kun lapsi aloittaa koulun niin miten toimitaan..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja himmeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

himmeli

Vieras
esim. lapsen saattaminen. tää nyt ei oo viä ajankohtainen mutta tuli mieleen että eihän sitä nyt ihan yksin voi sinne laittaa meneen. jos on vanhemmat töissäkin niin mitäs sit? miten teillä? mun isomummu oli meillä se joka saatto ekoja kertoja ja oli vastassa kun pääsi kotio,jos vanhemmat oli iltavuorossa.
 
Itse tykkään, ettei ekaluokkalaisen ainakaan tarttis olla kovin pitkiä aikoja yksin kotona, ei aamulla eikä iltapäivällä. Eli jos vanhemmat töissä, niin lapsi kerhoon koulua ennen ja jälkeen, jos vaan mahdollista.

Saattaminen riippuu koulumatkasta ja lapsesta. Meillä tosi lyhyt ja helppo ja turvallinen koulumatka, ja ekan kuukauden poikaa saattelin, sen jälkeen kulkenut yksin. Mutta jos olisi joku vaarallinen tie matkan varrella ylitettävänä tms, niin ehkäpä olisin pidempäänkin saatellut...
 
Jaa-a yksin minä aikanaan kuljin. Tai ekana päivänä oli isi saattamassa, mut sen jälkeen oli pakko mennä ja tulla yksin 2,5km matka. Jos isoja sisaruksia sattu pääseen samaan aikaan nii se oli kiva se, mut yleensä yksin tai kaverin kans... Aamulla isommat oli sen verran nopeempia varsinki talvis aikaan kun käveltiin etteivät samaan aikaa lähteneet...
 
ite oon aatellu että kun koulumatkaa ei oo kuin tuo 100 m tosin jos haluaa kävellä kävelytiellä eikä tien reunaa pitkin niin pitää ylittää katu 2krt!
eli opetan käveleen reitin hyvissä ajoin ja sitten muutaman kerran saatan jos lapsi on epävarma tms...ainakin ekana koulupäivänä!
ja myöhemmin jos on tarvetta niin keksin jotain...jos lapsi ei yksin halua mennä!

ite muistan että ekana päivänä vanhemmat vei koululle ja seuraavana päivänä menin jo bussilla yksin..saattoivat tosin pysäkille kun äiti oli kotona muutenkin!
 
Meillä on onneks joustava työaika, joten sen puitteissa hoituu aamut, toinen vanhemmista venyttää töihinlähtöä niinä aamuina kun neiti menee kymmeneen. Toistaseks ollaan viety joka aamu, koska samaan aikaan lähdetään töihin kuin neiti kouluun ja koulu on matkan varrella.

Koulun jälkeen neiti menee iltapäiväkerhoon ja lähtee sieltä kotiin kun me lähdetään töistä (tai siis toinen ainakin). Yleensä ehtii kävellä puolet matkasta.

Kai siinä vaan on kehittetävä omalle perheelle sovelias systeemi, ei ole mitään vakio kaavaa kuinka toimia.
 

Yhteistyössä