kun lapsi lyö sisarusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "toivoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"toivoton"

Vieras
mä en nyt tiedä mikä on normaalia viisivuotiaan käytöstä ja mikä ehkä oire jostain muusta. meillä ei kotona lyödä IKINÄ millään tapaa ketään. ei tönitä eikä nimitellä. nyt muutaman viikon ajan meidän esikoinen 5v, on alkanu töniä,lyödä jne pikkusiskoaan. on ihan levoton ym. en yhtään ymmärrä mistä tää töniminen, toisen provosoiminen jne on lähtöjään. onko ihan normaali kehitysvaihe? en hyväksy näitä tekoja lainkaan ja mietin että pitääkö tähän jotenki erityisesti puuttua (neuvolassa tms) vai riittääkö omat keinot.

oon vaan ihan loppu tohon että jatkuvasti saa olla viemässä jäähylle ym. tänäänkin siskolta lopuksi halkes huuli, ihan vähän mut kuiteski tuli verta. mikään sana ei mee perille. huoh.

ei, ei lyö yhtään kertaa ku mä nappaan kädestä kii ja teen suht selväksi millainen toiminta meidän huusholli käy päinsä ja mikä ei!! ei vaan käy, ei edes yhtä kertaa...

[QUOTE="toivoton";21925884]mä en nyt tiedä mikä on normaalia viisivuotiaan käytöstä ja mikä ehkä oire jostain muusta. meillä ei kotona lyödä IKINÄ millään tapaa ketään. ei tönitä eikä nimitellä. nyt muutaman viikon ajan meidän esikoinen 5v, on alkanu töniä,lyödä jne pikkusiskoaan. on ihan levoton ym. en yhtään ymmärrä mistä tää töniminen, toisen provosoiminen jne on lähtöjään. onko ihan normaali kehitysvaihe? en hyväksy näitä tekoja lainkaan ja mietin että pitääkö tähän jotenki erityisesti puuttua (neuvolassa tms) vai riittääkö omat keinot.

oon vaan ihan loppu tohon että jatkuvasti saa olla viemässä jäähylle ym. tänäänkin siskolta lopuksi halkes huuli, ihan vähän mut kuiteski tuli verta. mikään sana ei mee perille. huoh.[/QUOTE]

onko pienempi lähtenyt liikkeelle juuri kun satuttaminen alkoi?? meillä kävi niin.psykologi tutki,tt pääsi.perheneuvola ei osannut mitään uutta antaa. saas nähä koska saadaan tää loppuu vuoden on nyt jatkunut siskon kiusaaminen :(

[QUOTE="vieras";21925885]ei, ei lyö yhtään kertaa ku mä nappaan kädestä kii ja teen suht selväksi millainen toiminta meidän huusholli käy päinsä ja mikä ei!! ei vaan käy, ei edes yhtä kertaa...[/QUOTE]

anteeksi mutta ei toimi kaikkiin! kokemusta on,sulla ei

[QUOTE="äippä";21926013]onko pienempi lähtenyt liikkeelle juuri kun satuttaminen alkoi?? meillä kävi niin.psykologi tutki,tt pääsi.perheneuvola ei osannut mitään uutta antaa. saas nähä koska saadaan tää loppuu vuoden on nyt jatkunut siskon kiusaaminen :([/QUOTE]

Ei, kyse on 5 v:n ja 3v:n suhteesta. On huomattu että aina isommassa porukassa ja kavereiden kanssa ollessa meidän esikoinen on ns perässämenijä, joka tekee kaikkee mitä muut sanoo, alistuu aina, toiset päättää leikit ja vaikka meidän ipana ei haluis jotain tehdä, ei oo niin vahva että kieltäytyis. mietin että oisko tossa alistumisessa se syy, miksi kokee jotain tarvetta päsmäröidä ja terrorisoida pienempäänsä kotona...?

Kuulostaapa tutulta.Meillä samanlaista tuon 5vuotiaan kanssa.Vanha viisas sukulainen ikänsä lasten kanssa töitä tehnyt sanoi tuon kovan rajojen hakemisen olevan "normaalia" 5vuotiaille. Rasittavaa se kumminkin on.Sanot ja perustelet ettei noin tehdä ja lyömistä ei meillä ole koskaan sallittu eikä muutakaan tuuppimista.Jospa se loppuisi joskus.

Itsetunnon vahvistaminen saattaisi helpottaa sekä täysi nollatoleranssi lyömisen suhteen. Voit kysyä lapselta, miksi tekee mieli kiusata toista? Onko harmistunut olo jostain. ja selittää, että oma olo ei oikeasti parane yhtään toisen kiusaamisella. (hmm..tulee eräs palsta mieleen ;)

Yhteistyössä