"Kun täällä on aina niin järkyttävän näköstä!"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On tämäkin aihe, mutta kirjoitetaan nyt itsekin :D Joskaan en tiedä kyllä, että onko siitä mitään "kannatusta/hyötyä" kenellekään... :)

Siis, minä siivosin ennen joka päivä - imuroin, pyyhin pölyt, tiskasin aina (vaik olis ollu 1 likainen kuppi pöydällä, esipestynä ), pesin lattiat, vessan, pyykit....kaiken. Nyt olen joutunut opettelemaan miehen kanssa yhdessä olon aikana, että kerta viikossa riittää tuollaiseen joka paikan "nuohoamiseen" :D (olen siis perfektionisti) mutta edelleen minä siivoan jokainen päivä, mutta en ihan jokaista hyllyä ja tavaraa käy läpi joka päivä:) mutta kaikki on kyllä kotosalla aina reilassa ja mies tokaisikin yhtenä päivänä, että kyllä meillä onkin aina niin siistiä =)

Noh, nyt odotellaan esikkoa syntyväksi ja mä olen jo mietiskellyt miehen kanssa yhdessä, että mitkä asiat laitetaan mihinkin...ja mitkä asiat (ainakin yritetään) hoitaa niin, että jää mahdollisimman paljon aikaa muuhun ja on kuitenkin siistiä ja järjestelmällistä, joten asiat on helppo/helpompi hoitaa ilman suurta touhuamista... =)

Minä olen sen verran nipo, että myönnän sen täysin, en viihdy likaisessa ympäristössä ja olen erittäin aktiivinen talouden hoidossa ja pienetki murut minua haittaa ja ärsyttää... ennen aina sanoin miehelle niistä ja tuli niitä räjähtämisiä, että älä narise!! mutta nykyään teen itse kaiken ja olen vain sanomatta :D Nautin vaan niin suunnattomasti siisteydestä ja järjestyksestä, että en voisi kuvitella likaista asuntoa :) ja siksi ainakin yritetään suunnitella yhdessä tosiaan fiksu kumpaakin tyydyttävä ratkaisu kodinhoitoon esikon tullessa maailmaan :)

Ajattelin vain, että ehkä tosiaan kannattaa puhua siitä mistä kummatkin pitää ja miten sitä siisteyttä voisi yhdessä hoitaa ? ja miktä siihen olisivat parhaat ratkaisut ja voisiko mahdollisesti miehesi tehdä vaiks tietyt jutut ym... Sillä lapset vievät aikaa (uskon sen!)

Meillä mies ei siivoa kuin silloin jos pyydän apua esim mattojen tamppaamisessa :D ja se riittää minulle... joskus tiskaa, jos en itse pysty (kun on noita raskausvaivoja) mutta yritän mielellään itse tehdä kaiken niin miehelle jää sit aikaa omiin juttuihin ja kun teen siivouksen (omalla ajalla) niin silloin jää myös yhteistä aikaa.

Olen rakennuksella töissä joten olen kyllä iltaisin väsynyt, mutta kuitenkin se siisteys ja toiselle puhtaan kodin antaminen on niin ihana asia, että teen sen mielelläni :D

Äh, en mä tiedä... Jokaisella on niin oma tapa pitää paikat siistinä ja tosiaan tuo siisteystaso kun on erittäin vaihteleva eikä se kellään ole täysin sama, mutta tosiaan omista haluista ja toisen haluista myös tässä asiassa kannattaa keskustella sillä se yleensä kyllä avittaa siinä ratkaisussa ja ehkä sitä apuakin saa :D ?

Täytyy kyllä myöntää, että kun pitää muutenkin mielen ja kehon kunnossa... esim mukavalla aamuherätyksellä... niin silloin on mukava vaikka yhdessä hiukan siivota (esim seksin ja aamiaisen jälkeen ) ja sit tehdä ja mennä mitä itse haluaa esim sinne metsälle.. (ellei tarvii kovi aikasi mennä ) Onhan se pirstys kummallekin!!! Pitäähän niitä "kodinkoneita" muutenkin huoltaa :laugh:

Vaiks onhan puoliso siis muutakin kuin "kodinkone", mutta ymmärsitte varmaan :)

Yhdyn edelliseen kirjoittajaan siinä mielessä, että voihan se olla... niin, että ei ole aiemmin vaan viitsinyt sanoa likaisuudesta ja samasta asiasta ja on nyt sit "räjähtänyt" ja sanonut vähän pahemmin... ?

Toivotaan kuitenkin, että kaikki on siellä hyvin ja hommat sujuu :)

sitten mies voi olla huonolla tuulella mistä tahansa. Kimpaantuu vaan sillä hetkellä hieman liikaa. Joskus voi olla kunnon hali tollasessa tilanteessa hyvä ja asiaa voi puida rauhassa keskustellen hieman myöhemmin...

Alkuperäinen kirjoittaja kehtaakin...:
Mokoma! Olis sit menemättä metsälle ja jäis siistimään paikkoja mielensä mukaisesti.
Mitä jos sä pidätkin vähän vapaata - viikonloppu vaikka - ja ilmestyt sit kotiin katsomaan tilannetta... Taitais olla pojalla toinen ääni kellossa.
Helppo homma laittaa astioita koneeseen ja tehdä vaikka mitä jos toinen on kotona kaitsemassa jälkikasvua:(

Useimmilla tämä menee vielä niin, että kun mies jää lasten kanssa kotiin, äiti laittaa ruoat valmiiksi jääkaappiin (mikroon ja lämmitys), siivoaa, laittaa paikat kuntoon, tarkastaa moneen kertaan että kaikki tavarat ja tarvikkeet löytyy sieltä mistä pitääkin, yms.. Kenenkä mies tekee kaiken tämän ennenkuin häippää harrastuksiinsa tai töihin....? :whistle:

Eikö tostakin kannattaisi keskustella, jos äitiä itseään ärsyttää, kun "pitää" tehdä miehelle kaikki valmiiksi ?? :D Kyllä meillä on sellainen toteustus, että kummatkin ollaan aikuisia ja osataan tehdä samat asiat =) ja jos mies sanoo, että vähän on nälkä niin jos en ole juuri silloin tekemässä/tehnyt ruokaa niin totean, että aikuinen osaa itselleen tehdä ja saan vastaukseksi kauniin hymyn, suukonkin ja vastauksen: No, mutta niinhän se on :laugh:

Eikö perheissä puhuta ollenkaan tällaisista asioista, että mitä toinen kaipaa/haluaa ja missä asioissa apu on ihana asia ja miten asiat tehtäisiin niin, että kummallakin olis hyvä mieli ? Tietenkin voi tulla niitä huonojakin päiviä, mutta noin "yleisesti" ? :)

Uskomatonta mielestäni, että perusasioista tulee älyttömiä riitoja.... :$ Mikäs siinä, kun tietää mitä toinen ajattelee ja tahtoo? Ja jos se mieli "matkan aikana" muuttuu esim siisteydestä niin kukaan ei varmaan ole kieltänyt sanomasta omaa mielipidettään ja puhumaan asioista uudelleen :whistle: ? Mikä voi olla noin hankalaa ???

Ja jos toinen ei kaipaa niin siistiä ja ei viitsi siitä stressata niin mun mielestä se kannattaisi kyllä sanoa sille omalle puoliskolle... niin ei tule sit tuollaista, että taas täällä on tällaista - tilannetta..

No, mielipiteitähän nämä tosiaan on ja jokaisella perheellä on niin omat tapansa.. eipä kenenkään muun "ohje" omasta elämästä käy välttämättä kenellekään muulle....

No ei me todellakaan riidelty siivouksesta tai ruoanlaitosta ennen lapsia! ;) Ä-lomalla ollessani vielä raskaana putsasin ja plankkasin kuin viimeistä päivää, toisenlainen arki iski kun vaavi syntyi. Tärkeysjärjestys menee meillä tasan niin, että ensin lapset ja sitten kotityöt. Konttaavan, vilkkaan ja äärimmäisen ehtiväisen lapsen kanssa kotitöistä ei kertakaikkiaan useimmiten tule yhtään mitään. Ja jos jollain ihmeellä tuleekin ne jää kesken kun lapsi keksii taas jotain jäynää :D Jätän suosiolla siivoamiset siihen kun mies tulee kotiin, ehtiihän siinäkin. Itseäni ei pienoinen epäjärjestys järkytä, onneksi ei miestäkään! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Mokoma! Olis sit menemättä metsälle ja jäis siistimään paikkoja mielensä mukaisesti.
Mitä jos sä pidätkin vähän vapaata - viikonloppu vaikka - ja ilmestyt sit kotiin katsomaan tilannetta... Taitais olla pojalla toinen ääni kellossa.
Helppo homma laittaa astioita koneeseen ja tehdä vaikka mitä jos toinen on kotona kaitsemassa jälkikasvua:(

Useimmilla tämä menee vielä niin, että kun mies jää lasten kanssa kotiin, äiti laittaa ruoat valmiiksi jääkaappiin (mikroon ja lämmitys), siivoaa, laittaa paikat kuntoon, tarkastaa moneen kertaan että kaikki tavarat ja tarvikkeet löytyy sieltä mistä pitääkin, yms.. Kenenkä mies tekee kaiken tämän ennenkuin häippää harrastuksiinsa tai töihin....? :whistle:

No vaikka meillä =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No vaikka meillä =)

Juuh, ja meillä äiti huutelee vielä ovella, että "pärjäättekö nyt varmasti? Soittele jos tulee jotain!" ;) Mihis se äiti soittelee, jos "tulee jotain...?" ;)

Mä en ikinä koskaan opi ymmärtämään tätä rutkutusta siitä ettei mies siivoa.Onse ny peeveli jos ei nainen yksin siihen kykene!Täysin yli hilseen menee varsinkin se, että paperille pitää kirjata mikä on sun ja mikä mun työ..ja tarkasti, ettei vaan tuu vaimoparalle isompaa osaa.huh huh,meitä ON moneksi.

No ei meillä ainakaan ;) Mutta eipä tuo naputakaan "pienestä" epäjärjestyksestä ja osallistuu kotihommiinkin, joten annettakoon anteeksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja tuuli:
Kun en minä enää oikein tiedä, miten siistiä täällä pitäs olla. Onko tosiaan hänen mielestään täällä aina järkyttävän näköistä kun tulee kotiin?? Mulla on tapana tosiaan astiat korjata koneeseen heti ruokailun jälkeen, pyyhkäisen samalla tasot ja katson onko lattioilla mitenkään erityisen paljon murusia yms. Leluja nyt on lattioilla (meillä pieni asunto, lelut on olkkarissa) etenkin olohuoneessa, mutta minusta niitä nyt on silloin kun lapset on hereillä. Yleensä etenkin esikoisen kanssa ne siivotaan suurin osa pois kun mennään unille, minä sitten järjestelen ne paremmin kun lapset nukkuu.

Tää on ollu mulle vaikeeta opetella olemaan siisti, mieluiten en stressais niistä astioista ja leluista tai imuroinneista. Itse tosiaan tahtoisin olla vähän vapaampi siivouksen kanssa, mutta koska olen kotona yritän pitää asunnon siistinä.

No kuules ..... ajatteleppa asia näin että sä pidät kodin just niin siistinä kun itse haluat ja jaksat =) ja jos miestä häiritsee niin ottakoon imurin käteen ;) ja jos siitä sanoo niin sanot vain että imuri löytyy sieltä ja sieltä jos imurointia kaipaat :D

Ei kannattais apeen noin pikkuasiasta ottaa itseensä. Kommetteja ja huonoja hetkiä tulee ja menee. Tärkeintä on, että itse elää lapsiensa kanssa omannäköistä arkea ja jos miestä ahdistaa jotkut asiat, niin napakka huomautus vain, että herra ottaa ja järkkää itse.

Ei kaikkeen tarvi suostua eikä ottaa nenuunsa. Anteeksi aapee, mutta kuulostat hiukan liian nössöltä. Haastetta sinne ukkoonkin päin!

Ja jos ukko jättää asevärkkinsä eteiseen, niin siitäkin voi kuitata, ihan kuten ukko kuittasi astioista. Mutta nämä nyt on todellakin niitä elämän todella pieniäsuuria asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Kerrot kyllä, että tapanasi on laittaa astiat tiskikoneeseen yleensä heti, mutta nyt et ollut laittanut. Epäsiistin näköistähän se on, varmasti ihan kaikkien mielestä.

Siis sillä hetkellä oli epäsiistin näköistä, ja mies siis sanoi asiasta - vaikkakin ehkä olisi voinut ilmaista itseään paremmin. Mutta toisaalta joillain naisilla on ihme tapa rakennella miehen sanoihin olemattomia sivulauseita, kuten tässäkin nyt: "Täällä on järkyttävän näköistä(, niinkuin aina)".

Se oli kyllä ihan tarkka lainaus miehen suusta, myös tuo "aina" sana kuului siihen.

Minä en (vielä) ole miehelleni huomauttanut, vaikka hän on aseensa ja metsästyskamppeensa jättänyt eteisen lattialle pidemmäksi aikaa tultuaan sieltä metsältä. Yleensä hän ne laittaa heti paikoilleen, mutta onpa tänäkin syksynä muutamaan otteeseen ollut ne pyssyt ja muut siinä lattialla odottamassa pidemmänkin tovin. Ei tulisi mieleenkään huomauttaa niistä, saati ruveta niitä itse siivoamaan pois. Lieneekö tämä sitten yksi mieheni ja minun eroavaisuuksista.

Siis ukko kehtaa mouhottaa leluista lattialla kun itse jättää aseen lojumaan?!
Tuosta kantsis kyllä ihan lasten turvallisuuden kannalta mainita!

Meillä mies on se siistimpi - periaatteessa. Ei vaan tee kotona mitään, tykkäis että on siistiä kylläkin! Tekee pitkää päivää, maanviljelijä kun on. Meilläkin tulee noita kuitteja sotkusta, joskus suutun, useimmiten en. Itsekin myönnän, että turhan kova sekamelska usein on, mutta tää on nyt tätä (kolme alle 6-v. lasta). Meillä käy siivooja kahdesti kuussa, se kuulkaa pelastaa paljon, niin elämää ja avioliittooa! Suosittelen! VAIKKA olen itse nyt äitiyslomalla, ja vaikka ei olle kroisoksia, niin näin on saadaan meilä elämään vähän luksusta.

Se on sit niin että herra on hyvä ja siivoaa !
Paitsi yleensä se olen minä joka tulee kotiin ja alan valittamaan sotkusta,eikä kukaan siitä loukkaannu.
Meillä puhutaan niin suoraan että ollaan varmasti 12v. aikana totuttu vaikka mihin puheisiin.
Helpompaa ,säästyy monet väärinkäsitykset :D

Mää en ymmärrä miksi tästä on tehty kärpäsestä härkänen. Mieshän alkoi ITSE siivoamaan, eikä patistamaan vaimoaan siivoamaan. Kun nainen sitten kyseli asiasta, niin mies tokaisi, että täällä on niin *askasta kun tulee, että on pakko alkaa siivota. Mikä tässä nyt mättää? Ei kai sen naisen nyt kotia tarvi niin puhtaaks pyyhkiä, ettei se ikinä miehen siisteyskäsitykseen sovi.. Jos miestä ei miellytä siisteys, alkakoon itse siistiä ja näinhän ap:n mies tekikin?

Toki saa loukkaantua/pahastua sanoista, mutta ei kai tää ap:n mies nyt silti mitään väärin tehnyt...?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Mää en ymmärrä miksi tästä on tehty kärpäsestä härkänen. Mieshän alkoi ITSE siivoamaan, eikä patistamaan vaimoaan siivoamaan. Kun nainen sitten kyseli asiasta, niin mies tokaisi, että täällä on niin *askasta kun tulee, että on pakko alkaa siivota. Mikä tässä nyt mättää? Ei kai sen naisen nyt kotia tarvi niin puhtaaks pyyhkiä, ettei se ikinä miehen siisteyskäsitykseen sovi.. Jos miestä ei miellytä siisteys, alkakoon itse siistiä ja näinhän ap:n mies tekikin?

Toki saa loukkaantua/pahastua sanoista, mutta ei kai tää ap:n mies nyt silti mitään väärin tehnyt...?

Ketju elänyt omaa elämäänsä nukkumaan menoni jälkeenkin :)

Tähän minun pitää sanoa, että kun parhaani yritän ja paikat pidän omasta mielestäni (ja myös muiden mielestä) siistinä toisaalta vastoin omaa luontoani (lue: myös siellä tavaroiden keskellä viihtyvänä) minua loukkasi sanat AINA ja JÄRKYTTÄVÄ. Jos tiskialtaassa on neljän ihmisen kupit ja lautaset, pöydällä pullavati, keksikulho, sokerikko ja kermakko sekä lasten leikkejä lattialla (olohuoneessa, taisi olla duploja ja pari traktoria) niin onko se teistä oikeasti järkyttävän näköistä?? Muut tasot oli puhtaat, ei murusia eikä ylimääräisiä tavaroita.

Ketju elänyt omaa elämäänsä nukkumaan menoni jälkeenkin :)

Tähän minun pitää sanoa, että kun parhaani yritän ja paikat pidän omasta mielestäni (ja myös muiden mielestä) siistinä toisaalta vastoin omaa luontoani (lue: myös siellä tavaroiden keskellä viihtyvänä) minua loukkasi sanat AINA ja JÄRKYTTÄVÄ. Jos tiskialtaassa on neljän ihmisen kupit ja lautaset, pöydällä pullavati, keksikulho, sokerikko ja kermakko sekä lasten leikkejä lattialla (olohuoneessa, taisi olla duploja ja pari traktoria) niin onko se teistä oikeasti järkyttävän näköistä?? Muut tasot oli puhtaat, ei murusia eikä ylimääräisiä tavaroita.

En tiedä olisiko mun mielestä järkyttävän näköistä, tuskin. En kuitenkaan kritisoi jos jonkun toisen mielestä olisi. Tuo aina sana tipahtaa tosi usein ihmisten suuhun tuollaisissa tapauksissa.

Mutta onko sillä oikeastaan mitään väliä?

Ymmärrän toki jos sua harmitti asia varsinkin jos itse pidit paikkoja suht. siistin oloisena. Mutta ei miehes nyt mitenkään väärin toiminut (no ehkä tuon aina sanan olisi voinut ottaa pois).

Yhteistyössä