Kun noista lasten vaatemääristä on nyt kirjoiteltu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katmat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mie ihmettelen, miten joku ei muka ehdi pestä pyykkiä arkisin. Ei kai siinä koneen vieressä tartte vahtimassa istua?? Eihän siihen sisään lappamiseen ja kuivumaan laittamiseen mene ku 10 minuuttia.. Kiireistä on väki :)

isommalla on kaksi toppatakkia ja kolmet housut käytössä (koululainen). pienemmällä (päiväkodissa) on tänä talvena menossa toinen haalari kun edellinen jäi joulun alla pieneksi. 1 sopiva takki-housu puku ja varastossa astetta isompi setti odottamassa.

Sisävaatetta on molemmilla yksi kaappi vaatteille (siis kolme hyllyä). enemmälle ei ole tilaa. ja sit henkari-puolella on mekot. vanhemmalla yksi hylly on melkeinpä seuraavaa kokoa, että jos jokin jää pieneksi, niin sit voi välillä mittailla joko seuraava koko olis hyvä.

Minäkin ostan lapsille paljon vaatteita kirpparilta, päivä ja alusvaatteet vaihdetaan uusiin vähintään 1päivän käytön jälkeen, yövaatteita saatetaan pitää 1-3 yötä, riippuen ovatko hikoilleet tms. Pyykkiä pesen 3-4 koneellista viikossa yleensä viikonloppuna.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Mie ihmettelen, miten joku ei muka ehdi pestä pyykkiä arkisin. Ei kai siinä koneen vieressä tartte vahtimassa istua?? Eihän siihen sisään lappamiseen ja kuivumaan laittamiseen mene ku 10 minuuttia.. Kiireistä on väki :)

Sisään lappaamiseen ei tosiaan mene aikaa, mutta ripustus + viikkaus vie aikansa. Arki-iltana keskistyn mielummin muuhun. Enkä halua että kuivaa pyykkiä on muualla kuin kaapissa = viikattava heti kun on kuivaa. Siksi mielummin ajan kanssa viikonloppuna.

Meidän ei tarvitse pestä arkisin pyykkiä, se on mielestäni etu, ei haitta.

Joskus toki pyykki pyörii arkena, jos on joku tietty vaate saatava päälle tms.

Kyllä meidän lapsilla riittää yhdet vaatteet/päivä. Eivät pissaa housuihinsa tai sotke hillittömästi. olen opettanut ettei mikään pieni pisara vaatteissa haittaa, eikä sitä tarvitse heti vaihtaa puhtaaseen. Ei meidän tarvitse kuin viikonloppuisin pestä pari koneellista pyykkiä. Eli tällä periaatteella riittää parit toppa-asut molemmille ja n. 10 kpl paitoja 10x housuja (trikoohousuja) kummallekin jne. Farkkuja 2-3 /per lapsi. pikkareita on enemmän. Ja jos vaate on puhdas niin kyllä sitä käytetään vielä seuraavanakin päivänä ja joskus kolmekin päivää.

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun... niin minkä takia lapsi tarvii 4 toppapukua?! :o Mä en millään ymmärrä kun me ollaan tähän mennessä, lapsi 4v, pärjätty ihan vaan 1 per talvi :whistle:

Vuoden ikäisellä on 1 haalari, 1 toppapuku, 1 fleecetoppapuku, monen monet bodyt, housut, paidat jne. Pyykkiä tarvi pestä kerran viikossa vaaleat, kerran viikossa tummat.

Alkuperäinen kirjoittaja kyssä:
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun... niin minkä takia lapsi tarvii 4 toppapukua?! :o Mä en millään ymmärrä kun me ollaan tähän mennessä, lapsi 4v, pärjätty ihan vaan 1 per talvi :whistle:

niinpä.. en tajua minäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
Ei kai kyse ole minimitarpeesta, vaan siitä että äideistä on kiva ostella ja tilaa ja rahaa riittää. :snotty:

Meillä on yksi toppapuku ja toinen takki+housut kauppamatkoille yms. Pitkähihaisia paitoja n 10, t-paitoja 15, alushousuja 10, sisähousuja 5, parempia housuja 2. Hyvin riittää. Pesen ehkä 1-2 krt viikko, samaa paitaa pidetään 2 päivää, jos ei ole tahroja tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
Ei kai kyse ole minimitarpeesta, vaan siitä että äideistä on kiva ostella ja tilaa ja rahaa riittää. :snotty:

Niin kai sitten. Mutta en mä silti ymmärrä :D Siis ei se meilläkään ole rahasta kiinni, kyllä mä voisin useamman toppapuvun ostaa, mutta musta se olisi silkkaa rahantuhlausta. Kai se johtuu siitä, että mulla ei ole mitään mielenkiintoa muutenkaan vaatteita tai muotia kohti ;) En ymmärrä sitäkään miksi joku maksaa 29? yhdestä bodysta kun niitä saa 3kpl/9.90 :D Kun musta se vauva nyt vaan on ihan yhtä söpö olipa se kuosi mikä tahansa :/

Mun lapsella on paljon vaatteita jo sen takia, että meillä on aina ollut vain 2 hengen talous, niin sais pestä tosi vajaita koneellisia koko ajan.
Ja tota... voin mä ehkä keksiä paremmankin tekosyyn vaatehulluudelle...

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mun kaveri käyttää samoja vaatteita lapsillaan kolme päivää, sitten pesee ne. Kaiken ostaa kirppikseltä. Siinä vähän vertauskohtaa ;)

Käyttääkö kaveris niitä 3 päivää vaikka ne ekana päivänä sotkeentuis päivällispöydässä makaroonilaatikkoon ja ketsuppiin?

Itse en voi sietää sitä, että lapsilla pidetään likaisia vaatteita päällä. Sen takia itse joudun vaihtaa lapsilleni jopa 3 kertaa päivässä vaatteet. Jos mulla olis joku 3-4 vaatekertaa niillä niin joutuisin joka ikinen päivä pestä että on seuraavaksi päiväksi vaatetta. Meillä on ISO pesukone ja olis hirveää energian tuhlausta hinkata isossa koneessa muutamaa vaatekappaletta päivittäin. Edes puolikoneellisella pestynä olisi liian vähän. LIsäksi mulla ei oo yksinkertaisesti aikaa pestä vaatteita joka päivä.

Miten kotiäidillä ei ole aikaa pestä vaatteita joka päivä. Tarkistin jo sinun lapsilukuasikin, mutta ilmeisesti lapset ovat pieniä?

Mulla on 3 lasta, vanhin on miltei aikuisen kokoinen, reilusti yli 160-senttinen. Ja minun työäidin on ihan pakko pestä joka ikinen ilta pyykkiä. Ei siksi, että meiltä loppuisi vaatteet kesken, vaan siksi, että pyykkiä tulee niin paljon. Täysiä koneita meillä pestään. Yksi ilta pestä valkoiset, toinen ilta tummat, kolmas ilta punaiset, neljäs ilta vaaleat, ja rundi alkaa taas alusta. Ne vaatteet/ värit pestään, jota on kertynyt paljon. Lisäksi pestään tietysti lakana ja pyyhepyykkiä.

Niin ja niitä vaatteita, meillä on pienemmillä lapsilla yhdet haalarit, ja yhdet takit ja housut. Lisäksi varmasti kaapista löytyy haalareita / takkeja, joita on esim. esikko käyttänyt, jotka ovat vaan sinne jääneet kaiken varalta, mutta ei kuitenkaan nuoremmilla ole käytetty. Sisävaatteita on myös tosi paljon. Omasta mielestäni jopa liikaa.

Sisään lappaamiseen ei tosiaan mene aikaa, mutta ripustus + viikkaus vie aikansa. Arki-iltana keskistyn mielummin muuhun. Enkä halua että kuivaa pyykkiä on muualla kuin kaapissa = viikattava heti kun on kuivaa. Siksi mielummin ajan kanssa viikonloppuna.

Minä kyllä ihmettelen miten ei arkena tarvitse pestä pyykkiä. Esim. meidän viikon saldo on 35 alushousut, sama määrä sukkia, päälle t-paidat, college-housut, college-puserot, pitkät kalsarit, farkut, neuletakit, paidat ja joskus on pestävä myös niitä ulkovaatteitakin, lisäksi lakanat ja pyyheliinat. Esim. meiltä aikuisilta ja esikoiselta t-paitoja, trikoo-paitoja jne. tulee jo 21 kappaletta viikossa. Miten ihmeessä viikonloppu voi riittää pyykin pesemiseen, ei meillä ainakaan mitenkään!

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Minä kyllä ihmettelen miten ei arkena tarvitse pestä pyykkiä. Esim. meidän viikon saldo on 35 alushousut, sama määrä sukkia, päälle t-paidat, college-housut, college-puserot, pitkät kalsarit, farkut, neuletakit, paidat ja joskus on pestävä myös niitä ulkovaatteitakin, lisäksi lakanat ja pyyheliinat. Esim. meiltä aikuisilta ja esikoiselta t-paitoja, trikoo-paitoja jne. tulee jo 21 kappaletta viikossa. Miten ihmeessä viikonloppu voi riittää pyykin pesemiseen, ei meillä ainakaan mitenkään!

Aikamoisia määriä :o
Meidän (2 lasta, 2 aik.) saldo on arkipäiviltä: 5 lastenalkkarit (toinen lapsi vaipoissa), 10 aikuisten. Noin 5 trikoopaitaa (ei vaihdeta päivittäin, molemmat lapset pk:ssa, muttei tosiaan joka päivä vaihdu paidat), kolme miesten T-paitaa, ehkä yksi neule, kolme naisten paitaa. Muutama toppi/aluspaita. 3-4 lasten verkkarit. 2-3 aikuisten housut.

Kun katsoo, että näissä on sekä vaaleita että tummia, yleensä kuitenkin 90% kirjoa, niin koneellisia tulee noin kaksi. Juuri ripustin koneellisen. Jäi muutama vaalea vaate pyykkikoriin, jotka pesen vasta kun saan vähän lisää vaaleeta pyykkiä. Tänään tulee vielä koneellinen lakanapyykkiä.

meillä vaatteet vaihtuu päivittäin, jopa monta kertaa päivässä vaikka oltaisiin kotona. Likaisissa ei olla ja päiväkotivaatteet vaihtuu joka päivä vaikka näkyviä tahroja ei olekaan. Enhän itsekään mene töihin kahta päivää samoissa vaatteissa, vaikka meillä on työpuvut (nekin vaihtuu päivittäin tai useita kertoja päivässä ) Meidän lapsilla on aika paljon vaatteita, mutta kyllä niitä käytetäänkin. Minä pesen joka päivä ainakin yhden koneellisen. Meillä mieskin harrastaa paljon, joten hikistä pyykkiä tulee joka päivä.

Jaa, minä en joka työpäivän jälkeen pese vaatteitani, en tosin laita samaa paitaa kahta kertaa peräkkäin, mutta jätän sen naulakkoon ja laitan sitten sitä seuraavana päivänä uudestaan. Vaihtelunhalu tyydyttyy muttei tule turhaa pyykkiä. Pusero ei ole likainen yhden työpäivän jälkeen (siisti istumatyö minulla).

Housut varsinkin menee mooonta päivää, alushousut vaihtuu päivittäin.

Mun mielestä tässä ketjussa vois olla samalla perheen nettotulot kuukaudessa :D

Tulis vähän osviittaa siitä, että onko vaatehamstraajat hyvätuloisesta perheestä ja siksi shoppailu harrastus.

Meillä on mielestäni sopivasti vaatteita. Ehkä jonkun mielestä paljon, muttei kuitenkaan mitenkään mielettömästi. Ulkohaalareita on molemmilla lapsilla yhdet ja lisäksi yhdet kauppatakit ja ulkohousut (esikolla on lisäksi yksi hienostelutakki). Sisävaatteita on sitten reilummin ja niiden kanssa pärjättäisiin varmaan toista viikkoa vaikkei pyykkiä pestäisikään (ja sittenkin olisi ehkä housut lopussa mutta paitoja kyllä riittäisi). Käytännössä pesen pyykkiä vähintään joka toinen päivä. Kuopuksella on käytössä kestovaipat, joten tästäkin syystä tulee pesukonetta pyöritettyä.

Vaatteita ostetaan jonkun verran uutena, mutta saadaan myös paljon isovanhemmilta ja kummeilta lahjaksi ja tehdään kirppislöytöjä. Jonkun verran teen vaatteita itse. Niiden määrä riippuu siitä koska ja kuinka paljon satun löytämään jotain kivaa kangasta. Lapsilla on samat vaatteet käytössä max.2päivää (riippuu kuinka paljon pöperöä on paidalle eksynyt).

Alkuperäinen kirjoittaja hamsteri:

Tulis vähän osviittaa siitä, että onko vaatehamstraajat hyvätuloisesta perheestä ja siksi shoppailu harrastus.

no jos lasten paidan saa kirpputorilta eurolla niin eiköhån siinä saa ihan halvallakin vaatetta.

Kerran laskin että pojan vuoden aikana vaatteisiin meni 1600e. Ihan kaikki laskettuna. Alesta ja tarjouksesta ostan lähes kaiken. Nykyään ostan paljon sisävaatteita 20-30e ovh ja ulkovaatteet ovat lähemmäs 200e ovh. Normihintaa toki en niistä maksa.

Ulkomaanmatkalla saa monet vaatteet. Tai bile/konserttilipuilla. Tai puutarhaharrastukseen. Tai golffiin tahi lasketteluun tai ratsastukseen... Hyvätuloisetkin joutuvat jostain luopumaan...

Meillä on lapsella kaksi toppapukua (toinen kirpparilta kolmella eurolla ostettu) ja yksi villakangastakki. Yhdellä toppapuvullakin tosin pärjäisi, kun eipä tuota toista ole kertaakaan käytetty. Ensi talveksi en ehkä varapukua edes hanki.

Muuta vaatetta onkin sitten jopa omasta mielestäni ihan liikaa, kun ei niitä kaikkia oikeasti ehdi kunnolla edes käyttää. Moni vaate jää parin kerran pitämisille. Olen yrittänyt hiukan hillitä ostelua lapsen vaatteiden suhteen, ja onnistunutkin siinä. Erityisesti mekot vaan ovat kovin vastustamattomia ja yhdenkoon vaatteet menevät meillä ainakin niin kovin kauan. Nytkin on käytössä sellaisia mekkoja, jotka on ostettu yli vuosi sitten ja joita on siis käytetty jo kahtena talvena. Ja en siis tosiaankaan voi sietää ylisuuria tai yhtään liian pieniä vaatteita.

Pyykkikone meillä pyörii lähes päivittäin, kun ei pysty kerrallaan kuivattamaan kuin max. kaksi koneellista, joten ei viitsi jättää viikonlopulle kaikkea. Allaolevat vaatteet (body ja sukkikset) vaihdetaan päivittäin, mutta päällypusero, -housut, hame tai mekko saattaa mennä pari-kolmekin päivää, jos ovat puhtaat. Meillä lapsi siis ei ole koskaan ollut kova sotkemaan esim. ruoalla vaan syö aika siististi. Enkä mä itsellenikään vaihda joka päivä puhtaita farkkuja tai neulepuseroa.

Ihan keskituloisia ollaan. Kait nuo vaaterahat on sitten jostain muusta pois. Ei esim. ajella paljon autolla, bensaan menee max. pari kymppiä/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:

Ihan keskituloisia ollaan. Kait nuo vaaterahat on sitten jostain muusta pois. Ei esim. ajella paljon autolla, bensaan menee max. pari kymppiä/kk.

Me ollaan pienituloisia, mutta ostetaan vaatteet kirppikseltä jolloin niihin ei ihan hirveitä summia mene...siis suhteessa siihen määrään.

Tänään meni kirppikselle 35,30? rahaa ja sillä ostin 15 vaatetta, 2 asustetta 2 kengät, 3 lelua ja Baby Björnin tuolipotan.

Pelkkien vaatteiden ja asusteiden osuus tuosta hinnasta oli 21,50? eli 1,26?/vaate jäi vaatteille hintaa. Melko edullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:

no onpas pienet bensakulut!

Yhteistyössä