Kun painostetaan kiinteiden aloitukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heltta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heltta

Vieras
Poikani on kohta 5kk ja kasvanut erittäin hyvin pelkällä rintamaidolla ja olenkin aikonut jatkaa pelkällä imetyksellä ainakin sinne 6kk saakka.

Nyt kuitenkin tuntuu että kaikki painostaa kiinteiden aloitukseen, lähinnä siis sukulaiset. Tämä todella rasittavaa kun koko ajan saa selittää että mennään pelkällä rintamaidolla ja että miksi ei vielä saa kiinteetä ruokaa. Kaiken maailman neuvot tulee ja tiedot miksi pitäisi kiinteetä jo syöttää. Äitini on jo sanonutkin että jos saa pojan hoitoon niin aloittaa sitten syöttämään sille perunaa. Tämähän on ensimmäinen lapseni ja enhän minä itse tiedä mitään.

No periksi en anna, koska lapsi on tyytyväinen ja minä myös niin näillä mennään.

Onko muut kokeneet painostusta?

En ole kokenut painostusta. Mut nykyään harkitaan sen aloitussuosituksen siirtää takaisin 4 kk koska lapsella saattaa mennä ohi se herkkyyskausi, kun lusikasta oppisi parhaiten syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
En ole kokenut painostusta. Mut nykyään harkitaan sen aloitussuosituksen siirtää takaisin 4 kk koska lapsella saattaa mennä ohi se herkkyyskausi, kun lusikasta oppisi parhaiten syömään.

Tuo on totta. Tyttäreni pidin täysimetyksellä puoli vuotta ja todella vaikea oli oppia syömään lusikasta. pojilla ei moista ongelmaa kun aloin syöttää aiemmin.

Mä itse jouduin alottamaan kiinteät jo 3-4 kuiselle, kun rintamaito ei pelkästään riittänyt. Enkä kokenut korviketta tarpeelliseksi. Mutta kyllä jo parikuiselle oltiin maistattamassa vaikka mitä (pääasiassa isovanhemmat). Ja sama juttu veden kanssa: piti oikein selittämällä selittää, miksi tämä alle puolivuotias ei tarvitse vettä juomaksensa.
Kaipa se isovanhempien on pakko vaan yrittää esittää niin paljon kokeneempaa vauvan hoidossa, ja on se myös niin hankala ymmärtää, että suositukset ovat muuttuneet vuosien aikana.

no, suositukset on taas vähän muuttuneet:) eli on huomattu että erittäin pitkä (yli 7kk) täysimetys lisää allergioiden riskiä...
mutta sinähän tämän päätät itse eli seisot vaan reippaasti omien päätösten takana!

Minä täysimetin tasan 6kk. Tyttö on nyt 8kk ja syö oikein hyvin lusikasta. 2 viikkoa meni totuteluun. Pientä hienoista ihmettelyä oli, että eikö VIELÄKÄÄN tyttö saa mitään muuta. Onneksi neuvolassa kannustettiin. Siellä annettiin kiinteiden ruokien ohjeetkin vasta 6kk neuvolassa :) Sinä itse päätät miten kauan täysimetät, kuitenkin mielestäni 6kk on aika lailla se raja, ja sitähän suositellaankin. Jos siis imetys onnistuu niin kauan. Ja kun teidän tapauksessa onnistuu, niin anna mennä vaan. Ei mitään paineita. Voit aina sanoa, että 6kk täsimetys on suositus ja piste.

Meillä annetaan d-vitamiinit lusikalla, joten toivon että tästä olisi jo jotain apua sitten kun aloitetaan syömään kiinteitä.

Juu, olen myös tuosta lukenut että allergiariski lisääntyy jos imetystä jatketaan yli 7kk. Olisi mielenkiintoista lukea se tutkimus, jossa näin todetaan, onkohan kellään linkkiä jossa tätä asiaa valotetaan tarkemmin.

Juup, kyllä seisotaan reippaasti omien päätösten takana :)

Yhteistyössä