Kun lasta kiusataan päiväkodissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en kyllä koskaan suvaitse lapsilta tuollaista käytöstä. Toiselle lällättely, toisen nimittely, toiselle huutaminen ja kiroilu ei ole hyväksyttävää minkään ikäiselle. Mutta olen kyllä huomannut että joidenkin vanhempien mielestä kaiken huonon käytöksen voi pistää iän piikkiin, oli se ikä sit mitä vaan väliltä 0-100 v. Toki lapset joskus käyttäytyy huonosti, mutta aina siihen puututaan eikä se ole mikään syy omalle käytökselle ettäkun "toikin teki".

Meillä puututaan ihan joka kerta kaikenlaiseen lällättelyyn ja esim. kotona saa istua omassa huoneessaan ypöyksin jos ei käytöstapoja löydy. Nollatoleranssi on kaikenlaiseen huuteluun, mutta silti tuo 5v sitä tekee niin kotona kuin päiväkodissa. Kotona siitä on seuraamukset, mutta päiväkodissa en ole häntä vahtimassa. Ja kuten sanoin, ihan kaikki pojista ainakin sitä apinointia tykkää tehdä. Itse haen lapseni sellaiseen aikaan, että ovat kaikki pienessä tilassa pukemassa, ja voi jessus sitä mökää... Siinä ei 1-2 hoitajaa saa millään puututtua kaikkeen huuteluun, vaikka yrittävätkin.

[QUOTE="vieras";28004911]Meillä puututaan ihan joka kerta kaikenlaiseen lällättelyyn ja esim. kotona saa istua omassa huoneessaan ypöyksin jos ei käytöstapoja löydy. Nollatoleranssi on kaikenlaiseen huuteluun, mutta silti tuo 5v sitä tekee niin kotona kuin päiväkodissa. Kotona siitä on seuraamukset, mutta päiväkodissa en ole häntä vahtimassa. Ja kuten sanoin, ihan kaikki pojista ainakin sitä apinointia tykkää tehdä. Itse haen lapseni sellaiseen aikaan, että ovat kaikki pienessä tilassa pukemassa, ja voi jessus sitä mökää... Siinä ei 1-2 hoitajaa saa millään puututtua kaikkeen huuteluun, vaikka yrittävätkin.[/QUOTE]

Tässä nyt oli kuitenkin kyse pikkaisen suuremmista asioista kuin lällättelyä.

[QUOTE="Vieras";28004888]Onko sulla kaikki ihan kunnossa? Ap kirjoittaa täällä ihan oikeasta ongelmasta niin sinä alat aukoa päätäsi. Ja sen paljastaa sana sinun mussukkasi..
Juuri tuollaisista niitä öykkäröi lapsiakin tulee.[/QUOTE]

"Mussukka" siitä syystä, että meistä kyllä kaikki ovat taipuvaisia helposti pitämään omaa lasta jotenkin "parempana" ja viattomampana kuin muut lapset. Itsekin voisin lapseni puheitten perusteella pitää omaani kiusattuna ja muita lapsia kiusaajina, etenkin jos hakisin lapseni eri aikaan päiväkodista tai joku muu hakisi hänet. Mutta satunpa tosiaan hakemaan silloin kun ovat pukemistilanteessa ja väkisinkin lähellä toisiaan. Siinä kyllä huomaa, että kaikki mölyävät ihan samalla tavalla ja että omanikin on ihan samanlainen pikkuapina. Että ihan vaan ap:lle halusin tämänkin mahdollisuuden tuoda esille.

[QUOTE="vieras";28004941]"Mussukka" siitä syystä, että meistä kyllä kaikki ovat taipuvaisia helposti pitämään omaa lasta jotenkin "parempana" ja viattomampana kuin muut lapset. Itsekin voisin lapseni puheitten perusteella pitää omaani kiusattuna ja muita lapsia kiusaajina, etenkin jos hakisin lapseni eri aikaan päiväkodista tai joku muu hakisi hänet. Mutta satunpa tosiaan hakemaan silloin kun ovat pukemistilanteessa ja väkisinkin lähellä toisiaan. Siinä kyllä huomaa, että kaikki mölyävät ihan samalla tavalla ja että omanikin on ihan samanlainen pikkuapina. Että ihan vaan ap:lle halusin tämänkin mahdollisuuden tuoda esille.[/QUOTE]

Eli susta nyrkillä muksiminen ja potkiminen on normaalia tuon ikäisen käytöstä?
Jos elät siinä luulossa niin nyt herätys: ei suinkaan ole!

Lällättelyäkään ei tule suvaita eikä nimittelyä jne. Omallekin mukulalle on tiukka komento asian suhteen. On juuri niitä 5v jotka herkästi etenkin porukassa sitä tekevät mutta hoidossa ja kotona linja on tiukka. Tavat on opittava ja se miten muita kohdellaan.

[QUOTE="Vieras";28004953]Eli susta nyrkillä muksiminen ja potkiminen on normaalia tuon ikäisen käytöstä?
Jos elät siinä luulossa niin nyt herätys: ei suinkaan ole![/QUOTE]

Mä en ole kirjoittanut sanaakaan fyysisestä kiusaamisesta, muksimisesta, potkimisesta tms. Sitä ei tietenkään voi sallia, mutta toisaalta siihen onkin paljon helpompi hoitajien puuttua. Itse opettaisin omani puolustautumaan tai saattaisin jopa käyttää lasta lääkärissä ja tehdä rikosilmoituksen fyysisestä väkivallasta (siis jos se muksija on joku yksi ja sama lapsi, eikä hoitajat tai päiväkodin johtaja ole saanut mitään aikaiseksi asian suhteen).

Itse olen tässä ketjussa kirjoittanut vain ja ainoastaan lällättelystä, nimittelystä jne. Se ON hyvin yleistä juuri tuon ikäisiltä, muissakin kuin oman lapseni ryhmässä. Sen tiedän työni kautta ja sitä omin silmin ja korvin voin havainnoida joka päivä lapseni päiväkodissa. sitä tekevät nuo 5-vuotiaat, eskarit ja käykääpä joskus kuuntelemassa alakoululaisten välituntijuttuja... Tätä asiaa ei ehkä niin selvästi huomaa jos hakee lapsensa ulkoilun yhteydessä tai silloin kun lapsilla on ohjattua toimintaa, mutta silloin kun on jokin siirtymätilanne, silloin se korostuu.

[QUOTE="vieras";28004991]

Itse olen tässä ketjussa kirjoittanut vain ja ainoastaan lällättelystä, nimittelystä jne. Se ON hyvin yleistä juuri tuon ikäisiltä, muissakin kuin oman lapseni ryhmässä. Sen tiedän työni kautta ja sitä omin silmin ja korvin voin havainnoida joka päivä lapseni päiväkodissa. sitä tekevät nuo 5-vuotiaat, eskarit ja käykääpä joskus kuuntelemassa alakoululaisten välituntijuttuja... Tätä asiaa ei ehkä niin selvästi huomaa jos hakee lapsensa ulkoilun yhteydessä tai silloin kun lapsilla on ohjattua toimintaa, mutta silloin kun on jokin siirtymätilanne, silloin se korostuu.[/QUOTE]

Sehän on ihan ryhmän kurista kiinni. Meillä se on yhden varoituksen jälkeen suoraan "jäähylle", eli toisinsanoen kiusaamisen suhteen nollatoleranssi. Ei hauku eikä nimittele meillä minkäänikäiset toisiaan, päinvastoin joukosta löytyy näitä pikkupoliiseja jotka raportoi aikuisille heti.

Yhteistyössä