kun lapsen kakka vaan on kovaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja p02t04
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

p02t04

Jäsen
15.04.2006
926
0
16
alkaa jo mietityttää että voiko lapsella olla haavauma/pukama siellä syvemmällä? lääkäri sanoi että ei voi, mutta onhan lääkärit ennenki väärässä olleet. ruokavalio pysyy suhteellisen oikeana muutaman päivän ja suolikin toimii hyvin, sitten syödään vähän huonosti pari päivää ja suoli tekee tenän.... tulee kova kakka joka repii ihon auki. voi tsiisus sentään, mitä ihmettä teen? Ruokavalioon ja veden juontiin kiinnitän huomiota aika lailla mielestäni, joskus lipsuu. kyseessä on 5 v täyttävä lapsi ja tästä vaivasta ollaan lääkärillä rempattu moneen otteeseen. Vastaus- toisten suolisto on vaan sellanen.
Allergiat pois suljettu. ja duhlalakia annetaan.

onko joku kokeillut sitä alue veraa? vai mitä se ny olikaan ni lapselle?

ootko mallasta antanu? ja luumuja. Meillä on 2 lasta kärsinyt erittäin kovasta vatsasta, toinen saanut microlaxeja ja levolacia.
En kauheesti osaa auttaa, meil van toimi toi levolac paremmin ku duphalac.

Meillä tytöllä (2,5v) samaa vaivaa. Tosin nykyisin helpottamaan päin kun käy itse potalla kakalla. Meillä auttoi kyl Duphalac kun joka aamu annettiin pieni "ylläpito-annos". Joskus olen joutunut laittaan peräruiskeenkin (microlax) kun kakka aivan kovalla eikä saa muuten tehtyä. Tuli mieleen et jos koittasitte saada ajan ravitsemusterapeutille. Vois katsoa tarkemmin lapsenne ruokavaliota ja antaa henk.koht. ohjeet. Ja lääkärillä kantsii käydä, jos ei muuta niin yksityisen kautta. Siellä ainkin asiat menee kerralla eteenpäin eikä jäädä "seuraamaan tilannetta".

Käytättekö xylitol-tuotteita, esim. purkkaa säännöllisesti?
Joidenkin vatsa reagoi xylitoliin voimakkaammin, erittäin kova vatsainen esikoinen sai avun juuri purkan syömisestä, tyttösen vatsa ei kestä purkkaan kuin palan tai kaksi päivässä ja pikkuinen karkkiaski saa masun kokonaan sekaisin.
Kahden lapsen vatsan toimintaan ei xylitol vaikuta ollenkaan.

meillä 5v pojalla sama vaiva.viime talvena sai anemian ja juotui verensiirtoon silloin lääkäri totesi että peäaukon suulla on haavauma joka pahentaa tilannetta käski rasvata mahdollisimman rasvaisella rasvalla käytin bepantheneä ja lisäksi määräsi movicol junior jauhetta joka sekoitetaan veteen ja se auttoi nyt on pysynyt ihan normaalina mutta tuo jauhe on lapsillla respetti tuote.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Mitä annatte muksulle, sekin voi riippua siitä että on kova kakka.

jups, mullekin tuli sellanen viel mieleen, että maito kovettaa mahaa entisestään. Varmaan kyl sen tiesitkin. Jos syö leipää, niin kokeilepa antaa jotain leipää, jossa kokonaisia siemeniä (esim Puhtileipä). Meillä sekin auttanut.

Mä kysyin itse tuosta movicolista että auttaisko se. Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä koska on lapsia joiden kakkaamisväli on 2 viikkoa niin se on tarkoitettu vain sellaiseen vaivaan- sanottiin meille.

Meillä ainakin pitkälle johtui siitä että pelkäsi kakkaamista ummetuksen takia ja panttasi viimeiseen asti joka pahensi sitten taas ummetusta, mutta kun tuolla jauheella saatiin kakka pehmeämmäksi helpotti selvästi ja nykyään käy ilman patisteluja vessassa eikä satu yhtään.
Soitin kerran ravintoterapeutille ja sain ihan asialliset ohjeet puhelimitse ja varmaan ajnkin jos olisi sille ollut tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja p02t04:
Mä kysyin itse tuosta movicolista että auttaisko se. Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä koska on lapsia joiden kakkaamisväli on 2 viikkoa niin se on tarkoitettu vain sellaiseen vaivaan- sanottiin meille.
mekin ollaan käyty useaan kertaa lääkärillä umetuksen takia eikä aikaisemmin kukaan ole puhunut kyseisestä tuoteeesta mutta nyt ne ehdottivat sitä heti,mutta meillä saattoi olla syynä siihen se kun juoduttiin anemiaan aloittamaan rautalääkitys joka taas aiheuttaa ummetusta,mutta se lääkäri kyllä sanoi että käytää samaa tuote omille lapsille kun ummetusta

Alkuperäinen kirjoittaja iipa:
Meillä ainakin pitkälle johtui siitä että pelkäsi kakkaamista ummetuksen takia ja panttasi viimeiseen asti joka pahensi sitten taas ummetusta, mutta kun tuolla jauheella saatiin kakka pehmeämmäksi helpotti selvästi ja nykyään käy ilman patisteluja vessassa eikä satu yhtään.
Soitin kerran ravintoterapeutille ja sain ihan asialliset ohjeet puhelimitse ja varmaan ajnkin jos olisi sille ollut tarvetta.

Hieno juttu että teillä saatiin vaiva hoidettua, tää on niin rasittava vaiva sekä mulle että lapselle.
On aikoja jolloin käy kakalla joka ilta ( nimenomaan illalla, ei aamulla) saattaa mennä parikin viikkoa hienosti ja sitten iskee tää kovuus... ja sitten ilmenee tätä panttaamistakin hieman. En osaa yhdistää tätä mihenkään yksittäiseen ruokaan tmv. mikä homman aiheuttaa.
Mutta kiitoksia avusta kaikille tasapuolisesti, huomenna soitan ravitsemusterapeutille. Toivon että sieltä saataisiin apua.

Yhteistyössä