Kun lasta kiusataan päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mitä voi vanhemmat tehdä muuta kuin puhua kun lasta kiusataan päiväkodissa?
Tilanne on muuttunut siinäkin mielessä paljon että lapsi on alkanut vetäytymään ja olemaan omissa oloissaan pk:ssa vaikka tähän saakka ollut innolla kaikessa mukana.
Lapsella on siis selvästi kurja olla siellä, kun hoitajatkin ovat tämän ison muutoksen huomanneet.
Itselläni on asiasta todella paha mieli, koska lapsen täytyy tällaisessa paikassa olla.
Kiusaaminen on todella rumaa haukkumista, mollaamista, vähättelyä, lällättelyä ja rumia sanoja. Yksi lapsi käyttää myös väkivaltaa.
Itse olen ihan ymmälläni siitä että mikä niitä lapsia oikein vaivaa? Kuinka jo noin pienet voi olla niin ilkeitä? Mikä on mennyt pieleen?
Ja kyseessä on kaksi lasta, jotka sitten yhdessä tuumin kiusaa päivittäin muita. Toisia enempi. Ja huolestuttavana tässä on se että myös fyysistä kiusaamista on. On tullut nyrkkiä poskeen ja potkimista. Puhumattakaan siitä millaista henkistä tuhoa tämä saa aikaan. Itse tiedän kokemuksesta kuinka kurjaa se on kun kiusataan. Ei ne sieltä mielestä koskaan unohdu.

Mitä minä voin tehdä asialle? Ennen kuin lapsi on aivan romuna.

Vaatia hoitajia puuttumaan ja vaatia lasten vanhempia puuttumaan? Vaihtaa hoitopaikkaa? Tsempata omaa lasta ja opettaa pitämään puolia? Helpommin sanottu kun tehty.. Tsemppiä teille! Lapsi riepu.

No eikö sillä päiväkodissa ole henkilökuntaa? Niiden tehtävähän se on kitkeä tuollaiset asiat heti kättelyssä. Ota yhteys päiväkodin johtajaan jos ryhmän tädit ei osaa toimia. Jos sekään ei auta niin johtajan esimieheen.
Missä ihmeessä tällaista edes vielä tapahtuu? Olin siinä uskossa että kaikkialla puututaan kiusaamiseen heti.

Kerro ehdottomasti lapselle, ettei hänessä ole mitään vikaa tai syytä ja että ne toiset lapset leikkivät rumasti/kiusaavat.

Vaadi hoitajia puuttumaan asiaan ja jos muu ei todellakaan auta, niin kerro, että haluat tulla pk:iin seuraamaan mitä siellä oikein tapahtuu.

Päiväkodilla ollaan tänää ja eilen keskusteltu ja he sanoivat pitävänsä vielä tarkemmin silmällä tilannetta ja tämän yhden lapsen käyttäytymistä päiväkodilla.
Mutta myönsivät kyllä että ovat aika uhalla siitä kuinka tämän pahimman öykkäröintiin kanssa toimia, koska lapsi on todellakin Raisa. Sen huomaa kaikessa käytöksessä. Ryhmässä on yksi mies, mutta on sen verran nuori että ei ole ihan miehiseksi auktoriteetiksi.

Ai mitä muuta tehdä? Puhua, vaatia, jutella pomolle, hlökunnalle jne. Emme voi hoitajina vetäytyä sen taa että ollaan ulalla jonkun lapsen kanssa. Jos ollaan niin silti ei voi sallia toisen kiusaamista ja väkivaltaa. Jollei ap lapsesi tilanne parane ni harkitse paikan vaihtoa sillä perustella. Eihän se ole kenenkään etu että toisella on kurja olla hoidossa ja joku öykkäröi. Älä siis tyydy selityksiin.

Lapsi on ollut päiväkodissa nyt miltei 9kk. Ja koko tämän ajan on ollut pientä kiusaamista, etenkin näiden kahden "pahuksen" osalta. Mutta nyt tilanne on mennyt tähän.
Päiväkodissa on toinen ryhmä jossa saman ikäisiä ja lapsi kertoo että siellä lapsi jonka kanssa aina ulkona leikkii. Tämä päiväkoti on vaa hyvin suosittu joten ryhmät on jo täynnä.
Tämän lapsen vanhemmille on puhuttu ainakin minun tietämään mukaan kerran ja se oli toissa päivänä, mutt en tiedä nyt asioista sen enempää.

Mulla aina särähtää korvaan tuo että hoitohenkilökunta on niin "ulalla" jonkin asuan tai lapsen kanssa etteivät osaa toimia. Heillä on esimiehet, tarvittaessa myös elto voi käydä arvioimassa tilannetta ja antaa vinkkejä ja ohjeita henkilökunnalle jne. Vähän hälyttävää että ovat ulalla.

[QUOTE="Vieras";28004783]Mulla aina särähtää korvaan tuo että hoitohenkilökunta on niin "ulalla" jonkin asuan tai lapsen kanssa etteivät osaa toimia. Heillä on esimiehet, tarvittaessa myös elto voi käydä arvioimassa tilannetta ja antaa vinkkejä ja ohjeita henkilökunnalle jne. Vähän hälyttävää että ovat ulalla.[/QUOTE]

Ja lisään vielä että jos lapsi on nk. erityistapaus, on hänelle saatava apua.

[QUOTE="Vieras";28004783]Mulla aina särähtää korvaan tuo että hoitohenkilökunta on niin "ulalla" jonkin asuan tai lapsen kanssa etteivät osaa toimia. Heillä on esimiehet, tarvittaessa myös elto voi käydä arvioimassa tilannetta ja antaa vinkkejä ja ohjeita henkilökunnalle jne. Vähän hälyttävää että ovat ulalla.[/QUOTE]

Ja vaikka sinällään oltas ulalla ni kiusaaminen on estettävä. Keinolla tai toisella. Reuhakin saadaan aisoihn tiukalla kurilla. elton kanssa jne sitte mietitään lapsen koknaistilannetta.

Tuskin minulle kertovat mitä toimenpiteitä alkavat tämän toisen lapsen kanssa tehdä.
Eivät varsinaisesti sanoneet että ovat ulalla vaan rivien välistäymmärsin asian olevan niin. Koska kiusan henkensä tämä lapsi ollut koko ajan. Eikä tilanne muuttunut mihinkään vaan pahentunut.

Ei siinä voi muutakun vaatia, vaatia, vaatia ja vaatia. Kyllähän niiden siellä päiväkodissa PITÄÄ taata että kukaan ei mukiloi sun lasta tai hauku/kiusaa muilla tavoin. Itsekin olen päiväkodissa töissä enkä ymmärrä tuollaista. Kaikki on aina saatu kuriin, hyvällä tai sit "pahalla".

Oma lapseni on 5-vuotiaiden ryhmässä ja olen huomannut, että ainakin pojilla tuossa iässä kaikenlainen lällättely on hyvin yleistä. Lapseni ryhmässä varmaan kaikki sitä tekevät; lällättelevät, huutelevat, jotkut kiroilevatkin, nimittelevät jne. oma lapseni tekee samaa ainakin kotona ihan riittämiin... Varmasti herkempi lapsi voi kokea kiusaamisena, vaikka sitä ei ehkä ne "lällättelijät" kiusaamisena ajattelekaan. Omanikin välillä sanoo surullisena, että "tuo yksi kaveri sanoi mua tänään siaksi, ei oillut kivaa. Miksi se kiusaa mua?" Ja samaan hengenvetoon itse huutaa ohikulkevalle kaverille "senkin tyhmä kakkapeppu". Niin, että vaikka kokee tulleensa kiusatuksi, tekee sitä ihan samaa muille. Että ap, kannattaa ottaa huomioon sekin, että oma lapsesi saattaa "normaaliin" tuonikäisten suunsoittoon reagoida vaan turhan herkästi. Joskus on ihan hyvä mennä päiväkotiin vähän "yllättäen" ja nurkan takaa kuunnella, mitä se oma mussukka muille juttelee... Siinä voi silmät aueta!

[QUOTE="vieras";28004843]Oma lapseni on 5-vuotiaiden ryhmässä ja olen huomannut, että ainakin pojilla tuossa iässä kaikenlainen lällättely on hyvin yleistä. Lapseni ryhmässä varmaan kaikki sitä tekevät; lällättelevät, huutelevat, jotkut kiroilevatkin, nimittelevät jne. oma lapseni tekee samaa ainakin kotona ihan riittämiin... Varmasti herkempi lapsi voi kokea kiusaamisena, vaikka sitä ei ehkä ne "lällättelijät" kiusaamisena ajattelekaan. Omanikin välillä sanoo surullisena, että "tuo yksi kaveri sanoi mua tänään siaksi, ei oillut kivaa. Miksi se kiusaa mua?" Ja samaan hengenvetoon itse huutaa ohikulkevalle kaverille "senkin tyhmä kakkapeppu". Niin, että vaikka kokee tulleensa kiusatuksi, tekee sitä ihan samaa muille. Että ap, kannattaa ottaa huomioon sekin, että oma lapsesi saattaa "normaaliin" tuonikäisten suunsoittoon reagoida vaan turhan herkästi. Joskus on ihan hyvä mennä päiväkotiin vähän "yllättäen" ja nurkan takaa kuunnella, mitä se oma mussukka muille juttelee... Siinä voi silmät aueta![/QUOTE]

Mä en kyllä koskaan suvaitse lapsilta tuollaista käytöstä. Toiselle lällättely, toisen nimittely, toiselle huutaminen ja kiroilu ei ole hyväksyttävää minkään ikäiselle. Mutta olen kyllä huomannut että joidenkin vanhempien mielestä kaiken huonon käytöksen voi pistää iän piikkiin, oli se ikä sit mitä vaan väliltä 0-100 v. Toki lapset joskus käyttäytyy huonosti, mutta aina siihen puututaan eikä se ole mikään syy omalle käytökselle ettäkun "toikin teki".

[QUOTE="vieras";28004843]Oma lapseni on 5-vuotiaiden ryhmässä ja olen huomannut, että ainakin pojilla tuossa iässä kaikenlainen lällättely on hyvin yleistä. Lapseni ryhmässä varmaan kaikki sitä tekevät; lällättelevät, huutelevat, jotkut kiroilevatkin, nimittelevät jne. oma lapseni tekee samaa ainakin kotona ihan riittämiin... Varmasti herkempi lapsi voi kokea kiusaamisena, vaikka sitä ei ehkä ne "lällättelijät" kiusaamisena ajattelekaan. Omanikin välillä sanoo surullisena, että "tuo yksi kaveri sanoi mua tänään siaksi, ei oillut kivaa. Miksi se kiusaa mua?" Ja samaan hengenvetoon itse huutaa ohikulkevalle kaverille "senkin tyhmä kakkapeppu". Niin, että vaikka kokee tulleensa kiusatuksi, tekee sitä ihan samaa muille. Että ap, kannattaa ottaa huomioon sekin, että oma lapsesi saattaa "normaaliin" tuonikäisten suunsoittoon reagoida vaan turhan herkästi. Joskus on ihan hyvä mennä päiväkotiin vähän "yllättäen" ja nurkan takaa kuunnella, mitä se oma mussukka muille juttelee... Siinä voi silmät aueta![/QUOTE]

Onko sulla kaikki ihan kunnossa? Ap kirjoittaa täällä ihan oikeasta ongelmasta niin sinä alat aukoa päätäsi. Ja sen paljastaa sana sinun mussukkasi..
Juuri tuollaisista niitä öykkäröi lapsiakin tulee.

Mä en kyllä koskaan suvaitse lapsilta tuollaista käytöstä. Toiselle lällättely, toisen nimittely, toiselle huutaminen ja kiroilu ei ole hyväksyttävää minkään ikäiselle. Mutta olen kyllä huomannut että joidenkin vanhempien mielestä kaiken huonon käytöksen voi pistää iän piikkiin, oli se ikä sit mitä vaan väliltä 0-100 v. Toki lapset joskus käyttäytyy huonosti, mutta aina siihen puututaan eikä se ole mikään syy omalle käytökselle ettäkun "toikin teki".

Näin juuri. Myöskään meidän pk:ssa ei suvaita moista käytöstä ja esimerkiksi otetaan että eihän aikuisetkin keskenään niin tee.
Oli lapsi minkä ikäinen tahansa, käytöstavat pitää löytyä.

Yhteistyössä