Mä en koskaan, KOSKAAN keskustele lasten mahdollisista nimistä kavereiden tai sukulaisten kanssa etukäteen. Ristiäisissä saavat kuulla mihin nimiin olemme päätyneet. Enkä halua muidenkaan kertovan minulle suunnitelmistaan.
Kaveripiirissämme puhkesi hirveä kriisi pari vuotta sitten, kun kaksi hyvää, jo lapsuudesta tuttua ystävystä olivat samaan aikaan raskaana. Toisella oli LA paria kuukautta aiempaa kuin toisella. Olivat jo vuosia sitten puhuneet suosikkinimistään ja toinen oli kertonut, kuinka olivat miehensä kanssa päättäneet antaa nimen X, jos vain joskus pojan saisivat.
No, kun tämä toinen kaveri sitten piti ristiäisiään ja pojan nimi julkistettiin, oli tunnelma jäätävä, kun paljastui että hän oli antanut juuri tuon toisen kaverin suosikkinimen. Nimen "varaaja" oli tässä vaiheessa vielä lopuillaan raskaana ja loukkaantui asiasta verisesti, itki jo siellä tilaisuudessakin. No, sitten kun tämä toinenkin vihdoin syntyi ja se oli poika, niin samaa nimeä ei enää haluttu antaa, vaikka se oli ollut jo aikoja se "the one" nimi...

Oli aika ikävä tilanne. Eipä saanut se ensiksi nimen antanut kutsua ristiäisiin, eikä ilmeisesti mihinkään muuhunkaan tilaisuuteen sen jälkeen.
Asia repi koko kaveriporukan aika lailla kahtia; osa piti asiaa mitättömänä ja juuri puolusti tätä "ensimmäisenä lapsen saaneen oikeutta" käyttää nimi ensin, toinen puoli taas piti tuota ihan törkeänä temppuna. Ensiksi lapsen saanut kyllä sanoi muistavansa heidän keskustelleen nimistä aika ajoin, mutta ei ollut "kuulemma" ymmärtänyt että toinen oli ollut tuon ko. nimen kanssa "niin tosissaan". Ja se nyt vaan kuulemma oli "sopinut tälle pojalle niin täydellisesti".
Tällöin päätin, etten itse ikinä, milloinkaan keskustele nimistä etukäteen, jotta vältytään tuollaiselta tilanteelta. Oikeasti olin pahoillani molempien puolesta, mutta kyllä hieman enemmän asetuin kieltämättä sen nimen "varanneen" puolelle, niin surulliseksi hän asiasta tuli.
Toinen poika sai kyllä ihan kelpo nimen, mutta tiedän, ettei hänestä sen niminen todellakaan olisi tullut ilman tämän toisen kaverin töppäystä. Mutta vaikka eivät enää tekemisissä ole olleetkaan tai olekaan, niin ei kaverini kuulemma kuitenkaan halunnut enää antaa tuota miettimäänsä nimeä, koska se toinen kaveri oli ns. "pilannut" sen. Että näin.