Kun lapsi tulee leirille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leiriohjaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leiriohjaaja

Vieras
Ajattelin tehdä tästä aloituksen, kun luin tuossa toista ketjua koskien lasten leirejä(ei siis millään tavalla muuten liity siihen ketjuun...).
Itse vedän lasten liikuntaleirejä. Olen ammatiltani liikunnanohjaaja ja meidän leireillä ei ole ollenaa ns.teiniohjaajia tai apuopeja vaan olemme kaikki liik.alan ammattilaisia. "Käsieni läpi" menee kesässä ainakin 500 8-14v lasta.

Olin itse liikunnallinen lapsi. Olin usein samankaltaisilla leireillä ja muillakin leireillä. Itseäni ihmetyttää nykyään paljon se, että usein lapsi tulee leirille melkeinpä vasten tahtoaan! Varsinkin liikuntaleirillä lapsen täytyisi olla edes kiinnostunut urheilusta, mutta liian usein leirille tulee jo valmiiksi liikuntaa inhoava lapsi. Ilmeisesti vanhemmat toivovat, että leirillä lapsi innostuisi liikkumaan.
Mutta kun samassa ryhmässä on paljon liikunnallisia lapsia, niin nämä epäliikunnalliset jäävät helposti jalkoihin ja tuntevat olevansa kömpelöitä (varsinkin jos ovat ylipainoisia). Tämä on minun kokemukseni. Joskus lapset kysyvät heti leirin alussa, onko urheilutunneille pakko osallistua. Liikuntaleirillä...

Toinen ikävä trendi on se, että selkeästi lapsi halutaan vain pois jaloista viikoksi.Tai sellainen fiilis tulee.. Vanhemmat eivät auta edes pakkauksessa. Joka ryhmässä on aina pari lasta, joilla ei ole minkäänlaisia liikuntavarusteita edes mukana (vaikka kirjeessä on selkeä varustelista!). Usein tytöillä voi olla mukana pelkät farkut ja ballerinat. Niillä pelataan jalkapallot ja yleisurheillaan.
Jokaisella liikkuvalla lapsella tulee olla lenkkarit juoksemiseen yms sekä sisäliikuntakengät. Ainakin! Pojilla on nykyään pelkkiä lyttyynastuttuja skeittikenkiä.