kun lapsi (7v) ei syö tarpeeks

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain

Vieras
onko kokemuksia tällasesta? kun tyttö on monta vuotta jo syönyt tosi huonosti, en voi pakottaakaan, mikä neuvoksi? hb on myös huono, väsynyt ja kalpea. Lääkärissä on käyty muttei hyötyä. Onko olemassa ruokahalua lisäävää lääkettä, mikä lääkäri olisi hyvä kenenpuoleen kääntyä että tekisikin asialle jotain!? Syöminen on sitä, ettei kelpaa liha,kala, kana, ei maitokunnolla, kasvikset niukasti jne... ja teen ruokia, kaikkia, en vain lempiruokia.. mitkä kelpaa, kaikista "huonoimmat" eli nakkiruoat, no sentään lihapullat menee, hernekeitto, maksalaatikko, kasvissosekeitto..muttei näitä nyt jatkuvasti voi vääntää!!! jauhelihastakin sanoo että eikö tätä saa pienemmäksi..jos on kastikkeessa/keitossa..

Olisi kiva saada neuvoja jos jollain kokemusta, en todellakaan jaksa sitten mitään haukkumisia. Meillä on ollut vaikeaa ja olen lääkärissä pissavaivojen ymkanssa käynyt ja puhunut syömisestä, myös ihottumasta, käytyy allerg.testeissä,ultrauksessa jne.

ei auta mikään tollanen. koulussa, ehkä paremmin, kun jossain lapussa ope kommentoi että "ei pidä kiirettä ruokaillessaan,hakee usein lisääkin".. eli hidas. sitä hän onkin. kitarisat leikattiin 3vkoa sitten,oisko yhteyttä asiaan!? hampaat ok,purentaa korjataan. tätä mäkin että helposti pureskeltavaa ruokaa syö. olen itekin ollut lapsena huono syömään,mutta syynä oli mummun jatkuvasti syöttämä suklaa ja karkki,mikä ei ole meillä ongelmana...

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
ei auta mikään tollanen. koulussa, ehkä paremmin, kun jossain lapussa ope kommentoi että "ei pidä kiirettä ruokaillessaan,hakee usein lisääkin".. eli hidas. sitä hän onkin. kitarisat leikattiin 3vkoa sitten,oisko yhteyttä asiaan!? hampaat ok,purentaa korjataan. tätä mäkin että helposti pureskeltavaa ruokaa syö. olen itekin ollut lapsena huono syömään,mutta syynä oli mummun jatkuvasti syöttämä suklaa ja karkki,mikä ei ole meillä ongelmana...

kuin kipeää raudat tekee ?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tollasta mäkin pelkään että menee viä vakavaks=(. täytyy soittaa johki huomena että tekevät jotaki, ottaa aivoon tällanen kun pitäis itse olla lääkäri!!!

oo tiukkana vaan sielä lekurissa, kasvavas iässä tarvii saada vitamiinit ja kalsiumit sun muut

tuossa selailin että anemiahan on alle 130 tuon ikäisillä, meillä tytöllä oli 110hb.. ja raudanpuuteanemia harvinainen, mutta voi olla esim munuaisen vajaatoimintaa tm. helkkari.

keliakia on myös yksi mitä itse olen epäillyt. itsellänikin. ihottumaa on. allergioista olen puhunut, ja verikokeet otettu ja mitään epäilystä ei löytynyt mutta eihän ne mitään näytä!!! kutinaa on ja jalat ruvella. marsuallergiaa kyllä ite epäilen tai heinä tai purut ja juuri etin niille uutta kotia.. miten keliakia selvitetään? todellakin tuun oleen tiukkana nyt, eikä oo pitkä aika kun koitin kouluterkalle näistä puhua, mutta nyt tila on selvästi huonontunut, tyttö on kalpea ja väsynyt ja äreä.=(

tuossa selailin että anemiahan on alle 130 tuon ikäisillä, meillä tytöllä oli 110hb.. ja raudanpuuteanemia harvinainen, mutta voi olla esim munuaisen vajaatoimintaa tm. helkkari.

No tuossahan on ihan tarpeeksi syytä vaatia hoitoa ja tutkimuksia!!!!!!

Pelkkään ruokahalun parantamiseen olisin anatanut vinkin eli sinkkilisän lapselle. Mun tytöllä parantaa ruokahalua, olen huomannut sen jo useaan kertaan. Toisaalta lisäsinkin nauttiminen voi vaikeuttaa raudan imeytymistä, eli teidän tilanteeseen en heti suosittele, ennenkuin rauta-asiat on tutkittu ja hoidettu.

Olen omien vaivojeni takia lukenut hirveästi tietoa vitamiineista yms., ja hoksasin, että tyttöni tapa valittaa ruokien "oudosta mausta" johtuu hyvin tod. näk. sinkkivajeesta, se nimittäin muuttaa makuaistimuksia.

Jos hb on alhainen niin aloittakaa rautakuuri koska kovin alhainen hemoglobiini lisää ruokahaluttomuutta entisestään.

Meillä pojalla tippu hb sillon kun hän oli 5-6 vuotias ja ruokahalu huononi entisestään kunnes rautakuurilla saatiin tilanne korjattua.

Jos liha ei kelpaa niin kokeile kypsentää liha hiiiiiiirmu pitkillä haudutuksilla, auttaisko se?

keliakia on myös yksi mitä itse olen epäillyt. itsellänikin. ihottumaa on. allergioista olen puhunut, ja verikokeet otettu ja mitään epäilystä ei löytynyt mutta eihän ne mitään näytä!!! kutinaa on ja jalat ruvella. marsuallergiaa kyllä ite epäilen tai heinä tai purut ja juuri etin niille uutta kotia.. miten keliakia selvitetään? todellakin tuun oleen tiukkana nyt, eikä oo pitkä aika kun koitin kouluterkalle näistä puhua, mutta nyt tila on selvästi huonontunut, tyttö on kalpea ja väsynyt ja äreä.=(

keliakian todennäköisyys katsotaan verikokeella, mutta täysi varmuus tulee vain ohutsuolibiopsiasta eli näytteestä.

vaadihan nyt tutkimuksia!

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
Jos hb on alhainen niin aloittakaa rautakuuri koska kovin alhainen hemoglobiini lisää ruokahaluttomuutta entisestään.

Meillä pojalla tippu hb sillon kun hän oli 5-6 vuotias ja ruokahalu huononi entisestään kunnes rautakuurilla saatiin tilanne korjattua.

Jos liha ei kelpaa niin kokeile kypsentää liha hiiiiiiirmu pitkillä haudutuksilla, auttaisko se?

Rautakuuria ei saa aloittaa ominpäin!!! On tärkeää, että lääkäri tutkii, mikä raudanpuutoksen aiheuttaa. Jos rautaa on jo nautittu, se häiritsee tietenkin testejä.

Viitearvo tuon ikäisille on 110-139

http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/do.xsp?viewType=productview&redirect1=%2Fdo.xsp%3FobjectType%3Dproduct%26viewType%3Dsearchview%26process%3Dtrue%26productkeywords%3Dhemoglobiini&objectType=product&directoryType=&productOID=153

Verikokeet ei kerro välttämättä, mutta viitettä voi saada. Ihopistokokeet (prick) voisi olla järkevää tehdä myös. Keliakiassa tutkitaan verestä keliakia vasta-aineet jos on positiiviset niin diagnoosi varmistuu ohutsuolen tähystyksessä.

Ellei kouluth tai oma lääkäri ota tosissaan varaa aika lastenlääkärille yksityiselle. Vaikka teillä ei olisi vakuutusta niin yksi käynti ei maksa maltaita ja sieltä saa lähetteen julkiselle puolelle.

vaadin. olen luottanut siihen et lääkärit laittaa tutkimukset mitä pitääkin! mutta oon niin paljon ite selvitellyt (esim kastelusta sen, että johtuikin KITARISOISTA uudelleen kastelu) etten luota enää näihin täkäläisiin lääkäreihin. raudasta nlassa juuri sanoivat ettei hyväksi pureskella. a

Alkuperäinen kirjoittaja tutkimuksiin mars:
Alkuperäinen kirjoittaja jos:

Rautakuuria ei saa aloittaa ominpäin!!! On tärkeää, että lääkäri tutkii, mikä raudanpuutoksen aiheuttaa. Jos rautaa on jo nautittu, se häiritsee tietenkin testejä.

Joo, mutta ap:n lapsella EI OLE semmoset arvot, että tarvitsee tutkimuksia, varsinkin jos ruokahalu on kerta huono. Jos se ois todella matala niin asia erikseen.

Yhteistyössä