kun tuo tyttö on niin omatoiminen hyvä vai paha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamitsu

Vieras
meidän esikko tyttö täytti tässä kuussa 6v
mutta tyttö on ollut aina kamalan omatoiminen ja ennen kaikkea haluaa auttaa kaikessa. siksipä mulla on pikku apuri joka mielellään tekee mitä pyydetään (tai ei edes pyydetä)
jos otan imuria kaapista tyttö tulee kysyyn saako imuroida, tiskit tiskaa mielellään, ruuanlaitossa aina apuna mm kastikkeen sekottamisessa ,kattaa pöydän,siivoo omat lelut siis tuntuu että kaikessa haluaa auttaa ja kun kiellän niin on siinä vieressä ja kyselee et koska saa auttaa ja mitä sais tehdä
lisäksi tyhjentää astianpesukoneen, syöttää pikku veljeä 1½v ja muutaman kerran on vaatettanutkin pikku veljen ( vaippa,housut)

tuntuu että tytön omat leikit on vähissä kun aina haluaa vaan auttaa
onko tämä normaalia joka kuuluu ikään?

osaa tämä neitokainen välillä olla känkkäränkkäkin ja nukkumaanmeno on ongelma ei malttas millään hiljentyä sänkyyn.

mutta tässä jokunen aika sitten oikein säpsähdin kun tyttö yht äkkiä totes että mitä jos mulle tapahtuu jotain kuka siivoo sitten poikien huoneen ( ja tähän ihmetys hymiö)

mua tää osittain ahdistaa sillä tyttö on koko ajan auttamassa ja kuulee kyllä jos mä alan tyhjentään konetta niin on salamana auttamassa.

Jos tyttö tietää ja ymmärtää, ettei hänen tarvitse aina auttaa, niin hän varmaan kokee sen leikiksi. Jos sinulla on pieninkin epäilys, että tyttö ottaa kotityöt yms velvollisuutenaan, niin painota, ettei niin ole ja ettei lapsen tarvitse ottaa vastuuta kodin arjesta. Kiltin tytön syndrooma on valitettavan yleinen.

Mutta tosiaan jos tyttö todellisuudessa tykkää kotiaskareista eikä tee sitä miellyttääkseen, niin tuskin asiasta haittaa on.

en olis ikinä uskonut että oon epätoivoinen jos joku auttaa onhan se kivaa että on pikku apuri. ainut missä ollaan käsketty siivoon niin oma huone siivoon. ja tietty tiskannut oon antanut kun ite siinä ollut mutta sitten se vaan on tullut että haluaa tehdä enemmän. oon koittanut sanoo ettei koko ajan tarvi äitiä auttaa että voit mennä leikkiin. mutta se sit taas voi mennä niin että hakee lelun keittiöön ja siinä tarkkailee tilannetta että mitä vois tehdä.

tämän päivän auttamiset on

-pyykkien ripustus kuivuun
-huoneen siivous
-koneen tyhjentäminen
-pöydän kattaus
-kastikkeen ruskistaminen
-pikkuveljen syöttäminen (ja ikinä en oo ees sanonu et syötätkö mutta tätä se ei muutenkaan kyllä tee paljoo )

no ehkä teini ikään mennessä on mennyt ohi =) ja kun tytön pikkuveljet on tollattia rasavillejä. tyttö on pienestä asti ollu kiltti ja rauhallinen

Alkuperäinen kirjoittaja mamitsu:
en olis ikinä uskonut että oon epätoivoinen jos joku auttaa onhan se kivaa että on pikku apuri. ainut missä ollaan käsketty siivoon niin oma huone siivoon. ja tietty tiskannut oon antanut kun ite siinä ollut mutta sitten se vaan on tullut että haluaa tehdä enemmän. oon koittanut sanoo ettei koko ajan tarvi äitiä auttaa että voit mennä leikkiin. mutta se sit taas voi mennä niin että hakee lelun keittiöön ja siinä tarkkailee tilannetta että mitä vois tehdä.

-huoneen siivous
-koneen tyhjentäminen
-pöydän kattaus
-pikkuveljen syöttäminen (ja ikinä en oo ees sanonu et syötätkö mutta tätä se ei muutenkaan kyllä tee paljoo )

no ehkä teini ikään mennessä on mennyt ohi =) ja kun tytön pikkuveljet on tollattia rasavillejä. tyttö on pienestä asti ollu kiltti ja rauhallinen

Imuroi
Ripustaa pyykit ja viikkaus
Ruuanlaitto
Kissan ruokinta
Astianpesukoneen tyhjennys
ymym.
Kaikessa mukana ja kaikea tekee äidin tai isin kanssa.
Uskon et on samanlainen 6 vuotiaana kun teidän tyttö.
Nyt jo välillä aattelen et ompa innokas apulainen.
Ja meilläkin nukkumaan meno vaikeaa,että saa tuohun rauhoitettua.

Mikä on teidän tyttö on horoskoopiltaan siis milloin syntynyt?
Meillä tyttö kauris ja tiiän muitakin vastuuntuntoisia kauriita...

Alkuperäinen kirjoittaja hapeli:

-huoneen siivous
-koneen tyhjentäminen
-pöydän kattaus

Imuroi
Ripustaa pyykit ja viikkaus
Ruuanlaitto
Kissan ruokinta
Astianpesukoneen tyhjennys
ymym.
Kaikessa mukana ja kaikea tekee äidin tai isin kanssa.
Uskon et on samanlainen 6 vuotiaana kun teidän tyttö.
Nyt jo välillä aattelen et ompa innokas apulainen.
Ja meilläkin nukkumaan meno vaikeaa,että saa tuohun rauhoitettua.

Mikä on teidän tyttö on horoskoopiltaan siis milloin syntynyt?
Meillä tyttö kauris ja tiiän muitakin vastuuntuntoisia kauriita...

Tämä nyt on ihan normaalia. Meilläkin 1-2-vuotiaana olivat innokkaimmillaan auttamassa, mutta 6v joka koko ajan auttaa... vähän epätavallisempaa.

No huh! Varsinainen pikkuäiti. :D

Mulle tuli kans mieleen tuo "kiltin tytön syndrooma". Olen itse siitä kärsinyt, halunnut miellyttää ja auttaa äitiä jne. missä ikinä voin, johtui siitä, että tunsin oloni huonoksi, jos en yritä, yritä, yritä...Kuulin usein lapsena olevani taakka, hankala, vaikea jne. vaikka en sitä ollutkaan ja koitin miellyttää, ts. ostaa suosiota. :| :ashamed:

Mä olin pienenä, tosin vähän vanhempana, joskus 10-vuotiaana siivoushirmu. Saatoin siivota koko kämpän, siis ihan kontaten luutusin =)
Mua niin ärsytti, ku oli sekasta ja pölystä.

En muista, että sitä ois koskaan mitenkään huomioitu, että mitään hyväksyntää en hakenut. Mä vaan siivosin, ku halusin, että pöly ei lentele =)

Mutta sanottakoon, että tuo siivoushirmuus jäi sinne lapsuuteen....

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

Mulle tuli kans mieleen tuo "kiltin tytön syndrooma". Olen itse siitä kärsinyt, halunnut miellyttää ja auttaa äitiä jne. missä ikinä voin, johtui siitä, että tunsin oloni huonoksi, jos en yritä, yritä, yritä...Kuulin usein lapsena olevani taakka, hankala, vaikea jne. vaikka en sitä ollutkaan ja koitin miellyttää, ts. ostaa suosiota. :| :ashamed:

kuulostaapa "pelottavalta" ite oon miettinyt että jääkö sisko pikku veljiensä varjoon kuitenkin oon koittanut antaa kaikille yhtä paljon huomioo vaikka tuo nuorin taitaa olla sellanen äitin lellikki.
luen tytön kanssa kirjoja. ja esikoulustahan tyttö on innoissaan. ja kun tyttö pois teen niin paljon kotitöitä kun vaan mahdollista ettei tytön tarvi auttaa.

nytkin se tuossa leikkii kun mä oon koneelle. leikkii vanhemman pikkuveljensä kanssa mutta heti kun tästä liikahdan niin takuu varmasti tulee perässä ei aina mutta usein

onko neidillä ikäisiä kavereita, joiden kanssa viettää aikaa ettei aina pikkusisarrusten kanssa ja samalla sitten hoitaa niitä? mullakin eskarityttö, joka toisinaan tykkäsi tiskata kesti n viikon verran ja nyt ei sitten millään vaikka pyydän. samoin huoneen korjaus on yhtä kauheaa itkua ja huutoa. eikä kyllä ole mikään kovin innokas kotitöissä. joskus auttaa kyllä, jos pyydän, hakee postin tai muuta pientä. pikkusiskoa mielellään kyllä kattoo perään ja leikkii muutenki, mutta sitten ku kaverit tulee niin kaikki muu jää.

ja kun tyttö pois teen niin paljon kotitöitä kun vaan mahdollista ettei tytön tarvi auttaa.

Tee kuitenkin hänelle selväksi, että tyttö saa touhuta omiaan vaikka sinä tekisitkin kotitöitä hänen kotona ollessaan.

nytkin se tuossa leikkii kun mä oon koneelle. leikkii vanhemman pikkuveljensä kanssa mutta heti kun tästä liikahdan niin takuu varmasti tulee perässä ei aina mutta usein

Tämä minua vähän huolettaa. Aivan kuin tyttöä pelottaisi, että katoat/jätät hänet. Onko lähipiirissänne ollut aiemmin joku ihminen joka on poistunut "selittämättä"? Tai onko tytöllä ystävää, jonka äiti on muuttanut pois kotoa tai kuollut tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

kuulostaapa "pelottavalta" ite oon miettinyt että jääkö sisko pikku veljiensä varjoon kuitenkin oon koittanut antaa kaikille yhtä paljon huomioo vaikka tuo nuorin taitaa olla sellanen äitin lellikki.
luen tytön kanssa kirjoja. ja esikoulustahan tyttö on innoissaan. ja kun tyttö pois teen niin paljon kotitöitä kun vaan mahdollista ettei tytön tarvi auttaa.

No joo, tuskin teillä on tuosta mun syndroomastani kyse. Tuli mieleeni vaan kun tosiaan joskus lapset reagoivat tuollaisella "hyväntekemisellä" huomionkipeyteen tai jos on kuullut, että pojat riehuvat, eivät tottele jne. niin haluaa "olla parempi, kiltimpi jne.".

Yhteistyössä