Kun saisi jostakin edes puoleksi vuodeksi töitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahdistunut työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahdistunut työtön

Vieras
Liiton päivät loppuu huhtikuun lopussa ja sitten tipun työmarkkinatuelle. Ahdistaa ajatellakin sitä, että sitten saan vain n.650€ käteen. Siitä kun ottaa mun osuuden asumisesta, opintolainan lyhennyksen, kulutusluoton lyhennyksen ja puhelinlaskun niin jää 50€ rahaa. :/ Mies maksaa jo nyt ruoan pääosin eli sitten hän joutuu maksamaan sen kokonaan.

Kun saisin töitä edes sen verran, että saisi työssäoloehdon täyteen, mutta kun ei. Useita paikkoja olen hakenut, joskus päässyt jopa haastatteluun asti. Olen soitellut suoraan työpaikkoihin, että olen käytettävissä, mutta mistään ei ole otettu yhteyttä. Silloin tällöin teen keikkahomma, mutta niin vähän ettei siitä ole mitään hyötyä työssäoloehdon kannalta. Kesällä oli kuukauden töissä eikä sekään riitä.

Vituttaa ja ahdistaa. Vituttaa kun jotkut luulee, että kyllä töitä aina löytyy sellaiselle joka haluaa töitä tehdä. No ei löydy! Koko ajan irtisanotaan porukkaa ympäri Suomen ja silti idiootit luulee, että töitä riittää kaikille! Herätkää jo todellisuuteen!!!

Ala ajamaan taksia, bussia tai rekkaa niin pääset töihin ja heti.

Niin ja kaikki asuu paikkakunnilla jossa noita aletaan noin vain tekemään. Haloo. Me asumme pienellä paikkakunnalla jossa on jo tarpeeksi takseja, enempää lupia ei saa. Busseja on sen mitä on eikä kuskeja määrättömästi tarvita. Rekkaa en todellakaan ala ajamaan, ei musta ole ajamaan niin isoa ajoneuvoa.

Ei, emme muuta. Se tarkoittaisi sitä, että pitäisi saada myytyä talo joka on vaikeaa tällä paikkakunnalla. Se tarkoittaisi sitä, että miehen pitäisi etsiä uusi työpaikka eikä se ole nykypäivänä niin yksinkertaista. Tukiverkko jäisi tänne, mutta palstamammojen mielestä se ei haittaa mitään. Ei sitä tukiverkkoa mihinkään tarvita. Eikä mitään merkitystä ole silläkään, että emme edes halua muuttaa.

Rengin hommaa mä ajattelin sulle enkä isännän.

Itkua ja valitusta toimeentulosta, mutta heti löytyi iso kasa syitä miksi ei voi mennä töihin.

Äly hoi älä jätä. Kun mä tiedän tämän paikkakunnan tilanteen taksi- ja bussikuskien suhteen eikä lisää porukkaa tarvita. Ja mitä järkeä olisi lähteä rekan rattiin kun tietää ettei siinä pärjäisi? Sehän on hengenvaarallista kaikille! Etkö tuon vertaa tajua?!?

Vituttaa tuollaiset ihmiset jotka ei tajua, että kaikki työt ei ole kaikille mahdollisia. Ei mun kertomat syyt ole mitään tekosyitä jos sitä kuvittelet. Mä kerron todellisuutta enkä siloittele asioita sun mieliksi. Miksi helvetissä edes ehdotat tuollaisia töitä tietämättä ihmisestä mitään? Tietämättä mitään hänen asuinpaikastaan?

Kuvittelet olevasi jotenkin parempi, mutta aikamoinen tollo taidat olla.

Minkä alan opinnot ja työkokemus sulla on? Voisko niistä suuntautua pienellä hatko-opikelulla toisaalla?
En mä halua kertoa koulutustani eikä se ole teille edes tarpeellinen tieto. Vuosi lisää niin voisi tehdä toisenlaista työtä, mutta ei ole varaa opiskella opintotuella eikä työkkäri myönnä tukea omaehtoiseen opiskeluun.

Korkeampi koulutus kestäisi sitten 3,5. Sen voisi tehdä työn ohessa, mutta kun ei ole sitä työpaikkaa ja koulutukseen on todella vaikea päästä. Paikkoja on niin vähän ja hakijoita paljon. Päiväopiskelu on mahdoton ajatus rahallisesti.

Täällä pääkaupunkisedulla esim kotisiivoukseen haetaan koko ajan porukkaa. Juttelin kuuri meillä siivoovan yrittäjän kanssa ja hän kertoi, että jatkuvasti on pulaa erityisesti suomalaisista siivoojista joita esim hän mielummin palkkaisi. Olisiko tämä vaihtoehto kotipaikkakunnallasi?

Jos miehesi on töissä niin eikö olisi luonnollista, että hän vastaisi sitten osaltaan esim suuremmasta osasta asumiskustannuksista jos sinulla on noin huono tilanne?

En mä halua kertoa koulutustani eikä se ole teille edes tarpeellinen tieto. Vuosi lisää niin voisi tehdä toisenlaista työtä, mutta ei ole varaa opiskella opintotuella eikä työkkäri myönnä tukea omaehtoiseen opiskeluun.

Korkeampi koulutus kestäisi sitten 3,5. Sen voisi tehdä työn ohessa, mutta kun ei ole sitä työpaikkaa ja koulutukseen on todella vaikea päästä. Paikkoja on niin vähän ja hakijoita paljon. Päiväopiskelu on mahdoton ajatus rahallisesti.
Ajattelin vaan että jos olisit vähän valaisut taustaa niin olis boinnut vähän ideoida vaikka yhdessä. Joskus kun tuiki tuntematon voi antaa hyvänkin uudenn7dean. Kun tiedän kokemuksesta että kotona pitkåän ollessa katsonta suppeutuu...

Mut ei sit. Ei kai sun auta kun vaan hakea ja hakea jos ajatus osaamisen uudistamisestakin on mahdoton.

Ala ajamaan taksia, bussia tai rekkaa niin pääset töihin ja heti.

Vaikka rengiksikin alkaisi, niin alkuinvestointia saattaa tarvita useamman tonnin saadakseen tarvittavan kortin. Jo henkilöauton ajokortin keskihinta on tällä hetkellä n.2000euroa0 ja siihen päälle isompien kuljetusneuvojen luvat. Eikä ajokorttia ole nykyisin enää oletusarvoisesti jokaisen lompakossa, vaikka ikää olisikin. Ainakaan isommissa kaupungeissa, joissa julkiset toimivat mainiosti.

Onhan noita, tekosyitä, varmasti monella työttömällä, mutta myös ihan oikeita syitä. Ja sitä pahemmalta tuntuu muiden ylenkatsominen. On myös eroja ihmistyypeissä. Osalle toimii vallan mainiosti elämän pyöräyttäminen ylösalaisin muuttamalla toiselle paikkakunnalle tai jopa toiseen maahan elääkseen tärkeistä ihmisistä kaukana, ja osa kokisi siitä niin paljon ahdistusta, että elämänlaatu ei siitä parantuisi. Jopa päinvastoin. Puhtaasti laiskat lienevät pieni vähemmistö.

Ap:lle kommenttina, että hiukan vielä lisää elämänhallintaa, niin tilannekin paranee. Esimerkiksi kulutusluotosta äkkiä eroon eikä uutta tilalle. Ja asenne "kun edes puoleksi vuodeksi töitä, jotta saisin kotona taas enemmän käteen" saattaa näkyä läpi. Eikä kuulosta ulkopuolisesta hyvältä. Kuulostaa siltä, ettei työnteko kiinnostaisi pätkääkään. Vaikka tuskin pelkkää puolta vuotta haikailet vaan vakituista pestiä? Toivottavasti töitä löytyy.

Täällä pääkaupunkisedulla esim kotisiivoukseen haetaan koko ajan porukkaa. Juttelin kuuri meillä siivoovan yrittäjän kanssa ja hän kertoi, että jatkuvasti on pulaa erityisesti suomalaisista siivoojista joita esim hän mielummin palkkaisi. Olisiko tämä vaihtoehto kotipaikkakunnallasi?

Jos miehesi on töissä niin eikö olisi luonnollista, että hän vastaisi sitten osaltaan esim suuremmasta osasta asumiskustannuksista jos sinulla on noin huono tilanne?
No ei ole niitä siivoojankaan töitä pahemmin tarjolla ja kyllä mun edelle menee koulutuksen saaneet laitoshuoltajat. Joitakin siivoustöitä olen aiemmin nähnyt olevan tarjolla, mutta ne ovat osa-aikaisia eikä osa-aikainen työ kyllä oikein olisi hyvä juttu. Samalla se veisi aikaa jolloin voisi huonommin ottaa oman alan keikkahommia vastaan. Omalla alalla kyllä olisi töitä, mutta kun väkeä ei säästösyistä palkata ja revitään työntekijöiden selkänahasta kaikki irti.

Mitä merkitystä sillä olisi, että mies maksaisi enemmän asumiskuluja? Sitten mun pitäisi vastaavasti maksaa enemmän ruokakuluja. Ei miehen rahat riitä kaikkeen, on hänellä omiakin laskuja ja auto maksettavana kuluineen.

Ap:lle kommenttina, että hiukan vielä lisää elämänhallintaa, niin tilannekin paranee. Esimerkiksi kulutusluotosta äkkiä eroon eikä uutta tilalle. Ja asenne "kun edes puoleksi vuodeksi töitä, jotta saisin kotona taas enemmän käteen" saattaa näkyä läpi. Eikä kuulosta ulkopuolisesta hyvältä. Kuulostaa siltä, ettei työnteko kiinnostaisi pätkääkään. Vaikka tuskin pelkkää puolta vuotta haikailet vaan vakituista pestiä? Toivottavasti töitä löytyy.

Kulutusluotosta äkkiä eroon?!? No kerro miten se onnistuu työttömänä! Haloo! Se on sentään pankista otettu eikä mikään pikavippi tms.

Ja siksi edes puoleksi vuodeksi töitä, että jos jää uudestaan työttömäksi niin ei jää lähes tyhjän päälle! Haloo tähänkin kohtaan! Kun töitä ei saa kuin pätkissä niin kyllä se puoli vuotta olisi paras mahdollinen eikä alle sen. Koita nyt oikeasti miettiä. Kyllä todellakin kiinnostaa työt ja kaikkein paras olisi vakityö! Että mua ärsyttää kun luullaan tietävänsä toisen ajatukset! Pidä suusi kiinni kun et mitään näköjään tiedä.

No ei ole niitä siivoojankaan töitä pahemmin tarjolla ja kyllä mun edelle menee koulutuksen saaneet laitoshuoltajat. Joitakin siivoustöitä olen aiemmin nähnyt olevan tarjolla, mutta ne ovat osa-aikaisia eikä osa-aikainen työ kyllä oikein olisi hyvä juttu. Samalla se veisi aikaa jolloin voisi huonommin ottaa oman alan keikkahommia vastaan. Omalla alalla kyllä olisi töitä, mutta kun väkeä ei säästösyistä palkata ja revitään työntekijöiden selkänahasta kaikki irti.

Mitä merkitystä sillä olisi, että mies maksaisi enemmän asumiskuluja? Sitten mun pitäisi vastaavasti maksaa enemmän ruokakuluja. Ei miehen rahat riitä kaikkeen, on hänellä omiakin laskuja ja auto maksettavana kuluineen.
Häh? Mikä liitto tuo tuollainen o jossa ei toisiaan tueta? Toinen jäänny työttömäksi niin silti lasketaan sun ja mun pennejä. Vaikka yhteisessä kodissa asutaan ja samaa leipää kai syödää.

Kai sun miehen tehtävä on ensisijaisedti myös huolehtia sinusta. Ei Suomen valtion....

Häh? Mikä liitto tuo tuollainen o jossa ei toisiaan tueta? Toinen jäänny työttömäksi niin silti lasketaan sun ja mun pennejä. Vaikka yhteisessä kodissa asutaan ja samaa leipää kai syödää.

Kai sun miehen tehtävä on ensisijaisedti myös huolehtia sinusta. Ei Suomen valtion....

Siis mitä sä oikein sekoilet? :O Ei meillä mitään pennejä lasketa. :O Mies maksaa pääosin ruoan, asuminen puoliksi ja mies antaa rahaa jos sitä tarvin. Ei vain miehen rahat riittäisi siihen, että hän kaiken ruoan lisäksi maksaisi vielä enemmän asumiskuluja. Opettele säkin lukemaan.

Ajattelin vaan että jos olisit vähän valaisut taustaa niin olis boinnut vähän ideoida vaikka yhdessä. Joskus kun tuiki tuntematon voi antaa hyvänkin uudenn7dean. Kun tiedän kokemuksesta että kotona pitkåän ollessa katsonta suppeutuu...

Mut ei sit. Ei kai sun auta kun vaan hakea ja hakea jos ajatus osaamisen uudistamisestakin on mahdoton.

Talous ei kestä opiskelua opintotuella, etkö tajunnut. Olisin opiskellut, mutta työkkäristä ei tullut hyväksyntää omaehtoiselle joten se siitä.

Tiedä ap niin tuon tunteen, itse ryven samassa paskassa. Ei töitä ei millään, ei edes osa-aika työtä. Aina menee joku edelle, on ollut harjottelussa kyseisessä paikassa, on alan koulutus, on pidempi työkokemus yms. Mutta kun työkokemusta ei tule ilman töitä!! Mutta ei sitä ei ymmärretä. Motivaatio olisi korkea, mutta töitä ei. Ja nyt vielä miehen työpaikalla lomautus/irtisanomis uhka. Hänelle onneksi töitä varmaan paremmin löytyy. Ja ei, mekään ei muuteta omasta kodista ja tukiverkon luota sen takia, että jossakin olisi toiselle tai kummallekin työpaikka, entä jos sitä paikkaa ei ole enään vuoden kuluttua, taasko muutettaisiin?!

Oletko katsellut henkilökohtaisen avustajan paikkoja?

Kulutusluotosta äkkiä eroon?!? No kerro miten se onnistuu työttömänä! Haloo! Se on sentään pankista otettu eikä mikään pikavippi tms.

Ja siksi edes puoleksi vuodeksi töitä, että jos jää uudestaan työttömäksi niin ei jää lähes tyhjän päälle! Haloo tähänkin kohtaan! Kun töitä ei saa kuin pätkissä niin kyllä se puoli vuotta olisi paras mahdollinen eikä alle sen. Koita nyt oikeasti miettiä. Kyllä todellakin kiinnostaa työt ja kaikkein paras olisi vakityö! Että mua ärsyttää kun luullaan tietävänsä toisen ajatukset! Pidä suusi kiinni kun et mitään näköjään tiedä.

Kulutusluotto on joka tapauksessa velaksi elämistä, jolloin pelivaraa ei jää. Joten mahdollisimman nopeasti talous tasapainoon eikä uutta luottoa kuvioihin. Miehen tuloista voinee nipistää hetkellisesti. Maksat vaikka mieluummin hänelle. Onneksi ei sentään pikavipejä.

Ymmärsin hyvin motiivisi tuohon "edes puolksi vuodeksi". Yritän saada sinut näkemään asiat potentiaalisen työnantajan näkökulmasta. Kuten sanoin, voi näkyä läpi epätoivoisuutesi. Työnantajana ei minua houkuttelisi työntekijä, joka ei vaikuta ensisijaisesti kiinnostuneelta juuri minun yrityksestäni ja nimenomaisesta työpaikasta. Sellainen henkilö ei vaikuta aidosti motivoituneelta tekemään kyseistä työtä, vaan pelkästään rahaa. Mietipä sinäkin muiden näkökulmasta asioita.

Ja jos siirryn asiattomasti henkilökohtaisuuksiin, niin näiden vastaustesi tyylin perusteella en ehkä lähtisi sinua ensimmäisenä palkkaamaan. Sen verran kärsimättömältä, pisteliäältä ja kapeakatseiselta vaikuttaa. Toivottavasti se on vain nettiminäsi ja hetkellistä turhautumista tilanteeseen.

(Mahtoiko vastaukseni hukkua matkalla. No, tässä uudelleen.)

Kulutusluotolla eläminen on velaksi elämistä, ja ei jätä pelivaraa äkillisiin rahanmenotilanteisiin. Hienoa, että sinulla ei sentään pikavippiä ole, mutta kyllä siitä luotostakin kannattaa eroon pyrkiä, eikä ainakaan uutta ottaa. Tiedät sen itsekin. Vastaavassa tilanteessa pyrkisimme miehen tuloilla suorittamaan velan pois, ja maksaisin vaikka miehelle hiljalleen takaisin. Vai onko elämänne kädestä suuhun tilanteessa?

Yritin saada sinua ajattelemaan tilannetta muidenkin kuin oman navan kautta. Työnantajana en olisi innostunut työnhakijasta, josta herää fillis, että mikä tahansa työ kelpaa, kunhan kestäisi edes puoli vuotta, jotta pääsee paremmille työttömyysajan rahoille. Haluaisin, että hakija on kiinnostunut juurikin minun firmastani ja motivoitunut työskentelemään erityisesti hakemassaan työssä. Enhän uskoisi sinun olevan innokas tekemään työtä, kehittämään itseäsi siinä tms. vaan odottaisit vain palkkapäivää. Kaikkihan me sitä päivää odotamme, mutta hyvät työntekijät myös nauttivat töistään.

Tämän ketjun viestien perusteella sinusta henkii kärsimättömyys, kiukkuisuus ja kuuntelemattomuus. Ne eivät ole työnhaussa kovaa valuuttaa, joten toivottavasti se on vain nettiminäsi.