Kun teette "oikeesta" perunasta laatikkoruokaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tähtitanner
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tähtitanner

Jäsen
13.11.2006
401
0
16
siis esim.eka kuoritte ja viipaloitte,
niin pesettekö ne viipaleet sitten?

Sori, voi olla tyhmä kysymys mutta minusta niihin jää jotenki semmonen väkevä maku (tärkkelystä)...
Ja nyt tänään ois tarkotus tehdä jauheliha-perunalaatikkoa
johon lihaliemi nesteeksi...
Mietin siis vaan että häviääkö se väkevä maku vai maistuuko se taas sille
niinku viimeksi kun suikaloin ne perunat...
No ei se kauheen häiritsevästi maistunu mutta hiukan...
Vai olikohan mulla sitte vääränlaista perunaa...?

Jos joku viittis auttaa! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tarhakäärme:
Mistä sinä sitten teet laatikkoruoat? Myydäänkö perunaviipaileitakin valmiina?

Ja vastauksena kysymykseen, en huuhdo eikä maistu kitkerältä.

Ainakin niitä valkosipuliperuoita on kaupoissa, siis pakkasessa olevia viipaleita.

ja en minäkään huuhdo, paitsi jos olen viipaloinut perunat jo etukäteen ja ovat vedessä, niin kaadan sen veden pois, ja huuhtelen puhtaalla vedellä..

joo, perunat siis pestään ennen kuorimista, kokonaisina huuhdon joskus, mutta en aina. hyviltä maistuvat. van gogh on sellainen lajike josta en pidä, parasta on ehkä asterx

Mä huuhtelen aina (myös jos teen muussia, niin huuhtelen ne kuoritut perunat). En kyllä maun takia, vaan poistaakseni sitä liikaa tärkkelystä, joka varsinkin keitettäessä tekee kamalan vaahtomäärän kattilaan.

Perunat kannattaa huudella kokonaisena kuorimisen jälkeen ja viipaleita ei pitäisi huuhtoa enää.
Syy että se tärkkelys on just aika tarkeä siinä laatikkoruokasysteemissä.
Itse perunan tärkkelys ei maistu pahalle, mutta jos se peruna on säilytetty tai lannoitettu väärin, niin makua voi tulla siitä.

No mä tykkään käytellä niitä peruna-sipuli tai peruna-purjosekoituksia. :p

Ja kun teen perunamuussia, huuhdon kyllä sitten ne perunat vielä kun oon ne kuorinut ja paloitellut, just sen vaahdon takia niinku joku muukin oli hoksannu =)

Alkuperäinen kirjoittaja kalissa:
Perunat kannattaa huudella kokonaisena kuorimisen jälkeen ja viipaleita ei pitäisi huuhtoa enää.
Syy että se tärkkelys on just aika tarkeä siinä laatikkoruokasysteemissä.
Itse perunan tärkkelys ei maistu pahalle, mutta jos se peruna on säilytetty tai lannoitettu väärin, niin makua voi tulla siitä.

No tätä mä mietin että "saakokaan" sitä tärkkelystä huuhtoa poies...

Mutta kiitti sullekkin, kohta mä alan tekeen sitä ruokaa :p

Mä huuhtelen joskus ne viipaleetkin, jos siltä tuntuu. Mutta ne perunaviipaleet kannattaa kuivata vielä viipaloinnin jälkeen talouspaperilla että niihin ei jää sitä vettä pinnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tarhakäärme:
Mistä sinä sitten teet laatikkoruoat? Myydäänkö perunaviipaileitakin valmiina?

Ja vastauksena kysymykseen, en huuhdo eikä maistu kitkerältä.

Mie luulen, että se vaihtoehto tuolla "oikealle perunalle" on minunkin suosima peruna-sipulisekoitus-juttu pakastealtaasta. :)

Hyvin varustetuista kaupoista löytyy LUOMUperunasuikaleita, jos ei syystä tai toisesta siihen ruokaan halua sipulia! Suikaleet ovat paksumpia. Tässä maassa tungetaan suolen vihollista sipulia IHAN joka paikkaan, joten oma valintani on aina se sipuliton, jos ja kun joku on niin fiksu että sitä tajuaa tarjolle laittaa myös. Monet kärsivät sipulin aiheuttamasta vatsakivusta, joten siinä on sitten vaikka illanistujaiset pilalla kun talon emäntä on väsännyt piirakan toisensa perään, ja kyllästänyt ne sipulipaljoudella. Ole siinä sitten iloisella naamalla seurassa kun vatsa vaivaa... ;o)

Yhteistyössä