Kun liha ei kelpaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Meidän pojalle, ikää reilut 3 vuotta, ei liha kelpaa millään. Syö lautaselta kaikki kasvikset ja juurekset, mutta lihaan ei koskekaan. Makkara kyllä kelpaisi, muttei sitä uskalla antaa kuin harvoin. Mieheni tekemä teeripaisti kelpaa kanssa, mutta muuten ei lihaa syö. Hampurilaisistakin syö vain sämpylän ja kasvikset.

Olen aina silloin tällöin piilottanu lihaa perunan joukkoon ja syöttänyt lapseni lelujen kanssa (=huomio muualle kuin syömiseen) niin sillä tavoin olen saanut lihaa alas. Mutta jos erottaa lihan siitäkin niin sylkee ruuan heti ulos.
Puhuttiin tästä 3 vuotisneuvolassa ja neuvolatäti ei oikein ottanut koko asiaan kantaa, kun poika kasvaa tasaisesti.

Olisiko keneelläkään vinkkiä, miten tästä lihakammosta pääsisi eroon. Poika ollut ihan vauvasta asti hulluna kasviksiin, raasteisiin, hedelmiin ja marjoihin.
 
Huonosti syö poika meilläkin lihaa, mutta jonkinlainen päänavaus ovat olleet pikkubroilerin koivet, jotka saa ottaa omaan käteen ja jauhelikebakot, jotka myös saa ottaa omaan käteen = sormin syöminen on siis kivaa. Kannattaa vain rohkaista kokeilemaan kerta toisensa jälkeen ja tehdä vaikka hauskan muotoisia jauhelipihvejä tms. Toisaalta se, että syö huonosti lihaa ei välttämättä maata kaada. Meillä otettiin viime neuvolassa hemoglobiini varmuuden vuoksi, kun kerroin heikosta ruokahalusta, mutta kaikki arvot olivat siitä huolimatta ihan ok.
 
En minäkään syö lihaa =)

En tiedä siitäkö johtuu ja vaikka iskä varsinainen pihvinpurija, meidän poika ei perusta juurikaan lihasta.
Lihapullat on kyllä herkkua, kala myös.
Eli jos välillä syö, se varmaan riittävää, tärkeintähän on monipuolisuus ja terveellisyys, söi sitten mitä hyvänsä
 
Jos syö munia, maitoa, juustoa yms, ei se liha ole mitenkään välttämätöntä. Pidä huoli että viljatuotteet ovat täysjyvää ja ruista ja että tarjolla on kasviksia jotka sisältävät rautaa niin kaikki tarpeelliset b-vitamiinit ja rauta tulee varmasti.
 
Mitä se haittaa jos lapsi ei syö lihaa se voi joko maistua pahalle tai sitten se ei vain sovi. Mitään nopeaa "liha-kuuria" (kuten varmaan tiedätte) ei kannata aloittaa koska olen kuullut että esim. kasvissyöjien elimistö hylkii lihaa, mutta koeta pärjätä stemppiä!
 
Liha olisi siksi hyvä, että siinä on kasvulle välttämätön proteiini. Samalla tavalla sitä ei muualta saa.

Jos lapsi on kasvisruualla, pitäisi puuttuvat proteiini ja muut lihassa olevat ravintoaineet korvata jollain muulla ja siinä sitten jo tarvittaisi ravitsemusterapeutin ohjeita.

Suosittelen ihan maallikkona, sekaruokaa syövänä ja tarjoavana, että annat lapselle lihapullia. Ja ihan silkkaa jauhelihaa. Keittona, kastikkeena. Makkara ei ole liharuoka.

Määränhän ei tarivtise olla kummoinen, esim. jos jotain karjalanpaistia tai lihasuikaleita tarjoaa, ihan muutama nokare/palanen.
Kiinnitä huomiota myös lihan laatuun, millaista lihaa ostat?
Jotkin valmiiksi marinoidut maistuvat aika kamalta, jotkut valmiit suikaleet ovat aika sitekeitä vaikka miten keittäisi ja kypsentäisi. Olen itse jättänyt jotkut merkit / valmistajat kokonaan väliin.

Ja valmismarinoidut voivat olla myös aika vahvan makuisia, eli maustamatonta, jonka maustat itse miedoilla mausteilla, kasvivoittoinen kanakeitto, jauhelihakeitto jne. Pehmeää lihaa joka on helppo purra ja niellä. Possu tai nauta ei välttämättä sitä ole.

Omani ei nimittäin myöskään suostunut kunnolla lihaa syömään, mutta jauhelihana meni, Ja sillä tavalla, että sitä lihaa oli aika vähän, palat hyvin pieniä.
 
Oletko huomannut eri lihojen maistuvuudessa eroja? Siis esim. nauta ei mene, mutta porsas kelpaa? Pieni lapsi saattaa karttaa allergiaa aiheuttavaa ainetta, poikani ei suostunut syömään perunaa vauvana. Itse olen allerginen naudan lihalle ja mielestäni esim. poro tai lammas maistuukin paljon paremmalta. Broileria ja "oikeaa" kanaa käytämme sekä kalaa aika paljon.

Ja mitä maustamiseen tulee, ei aikuinenkaan mautonta ruokaa halua syödä.Eli yrttejä tai muuta suolatonta maustetta mukaan. Meillä ei lapsille mauton kelvannut, laitoin kunnolla maustetta ruokaan kuin ruokaan. Eli kokeile eri tapoja.
 

Similar threads

Yhteistyössä