kun on kaksi hankalaa kotikasvatettua poikaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lehmu

Aktiivinen jäsen
17.06.2006
1 012
0
36
...ja ittellä ei aina leikkaa niin välillä hävettää niin että heikottaa.Eilen oli muskariharjoitukset. Ja poskelleen meni pahasti.

1. Oltiin myöhässä. Lapset istuivat jo kiltisti ringissä salin lattialla kun myö porhallettiin paikalle. Mulla oli mukana omieni lisäksi kaksi kymmenvuotiasta lainalasta.
2. Kutsu olikin vain nelivuotiaalle, vaikka molemmat käyvät muskareissa. Pienempi on 2 v. Mukana oli kyllä pienemmänkin ikäinen oman sisaruksensa kanssa, mutta hänpä onkin kiltti ja hyvinkäyttäytyvä.
3. Isompi teki ne tavalliset. Muristen ja äristen mukaan rinkiin, kädet puuskassa. Ei sano nimeään, ei osallistu. On vaan ja murjottaa, välillä ihastuu kokeilemaan vieressä istuvan tytön pitkiä hiuksia (nätisti, mutta kuitenkin :/ )
4. Pienempi lähtee mukaan ryhmään, mutta koska sali on houkuttelevan suuri ja ne isommat lapset salin toisessa päässä sekä vanhempiakin yleisönä, alkaa näytös: Alkuun vähän pukitteluja nelinkontin, liikkeelle kintut vilisten, paluu rinkiin ja pois. Koska housut valuvat ja haitaavat juoksua ne voi riisua ja pylly paljaana takaisin rinkiin ennenkuin äiti ehtii väliin.
5. toinen kymmenvuotiaista ehtii hakemaan paljaspyllypaviaanin ringistä, mutta koska pienempi haluaa nyt leikkiä on huuto sen mukainen.
6. Tässä vaiheessa loppuu muskarin opettajalta kärsivällisyys ja salin puolivälistä päästään sitten poistumaan tilasta :ashamed:
7. Se hitaasti lämpiävä isompi murjottaja jää yksin saliin, kun itse pitelen aulassa saliin tahtovaa kiljuvaa ja vääntelehtivää pienempää, suljen oven jotta saisivat edes nyt keskittyä. Ulos en uskalla lähteä, koska epäilen että isompi ei jää yksin sisälle. Olen nöyryytetty ja kyyneleet valuvat.
8. Oli se siellä loppuun asti, mutta en tiedä tekikö mitään. Tuli itku silmässä ulos ja sanoo että minä en halunnut jäädä sinne.
9. Minäkin itken. Poistumme ulos, mutta muskariope tulee autolle perässä (onneksi). Huomaa tietysti myös kyyneleeni, mutta keskittyy onneksi poikaan, jota koettaa houkuttelee mukaan seuraavaankin harjoitukseen.
10. Ensi viikolle kehitellään toimintasuunnitelmaa. Nyt kun tietää, niin tämä tuntuu helpolta.
-Pienempi jää kotiin ilman muuta,
-isomman vien hyvissä ajoin jotta ehditään kinamme läpikäydä ennen muskarin alkua.
-En jää itse saliin (vaikka muut vanhemmat sinne voivatkin jäädä, niin minä en koska isompi ei ainakaan silloin osallistu).

Tuommoisen hitaasti lämpiävän kanssa on tosi tärkeää, että menette ajoissa paikalle. Vaikka puolikin tuntia, jos se helpottaa. Juttelet lapsen kanssa etukäteen, että viimeksi oli kurjaa, mutta tämä kerta menee mukavammin ja kerrot, miten odotat lapsen käyttäytyvän. Kerrot myös, että olet lähellä (minä olisi siellä salissa seuraamassa alkuun, että lapsi tuntee olensa turvalliseksi), mutta että muskari on hänen hetkensä. Kannustat! Nyt ennen seuraavaa muskaria laulakaa edes jotain siellä laulettua laulua (jos vaan vielä niitä muistat). Ja se pikkuveli kyllä kannattaa jättää kotiin (jos mahdollista) niin pitkäksi aikaa, kunnes isompi on tottunut muskariin.

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Tuommoisen hitaasti lämpiävän kanssa on tosi tärkeää, että menette ajoissa paikalle. Vaikka puolikin tuntia, jos se helpottaa. Juttelet lapsen kanssa etukäteen, että viimeksi oli kurjaa, mutta tämä kerta menee mukavammin ja kerrot, miten odotat lapsen käyttäytyvän. Kerrot myös, että olet lähellä (minä olisi siellä salissa seuraamassa alkuun, että lapsi tuntee olensa turvalliseksi), mutta että muskari on hänen hetkensä. Kannustat! Nyt ennen seuraavaa muskaria laulakaa edes jotain siellä laulettua laulua (jos vaan vielä niitä muistat). Ja se pikkuveli kyllä kannattaa jättää kotiin (jos mahdollista) niin pitkäksi aikaa, kunnes isompi on tottunut muskariin.

Ei meillä ole kyse ihan tuosta. Kai?

Poika ei sula leikkeihin, jos minä olen paikalla, vaan lipeää omille teilleen. Minusta hän näkee, että MINÄ en voi häntä komentaa tuossa tilanteessa ja käyttää tilaisuutta hyväkseen. Jos en itse ole paikalla (näkyvissä) hän kokee olevansa ohjaajan vastuulla ja käyttäytyy silloin odotetummin.

Mutta hyvissäajoin paikallaolo auttaa ihan varmasti. Ja se että pikkuveli jää kotiin, kahdestaan ne ovat ihan mahdottomat pideltävät, koska villitsevät toisiaan. Ja vaikka pienempi ei osallistuisi vaan jäisi ulos kanssani, niin silti hänen läsnäolonsa herpaannuttaa isommankin keskittymisen - eikä valmistautuminenkaan muskariin suju jos molemmat ovat läsnä.

Minä lopetin muskaritouhuilut tuossa vaiheessa kahdelta kotikasvatetulta pojalta kokonaan,kun alkoi mennä hölmöilyksi.Muistan itkutipat itsenikin silmissä,koska ylpeyteenihän se kolahti kun itse olen musanope ja vielä muskariopena nykysin...
Eli ei käynyt meidän lapset muskaria.Nelosen kohdalla mietin syksyllä alottamista,mutta tähän asti on riittänyt kaikilla lauleskelu kotona ja kerhoissa ja levyjenmukana

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Sopisiko pojallesi joku toinen harrastus paremmin? Esim. joku liikunnallinen juttu.

:D no en tiedä... pallokerhoon se lähti into pinkeänä kaksi kertaa, mutta nyt kun ajetaan kentän ohi, niin kuuluu: "Tuolla se pallokoulu on, minä en tahdo sinne". En sitte ole vienyt sinne, kun ei se mitään siellä enää tee.

Urheilukisoihin 4v lähti kotoa inoa puhkuen, oltiin hyvissä ajoin tutulla kentällä. Ehdittiin katsoa juoksupaikka ja kerkisin kertoa, mitä pitää tehdä ja milloin, harjoiteltiinkin. Kaikki sujui melko hyvin lähtöviivalle asti ja jopa lähtikin merkistä. Mutta juoksi kaksi metriä ja pysähtyi, koska "toiset menee liian lujaa, en jaksa, en halua." Käveltiin sit käsi kädessä maaliviivalle, jossa isi odotti.

Viiden päivän kesämuskari sen sijaan oli jymymenestys. Poika lähti mielellään ja tykkäsi ihan olla. Kerran sanoi että oli tymää, mutta lähti mielellään seuraavana päivänä. Esityskin meni hienosti, vaikka oman vuoron odottaminen toi äidinkin otsalle tuskanhien:" Mennään jo pois, korviin sattuu, koska meidän vuoro on, pissahätä, en jaksa olla täällä enää..."

Ollaan pienellä paikkakunnalla, joten kauheasti ei ole mahdollisuuksia. Mutta ongelman ydin tuskin on väärässä harrastuksessa.

Yhteistyössä