Kun läheinen kuolee; miten kauan ollaan pois töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lentokala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lentokala

Aktiivinen jäsen
12.02.2005
13 695
1
36
Tätä tässä pohdin, että mikäköhän on sellainen "tavallinen" aika olla pois töistä läheisen kuoleman jälkeen?

Tietty ihmiset ja tilanteet ovat erilaisia, mutta ollaanko pois päiviä, viikkoja vai peräti kuukausia?
Itse tiedän menneisyydestä vain yhden työkaverin, jolta kuoli äiti ja hän oli muistaakseni viikon verran pois ( nuori 2-kymppinen tyttö )

No ei ainakaan meidän työpaikalla ole oltu poissa. Viimeisen vuoden aikana neljältä työkaverilta on äiti kuollut, yhdeltä isä. Yksi työkaveri oli poissa kolme päivää, muut ei ole olleet poissa ollenkaan.

Mä olin pois 1 päivän kun veli kuoli yllättäen. Joku on pois puolivuotta, toinen ei päivääkään. Jos ei itse masennu tms, niin ei lääkäri pitkää saikkua kirjoita.

Muutamiin päiviin, tai korkeintaan kahteen viikkon ovat tuntemani läheisensä menettäneet olleet poissa.
Poikkeuksena eräs ihminen, jonka lapsi teki itsemurhan. Hän ei kyennyt pariin kuukauteen töihin.

[QUOTE="äiti";26054854]Töistä ollaan pois niinkauan kuin saikkulapussa on laitettuna.[/QUOTE]

No kun sitäkin saa hakemalla lisää; useinkin kyllä palkatonta mutta tarkoitin et kuinka kauan on "tavallista" sitä hakea.

Sen verran kun kunkin henkilön surutyö sitä vaatii.

Lääkäri sen arvelee ja läheisensä menettänyt kertoo jaksaako vielä vai ei.

Mun työkaverin sisko menehtyi. Työkaveri oli poissa 2 viikkoa.

Oman äitini mies kuoli syöpään ennen joulua, äitini on edelleen sairaslomalla.

Vanhempani kuollessa sain anomalla anoen 3 päivää sairaslomaa. Jatkoin sitten vuosilomilla siitä pari viikkoa lomaa hautajaisiin saakka. Koin sen tarpeelliseksi sillä järjestelyvastuu oli minulla eikä töissä oleminen oikein tuntunut järkevältä siinä tilanteessa.

Riippuu kyllä hyvin paljon ihmisestä, siitä kuolleesta läheisestä ja kuolintavasta. On aika eri asia, kuoleeko äiti 90-vuotiaana oltuaan 8 vuotta vanhainkodissa vuodepotilaana keuhkokuumeeseen vai jääkö oma lapsi 9-vuotiaana rattijuopon yliajamaksi.

• Tykkää
Reactions: nöppäri ja Tepadj
Kun työnantaja ei maksa z-koodilllisesta lääkärintodistuksesta palkkaa (läheisen kuolema) niin voiko tätä palkatonta saikkua hakea loputtomiin, eli niin kauan kun kukkaro kestää?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26054976:
Riippuu kyllä hyvin paljon ihmisestä, siitä kuolleesta läheisestä ja kuolintavasta. On aika eri asia, kuoleeko äiti 90-vuotiaana oltuaan 8 vuotta vanhainkodissa vuodepotilaana keuhkokuumeeseen vai jääkö oma lapsi 9-vuotiaana rattijuopon yliajamaksi.

Juuri näin.
Ja siksi kyselinkin tässä jotain ns. keskiarvoja.

Kun työnantaja ei maksa z-koodilllisesta lääkärintodistuksesta palkkaa (läheisen kuolema) niin voiko tätä palkatonta saikkua hakea loputtomiin, eli niin kauan kun kukkaro kestää?

Mun tuttu ainakin sanoi, ettei saanut enää enempää saikkua, mutta en kyllä tiedä asiasta enempää. En tiedä olisko esim. toinen lääkäri sitten antanut vielä vaan tuliko siinä joku raja vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26055008:
Tilaistoista en tiedä, mutta villi arvaukseni on, että muutamasta päivästä pariin viikkoon. Jos sairasloman tarve jatkuu, sairasloman syyksi laitetaan sen jälkeen jotain muuta kuin "läheisen kuolema".

Se joku muu voi olla esim. post-traumaattinen stressihäiriö.

Mulla oli 3 päivää kun veli kuoli, kolme työkaveria menettänyt viimeisen vuoden sisällä yllättäin vanhempansa, kaikilla sattui olemaan viimeinen elossa olevavanhempi. Yksi oli viikon saikulla lähinnä järjestelyitä varten, kaksi kaksiviikkoa ihan saikkutarpeen vuoksi. Itse siirsin ½ vuodella töihin paluuta, kun mieheni kuoli, monestakin syystä, piti järkätä tilan asiat, lasten hoitokuviot meni uusiks ja ihan lastenkin vuoksi totuteltiin uuteen tilanteeseen..

Mun paras ystävä kuoli ja sain tietää siitä kesken työpäivän. Pomo soitti (oltiin eri toimistoissa) ja kysyi miksi olen niin myrtsi ja käski piristyä. Sanoin että vaikea piristyä, kun paras ystävä kuoli. Pomo kysyi mihin kuoli ja totesi sitten: "Jaa jaa, no sellasta sattuu ja se kuuluu elämään. Kyllä se unohtuu ku keskittyy työhön".

Exä kun tappoi itsensä, en edes kertonut pomolle.