Kun se nyt on NIIIN kamalaa, kun lapseni joutui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh

Vieras
minun ollessa kovassa kuumeessa huolehtimaan koiranulkoilutukset, tekemään ruuat ja kantamaan minulle juomista. Kuinkahan se nyt sitten tramatisoituu? 10 vuotias POIKA lapsi vielä :( ?
Nämä ex-anoppini suusta, tähän höysteenä vielä hänen omin sanoin "on se järkyttävää, että lapsen pitää kantaa noin suuri vastuu jo tuossa iässä". Mitä mun ois pitäny tehdä? Poika osaa tehdä tietyt ruuat jo neuvomatta ja ei mielestäni nyt kuitenkaan ole traumatisoitunut, huolissaan tietenkin oli kun olin niin kipeänä.

sano sille anopille ens kerralla et sä olit kuitenki kotona, monessa talossa 10v joutuu hoitamaan yksin mm. nuo koiranulkoilutukset sekä etsimään itselleen iltapäivän välipalan

Mitä ruokia osaa tehdä? Itsellä kohta 9 täyttävä poika ja olisi kovin innoissaan tosta ruuanlaitosta, mutta mä en jotenkin uskalla hellan ääreen päästää :D Poika kyllä osaa pestä esim vessan ja saunan eli kyllä mä olen sitä mieltä, että se on vaan etu lapselle, jos osaa tehdä kotitöitä!

Sinulla on kyllä hieno ja ajattelevainen poika, harvoin nykyisin löytyy tuollaisia ihanuuksia. Itsekkin olen yrittänyt omia lapsiani opettaa vastuuntuntoisiksi ja toisia huomioon ottaviksi ihmisiksi. Jos poika ei siitä kummempaa meteliä nostanut, niin ei se liikaa ole ollut hänelle. :hug:

Huitaseppa sitä anoppi luudalla.

Mulla on itellä muksut joutunut tekemään ruokia ja hoitamaan jotain askareita,kun oon kärvistelly punkassa tautisena tai kun selkä on ollut niin tohjona etten ylös ole päässy.

Nyt ens ma alkaa mulla koulu,joutuvat välipalansa ottamaan ja laittamaan ite,ruuan teen puolivalmiiksi edellisenä iltana,sen osaavat tökätä uuniin ym...

Minulla on 10-vuotias tyttö, joka joutuu meidän vanhempien töidenkin vuoksi arkena huolehtimaan tietyistä kotitöistä sekä laittamaan itselleen ruokaakin jos kukaan ei ole kotona. Meillä siis ei olla edes siinä kotosalla neuvomassa vaan puhelimen päässä tai jos olen yövuorojen aikana kotona nukkumassa niin on ankarasti kielletty herättämästä. Minusta tuon ikäisen pitää kasvaa jo omatoimisuuteen. Ja noihin ruokiin joita lapsi tekee niin olen opettanut vedenkeittimen käytön ja lapsi tekee puolivalmisteita joihin pitää lisätä vain vesi. Nuudelipaketillisestakin lähtee jo hyvin nälkä ja sen kanssa voi lämmittää lihapullia tai jotain muuta mikrossa. Ei sitä nälkään nykyaikana kuole jos vanhemmat vaan varaa asioita tarjolle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
Mitä ruokia osaa tehdä? Itsellä kohta 9 täyttävä poika ja olisi kovin innoissaan tosta ruuanlaitosta, mutta mä en jotenkin uskalla hellan ääreen päästää :D Poika kyllä osaa pestä esim vessan ja saunan eli kyllä mä olen sitä mieltä, että se on vaan etu lapselle, jos osaa tehdä kotitöitä!

no kinkkukiusaus on ainakin sellainen, sekä pitsa mis ei tarvi käyttää kuumaa vettä tai ei hellaa (uunia kyllä). Minusta juuriki tuollaiset "sotke ja sekoita" ruuat kuten jauhelihamureke + kermaperunat on sellainen minkä voi lapsi hyvin tehdä

moips ite oli alku vuodesta niin kipeä et huh huh....lapseni 1v ja minä oksennettin ja ripuloitiin kilpaa ja 6v poikani auttoi äitiä minkä voi:) toi juotavaa ja v'älil hoisi myös pikkuista!onneks tautia kesti vaan 1pv olen todella ylpeä oma aloiteisesta pojastani!enkä kanna huonoa omaa tuntoa!sillähän lapsi oppii ottaa vastuutaa elämästä!

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
jos kotoa löytyy tallainen kannu, ni tällä onnistuu mm. perunoiden ja makaronin keittäminen mikrossa http://www.tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/846.html

ja taas tätä konsulttien tyrkytystä.. KÄÄÄK!

Osaa tehdä nakkikeiton, jauhelihakeiton, jauhelihamakaroonimössön, kanavihanneswokkia nuudeleilla tai couscosilla, osaa tehdä lihapullat ja keittää perunat, kinkku ja jauhelihakiusaus onnistuu, osaa keittää mannapuuron, kaurapuuron ja laittaa ohtrauunipuuron, keittää kananmunat, laittaa kanankoivet uuniin ja keittää riisiä lisukkeeksi. Perusjuttuja osaa hyvin jo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos kotoa löytyy tallainen kannu, ni tällä onnistuu mm. perunoiden ja makaronin keittäminen mikrossa http://www.tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/846.html

ja taas tätä konsulttien tyrkytystä.. KÄÄÄK!

EN OLE KONSULTTI.. en sinne päinkään, mut oon vain todennu tuon itse käteväksi (niin enkä ole mikään tupperi fani)

ja höpön löpön.. hyvä se vain on jos 10v osaa jotain ruokaa laittaa.. eipähän kasva mammanpoikaa! Ois anoppi tullu apuun jos oli kerta niin huolissaan :/

Olis kuulema tullut mutta kun en pyytänyt. Niinpä niin, kuhan jostain pääsi sanomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja höpön löpön.. hyvä se vain on jos 10v osaa jotain ruokaa laittaa.. eipähän kasva mammanpoikaa! Ois anoppi tullu apuun jos oli kerta niin huolissaan :/

Olis kuulema tullut mutta kun en pyytänyt. Niinpä niin, kuhan jostain pääsi sanomaan.

no joo.. päästä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Kuhan puhuu lämpimikseen.. tuskin ois tullu, ku ois pelänny tautia!

Lisään vielä, päästä ihmeessä!!! Meillä yhteiskokkaus aloitettu jo eskari-iässä kun lapsella alkoi kiinnostamaan. Alkuun tietty pitää varata aikaa siihen, että valvoo lapsen tekemiset tarkoin ja neuvoo. Kiireessä ei lasta kannata ottaa mukaan ruoanlaittoon¨siitä ei tule kuin sanomista. Viikonloppuisin kun on enempi aikaa tai milloin se nyt teille passaakaan, niin anna lapsen tehdä ruoka itse, olet vaan keittiössä läsnä neuvomassa jos ei ymmärrä jotain.

Mahtava poika sinulla, ap! Tuskin kaikilta nykyajan äideiltäkään sujuu nuo luettelemasi ruokien valmistukset, mita poikasi jo osaa! Muutama tuttavaäitini ostelee pienille (1-3v.) lapsilleen vaan valmispitsoja, vauvan purkkiruokia ja hampurilaisia ym. Selitys on, että kun ei niille muu maistu!! Hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja tytti:
Mahtava poika sinulla, ap! Tuskin kaikilta nykyajan äideiltäkään sujuu nuo luettelemasi ruokien valmistukset, mita poikasi jo osaa! Muutama tuttavaäitini ostelee pienille (1-3v.) lapsilleen vaan valmispitsoja, vauvan purkkiruokia ja hampurilaisia ym. Selitys on, että kun ei niille muu maistu!! Hohhoijaa...

Kiitos :). Hän on vain aina ollut kiinnostunut ruoanlaitosta. Tänään illalla on luvassa sitten teeleivät. Katsoi itse ohjeen mun vanhasta köksäkirjasta :).

Yhteistyössä