"Kun täällä on aina niin järkyttävän näköstä!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jos noin usein siivoaa, miten voi olla sotkuista? Kannattaa varmaan oman itsensä puolesta opetella hieman järjestelmällisyyttä, siis älä turhaan tee sotkua. Ja lapsien tapauksessa samaa pitää opetella ja myös vaatia heiltä. Jopa 1-vuotias voi siivota omia sotkuja.

toki en tiedä miten nipo mies sulla on...

Tätä minäkin olen nyt vähän miettinyt, kun mielestäni meillä on siistiä. Tänään vain oli tosiaan vieraiden jäljiltä (lähteneen noin puoli tuntia ennen miehen paluuta) astioita yms. pöydällä sekä normaalit lelut lattioilla. Ei oltu alettu vielä siivoamaan niitä pois, kun kuopus syö yleensä iltapalansa ensin. Tarkoitus oli siis astiat laittaa koneeseen iltapalan jälkeen ja myöskin ne lelut siivota pois. Imuroitu oli päivällä sekä pesty pyykit yms.

Pitäs vähän kysyä mieheltä, että onko täällä sen mielestä sittenkin liian sotkuista... Olen vain niin herkkis että varmaan tulee sitten itku jos tuo kovinkin rupeaa moittimaan. Kun en tiedä kuinka pystyn sitten vielä tuota siivousta parantamaan...

Mä en ole yhtään miestäs parempi. Jos mies on kotona hoitamassa sairaita lapsia ja mä tulen kotiin rättiväsyneenä työpäivän jälkeen ja kämppä on sekaisin ja kaikki tympii, niin mihinpä sitä turhautumistaan purkais kuin siihen rakkaimpaansa? Saatan hyvinkin noukkia tavaroita ja kuitata miehelle, että ois täällä voinut edes vähän siivota, tai noi pyykit oisit edes voinut viedä koriin asti.
Eikö toi ole aika inhimillistä?

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
No onhan se ällöä varmaan tulla kotiin pitkän päivän jälkeen, jos siellä on paikat sekaisin ja likaista. Kyllä minäkin valittaisin. En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, joille siisteyden ja järjestyksen ylläpitäminen on niin ylivoimaista...

Näin minäkin ajattelen. Tosin käsitys siitä mikä on siistiä voikin sitten vaihdella aika paljon :whistle:

Meillä lastenhoito on tärkeämpää kuin turhan tarkka siivoaminen. :) Pyykit ja tiskit ei minnekään katoa, mutta arvokkaat hetket lapsen kanssa ei milloinkaan tule takaisin. Asiat ovat myös arvovalintakysymyksiä. Jokainen perhe valitkoon omat arvonsa.
Meillä ei paikkojen tarvitse olla tiptop ja kaikki ovat tyytyväisiä ja onnellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja tuuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Jos noin usein siivoaa, miten voi olla sotkuista? Kannattaa varmaan oman itsensä puolesta opetella hieman järjestelmällisyyttä, siis älä turhaan tee sotkua. Ja lapsien tapauksessa samaa pitää opetella ja myös vaatia heiltä. Jopa 1-vuotias voi siivota omia sotkuja.

toki en tiedä miten nipo mies sulla on...

Tätä minäkin olen nyt vähän miettinyt, kun mielestäni meillä on siistiä. Tänään vain oli tosiaan vieraiden jäljiltä (lähteneen noin puoli tuntia ennen miehen paluuta) astioita yms. pöydällä sekä normaalit lelut lattioilla. Ei oltu alettu vielä siivoamaan niitä pois, kun kuopus syö yleensä iltapalansa ensin. Tarkoitus oli siis astiat laittaa koneeseen iltapalan jälkeen ja myöskin ne lelut siivota pois. Imuroitu oli päivällä sekä pesty pyykit yms.

Pitäs vähän kysyä mieheltä, että onko täällä sen mielestä sittenkin liian sotkuista... Olen vain niin herkkis että varmaan tulee sitten itku jos tuo kovinkin rupeaa moittimaan. Kun en tiedä kuinka pystyn sitten vielä tuota siivousta parantamaan...

Kerrot kyllä, että tapanasi on laittaa astiat tiskikoneeseen yleensä heti, mutta nyt et ollut laittanut. Epäsiistin näköistähän se on, varmasti ihan kaikkien mielestä.

Siis sillä hetkellä oli epäsiistin näköistä, ja mies siis sanoi asiasta - vaikkakin ehkä olisi voinut ilmaista itseään paremmin. Mutta toisaalta joillain naisilla on ihme tapa rakennella miehen sanoihin olemattomia sivulauseita, kuten tässäkin nyt: "Täällä on järkyttävän näköistä(, niinkuin aina)".

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
No onhan se ällöä varmaan tulla kotiin pitkän päivän jälkeen, jos siellä on paikat sekaisin ja likaista. Kyllä minäkin valittaisin. En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä, joille siisteyden ja järjestyksen ylläpitäminen on niin ylivoimaista...

Kannattaisi opetella... ymmärtämään, siis.

Ei se ylivoimaista ole, mutta itse viihtyisin myös hieman sekaisemmassakin ympäristössä (jos rehellinen olen, olisin ehkä enemmän kotonani sellaisessa). En tarkoita likaista, vaan minua ei haittaa esim. ne lelut lattioilla. Ei haittaisi vaikka olisivatkin yön yli tuossa. Samoin esim. nuo astiat, ei ne minua häiritse vaikka olisivatkin pöydällä iltaan saakka. Miehen vuoksi kuitenkin ne lelut korjataan säntillisesti ja astiat menee heti koneeseen jne.

Alkuperäinen kirjoittaja dgs:
Meillä lastenhoito on tärkeämpää kuin turhan tarkka siivoaminen. :) Pyykit ja tiskit ei minnekään katoa, mutta arvokkaat hetket lapsen kanssa ei milloinkaan tule takaisin. Asiat ovat myös arvovalintakysymyksiä. Jokainen perhe valitkoon omat arvonsa.
Meillä ei paikkojen tarvitse olla tiptop ja kaikki ovat tyytyväisiä ja onnellisia.

Onneksi se tiskien ja pyykkien laitto ei vie kuitenkaan kuin muutaman minuutin päivästä =) . Jää loistavasti aikaa olla lasten kanssa ja silti on kohtuu siistiä. En itse ole todellakaan mikään siivousintoilija, mutta pienet perusjutut meillä haluan pidettävän kunnossa. Näin myös lapset oppivat kodinhoitoa, kun saavat siihen osallistua =) .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ole yhtään miestäs parempi. Jos mies on kotona hoitamassa sairaita lapsia ja mä tulen kotiin rättiväsyneenä työpäivän jälkeen ja kämppä on sekaisin ja kaikki tympii, niin mihinpä sitä turhautumistaan purkais kuin siihen rakkaimpaansa? Saatan hyvinkin noukkia tavaroita ja kuitata miehelle, että ois täällä voinut edes vähän siivota, tai noi pyykit oisit edes voinut viedä koriin asti.

no toinen tuli kuitenkin raikkaasta ulkoilmasta harrastamasta.

no toinen tuli kuitenkin raikkaasta ulkoilmasta harrastamasta.

Niin niin, mut väsynyt ja turhautunut, syystä tai toisesta saattoi silti olla, ja voihan se työstressi painaa sunnuntai-iltana...

jos ap siivoaa niin kuin kertoi, niin siivoaa mun mielestä aivan tarpeeksi. jos siisteyskäsitykset ei kohtaa, niin sitten pitää neuvotella yhessä joku ratkaisu. ei se, joka on siistimpi, ole aina välttämättä oikeassa. musta joskus on tärkeämpiäkin asioita kuin siivoaminen. esim. jos oli vieraita, niin kyllä musta se seurustelu on sillä hetkellä tärkeämpää kuin siivoaminen. ja musta on järkeä siinä, jos ap ajatteli laittaa ne tiskit sitten kerralla.
joko ap:n miehellä oli huono päivä tai sitten on turhan nipo.
ap, kerro miehelles mitä teet ja miltä susta tuntuu. vaikka huomen kun tunteet on rauhottunu.

minä en loukkaannu jos mies sanoo, että onpas taas.. Ei mun mies kyllä tee mitään täällä, joten mulle ihan sama. Jos ei lämmin ateria riitä vastassa niin olkoon. Ei meillä koskaan järkyttävää ole mutta 2 vammaisen lapsen kanssa mulla on "vähän" muutakin kun puunata kämppää..
Sano miehellesi, että pahotit mielesi ja ehdota että teette kotitehtävä-listan siitä mitä kumpikin tekee ja odottaa, että tulee tehdyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Kerrot kyllä, että tapanasi on laittaa astiat tiskikoneeseen yleensä heti, mutta nyt et ollut laittanut. Epäsiistin näköistähän se on, varmasti ihan kaikkien mielestä.

Miten epäsiistiä olikaan se, että vuosia sitten ollessani "hetkellisesti" yksinhuoltaja sain astiat pöydältä koneeseen vasta seuraavana päivänä? Lautasia kuitenkin riitti kaapissa. Tärkeintä oli, että lapsilla oli vatsat täynnä sekä puhtaat pyllyt ja puhtaat vaatteet. Enempään eivät voimat tuolloin riittäneet.

Entä mitä sanotte siitä, että jotkut vanhat ihmiset kaapivat lautasensa hyvin puhtaaksi, laittavat oman lautasensa kaappiin ja syövät samalta lautaselta useita kertoja?

Mitä sanotte luonnonkansojen siisteydestä? Kaikki on suhteellista.

Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:

Onneksi se tiskien ja pyykkien laitto ei vie kuitenkaan kuin muutaman minuutin päivästä =) . Jää loistavasti aikaa olla lasten kanssa ja silti on kohtuu siistiä. En itse ole todellakaan mikään siivousintoilija, mutta pienet perusjutut meillä haluan pidettävän kunnossa. Näin myös lapset oppivat kodinhoitoa, kun saavat siihen osallistua =) .

täh? Muutaman minuutin? Siis jos täytän kerran päivässä astianpesukoneen, siihen menee takuulla 15min. lisäksi 5 minuuttia pöydän ja tasojen pyyhkimiseen joka ruokailun jälkeen (5 kertaa, olen kotiäiti),
astianpesukoneen tyhjentäminen toiset 10-15 minuuttia.

Pyykkien viikkaaminen kaappin vasta tuskaa onkin ja hidasta, siis muka muutama minuutti? menee varmasti vähintään 15 minuutia ja tuntuu tunnilta. ja aina ei yksi koneellinen päivässä riitä.

Ja kyllä kaksi pientä lasta kotona koko päivän, maitoja kaatuu, ruokaa roiskuu, vaikka koko päivän kulkee rätti kädessä, on sotkuista, kun kaksi pientä lasta kotona hoidossa päivän. En voi niin huonosti muistaa, ei siitä ajasta niin kauan ole.

Kaikki sympatiat ap:lle.

:o Kuuden hengen tiskit käsin ei onnistu minuuteissa, eikä edes kerran päivässä. Ainakaan, jos lapset auttavat.

*ai niin, eihän minua syyllistettykään... :saint: *

Minun mies erehty kerran huomauttaan siivouksesta niin eipä sen jälkeen ole uskaltanu.
Olin vasta saanu neljännen lapse. Olisko vauva ollu silloin jotain pari kuukautta. Olin ihan loppuun väsyny. Ja halusin päivään jo vähän piristystä.
Aamulla syötin lapset ja pakkasin ne autoon ja lähin mummolaan.Tiesin et talo jäi ku pommi mut en jaksanu tehä sille yhtään mitään.
Mies tuli töistä ja soitti kiukkusen puhelun.
Mä räjähin niin totaallisesti et mies luuli et sekosin.

täh? Muutaman minuutin? Siis jos täytän kerran päivässä astianpesukoneen, siihen menee takuulla 15min. lisäksi 5 minuuttia pöydän ja tasojen pyyhkimiseen joka ruokailun jälkeen (5 kertaa, olen kotiäiti),

Pyykkien viikkaaminen kaappin vasta tuskaa onkin ja hidasta, siis muka muutama minuutti? menee varmasti vähintään 15 minuutia ja tuntuu tunnilta. ja aina ei yksi koneellinen päivässä riitä.

Ja kyllä kaksi pientä lasta kotona koko päivän, maitoja kaatuu, ruokaa roiskuu, vaikka koko päivän kulkee rätti kädessä, on sotkuista, kun kaksi pientä lasta kotona hoidossa päivän. En voi niin huonosti muistaa, ei siitä ajasta niin kauan ole.

En mä siihen ihan noin kauan saa aikaa kulumaan. Enkä todellakaan koe olevani mikään superihminen. Jotenkin nuo hommat vaan on mennyt siinä sivussa sen enempää miettimättä. Toki on tilanteita että on sotkua, mutta noin niin kuin yleisesti asiaa kommentoinkin :) .
Niin ja kotona olen minäkin ja neljättä odotan (vanhin 4v)...

Siis sillä hetkellä oli epäsiistin näköistä, ja mies siis sanoi asiasta - vaikkakin ehkä olisi voinut ilmaista itseään paremmin. Mutta toisaalta joillain naisilla on ihme tapa rakennella miehen sanoihin olemattomia sivulauseita, kuten tässäkin nyt: "Täällä on järkyttävän näköistä(, niinkuin aina)".

Se oli kyllä ihan tarkka lainaus miehen suusta, myös tuo "aina" sana kuului siihen.

Minä en (vielä) ole miehelleni huomauttanut, vaikka hän on aseensa ja metsästyskamppeensa jättänyt eteisen lattialle pidemmäksi aikaa tultuaan sieltä metsältä. Yleensä hän ne laittaa heti paikoilleen, mutta onpa tänäkin syksynä muutamaan otteeseen ollut ne pyssyt ja muut siinä lattialla odottamassa pidemmänkin tovin. Ei tulisi mieleenkään huomauttaa niistä, saati ruveta niitä itse siivoamaan pois. Lieneekö tämä sitten yksi mieheni ja minun eroavaisuuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

:o Kuuden hengen tiskit käsin ei onnistu minuuteissa, eikä edes kerran päivässä. Ainakaan, jos lapset auttavat.

*ai niin, eihän minua syyllistettykään... :saint: *

Okei, mä oletin, että on tiskikone :ashamed: . Ei varmasti käsinpesten niin nopsaan menekään!

Alkuperäinen kirjoittaja kehtaakin...:
Mokoma! Olis sit menemättä metsälle ja jäis siistimään paikkoja mielensä mukaisesti.

Noooh... mies kävi metsällä JA siisti paikkoja mielensä mukaisesti.

joo mutta hieman kunnioitusta sille, joka hoitaa yhteisiä lapsia, kun toinen harrastaa ja kulkee luonnossa.

No just. Voi teitä pikku prinsessoja, kun ei saa edes asiasta sanoa kun siitä tulee noin paha mieli. B)

oksettava sovinisti olet. Jää sinä puunaamaan liettä ja pesemään lastesi kakkapyllyt ja vaimosi menköön metsään kävelylle ensi viikoloppuna.

siis pointti se, että menee kotitöihin vähintään tunti, ellei parikin, ja silti saa vain perusjutut tehtyä, siis jos kotona on lapsia sotkemassa sitä mukaa lisää, ja ruokaa pitä tarjoilla joka välissä.

Alkuperäinen kirjoittaja kehtaakin...:
Mokoma! Olis sit menemättä metsälle ja jäis siistimään paikkoja mielensä mukaisesti.

Noooh... mies kävi metsällä JA siisti paikkoja mielensä mukaisesti.

joo mutta hieman kunnioitusta sille, joka hoitaa yhteisiä lapsia, kun toinen harrastaa ja kulkee luonnossa.

No just. Voi teitä pikku prinsessoja, kun ei saa edes asiasta sanoa kun siitä tulee noin paha mieli. B)

oksettava sovinisti olet. Jää sinä puunaamaan liettä ja pesemään lastesi kakkapyllyt ja vaimosi menköön metsään kävelylle ensi viikoloppuna.

SOVINISTIKORTTI! Jesh! Yllättävän kauan menikin, että tämä kortti lyötiin pöytään. Pisteet palstalaisille siitä!

Niin, mainittakoon nyt että liedet on puunattu ja kakkipyllyt pesty.

Okei, mä oletin, että on tiskikone :ashamed: . Ei varmasti käsinpesten niin nopsaan menekään!

Meillä on coach haussa, että lapset oppisivat esim. siivousrutiinit, joita en itse hallitse. Pääsisivät sitten helpommalla omassa elämässään.

Minä en ihan oikeasti kykene samalla tavalla, ihan lonkalta, siivoamaan, kuin suuri enemmistö. Minun on tehtävä joka ikinen kerta suunnitelma, kuinka edetä, missä järjestyksessä asiat tehdä ja joinain hetkinä saatan seistä DVD kädessäni, keskellä olohuonetta tietäen, että DVD:n paikka on hyllyssä... mutta sen sinne saaminen on vaikeaa. Matkalla voi olla paperinpala lattialla ja se pitää nostaa ylös ja viedä roskikseen, joka onkin täysi ja pitää viedä ulos... jossa muistan, että posti on hakematta ja sisään tullessani alan järjestää eteistä, kunnes käyn vessassa ja alankin puunata lavuaaria... ja DVD-parka ei ole päässyt vieläkään hyllyyn... :ashamed:

Ei kaikki ole aina ihan itsestään selvää.

Mutta kun tiskikoneen saa taas toimimaan, elämä helpottuu :D

:hug: tiedän tunteen.. ei aina ehdi tai jaksa vaikka pitäis. mulla jäi tänään pyykkihuolto väliin, lapset kipeänä. imuroinnin sain onneks aamulla hoidettua. kirjaston kirjat odottaa palautusta keittiön tasolla eikä kaikki eiliset tarjoilukulhot mahtunut koneeseen joten muutama kuppi on altaassa odottamassa vuoroaan. paskaista meillä ei ole ikinä, mutta pientä epäjärjestystä toki löytyy. vaikea pitää kaikki tiptop koko aikaa.

No se ei mene aina perheessä yksiin, kuinka paljon kantsii siivota. Silloinhan sitä yleensä se joutuu siivoileen enemmän, joka enemmän kaipaa siisteyttä. No, tuo oli tuollainen pikku töksäytys, joka voi mennä vaan pahan päivän piikkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuuli:
Mies tuli metsältä ja sitten riisuttuaan rupes siivoamaan paikkoja: astioita koneeseen ja leluja lattioilta pois (lapset hereillä). Siinä sitten kuopusta kun roudasin iltapalalle hymyilin miehelle, "että sinäkin innostuit siivoamaan". Mies siihen sitten ärähti, että kun täällä on aina niin järkyttävän näköstä kun tulen kotiin. Ällistyin sanattomaksi ja pahoitin mieleni :( Tiedän, etten ole siisteimpiä ihmisiä, mutta olen petrannut siinä ja paljon.

Yritän parhaani, mutta se ei näköjään riitä. Olen tosiaan aika sotkuinen ihminen, minun ei ole lapsena tarvinnut pahemmin jälkiäni siivota ja tässä on ollut kova opetteleminen, mieskin tietää sen. Eikä ole aikaisemmin sotkuista valittanut :(

jos mies ei ole aikaisemmin asiasta vallittanut, voisko olla että tänään tuli lopulta mitta täyteen sen saman "paskan" katselusta.
en miäkään kaikesta joka minua häiritsee heti huomauta, mutta joskus tulee se viimeinen pisara ja sitten tulee kailta niiltäkin kerroilta jolloin olen niellyt kiukkuni...

Yhteistyössä