Kun lapsella synttärit, oletteko vieneet päiväkotiin jotain herkkuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä lapsella varsinaisena synttäripäivänä vapaapäivä päiväkodista, mutta nyt aloin miettiä, että onko tapana viedä sinne synttäreiden kunniaksi jotain namia? Ensimmäiset synttärit päiväkotielämän aikana, joten vähän pihalla näistä jutuista..

oon vienyt sillo kun tyttö oli päiväkodissa ja aion samaa tapaa vaalia kunhan tää meidän vauvelikin päiväkotiin menee. Vienyt usein jäätelöä koska namei ei saa kaikki syödä tai keksejä lisäksi. Oon kysynyt hoitotädeiltä onko allergisii koska usein allergisia ja keliakiaakin aikas paljo. on siellä muutkin tuoneet syndepäivinään herkkui =)

Juu, aina ollaan jotain viety. Jätskiä tai karkkia tai keksiä - ovat saaneet itse valita, mitä tahtovat kavereille tarjota. Ainakin meidän lapsille ollut tosi tärkeää, että on heidän vuoronsa tarjota. Ja sit siihen tietty liittyy muutkin synttärijuhlimiset päiväkodissa l. saavat kortin ja lauletaan jne. Kivaa muistamista!

En, kun pk:ssa on niin paljon eri jutuille allergioita, eipä oikein yhteistä syömistä taitaisi löytyä.. Pk:sta on kyllä aina ollut jotain hyvää tarjottavaa ja "juhlat" :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En, kun pk:ssa on niin paljon eri jutuille allergioita, eipä oikein yhteistä syömistä taitaisi löytyä.. Pk:sta on kyllä aina ollut jotain hyvää tarjottavaa ja "juhlat" :)

Meillä kerhossa tehdään niin että äiti leipoo mitä leipoo tai ostaa mitä ostaa ja paikan puolesta ostetaan allerkigoille tarjottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä lapsella varsinaisena synttäripäivänä vapaapäivä päiväkodista, mutta nyt aloin miettiä, että onko tapana viedä sinne synttäreiden kunniaksi jotain namia? Ensimmäiset synttärit päiväkotielämän aikana, joten vähän pihalla näistä jutuista..

Meillä oli synttärinä vapaapäivä eikä viety mitään. En edes tajunnut ajatella asiaa, kun siis oli se vapaapäivä. Mutta jotain "kettukarkkeja" on jaeltu synttärinä eli kai suurin osa tarjoaa jotain. Itekin oon vähän pihalla näistä... ;) Mut en kai mitään kakkuja kuitenkaan rupeis leipomaan.

Eipä kannata alkaa leipoa!

Kunnallisissa päiväkodeissa sellainen sääntö, että päiväkotiin ei missään nimessä saa viedä mitään itsetehtyä tarjottavaksi lapsille! Kaikki tarjottavat pitää olla avaamattomissa kaupan myyntipakkauksissa. Tällä ehkäistään ruokamyrkytyksiä ja allergiakohtauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja fujitsu:

Kunnallisissa päiväkodeissa sellainen sääntö, että päiväkotiin ei missään nimessä saa viedä mitään itsetehtyä tarjottavaksi lapsille! Kaikki tarjottavat pitää olla avaamattomissa kaupan myyntipakkauksissa. Tällä ehkäistään ruokamyrkytyksiä ja allergiakohtauksia.

Minkä kunnan? Ei ainakaan meidän kunnassa ole moista sääntöä...

me vitiin eskimolaatikko ku se kävi kaikille ku oli yks hyla tapaus ni kaikki sai samanlaiset. lisäks vietiin ilmapalloja ja naamarit kaikille lapsille samoin on tehnyt aika moni muu vanhempi on sieltä tullu tytölle prinsessa kruunua yms mukana ja aina on ollu kotiin tuomisia jos on ollu jonkun synttärit. meillä tarhantätiltä ku kysyin mitä vois tuoda ni sano ettei ainakaa kakkua etteivät nää lapset siitä ainakaa välitä. ja vaikka ois ollu synttärit viikonloppun ni joko perjantain tai maanantain ovat sit juhlineet

Helsingissä on näin:
- synttäritarjottavia saa tuoda, jos haluaa, päiväkoti ei tarjoa mitään herkkuja (paitsi jos tuodaan jotain sellaista, joka ei käy allergisille, niin sitten kaivetaan jostain keksejä)
- mitään itsetehtyä ei saa tuoda, tarjottavat pitää olla kaupan avaamattomissa paketeissa
- jäätelö on kiellettyä, koska kylmäketjua ei voi taata
- omasta kokemuksestani en pidä ollenkaan tikkareista, sillä niiden syöminen vie ikuisuuden ja lasten pitäisi päästä jossain vaiheessa ruuan jälkeen nukkumaankin
- parhaita on heldelmäkarkit ja keksit

Alkuperäinen kirjoittaja fujitsu:

Myös täälläpäin sääntö voimassa.
Tuli voimaan... 2006

Itse vien Kettu-karkkeja ne käyvät todella monelle.

olen vienyt!

Mutta tähän on pakko sanoa, että KYSYKÄÄN TARHANTÄDEILTÄ VÄHÄN LASTEN ALLERGIOISTA ENNENKÖ VIETTE SINNE MITÄÄN! Se on tosi tuskaa sitten tarhassa, kun muut saa syödä jotain hyvää kakkua ja jotkut ei saa mitään, kun yhdellä on keliakia, toisella on maitoallergia jne...

Meidän kuopuksen tarharyhmässä on tosipaljon lapsia joilla on erilaisia allergioita. Tarhan tätien toive oli että tuotaisiin synttärihyväksi vadelmamehujäät. Ne tuotiin ja kaikki oli tyytyväisiä.

jaaha, meidän allergisella on päiväkotielämä alkamassa syksyllä. Täytyyköhän mun viedä heti aluksi sinne joku keksipaketti häntä varten. Kotona on tottunut saamaan edes vähän samannäköistä kuin muut, joten kurjalta tuntuu ajatus, että toisilla on jotain tosi hyvää ja hänellä vain kuiva keksi. Tiedän jo valmiiksi, että itku siitä tulee. Hän tajuaa, että jää paitsi jostain, mutta on kuitenkin niin pieni, ettei ymmärrä jos selittää miksi hän ei voi syödä samaa kuin muut. Mun mielestä ei tarvitsis tarjota mitään kenellekään. Turhaa makeaa lapsille, jos vähän väliä on jonkun synttärit.

Minä suosittelen kysymään niiltä tädeiltä siellä päiväkodissa, mitä siellä on tapana tehdä (tavat vaihtelevat päiväkodettain!!!). Samalla kannattaa kysäistä, mikä olisi sellaista tarjottavaa, että sopisi kaikille.

tarhaan kun vein pojan synttäripäivänä niin jätskiä ja itseleivottua suklaakakkua... sit oli yks keliaakikko tyttö niin sille olin ostanut sit keksejä jätskin kanssa... sanoivat ettei ois tytölle tarvinnut ostaa et he oli tehneet :) mut samapa tuo. Hedelmiä kannattaa suosia ennemmin ko karkkia...

Yhteistyössä