kun syyllistätte sikarokottamattomia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maamamma

Vieras
niin muistakaa nyt aluksi, että rokotetta ei vielä edes riitä kaikille. Joten ihan turha täällä haukkua niitä jotka eivät vie lastaan rokotettavaksi. Sehän on vain hyvä niille, jotka itsekin haluavat rokotteen joskus. Taudin leviämisen kannalta on tällä hetkellä parempikin, jos vain osa rokotuttaa pikkulapsensa jotta päästään seuraavaan ikäryhmään nopeammin.

Sanon vain ettei syytön syyllisty. :D
Vain johonkin syyllinen voi tuntea syyllisyyttä ( ellei ole joku mielisairaus joka aiheuttaa syyllisyydentunnetta ).

Ei ne rokottamattomat siis kärsi vaikka joku haukkuisi heitä. Elleivät syvällä sisimmässään ole epävarmoja ratkaisustaan.

Ei ole oma ratkaisu jäädä ilman rokotetta, kun ei sitä riitä kaikille! Tällä alueella tuntuu turhalle ottaa kun joka toisessa talossa tauti jo käynyt, niikun meilläkin, miks enää ottamaan rokotetta?? Jos sen olis saanut muutama viikko sitten, olisin ottanut ilomielein ja sitä odotinkin kun olen hoitoalalla töissä, mut vielä muutama viikko pitäis odottaa, sit sais, jos niitä on vielä jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Ei ne rokottamattomat siis kärsi vaikka joku haukkuisi heitä. Elleivät syvällä sisimmässään ole epävarmoja ratkaisustaan.

Tällä logiikalla myös ulkonäön, vaaatetuksen yms asioiden vuoksi koulukiusaamisesta kärsiminen on kiusatun oma vika. :xmas:

Pikkulapset ja lapset levittävät tautia tehokkaimmin ympäristöönsä. Ei voi mitään, jos sillä ei ole jonkun mielestä mitään merkitystä. Me muut kuitenkin yritämme hävittää tämän taudin niin, ettei tarvitsisi joka vuosi tämän kanssa tapella...

Onko rokotteesta mitään hyötyä enää jos lähipiiri sen on jo sairastunut ja itsekkin luultavasti oireettomana? Otanko rokotteen ja sen riskit ihan vaan muiden iloksi?

Alkuperäinen kirjoittaja :/:

Tällä logiikalla myös ulkonäön, vaaatetuksen yms asioiden vuoksi koulukiusaamisesta kärsiminen on kiusatun oma vika. :xmas:

Äh. On eri asia olla yhteiskunnallisesta kannanotosta ( rokotevastaisuus ) eriävän tai jopa tuomitsevan mielipiteen kohteena kuin esim. sen takia että on susiruma jonkun tai kaikkien mielestä ja saa siksi selkäänsä tai haukkuja tms.

Mä en ainakaan syyllistä, otettin kyllä rokotteet. Minusta on ihan hyvä että on kahtiajako ketkä ottaa ketkä ei. Veikkaus on että tulisi ehkä huonoja seurauksia mikäli aivan kaikki valitsisisvat vain jommankumman puolen, eli joko kaikki rokotettaisiin tai jätettäisiin rokottamatta. Ehkä ne tässä kompensoituu ja ei tule virus ehkä niin otolliseksi.

Hmm...jos joku alkaisi haukkumaan mua siitä, etten riskiryhmäläisenä ole ottanut rokotetta, vastaisin vain, että saapahan sitten joku hätäisempi nopeammin oman rokotteensa.

Meillä on jo sairastettu, rokotteita ei ehditty saamaan. Ei kuuluta riskiryhmään. Eihän se kiva ole ollakipeenä mut kyllä meillä on oltu paljon pahemmassa kunnossa joskus kun on useempi päivä oltu esim mahataudissa. Ei harmita ettei saatu rokotetta, nyt on vastustuskyky hankittu sairastamisen kautta, ilman muita sivuvaikutuksia.

Äh. On eri asia olla yhteiskunnallisesta kannanotosta ( rokotevastaisuus ) eriävän tai jopa tuomitsevan mielipiteen kohteena kuin esim. sen takia että on susiruma jonkun tai kaikkien mielestä ja saa siksi selkäänsä tai haukkuja tms.

Minulla ei ole mitään rokotevastaisuutta. Olen kaikille lapsilleni ottanut suosittellut neuvolarokotteet ja rotavirusrokotteet vielä lisänä ja aion ottaa vesirokkorokotteenkin lapsilleni. Mutta tätä sikarokotetta en ota, koska sitä ei ole kunnolla tutkittu. Mutta se on minun oma kantani asiaan. En minäkään hauku lapsensa rokottaneita vaikka lapsen rokottaminen ei itsestäni tässä tilanteessa ole järkevää.

Mutta sama koskee tietysti myös toisinpäin, ei lapsensa rokottaneitakaan saa haukkua ja moittia. Jokainen tekee vapaaehtoisen rokotteen kohdalla niinkuin parhaaksi näkee ja kantaa sitten myös seuraukset ratkaisustaan. On turha lisätä muiden taakkaa haukkumalla tai syyllistämällä ratkaisuista. Kun kukaan ei voi varmaksi tietää mikä on juuri minun lapseni kannalta paras ratkaisu. Ja kun en halua lapselleni rokotetta enkä ota niin saa joku tautia enemmän pelkäävä nopeammin rokotteensa. Näin siis voin myös auttaa muita.

Itse näen asian sillä tavalla, että parempi mitä enemmän saadaan rokotettua eri ikäluokkia, koska se parhaiten estää taudin leviämistä. Kun suurin osa pikkulapsista on rokotettu on vain järkevää siirtyä koululaisiin jne.

"Jokainen tekee vapaaehtoisen rokotteen kohdalla niinkuin parhaaksi näkee ja kantaa sitten myös seuraukset ratkaisustaan."

Muttakun ei kanna, se on vaan kaunopuhetta. Terveydenhuolto kantaa seuraukset, kun rakkaat vanhemmat sooloilee ja säntäilee mutupohjalta. Eikä siinäkään niin ongelmaa niinkauan kuin resurssit ei lopu kesken.

Mutta olet sikäli oikeilla jäljillä, että niinkauan kuin on kilpajuoksutilanne, ei ole niin väliä rokotetaanko terveistä muksuista teiän miina vai meiän manta. Mutta jos rokottamaton on riskiryhmää, niin todennäköisyydet päätyä resursseja käyttämään kasvaa, joten sooloilun seurausten merkitys kasvaa myös.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
"Jokainen tekee vapaaehtoisen rokotteen kohdalla niinkuin parhaaksi näkee ja kantaa sitten myös seuraukset ratkaisustaan."

Muttakun ei kanna, se on vaan kaunopuhetta. Terveydenhuolto kantaa seuraukset, kun rakkaat vanhemmat sooloilee ja säntäilee mutupohjalta. Eikä siinäkään niin ongelmaa niinkauan kuin resurssit ei lopu kesken.

Mutta olet sikäli oikeilla jäljillä, että niinkauan kuin on kilpajuoksutilanne, ei ole niin väliä rokotetaanko terveistä muksuista teiän miina vai meiän manta. Mutta jos rokottamaton on riskiryhmää, niin todennäköisyydet päätyä resursseja käyttämään kasvaa, joten sooloilun seurausten merkitys kasvaa myös.

No sitäpä tarkoitin, että tällä hetkellä kun rokotetta ei ole kaikille niin jokainen kantaa ne omat seuraukset itse, yhteiskunnan kannalta on luultavasti paremikin, että päästään mahdollisimman nopeasti rokottamaan koululaiset ja sitten aikuiset. Näin parhaiten estetään taudin leviämistä, luulisin.

Sitten on toki eri asia, jos kaikki halukkaat on jo rokotettu ja tauti edelleen jyllää. Silloin varmaan jokainen punnitsee tilanteen taas (siis rokottamattomat). Mutta jos tauti häviää niin sitten kaikki on ok.

Ja voihan olla, että rokotetut tekevätkin sen karhunpalveluksen, jos rokotteesta ilmeneekin pahat jälkiseuraukset. Silloin yhteiskunta maksaa niitä hoitoja. Kukaan ei tiedä miten tässä vielä käy. Lukeehan se ihan thl:n sivuillakin, ettei rokotteesta tiedetä pitkäaikaisvaikutuksia tai harvinaisia sivuvaikutuksia.