siivoamisestakin.

Mä toimin siten että hihkaisen että kun lelut on kerätty, äiti lukee kirjan (mä tykkään lukea lapsille, en niinkään leikkiä).
Tai sitten alan heitellä leluja 'koriin' eli koetan heittämällä osua laatikkoon ja yllytän lapsia kokeilemaan myös.

totta pienihän tämä on, mut tosiaan tuota lukemis palkintoa vois kokeilla tai jotain askartelu/peli palkintoa.
Sitä oon yrittäny et siivotaanpa reippaasti ni sit lähdetään ulos/syödään jäätelöt, mut se ei ole ollu "riittävä" veruke. Tai jos et tottele tänään ei syödä aikaisemmin lupaamani jäätelöä.

Alkuperäinen kirjoittaja hermo:
Jollei lapsi siivoa tms. otan takatukasta kiinni, en vedä mutta "ohjaan siitä", tuntuu lapsesta epämukavalta ja alkaa siivota tosi nopeasti. Tähän päädyimme, koska mikään muu ei auttanut ja vanhemmilta loppui kärsivällisyys. enää ei tarvii ku kävellä viereen ja koskea takatukkaan niin johan tottelee.

mä en tähän haluais mennä, vaan sanan pitäisi riittää.

Meillä lähtee lapsen tavarat vanhempien huoneeseen jemmaan/säilöön joksikin aikaan, jos ei suostu siivoamaan. Siivousinto löytyy, kun tietää että toinen vaihtoehto on että lelut katoavat. Meillä ainakin toiminut (vielä)... *grin*

Alkuperäinen kirjoittaja Tamukka:
Meillä lähtee lapsen tavarat vanhempien huoneeseen jemmaan/säilöön joksikin aikaan, jos ei suostu siivoamaan. Siivousinto löytyy, kun tietää että toinen vaihtoehto on että lelut katoavat. Meillä ainakin toiminut (vielä)... *grin*

Meil on osa tavaroista muutenki aina lomalla (eli viemme pussillisen tavaroita varastoon ja haemme siellä lomailleet lelut tilalle), muuten hyvä mut luulen et ei meidän juttu tuon lelujen lomailun takia. Yks päivä kyl meinasin et haen jätesäkin ja laitan kaikki lelut sinne + roudaan roskiin.. :D

Eikös jäähypenkin tarkoitus nimenomaan ole tilanteesta poistaminen kun lapsi käy ylikierroksilla. Siinä lapsi voi rauhoittua ja sitten kun on itse rauhoittunut palata takaisin tilanteeseen. Anna tytön siis istua penkillä niin kauan kun hän haluaa ja sitten mennä keräämään lelut kun on valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja guess:
Eikös jäähypenkin tarkoitus nimenomaan ole tilanteesta poistaminen kun lapsi käy ylikierroksilla. Siinä lapsi voi rauhoittua ja sitten kun on itse rauhoittunut palata takaisin tilanteeseen. Anna tytön siis istua penkillä niin kauan kun hän haluaa ja sitten mennä keräämään lelut kun on valmis.

ei se toimi.. ei ainakaan tän tenavan kans. Silloin ne lelut on lattialla vielä viikonpäästäki, jos saa ite laukata jäähypenkin ja huoneen väliä.. eikä mun hermot kestä sitä, et komennan vuoron jäähypenkille ja vuoron siivoamaan

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

harmi ku meil ei ole pururataa.. taloa vois tietty kiertää ympäri, mut sit pitäs pukea tuo 7kk ikäinenki mukaan ja ite alkaa olla jo näin rv.18 hankala juosta :D

No kyllä sä tiuhaan niitä vauvoja teet!

Poimi lelut yhdessä lapsen kanssa, ota oikein lapsen käsistä kiinni ja näytä miten siivotaan. Ja sano sitten että tulipa siistä kun siivosit! Ja lapsi luulee että on itse siivonnut ja ensi kerralla siivoa ihan itse. Toimi meille :)

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Poimi lelut yhdessä lapsen kanssa, ota oikein lapsen käsistä kiinni ja näytä miten siivotaan. Ja sano sitten että tulipa siistä kun siivosit! Ja lapsi luulee että on itse siivonnut ja ensi kerralla siivoa ihan itse. Toimi meille :)

meil on tuota tehty ku on siivottu esim. lehtiä... mut laps heittäytyy ihan veteläksi. Oon kehunu ku on siistiä ja sit on tehty jotain kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No kyllä sä tiuhaan niitä vauvoja teet!

tiuhaanpa kylläki, mut eipä se tässä se ongelma olekkaan.. ja toiseks meillä lapset saadaan (kyl ne sen verran arvokkaita lahjoja on).

No jos tykkää vaan rankaista lasta niin se on sitten asia erikseen..itse en kyllä rangaistuksiin usko! Miksi? Koska niitä täytyy antaa aina uudestaan ja uudestaan...

Alkuperäinen kirjoittaja guess:
No jos tykkää vaan rankaista lasta niin se on sitten asia erikseen..itse en kyllä rangaistuksiin usko! Miksi? Koska niitä täytyy antaa aina uudestaan ja uudestaan...

en tykkää vain rangaista.. ensin ohjataan, kielletään jne ja jos ne ei tehoa ni sit seuraa rangaistus.. tai ennemminki koen sen niin et teoilla on seuraukset.
Jos lyö tahallaan pikkusiskoa, ja toistuvat kiellot ei auta, ni silloi siitä seuraa jotain muuta

se valtastaistelu asetelma "siivoat nyt" empäs siivoa kun sitten kun ite haluan ....se asetelma pitäs saada pois sieltä taustalta se kun on tonikäselle uhmikselle niin tyypillistä
ennakkoon varoittaminen esim. kun viisari kellossa menee tohon täältä pitää kerätä lelut että saadaan sun huone yökuntoon tms... auttaa lasta asennoitumaan ettei mee niin "tahtojen taistelu tilaan"

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
se valtastaistelu asetelma "siivoat nyt" empäs siivoa kun sitten kun ite haluan ....se asetelma pitäs saada pois sieltä taustalta se kun on tonikäselle uhmikselle niin tyypillistä
ennakkoon varoittaminen esim. kun viisari kellossa menee tohon täältä pitää kerätä lelut että saadaan sun huone yökuntoon tms... auttaa lasta asennoitumaan ettei mee niin "tahtojen taistelu tilaan"

tätä oonki yrittäny muistuttaa itelle, etetnsin varoitus esim. et jun on syöty siivoamme romut tai kun näen että laps levittää varoitan "koska levität tiedät et sitten myös siivotaan"

Aamuäreellä oli mun mielestä hyviä ideoita ja ajatuksia tuosta jäähypenkistä. Mä lisäisin vielä, että lapselle voi antaa oman vastuualueen (tyyliin "kerää sä nämä pikkuautot, niin mä huolehdin muusta") kerättäväksi. Kannustamalla ja keskustelemalla saa muutenkin paljon paremmin aikaiseksi, kuin jäähypenkkeilemällä ja ne ovat pitemmällä tähtäimelläkin parempia kasvatuskeinoja.

Vielä tuli mieleen yksi juttu, että tuon ikäiselle siivouksesta voi tehdä omalla asenteellaan ja esimerkillään sellaisen älyttömän hauskan jutun: hymy huulilla kerätään leluja ja laulellaan vaikka samalla. Siten, että se olisi maailman mahtavinta hommaa :D

Lisään vielä linkin, joka ei ihan kysyttyä asiaa koske, mutta jospa sielä muutoin löytyisi vinkkejä uhmaikäisen kanssa toimimiseen: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/kattapidempaa/tukivinkit_tilanteesta_toiseen/lapsi_on_uhmaiassa/

No eihän nyt 2.5 vuotiasta voi käskyttää, että nyt keräät lelut ja siivoat! :O

2.5 v on vielä tosi pieni.

Siivous tehdään niin, että vanhemmat alkavat vain kerätä kamoja ja pyytävät lasta osallistumaan siihen, ilman sen kummempaa painostusta.

Olen samaa mieltä, että olet hieman liian vaativa äiti noin pienelle.