Kun yllätyksiä tuleekin tuplana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maikku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maikku"

Vieras
Mä tarvisin nyt vähän apua kohtalotovereilta... Mulla nimittäin olisi YLLÄTYSvauva tulossa, sain vasta tietää asiasta, ja pommi tipahti kun tulokkaita onkin yhden sijasta kaksi. Kolme lasta entuudestaan, ja yksikin olisi jo aika paljon lisää tähän joukkoon, ja nyt pitää jotenkin järkeillä että mitä tehdä kun heitä onkin kaksi. En ole päättänyt vielä mitään, puoleen enkä toiseen. Rv on jo 9+.

Eli te joilla kaksosia, ja sitä ennen jo lapsia, miten vanhemmat sisarukset on ottaneet tiedon kahdesta uudesta sisaruksesta vastaan? Mulla muut lapset iältään 5, 3 ja 1,5v. Mites teillä ns.turvaverkko, kun sitä mulla ei oikein ole? Rahallisesti kyllä pärjätään, asunnonvaihto vaan olisi edessä...

Apuja, neuvoja, kaikkea nyt kehiin.

Meillä aikanaan muuten sama tilanne, mutta raskaus oli toivottu, vain kaksosten tulo oli yllätys. Meillä alkuun isommat kauhistuivat kun kuulivat vauvoista. Luulen, että olisivat kauhistuneet yhdenkin tulosta. Olivat nimittäin juuri esimurkkuiän kynnyksellä.
Turvaverkkoa meillä ei juuri ole/ollut silloinkaan. Kovasti sukulaiset lupasivat auttaa, mutta käytäntö osoittautui hiukan erilaiseksi. Oma äitini on pystynyt auttamaan, jos on ollut pakottava tarve päästä esim johki lääkäriin tms. Omillamme olemme siis suurimmaksi osaksi pärjänneet. Nyt jälkikäteen ihmettelen välillä itsekin, kuinka siitä selvittiin. Organisointikyky on tässä talossa ilmeisesti kohdallaan.
Vielä tuosta vanhemmista lapsista. Meillä miehellä oli ajoittain iltatöitä ja meidän vanhin oli tosi mielissään, kun joskus pyysin häntä apuun illalla, että saatiin pienet rauhottumaan. Tuolloin hän siis sai valvoa hitusen myöhempään kuin normaalisti ja hyssytti sitteri tms kun syötin toista.

Meillä esikoinen oli vajaa 3 kun kaksoset syntyi ja mustasukkaisuutta oli kyllä ilmassa, väkivaltaisuutta vanhempia kohtaan, uhkasi heittää pikkusiskon roskiin, uhmasi muutenkin tosi voimakkaasti jne. Silloin kun mies/joku apukäsi oli paikalla niin asia ok mutta keskenään näiden kanssa on aika rankkaa ja organisointikykyä tarvitaan. Ja jos pakka lähtee leviämään niin se kans leviää :D
Tyypillisiä on tilanteet että imetän toista, toinen huutaa sohvalla vieressä ja esikoinen huutaa vessasta että pyyhkimään. Tai että toinen kaksosista herättää toisen huudollaan ja sitten sulla onkin siinä kaksi huutavaa vauvaa. Syöttämisiin, vaipanvaihtoihin ja pukemisiin menee aikaa ja mä hyvin harvoin saan tehtyä mitään kotitöitä päivän aikana, tedään ne sit illalla. Esimerkiksi eilen perkasin kanankoipia yhdellä kädellä, kun toisessa kainalossa oli kitisevä vauva, ja toista piti kiikuttaa samalla sitterissä.. Tietysti silloin ehtisi kotitöihinkin, kun molemmat vauvat sattuu olemaan tyytyväisinä yhtä aikaa, mutta ennemmin annan sen ajan sitten esikoiselle.
Esikoinen on kyllä sille päälle sattuessaan apuna ja osaa viihdyttää vauvoja

Paljon onnea!!

Itse tiedän tapauksen monen kymmenen vuoden takaa jo kun kaksilapsiseen perheeseen haluttiin vielä kolmas lapsi. No, tuli kolmoset.... Hyvin he siitäkin selvisivät. :)

[QUOTE="äitee";28373015]Meillä aikanaan muuten sama tilanne, mutta raskaus oli toivottu, vain kaksosten tulo oli yllätys. Meillä alkuun isommat kauhistuivat kun kuulivat vauvoista. Luulen, että olisivat kauhistuneet yhdenkin tulosta. Olivat nimittäin juuri esimurkkuiän kynnyksellä.
Turvaverkkoa meillä ei juuri ole/ollut silloinkaan. Kovasti sukulaiset lupasivat auttaa, mutta käytäntö osoittautui hiukan erilaiseksi. Oma äitini on pystynyt auttamaan, jos on ollut pakottava tarve päästä esim johki lääkäriin tms. Omillamme olemme siis suurimmaksi osaksi pärjänneet. Nyt jälkikäteen ihmettelen välillä itsekin, kuinka siitä selvittiin. Organisointikyky on tässä talossa ilmeisesti kohdallaan.
Vielä tuosta vanhemmista lapsista. Meillä miehellä oli ajoittain iltatöitä ja meidän vanhin oli tosi mielissään, kun joskus pyysin häntä apuun illalla, että saatiin pienet rauhottumaan. Tuolloin hän siis sai valvoa hitusen myöhempään kuin normaalisti ja hyssytti sitteri tms kun syötin toista.[/QUOTE]

Unohdin vallan mainita, että meillä oli siis myös vajaa 3v talossa kun kaksoset syntyivät, sekä lisäksi kaksi koiraa.

Mun yhdellä tutulla on kahdet kaksoset 3v ikäerolla. ovat edelleen hengissä ja tervejärkisiä. Pärjäätte varmasti. ja jos tukiverkkoa ei oikein ole niin nyt kannattaa alkaa sitä haalimaan.

en ikinä enään haluaisi edes yhtä vauvaa,mutta kaksoset tuntuis itsemurhalta..toisaalta sulla on jo kolme pientä ennestää,niin eihän se siihen hullunmyllyyn enään paljoo härdelliä tuo, eipä.. kahet hammaspesut,kahet nukutukset/iltatappelut.. puistossa toinen juoksee tonne,toinen tuonne,repee siinä kahtii.. kahet uhmaraivarit...sori mutta en ottais vastaan kasosia,vaikka olenkin aborttia,vastaan niin jos yllätystuplat olis tulossa tekisin abortin,oman mielenterveyden takia

ttoisaalta jos sen 6vuotta jaksaa hirveet härdellii,ni sit kaikki on senverran isoi että luulis olevan jo suht helppoa

oma äitini on synnyttänyt ja kasvattanu 10 lasta.. välillä sillä oli vauva 1v 2v 3v 4v +isommat..en kyllä ymmärrä miten se selvisis :O ite en ois selvinny

Onnea! :) Ihana yllätys sulla! Uskon, että selviätte kyllä. Jos taloudellisesti on mahdollista niin vaikka palkkaisin lisäapua. Olisiko mahdollista, että vaikka joku lukiolainen tulisi koulun jälkeen muutamaksi tunniksi kärryttelemään kaksosia tai viemään isompia ulos? Kun kriteerit laittaa matalaksi niin kyllä tuostakin härdellistä on mahdollista selvitä täysjärkisenä. :)

Pakko sanoa että aikamoinen tilanne. Kuitenkin noin monta lasta jo ennestään ja noinkin pieniä ovat.. Tohon soppaan vielä kaksoset... Apua!!!! Ilman tukiverkooja tuskin pärjää ja tällä tarkoitan päivittäistä apua.

Jatkan vielä aiheesta, todellakin kannattaa ottaa hyvin luova suhtautuminen kotitöihin ym, laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Vaikka ikkunat/kaapit jäis joku vuosi pesemättä, siihen ei maailma kaadu. Tärkeintä on lasten ja tietty myös vanhempien hyvinvointi.