Kun lapsi tulee leirille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leiriohjaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leiriohjaaja

Vieras
Ajattelin tehdä tästä aloituksen, kun luin tuossa toista ketjua koskien lasten leirejä(ei siis millään tavalla muuten liity siihen ketjuun...).
Itse vedän lasten liikuntaleirejä. Olen ammatiltani liikunnanohjaaja ja meidän leireillä ei ole ollenaa ns.teiniohjaajia tai apuopeja vaan olemme kaikki liik.alan ammattilaisia. "Käsieni läpi" menee kesässä ainakin 500 8-14v lasta.

Olin itse liikunnallinen lapsi. Olin usein samankaltaisilla leireillä ja muillakin leireillä. Itseäni ihmetyttää nykyään paljon se, että usein lapsi tulee leirille melkeinpä vasten tahtoaan! Varsinkin liikuntaleirillä lapsen täytyisi olla edes kiinnostunut urheilusta, mutta liian usein leirille tulee jo valmiiksi liikuntaa inhoava lapsi. Ilmeisesti vanhemmat toivovat, että leirillä lapsi innostuisi liikkumaan.
Mutta kun samassa ryhmässä on paljon liikunnallisia lapsia, niin nämä epäliikunnalliset jäävät helposti jalkoihin ja tuntevat olevansa kömpelöitä (varsinkin jos ovat ylipainoisia). Tämä on minun kokemukseni. Joskus lapset kysyvät heti leirin alussa, onko urheilutunneille pakko osallistua. Liikuntaleirillä...

Toinen ikävä trendi on se, että selkeästi lapsi halutaan vain pois jaloista viikoksi.Tai sellainen fiilis tulee.. Vanhemmat eivät auta edes pakkauksessa. Joka ryhmässä on aina pari lasta, joilla ei ole minkäänlaisia liikuntavarusteita edes mukana (vaikka kirjeessä on selkeä varustelista!). Usein tytöillä voi olla mukana pelkät farkut ja ballerinat. Niillä pelataan jalkapallot ja yleisurheillaan.
Jokaisella liikkuvalla lapsella tulee olla lenkkarit juoksemiseen yms sekä sisäliikuntakengät. Ainakin! Pojilla on nykyään pelkkiä lyttyynastuttuja skeittikenkiä.

Kolmas outo asia, joka yleistyy koko ajan on aivan kammottava kielenkäyttö. 9v pojat kutsuvat toisiaan runkkarihomoiksi ja puhuvat "panojuttuja". Onko se mielestänne muuten ihan "tätä päivää"? Pojat etenkin sietävät hyvin huonosti puhuttelua ja olen kuullut "haista ***" useamman kerran. Parhaimmin käyttäytyvät lapset tulevatkin yleensä ulkomailta. Välimeren maan lapset ovat todella kohteliaita ja osaavat myös pyytää anteeksi aikuiselta, jo kahdeksanvuotiaatkin.

Onneksi suurin osa lapsista on usein mukavia. Huomaa kellä on kotiasiat kunnossa ja vanhempia kunnioitetaan. Mukavaa kesää kaikille!

[QUOTE="Vieras";26784071]Eli et hyväksy erilaisuutta. Kaikilla ei ehkä ole varaa ostaa merkkivaatteita.
Leiri pitäisi olla kaikille avoin tai sit maininta et vain urheilijoille.[/QUOTE]

Eihän tässä nyt mistään merkkivaatteista puhuttu vaan URHEILUVAATTEISTA!

[QUOTE="Vieras";26784071]Eli et hyväksy erilaisuutta. Kaikilla ei ehkä ole varaa ostaa merkkivaatteita.
Leiri pitäisi olla kaikille avoin tai sit maininta et vain urheilijoille.[/QUOTE]

Haha.

Liikuntaleirille, jolle tullessa lapsella on jo varustelista asioista, joita pitäis leirille tullessa olla... josko vanhemmallakin VOIS sytyttää hiukan???

No, kukaan mitään mistään merkkivaatteista puhunut, voi ne ostaa ihan marketistakin. Miksi ilmoittaa lapsi urheiluleirille, jos ei ole kamppeita eikä urheilu kiinnosta?
Ja sellaista erilaisuutta, josta ap. puhui, huono käytös yms. ei tarvitsekaan hyväksyä. Nykyajan kakaroista suuriosa on ihan järkyttävän huonokäytöksisiä! Ja mun mielestä sitä on syytäkin ihmetellä.

Ei kai verkkarit tai muut urheiluun sopivat housut ole sen enempää merkkivaatteet kuin pillifarkutkaan? Lenkkaritkin saa halvemmalla kuin skeittikengät.

Eli ylipainoiset eivät ole tervetulleita sun leirille? Näinhän se menee, urheilullisena lapsena olet ollut valitsemassa sitä pullukkaa viimeisenä joukkueeseesi naama pitkällä ja nyt ollaan naama pitkällä, ku se hidastaa muita urheilullisia lapsia.

"Vieraalle" tiedoksi;
Leiriohjelmassa, joka lähetetään kotiin kerrotaan että leirillä on esim. pallopelejä, yleisurheilua, seikkailuliikuntaa, uintia, voimistelua, suunnistusta.
Mielestäni farkut eivät ole URHEILUUN sopivat housut. Se on ihan sama onko ne verkkarit virosta vai kalleimmat mitä löytyy.
Kommenttisi oli outo.

Eli ylipainoiset eivät ole tervetulleita sun leirille? Näinhän se menee, urheilullisena lapsena olet ollut valitsemassa sitä pullukkaa viimeisenä joukkueeseesi naama pitkällä ja nyt ollaan naama pitkällä, ku se hidastaa muita urheilullisia lapsia.

Leirillä on usein myös pulleita ja hyvin liikunnasta innostuneita lapsia! Ei ylipaino ole suora yhtälö liikkumattomuuden kanssa!
Mutta hyvin usein liikuntaa inhoava lapsi on myös ylipainoinen ja vanhemmat ehkä toivovat että liikuntaleiri saa lapsen motivoitumaan liikunnasta.
Näin voi käydäkin, joskus harvoin, mutta yleensä lapsi menisi mieluummin vaikka taideleirille, eikä tulisi vain kentän laidalle istuskelemaan. Emme tietenkään pakota ketään mukaan peleihin.

Minä olen hämmästellyt sitä löytötavaroiden määrää, mikä lasten leireille jää. Makuupusseja, tyynyjä, takkeja, housuja, kenkiä, luistimia. Joukossa on ihan uusia tavaroita ja merkkivaatteita. Eikä näiden tavaroiden perään kysellä ollenkaan.

Joko vanhemmat eivät kiinnitä ollenkaan huomiota mitä lapset pakkaavat mukaan ja mitä tuovat takaisin tai sitten ihmisillä niin paljon rahaa ja roinaa, että vaatteita voi hukata ihan mielin määrin.

Yhteistyössä