Kun lapsi osaa lukea 4v ja laskea 5v, onko järkeä miettiä ekaluokan aikaistamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
olen kotona joka tapauksessa vauvan kanssa vielä n. 2v, ja nyt 5v 3kk poika kerhoilee, osannut jo pitkään lukea ja osaa laskea vähän, seurailee ekaluokkalaisen läksyjä ja osaa melkein kaiken yhtä hyvin kuin ekaluokkalainen. Onko mitään järkeä miettiä ekaluokan aloittamista ilman eskaria? Vai pidänkö vaan kotona siihen eskariin asti?

Koulussa tarvitaan muitakin taitoja kuin lukemista ja laskemista. Eskariin laitat. Anna vaan olla pieni niin kauan kuin mahdollista. Ei se siellä koulussa kyllästy kun muut opettelee sitten ekalla. Aika monet 5v jo laskee monimutkaisiakin laskuja eli ihan normaali muksu sulla.

Mun sisko meni aikoinaan 6 vuotiaana kouluun, on syntynyt helmikuussa. Ei kai siitä mitään haittaa ollut (ellei oteta lukuun että yläluokilla ei päässyt samoihin bileisiin kun kaverit) jos ei juuri hyötyäkään. Mä laittaisin, ja laitoinkin, omani ihan normaaliaikaan eskariin ja kouluun

Lapsuus on niin lyhyt muutenkin, ja niinkuin tässä sanottiin, ovat ne kouluvalmiudet niin paljon muutakin kuin lukemista ja laskemista.
Ei lapsuus toki koulunkäynnin aloittamiseen lopu.Mutta jonkinlainen rajapyykki se silti on lapsenelämässä. Koulureppu on raskas pienille harteille, ihan 7-vuotiaankin, saati nuoremman ja koululaisen saappailla voi olla turhan raskas astella.

Samaa mieltä kuin edelliset: kyllä ne koulussa (ja muutenkin elämässä) todella tarvittavat ja tärkeät taidot ovat aivan muuta kuin näitä akateemisia. Ei ole ollenkaan tavatonta, että 4-5-vuotias lukee ja laskee. Mutta se, että lapsesi ei ole ilmeisesti suuremmin toiminut vertaisryhmissä (vaan ollut kotona) puoltaa ehdottomasti eskaria ajallaan ennen koulua.

6-7-vuotiaiden tärkeimmät taidot EIVÄT ole lukeminen ja laskeminen, vaan sosiaaliset taidot, ryhmässä toimiminen, vuoron odottaminen, toisten huomioon ottaminen, keskittyminen.

• Tykkää
Reactions: Miili ja TrueBlood
Anna leikkiä vielä.

Varsinkin kotihoidetulle, mutta muillekin, eskarivuosi on tärkeä. Harjoitellaan ryhmässä toimimista ja juuri noita mainittuja sosiaalisia taitoja. Päiväkodissa on 20 lapsen kanssa kolme aikuista, koulussa 25 lapsen kanssa suuren osan ajasta vain yksi aikuinen. Vaikka opettajat valvovat lapsia välitunneilla ja auttavat konfliktien ratkaisemisessa, paljon vähemmän siellä saa tukea harjoittelulle kuin eskarissa.

Nykyään suuri osa koulutulokkaista osaa lukea. Opetusta myös eriytetään, joten pienempi huoli on, että lapsesi tylsistyisi koulussa, kuin että tungetaan myllyyn liian aikaisin.

Samaa mieltä kuin edelliset: kyllä ne koulussa (ja muutenkin elämässä) todella tarvittavat ja tärkeät taidot ovat aivan muuta kuin näitä akateemisia. Ei ole ollenkaan tavatonta, että 4-5-vuotias lukee ja laskee. Mutta se, että lapsesi ei ole ilmeisesti suuremmin toiminut vertaisryhmissä (vaan ollut kotona) puoltaa ehdottomasti eskaria ajallaan ennen koulua.

6-7-vuotiaiden tärkeimmät taidot EIVÄT ole lukeminen ja laskeminen, vaan sosiaaliset taidot, ryhmässä toimiminen, vuoron odottaminen, toisten huomioon ottaminen, keskittyminen.

Täysin samaa mieltä! Mun poika laski eskarissa potenssilaskuja, kun muut opetteli viikonpäiviä ja numeroita. Ammattitaitoisilla opettajilla on nykyisin hyvät valmiudet tukea oppilaiden erityisosaamista, kuten myös vahvistaa niitä heikompia osa-alueita. Mun poika ei olisi ollut koulukypsä vielä eskariin mennessä (loppuvuodesta syntynyt eli oli silloin 5v). Eskari kehittää lasta niihin suuriin saappaisiin mihin ekaluokkalaisen on astuttava, etenkin kotihoidossa olleen.

Meillä kolmas poika oppi lukemaan ekat sanat jo 3-vuotiaana, täyttää kohta 5 v. Hän on kaikella tapaa ihan tavallinen pikkupoika, jonka koulunaloitusta en voisi kuvitellakaan aikaistettavan - vaikka vaikuttaa aika nokkelalta ja osaavalta. Mutta uskoisin, että hänellä ei olisi mitään valmiuksia aikaistettuun koulunaloitukseen. Leikki on kaikki kaikessa hänelle ja juntturakin on, eikä lainkaan kiinnostunut esim. lukutaidostaan. Osaa lukea, muttei lue.

Pistä vaan sinne eskariin, etenkin jos on kotihoidossa ollut. Eskarissa opitaan aivan muita valmiuksia kuin lukemista ja laskemista, ne tulevat siinä sivussa.

Jos se koulu sitten tuntuu koulun alettua aivan liian helpolta joka suhteessa ja sosiaaliset taidotkin ovat kunnossa, voi siinä vaiheessa harkita yhden luokan yli hyppäämistä. Tiedän tapauksia, jotka ova siirtyneet ykköseltä suoraan kakkoselle ensimmäisen kouluvuoden aikana.

Meillä oli lapsella samat taidot jo vähintään tuon ikäisenä. Kuitenkin eskari oli ihan hyvä juttu, että sai siellä tuntumaa isompaan ryhmään. Ja ekalla luokallakin osataan ihan hyvin ottaa huomioon, että joku on jo pitkällä taidoissaan.

Mä olisin halunnut mennä suoraan ekaluokalle :( Olen jälkeenpäin miettinyt, että se olisi voinut auttaa monessa asiassa.

Koulussa mä sitten autoin muita oppilaita ja selvittelin kässän tunneilla sotkeentuneita lankakeriä kun ei ollut muutakaan tekemistä. Ja olin paljon yksin koska muut lapset olivat niin lapsellisia, en keksinyt mitään puhuttavaa heidän kanssaan enkä osannut leikkiä heidän leikkejään. Poikien kanssa sentään pystyi pelaamaan polttista ja leikkimään hippaa.

Mutta vaikea sanoa mitä teidän tapauksessanne kannattaisi tehdä. Yleisesti ottaen koulun aloittamisen aikaistamisella ei ole todettu olevan mitään hyötyjä pitkällä tähtäimellä. Mutta oli siellä koulussa kyllä todella tylsää kun muut opetteli suurinpiirtein 1+1 tehtäviä ja itse oli tehnyt jo koko kirjan loppuun. Äikän tunneilla oli ihan ok kun sain mennä kirjastoon lukemaan siksi aikaa kun muut tavasivat.

Olen jonkin verran asiaa miettinyt ja minusta lapsen pitäisi saada olla lapsi mahd. pitkään. Mielestäni on hienoa, että Suomessa mennään vasta 7-vuotiaina kouluun. Koulukypsyyteen vaikuttaa myös ne sosiaaliset taidot. Varmaan joissain tapauksissa on lapsen parhaaksi, että hän aloittaa koulun aiemmin (tai myöhemmin) kuin muut, mutta itse harkitsisin tarkkaan. Se on kyllä totta, ettei oppilaiden tasoeroja kyetä koulussa ottamaan riittävän hyvin huomioon. Hmm, vaikeita asioita.

Ei kai se niin poikkeuksellista ole kun lasku ja luku sujuu jo leikki-iässä? En ole koskaan ajatellutkaan, että aikaistaisin kouluun siirtymmistä sen vuoksi, että lapsi on etevä juuri noissa taidoissa. 6-7v suurimmat kehitystehtävät liittyvät koululaiseksi kasvamiseen, ryhmässä toimimiseen, leikkimiseen ja sosiaalisiin taitoihin, ei niinkään yksittäisiin kouluaineisiin. Antaisin aikaa lapselle kasvaa ihan rauhassa, nykyään koulussa osataan huomioida hyvin eri tasoiset oppilaat oppiaineissa.

Kyl ne aika hyvin osaavat huomioida erilaiset taidot ja antaa lisähaastetta joten laita ap eskariin vaan oppimaan niitä muita hyvin tärkeitä taitoja koulua varten.
Kummitytön perheessä esikoinen luki 4v jne ja ekalla laski jo ylempien luokkien matikkaa. Opettaja antoi lapsen edetä omaa tahtiaan jotta säilyi se motivaatio koulussa olemiseen.

Lapsuus on niin lyhyt muutenkin, ja niinkuin tässä sanottiin, ovat ne kouluvalmiudet niin paljon muutakin kuin lukemista ja laskemista.
Ei lapsuus toki koulunkäynnin aloittamiseen lopu.Mutta jonkinlainen rajapyykki se silti on lapsenelämässä. Koulureppu on raskas pienille harteille, ihan 7-vuotiaankin, saati nuoremman ja koululaisen saappailla voi olla turhan raskas astella.

Musta on hirveää että sinun lastesi lapsuusaika on päättynyt kouluun. Minun vanhempi poika meni 6-vuotiaana kouluun, mutta hän silti oli lapsi. Mutta kyseessä olikin lapsi joka kävi eskarin etukäteen, oli ollut päiväkodissa, osasi käyttäytyä muiden lasten ja aikuisten aikana, eikä hänellä ole mitään diagnoosia, mikä estäisi normaalin kanssakäymisen. Reppu on yhtä raskas niin 6v. kuin 7v. harteilla.

olen kotona joka tapauksessa vauvan kanssa vielä n. 2v, ja nyt 5v 3kk poika kerhoilee, osannut jo pitkään lukea ja osaa laskea vähän, seurailee ekaluokkalaisen läksyjä ja osaa melkein kaiken yhtä hyvin kuin ekaluokkalainen. Onko mitään järkeä miettiä ekaluokan aloittamista ilman eskaria? Vai pidänkö vaan kotona siihen eskariin asti?

Ei ole järkeä. Anna lapsen olla lapsi. Monet osaavat lukea 5vuotiaana, ei ole mitenkään harvinaista!

Jeps, lähes normitaitoja nykyisin lapsilla, mutta pääpaino tuossa mietinnässä kannattaisi kyllä olla siellä ylä-asteen päässä, kuten tuossa muutama jo totesikin. Mieti, kuinka kivaa on kuunnella kommentteja jatkuvasti siitä, miten kehityt hitaammin (fyysisesti) tai et ikäsi vuoksi pääse mukaan vaikkapa riparille luokkakavereittesi kanssa, samoihin bileisiin, autokouluun, jne. Se ikä iskee kovaa paljon myöhemmin kuin siinä kohtaa, kun pitäisi pistää lapsi kouluun. Tai ehkä jo silloinkin, jos lapsi on fyysisesti pienikokoinen, jo siitä pelkästään saattaa saada huomionsa.

Nimim. Itse 6-vuotiaana koulunsa aloittanut, joka ei koe saaneensa siitä mitään erityistä positiivista lisää (haastetta koulussa kyllä saa kaikentasoiset, jos vaan opettaja on ajan tasalla), mutta ottaneensa hittiä sitten juuri yläaste/lukio-ikäisenä, kun ei päässyt kesätöihin, riparille tai sisään baariin sitä mukaa kuin muut (vanhojenpäiväristeilyt, penkkarit olivat muuten erinomaisen veemäisiä kun jokaikinen luokalla pääsi messiin. Paitsi minä.)

minä en laittaisi kouluun. tuolla ikäerolla (2v) usein kakkonen oppii esikoiselta lukemisen ja kirjoittamisen. oma sisko (2v nuorempi)oppi lukemaan ja laskemaan ja kirjoittamaan nopeammin kuin minä, kun minä harjoittelin eka luokan läksyjä.

ei ollut mikään nero koulussa myöhemmin. Keskiarvo noin 8. Itse sain myöhemmin peruskoulun parhaan päättötodistuksen omasta koulustani. koulumenestys myöhemmin kiitettävää.

[QUOTE="isis";24827326]Mä olisin halunnut mennä suoraan ekaluokalle :( Olen jälkeenpäin miettinyt, että se olisi voinut auttaa monessa asiassa.

Koulussa mä sitten autoin muita oppilaita ja selvittelin kässän tunneilla sotkeentuneita lankakeriä kun ei ollut muutakaan tekemistä. Ja olin paljon yksin koska muut lapset olivat niin lapsellisia, en keksinyt mitään puhuttavaa heidän kanssaan enkä osannut leikkiä heidän leikkejään. Poikien kanssa sentään pystyi pelaamaan polttista ja leikkimään hippaa.

Mutta vaikea sanoa mitä teidän tapauksessanne kannattaisi tehdä. Yleisesti ottaen koulun aloittamisen aikaistamisella ei ole todettu olevan mitään hyötyjä pitkällä tähtäimellä. Mutta oli siellä koulussa kyllä todella tylsää kun muut opetteli suurinpiirtein 1+1 tehtäviä ja itse oli tehnyt jo koko kirjan loppuun. Äikän tunneilla oli ihan ok kun sain mennä kirjastoon lukemaan siksi aikaa kun muut tavasivat.[/QUOTE]

No ei ne muutkaan oppilaat sen tyhmempiä ole. Ei nykyään saa edes tehdä kotona etukäteen kirjoja.

Yhteistyössä