Kun lapsi lyö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epäonnistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epäonnistunut äiti

Vieras
Uhmaikäinen 3-vuotias sai tänään kauhean raivarin kaupassa. Hän istui autokärryssä, mutta ei kielloista huolimatta ollut siellä nätisti. Nousi seisomaan, yritti karata jne ja uhkasin, että jos pelleily ei lopu, joutuu istumaan ostoskärryihin. Pelleily jatkui ja multa meni hermot. Nappasin lapsen autokärrystä ja laitoin istumaan tavalliseen kärryyn. Ja mitä tekee tempperamenttinen ja erittäin kiukkuinen pikku tyttö. Lyö äitiä päähän niin kovin, että oikein sattui. Puutuin tilanteeseen välittömästi ja kerroin erittäin vihaisena, että sellainen peli ei vetele. Käskin pyytää anteeksi. Lapsi huusi hysteerisenä ja ihmiset ympärillä tuijotti. Päähän sattui ja tunsin olevani maailman huonoin ja epäonnistunein äiti. Hyvä, etten itsekin alkanut itkeä.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Kotona on rangaistuksena ollut puhuttelu ja jäähy ja asiasta on keskusteltu vielä jälkikäteen ja kerrottu, että ketään ei saa satuttaa. Lyöminen näyttää silti jatkuvan. Lapseni lyö minua ja pikkuveljeään. Myös pienempi on oppinut lyömisen, kun isompi on häntä muksinut. Meillä ei aikuiset lyö ketään, eikä lapseni ole tietääkseni nähnyt missään muuallakaan kenenkään lyövän toista. Mitähän tästä tulee kun en saa lasta kuriin edes uhmaiässä. Sitä teini-ikää odotellessa... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kavereillani on tyttöjä ja ne on aika riettaita, ittellä vain rauhallisia poikia. Paha neuvoa muuta kuin että älä missään nimessä anna periksi.

Tuntuu, ettei mikään tehoa. Jäähy ei vaikuta mitään ja vaikka kuinka ollaan keskusteltu siitä, että niin ei kertakaikkiaan voi tehdä, lyöminen jatkuu aina vaan. Ja tänään se oikeasti sattui, niin raivokkasti tuli isku, kun neiti suuttui. Kohta me ei varmaan voida mennä enää mihinkään ihmistenilmoille, kun kaikki tuijottaa huonosti käyttäytyvää lasta ja ajattelee, että surkeat vanhemmat. :(

Kavereillani on tyttöjä ja ne on aika riettaita, ittellä vain rauhallisia poikia. Paha neuvoa muuta kuin että älä missään nimessä anna periksi.
Mulla päinvastasia kokemuksia. Kaverin pojat puree, lyö ja tönii (kielletään ja rangaistaan kyllä.. ) ja oma tyttö ei lyö eikä pure koskaan. Käsittääkseni joku vaihe joka menee ohi. Toki kieltää pitää aina.

Älä vain anna periksi ja varmaan pitää ulos lähtiessä alkaa sanelemaan säännöt. Ja sitten vain kylmästi kotiin jos ei mene hyvin, luulis tuon opettavan jos äiti vie vakavana kotia samantien. Toisaalta täytyy toivoa ettei se sitä sitten ala käyttään hyväksi ku ei halua mennä esim kauppaan.

joo tai sitten kun lyö niin käännä käsi osumaan vaikka omaan nenään tai otsaan. Kysy sitten miltä se tuntuu? Ja että äidistä ja pikkuveljestä tuntuu ihan samalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulla päinvastasia kokemuksia. Kaverin pojat puree, lyö ja tönii (kielletään ja rangaistaan kyllä.. ) ja oma tyttö ei lyö eikä pure koskaan. Käsittääkseni joku vaihe joka menee ohi. Toki kieltää pitää aina.

koskahan tää menis ohi. Alan olla jo epätoivoinen, kun minusta tuntuu, että olen tosi tiukka ja jatkuvasti komentamassa ja silti en saa mitään kuria lapseen. Jatkuvasti myös kehutaan hyvästä käytöksestä, mutta sekään ei tunnu estävän lyömistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

koskahan tää menis ohi. Alan olla jo epätoivoinen, kun minusta tuntuu, että olen tosi tiukka ja jatkuvasti komentamassa ja silti en saa mitään kuria lapseen. Jatkuvasti myös kehutaan hyvästä käytöksestä, mutta sekään ei tunnu estävän lyömistä.

En tiedä koska menee kun nuo tuntemani pojat ainoita noin pieniä jotka tunnen ja meno nyt pahimmillaan. Kyseessä veljekset...

Älä vain anna periksi ja varmaan pitää ulos lähtiessä alkaa sanelemaan säännöt. Ja sitten vain kylmästi kotiin jos ei mene hyvin, luulis tuon opettavan jos äiti vie vakavana kotia samantien. Toisaalta täytyy toivoa ettei se sitä sitten ala käyttään hyväksi ku ei halua mennä esim kauppaan.

Joka kerta ennen kuin mennään kauppaan tms, muistutamme tyttöä, että siellä ei juosta, ei karata, eikä kosketa mihinkään jne. Tänäänkin hän ilmoitti jo autossa, että hän on kuulemma kiltti tyttö, eikä hänen tarvitse istua ostoskärryssä, koska hän lupaa olla nätisti. Eli tajuaa kyllä, että kiltisti pitäisi olla, mutta sitten kun kaikki ei menekään hänen tahtonsa mukaan, saa raivarin ja alkaa lyödä ja huutaa. On viety autoon istumaan huonon käytöksen seurauksena (riehui kaupassa), ei vaikutusta. Pakko on ottaa mukaan, kun ei voi yksinkään kotiin jättää ja toisaalta eihän pelkästään kotona olemalla opi käyttäytymään mm kaupassa. Silti tänään tuli sellainen olo, etten ikinä enää vie tätä lasta mihinkään ihmistenilmoille, koska taas meni koko reissu pilalle.

Nooh nyt tulee taas kaikkien vihat niskaan mutta jos meillä ei toteltais mitä sanotaan niin pomminvarmasti ottaisin niskatukasta kiinni ja kysyisin että loppuko tämä vai väännänkö?
Ei oo tarvinnu ottaa, luvannut kyllä olen.
Meillä lapset voi luottaa siihen mitä sanotaan, hyvässä ja pahassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Nooh nyt tulee taas kaikkien vihat niskaan mutta jos meillä ei toteltais mitä sanotaan niin pomminvarmasti ottaisin niskatukasta kiinni ja kysyisin että loppuko tämä vai väännänkö?
Ei oo tarvinnu ottaa, luvannut kyllä olen.
Meillä lapset voi luottaa siihen mitä sanotaan, hyvässä ja pahassa.

Kyseenalaista uhata edes tukistamisella mutta erittäin hyvä mun mielestä, niinkuin sä sanoit että lapset voi luottaa niin hyvässä kuin pahassa. Sehän on yhtäkuin RAJAT.
:D

joka kerta kun lyö niin joku kiva lelu hyllyn päälle 3 päiväksi ja saa sen takaisin jos on ollut sen 3 päivää lyömättä ja joka lyönnistä lähtee aina uusi lelu hyllylle, kannattaa aloittaa siitä lempilelusta, näin meillä loppui vuoden kestänyt lyöminen kuin seinään, meillä 4v poika.

Voi sitä silmien pyöritystä ku lapset meluaa ja juoksee kirkossa kesken jonku toimituksen...siellä muuten tulee epäonnsitunut äiti olo taatusti...

Kirkossakaan ei saa riehua, mutta jotenkin se riehuminenkin on parempi vaihtoehto kuin löyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
joka kerta kun lyö niin joku kiva lelu hyllyn päälle 3 päiväksi ja saa sen takaisin jos on ollut sen 3 päivää lyömättä ja joka lyönnistä lähtee aina uusi lelu hyllylle, kannattaa aloittaa siitä lempilelusta, näin meillä loppui vuoden kestänyt lyöminen kuin seinään, meillä 4v poika.

kiitos. tätä kokeillaan seuraavaksi.

Jos huomaat, että lapsi on lyömässä, niin ennen kuin osuu, otat käsivarresta kiinni, katsot silmiin ja sanot tiukasti ketään ei lyödä!. Ja meillä ei toiminut yhden lelun poisotto, vaan laitettiin lopulta koko autokori hyllyn päälle. Nämä neuvot sain itse neuvolasta joskus.

Just tossa poika puri mua niin että ensin karjaisin ja sen jälkeen aloin itkeä, kun se sattui niin paljon. Ja kappas, pikkusälli katteli siinä ihmeissään ja alkoi sitten itsekin nyyhkiä kun äiti itkee.

Mulla oli ihan aito itku, mutta voi sitäkin kokeilla, että ala itkeä kun lyö!
Niin ja muuten, se lyöminen kyllä loppuu kun olet toistanut sitä kieltoa n. 6000 kertaa. (Sitten sae keksiikin jo jotain muuta.) Muista muuten, että lähes puolet niistä tuijottavista ihmisistä siellä kaupassa ajattelee, että onneksi meillä on tuo jo ohi ja toinen puoli että onneksi meillä ei ole lapsia. Muta hyvin harvalla käy edes mielessä sun "huono äitiys". Kyä se siittä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Niin ja muuten, se lyöminen kyllä loppuu kun olet toistanut sitä kieltoa n. 6000 kertaa. (Sitten sae keksiikin jo jotain muuta.) Muista muuten, että lähes puolet niistä tuijottavista ihmisistä siellä kaupassa ajattelee, että onneksi meillä on tuo jo ohi ja toinen puoli että onneksi meillä ei ole lapsia. Muta hyvin harvalla käy edes mielessä sun "huono äitiys". Kyä se siittä.

:D kiitos, ehkä tämä tästä