Kun tuntuu ettei elämässä ole yhtään muuta kuin lapsi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhaa valitusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhaa valitusta

Vieras
Jäin työttömäksi puoli vuotta sitten, asun uudella paikkakunnalla. Minulla ei oikein ole kavereita, ja olen yh. Sukulaiset asuvat toisella paikkakunnalla, joten minulla ei ole vapaa-aikaa lapsesta.

Alan uskomaan että tämä tuo minulle masennusta, olen pelkästään kotona ja tuntuu että seinät kaatuu päälle. Olen kiukkuinen ja ärtynyt päivästä toiseen, en halua olla lapsen kanssa, en tehdä mitään.

Minusta tuntuu että mun elämässä ei ole mitään muuta kuin lapsi, kotona oleminen, nämä seinät ja tyhjyys. Olen alkanut miettimään että annan lapsen pois ja tapan itseni. Olen loukossa kotona, ja tuntuu että minun elämä vain soljuu ohitse.

Olen kauhean katkera siitä, että en pääse minnekkään. En pääse ystävien (niiden kahden mitkä on olemassa) kanssa ulos, en pääse harrastuksiin, en pääse mihinkään, mikä kuuluisi aikuisen elämään.

Olen kuin kuollut, vaikka olen 30. Silti olen nuori nainen, ja minulla menee kuukaudet pelkässä sumussa. Tämä tuntuu tyhjältä, olen henkisesti puhki. Haluan kuolla, minulla ei ole mitään elämää.

Se tuntuu kauhealta, kun kaveri soittaa ja kertoo mitä kuuluu ja kuinka hän on käynyt siellä ja täällä ja treffannut sitä ja tätä. Minä kerron että heräsin aamulla.

Tämä on helvettiä, minun elämäni on ohitse. Minun sisällä kasvaa katkeruus lasta kohtaan, jos häntä ei olisi, pääsisin joskus ulos kotoa. Ei lapsi korvaa minulle aikuisen kontaktia, jos minulla ei olisi nettiä, en varmasti uskoisi että muuallakin on elämää.
Tiedän ettei tämä ole lapsen vika, mutta olen niin tympiintynyt ja väsynyt, elämäni pyörii pelkästään lapsen ympärillä. Minulla ei ole mitään itselleni, ei mitään.

Turhaa valitusta, mutta ehkä teen niin että annan lapsen pois, en tiedä.
En vaan jaksa enää, minun elämäni soljuu ohitse, ennenkuin huomaan, minun elämä on ohitse.

Saa kivittää, miten haluaa, en jaksa välittää.
Olen miettinyt itsemurhaa, minun sisällä on pelkkää ahdistusta ja huonoa oloa. Vaellan päivisin huoneesta toiseen ja toivon että olisin muualla.
Olen kyllästynyt vääntämään makkarasoppaa, luutuamaan lattioita, pesemään pyykkiä ja tiskaamaan. Se on minun elämäni.
Minulla ei ole yhtään aikuiskontaktia, ei kahvittelupaikkaa. Ystäväni (ne kaksi) viettävät mielenkiintoista elämää, joskus he eivät vastaa puhelimeen kun soitan. Saatan viikkokausia olla puhumatta kenenkään kanssa ja kun he soittavat, heillä on paljon kivaa kerrottavanaan.

On ihan sama olenko elossa vai kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hae äkkiä itsellesi ja lapsellesi apua, vaikka neuvolasta!! Lapsi kärsii jos vanhempi voi huonosti!! Älä pilaa lapsen elämää.

No kiitos tiedosta että pilaan lapseni elämän. Kyllä sen tiesin jo, mutta pitääkö se silmille nakata?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hae äkkiä itsellesi ja lapsellesi apua, vaikka neuvolasta!! Lapsi kärsii jos vanhempi voi huonosti!! Älä pilaa lapsen elämää.

No kiitos tiedosta että pilaan lapseni elämän. Kyllä sen tiesin jo, mutta pitääkö se silmille nakata?

Ilmeisesti piti nakata, koska sun kannattais toimia eikä miettiä...ainakaan liian kauan. Noi sun puheet vaan kuulostaa niin epätoivoisilta. En tarkoittanut pahalla!

Voi sua. Yritä kerätä sen verran tahdonvoimaa, että selvität paikkakuntasi kerhotarjonnan. Siten otat yhteyttä neuvolaan ja neuvolapsykologiin. Neuvolasta yrität saada perhetyöntekijän tai tukiperheen (tai tuo tullee vissiin sossun kautta, mutta eniveis). Samoin kannattaa sossussa käydä juttelemassa.

Tuonikäisen lapsen kanssa voisi yhdessäkin jo keksiä jotain kivaa.

Mulle meinas iskeä "tätäkö tää vain on en jaksa enää" kun olin vain lapsen kanssa kotona. Mulle auttoi töihinmeno ja sitä kautta tullut muu sisältö elämään.

Et sä sen elämää pilaa! Parin vuoden päästä kaikki voi olla jo ihan toisin ja tosi hyvin. Voisit vaikka soittaa johonkin auttavaan puhelimeen (MLL) jos et pääse neuvolaan pian.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ilmeisesti piti nakata, koska sun kannattais toimia eikä miettiä...ainakaan liian kauan. Noi sun puheet vaan kuulostaa niin epätoivoisilta. En tarkoittanut pahalla!

Sori, oon itkenyt aamuviidestä lähtien. Oon epätoivoinen. En jaksa tätä tyhjyyttä. Oon hakenut töitä, mutta kuka ottaa laman aikana töihin? Ei kukaan.

[
Pystyisitkö muuttamaan toiseen kaupunkiin, missä esim vanhempasi tai muut läheiset ihmiset ovat? Jos kerran sinulle ei ole työtä mikä sitoo sinut nykyiselle paikkakunnalle. Hae nyt kuitenkin ihan ensin apua itsellesi vaikka neuvolasta tai terveyskeskuksesta. Voit myös soitta lastensuojeluun.
Voimia!

Mulla oli ihan samanlainen tilanne kun olin äitiyslomalla lapsen kanssa. Oisin varmasti tappanu itseni jos se olis jatkunu... tai no hulluksi olisin ainakin tullut.
Mä lähdin opiskelemaan. Voisitko sinä lähteä myös? Onko teidän paikkakunnalla avointa päiväkotia tai kerhoja jonne voisit lapsen kanssa mennä? Mua ainakin aikoinaan auttoi vähän jo edes se kerran viikossa kokoontuva kerho.
Mannerheiminlastensuojeluliitolta voi palkata lapselle hoitajan, niin että pääsee itse tuulettumaan. Jos olet pientuloinen, voit anoa hoitajan palkkaamiseen maksusitoumusta sosiaalitoimistosta.
Muutenkin sun kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan tai vaikka ihan lastensuojeluun. Lastensuojelun asiakkaana olisit oikeutettu ainakin kotiapuun ja muihin tukitoimiin. Ei lastensuojelu tarkoita vaan kaikkea ikävää.
Neuvola osaisi varmasti auttaa ainakin jotenkin. Lapsesi on jos en ikäinen, että voisitte miettiä esim tukiperhettä lapselle. Niin saisit itsellesi edes joskus kokonaisen viikonlopun vapaata.
Voimia, tiedän että tilanne tuntuu toivottomalta. Mutta jos sulla on edes sen verran voimia, että jaksat soittaa neuvolaan tai paikkakunnan sosiaalitoimistoon niin uskon, että tilanne alkaa selvitä!

Laita lapsi hoitoon!! Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus kaikilla, ja jos oot työtön yh, ei sulle tule hoitomaksuja joko ollenkaan tai sit se on jonkun kympin kuussa. Ja 5-v kaipaa jo kavereita ja touhua joten hyvällä omallatunnolla voit laittaa hoitoon(mielellään siis päiväkotiin ja ihan täyspäiväiseksi!).
Sit itse aloitat jonkun harrastuksen, käyt kävelemässä, kaupoilla ihan vaan katselemassa, haet töitä, meet työharjoitteluuun työkkärin tuella johonkin kiinnostavaan paikkaan(niihin ainakin pääsee vaikka ei varsinaisia töitä saisikaan heti). Töiden/harjoittelun kautta sit helpommin tutustuu uusiin ihmisiin ja saa niitä aikuiskontakteja.
Tuossa ainakin aluks muutama vinkki miten tilanne vois helpottaa!Jaksamisia!!!

Mä mietin jo aamulla, että menen vapaaehtoisena töihin pari päivää viikossa jonnekkin missä on aikuisia ihmisiä. Oon aina tykännyt olla töissä, ja näin pitkään en ole ollut työttömänä koskaan. Kun lapsi oli pieni, opiskelin osa-aikaisesti.
Harrastustaki mietin, et jos saisin lapsen hoitoon, voisin vaikka päivällä käydä jossain jumpassa. Tuntuu vaan, et turhaan vien hoitopaikan kunnalta :(

Mä ymmärrän sua täysin, vaikka en ole edes yh ja silti tuntuu yksinäiseltä. Ihminen kaipaa sosiaalista kontaktia, ei kukaan jaksa olla pelkästään lapsen kanssa.

etkö tosiaan miettis muuttamistä lähemäs lapsesi lähisukua tai niitä joilta saisit myös lapsenhoito apua.Mä en vois kuvitellakkaan asuvani jossain kauempana jossa MULLA EI OIS KETÄÄN MUUTA kuin oma lapseni vaan eikä ketään tuttuja sukulaisia tai mitään.en kyllä onneks oo yh äiti.mutta silti olen tosi ihmis ja sukuläheinen.jos kerta oot työtön niin mikä ihme sua estää jumittamaan?mä tarttuisin puhelimeen ja kysyisin joltain tuttavalta tai lähisuvulta äiti isä mummi ukki ihan kuka vaan sattuu olemaan se läheinen niin että menisit lapsesi kanssa sinne? älä nyt ihmeessä jää paikoilles vatvomaan nuita ajatuksias sä tiiät itekki että kärsit ja tiiät senki että sun lapsesi kärsiii joten on varmasti pahaolla. Mutta se oot vaan sinä joka voi asialle jotain!!!Tee nyt ihmeessä jotain oikeeta ratkasua ennenku on jo liian myöhästä?! Harkitse edes....tota mitä sanoin...koska jos oot työtön niin ja jos sulla ei oo siellä paikka kunnalla ketään niin mikä ihme sua siellä pitäää? Voimia sulle nyt ja paljon!!!!! <3 jaksa ees lapses takia <3