Kun ystävä/kaveri pettää luottamuksen, annatko anteeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu ihan tilanteesta. Mulla oli tai on kriisitilanne elämässä josta moni ei tiedä. Tästä sitten kerroin yhdelle ystävälleni ja homma lähti leviämään. Asia on hyvin arkaluontoinen ja en todellakaan halua että ihan koko tuttavapiirini tietää siitä. Nyt en kerro enää tuolle naiselle mitään mutta en ole välejä poikki laittanut ja en laitakkaan. Ärsyttää vain kun luotin hyvään ystävään. No otan sen oppina, en kerro sille jatkossakaan mitään.

Pari kertaa olen itse nuorempana ollut se paha. Eli pettänyt itse omien ystävien luottamuksen. Vieläkin kalvaa kun olen menettänyt monta ihanaa ihmistä elämästäni, mutta olen niistä oppinut. Virheeni myöntänyt ja anteeksi pyytänyt. Osa on antanut anteeksi mutta huomaan etteivät he vielä 10 vuottakaan noiden jälkeen luota minuun. Olen silti iloinen että voin olla heidän kanssaan edelleen edes jollain tasolla ystävä.

Kahden ystävän kanssa olen itse pistänyt välit poikki. Toinen oli eräs nainen, aikoinaan paras ystäväni joka valehteli minusta ja kertoi minun valehdelleen muista. Tää nainen lainasi rahaa tuttaviltamme minun nimissä ja ei koskaan maksanut niitä ja minä sain niistä syyt niskoilleni. Myös hän kävi panesmassa silloista poikaystävääni. Muutenkin näin jälkikäteen olen pohtinut että ihan kipeä akka. Nykyään istuu kuulema vankilassa lukemattomista varkausksista ja nettipetoksista joita tehnyt muiden nimiin.
Toinen jonka kanssa laitoin välit poikki on entinen paras ystäväni, mies jolle odotan lasta mutta mies ei halua olla lapsen elämässä mukana. Pisti minut valitsemaan lapsen ja hänen välillä, valitsin lapsen mutta kaipaan tuota ystävääni joka päivä. Ehkä se ajan kanssa helpottaa.

en anna.yritin, mutten pystynyt enää.tunsin oloni hänen seurassaan ahdistuneeksi ja vaivautuneeksi.
hän meni kertomaan monelle eteenpäin minun isoimman salaisuuden, josta vannotin pitämään meidän välisenä.
Hänellä oli vieläpä oma lehmä ojassa tässä asiassa, joten olin totaalisen järkyttynyt, kun muualla alettiin puhua asiastani,
ja muille en ollut tietenkään puhunut.
lopulta välit katkaisin hyvillä mielin.,tietysti itkin ja surin, mutta on minullakin arvoni.
ja olen edelleen häneen todella pettynyt.
myös ex-kaverini yritti iskeä miestäni, sanoin siitä suoraan, ettei tunnu kivalta, ja siitäpä innostui!Alkoi kiusaamaan, vaikka oma mies oli suihkussa ja minun mieheni ei tahtonut kuullakaan tästä liehittelijästä.
Mies muodosti omat mielipiteensä tuosta naikkosesta, kun taas minä vain hymyilin hälle,ja hän
vajosi maan rakoon ja sittemmin kaikkosi kauas pois:)
hän samalla petti miestään, joka sittemmin jätti hänet.
uskonpa, että hänen käytös johtui huonosta itsetunnosta.
yleensä annoin hänelle anteeksi esim.selän takana puhumiset, sillä hän oli mielestäni hieman "suojeluksen tarpeessa" ollessaan niin vähä-älyinen, mutta piikki se on minullakin, ja lopulta vain olen ollut uskomattoman helpottunut, kun
ei tarvitse sietää tai olla auttamassa omalla kustannuksella.
jokainen olkoon vastuussa omasta hyvinvoinnistaan:)

• Tykkää
Reactions: Owl
Paras kaveri pettää luottamuksen tämän tästä on pahenpaaki ollu mut nyt viimmeaikoina on väittäny vihaavansa yhtä luokkalaistaan koska puhuu hänestä paskaa yms ja mulle vielä vakuutti ettei halua olla hänen kanssaan tekemisissä ...mutta puhui tämän kanssa välitunnilla ja kysyi voisivatko mennä kauppaan kahdestaan ja nauroivat kovaa siinä jollekkin ihankuin ei mua olis olemassakaan.

Itse olen tässä ehdottoman tiukka eikä anteeksiantoa tipu.

Teon vakavuudesta riippuen en välttämättä ole kauaa vihainen, mutta pettymys ei katoa mihinkään joten se on sitten sen ystävyys/kaveruussuhteen loppu.

Tänään minulle selvisi että kaverini on puhunut eteenpäin asiasta josta olen hälle puhunut ja josta ei eteenpäin pitänyt puhua. En kertakaikkiaan voi sietää ihmistä joka levittää kuulemiaan asioita eteenpäin jos toisin on nimenomaan sovittu.

Itse henkilökohtaisesti en näe mitään syytä enää tällaista kaveruussuhdetta jatkaa koska en näe mitään syytä olla tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa johon ei voi luottaa.

Toisaalta tilanne on mielestäni naurettava sillä viimeksi kun olin vastaavanlaisessa tilanteessa, olin vielä alta 20v. Jotenkin on kovin koomista että aikuisetkin ihmiset harrastavat sitä tarinoiden eteenpäinlevittelyä. Luulisi että kun ikää on päälle 20, lähempänä jo 30, niin osaa pitää suunsa kiinni jos niin lupaa tehdä.

Minä katkaisin välit juuri tuon asian takia siskooni. En näe mitään syytä enää olla tekemisissä hänen kanssaan. Ensin katselin asioita läpi sormien ja annoin anteeksi, sitten olikin jo isommista asioista kyse ja se oli todellakin piste.
Jos luottamusta ei enää ole, mitä on jäljellä?

En anna. Riippuu tietysti asiasta. Jos nyt vaikka kuulisin että joku ystävä on toiselle kaverilleen manannut jotain tapaa/piirrettä minussa niin ei mua semmoinen haittaa, se on ihan normaalia että pitkissä ihmissuhteissa voi olla erimielisyyttäkin ja toisen joku juttu ärsyttää tms.
Olen laittanut kahteen rakkaaseen ystävään välit poikki elämäni aikana. Kumpaakaan en ole katunut. Kun kustaan silmään ja loukataan tieten tahtoen niin en saakeli kyllä anteeksi anna.

[QUOTE="vieras";27500143]Näitä tarinoita on jonkun verran aina. Itsekin koettu muutaman kaverin taholta.

Musta tuntuu että siinä on kyse jostain sellaisesta että kaveri potee jonkun verran alemmuuskompleksia ja kateutta ystävyydessä ja ystävästään. On pakko kokeilla saako ns. iskettyä miehen itselleen? Ja sitten voi todeta itselleen että onnistuinpas, olinpas parempi..[/QUOTE]

Sitähän se on. Mutta mitä se kertookaan siitä ihmisestä :)

Voi tulla shokkina ilmeisesti monille, mutta ihmiset luontaisesti puhuvat asioista toisilleen. "Ethän kerro kellekään, mutta X kertoi mulle eilen että..." on sangen normaalia. Ihmiset jakavat tietojaan ja selvittelevät sosiaalisia suhteitaan puhumalla myös muiden asioista.

Se että paras ystävänne on lupanut pitää asian itsellään ei tarkoita etteikö hän jakaisi sitä mm. poikaystävänsä kanssa. Yleensä näin onkin.

Ne ystävät yleensä kärsii eniten, joiden omat ystävät eivät pidä sitten suutaan kiinni ja asiat leviää. Joidenkin ystävät onnistuvat haalimaan sellaisia ihmisiä ympärilleen jotka eivät vahingossakaan mainitse asiasta asianomaiselle, joten asianomainen ei koskaan saa tietää todellisuudessa miten moni hänen asiastaan tietää. Ystävyyden illuusio säilyy.

Lähtökohtaisesti jos ette halua jonkun levittelevän asiaa X, niin kannattaa olla yks.kert. puhumatta. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja tieto harvoin pysyy yhdellä. Ystävyys on näennäistä, naisten kanssa varsinkin.

Voi tulla shokkina ilmeisesti monille, mutta ihmiset luontaisesti puhuvat asioista toisilleen. "Ethän kerro kellekään, mutta X kertoi mulle eilen että..." on sangen normaalia. Ihmiset jakavat tietojaan ja selvittelevät sosiaalisia suhteitaan puhumalla myös muiden asioista.

Se että paras ystävänne on lupanut pitää asian itsellään ei tarkoita etteikö hän jakaisi sitä mm. poikaystävänsä kanssa. Yleensä näin onkin.

Ne ystävät yleensä kärsii eniten, joiden omat ystävät eivät pidä sitten suutaan kiinni ja asiat leviää. Joidenkin ystävät onnistuvat haalimaan sellaisia ihmisiä ympärilleen jotka eivät vahingossakaan mainitse asiasta asianomaiselle, joten asianomainen ei koskaan saa tietää todellisuudessa miten moni hänen asiastaan tietää. Ystävyyden illuusio säilyy.

Lähtökohtaisesti jos ette halua jonkun levittelevän asiaa X, niin kannattaa olla yks.kert. puhumatta. Ihminen on sosiaalinen eläin, ja tieto harvoin pysyy yhdellä. Ystävyys on näennäistä, naisten kanssa varsinkin.

Mä saatan spekuloida tilanteita ja miettiä ääneen asioita eri ystävieni kanssa. (tunnemme kaikki toisemme) Olen varma että myös minun asioistani puhutaan samassa piirissä. Se ei haittaa, jokainen tietää pelin luonteen.
Mutta on tiettyjä asioita joista minä ainakin vaikenen kuin muuri. Jos erikseen sovitaan että tästä ollaan ihan hyshys, niin en varmasti kerro eteenpäin. En kerro niitä asioita jotka vaikuttaisi johonkin suuntaan.
Minut pettäneestä ystävästä mulla on materiaalia ja tietoa jolla häntä voisin merkittävästi vahingoittaa mutta pidän suuni kiinni kunhan itse saan elää elämäni rauhassa hänestä kuulematta.

Paras ystävä kertoi eteenpäin arimman asian jonka omistan ja tiesi satuttavan sillä, mutta uskoi etten koskaan saisi tietää hänen juoruilleensa. Olihan juttu pakko päästä jollekin kertomaan koska juttu oli niin mehukas. No se luottamus katosi ja ystävyys jäi. Tuntuu paskalta.

Anteeksi sun kannattaa tietysti antaa ihan itsesi vuoksi. Anteeksiantamattomuun myrkyttää vain sinua itseäsi ja katkeroittaa sinut. Mutta ei tekoa tarvitse unohtaa eikä ystävyyttä tarvitse enää jatkaa jos se ei hyvältä tunnu.

Tosiystävä ei puukota selkään. Sellainen henkilö on alun alkaenkin ollut ystävä vain oman hyödyn mielessä.

Eihän toisen asioista eteenpäin puhuminen ole ainoa tapa "puukottaa" selkään ystävää. Myös se, ettei kykene olemaan onnellinen ystävän puolesta jos hänelle tapahtuu iloisia asioita kertoo yhtälailla ystävyyden olevan kyseenalaisella pohjalla.

Huomasin sen taannoin kun kerroin uutisen ystävälle eikä tämä edes ollut iloinen. Alkoi vaan verrata minua toiseen ystävään, jolla oli sama tilanne, mutta oli mielestään hoitanut asian fiksummalla tavalla.

En pidä tätä "ystävää" pahana ihmisenä, mutta näen että hän on onneton nykyisessä suhteessaan. Ei uskalla lähteä, ei uskalla erota, ei uskalla avata silmiään ja tunnustaa totuutta. Lopulta ei jaksa enää katsoa toisen kitumista ja selittelyä miten elämä tästä paranee ja kumppani muuttuu "NAPS" ihan unelmaksi vaikka mikään ei ole muuttunut.

Tein päätöksen etten enää pidä aktiivisesti yhteyttä. Surullista, mutta ihmiset joilla ei ole munaa yrittää tulla onnelliseksi, saavat toisetkin tuntemaan itsensä onnettomiksi, ja heidän ystävyytensä on raskasta ylläpitää. Varsinkin kun he näkevät muiden suhteissa pelkkää pahaa ja eron aihetta, mutta itse sietävät vaikka mitä uskaltamatta elää omaa elämäänsä.

Jos ystävyys päättyy siten, että tulee joku erimielisyys josta ei puhuta ja siitä seuraa ettei yhteydenpito enää jatku. Saako ystävä A silloin kertoa kaikki tietämänsä asiat ystävä B:stä eteenpäin kolmannelle osapuolelle (C), joka sitten levittää nämä asiat mm. B-ystävän ex-poikaystävälle. Sitten ex-poikaystävä ottaa yhteyttä B:hen ja syyttää että tämä on levitellyt hänen yksityisasioitaan ystävä A:lle. Ystävä B ei ymmärrä miksi ystävä A ja/tai tämä kolmas osapuoli C pitää edes ylipäätään yhteyttä hänen exäänsä, muutoin kuin tarkoituksena armoton mustamaalaaminen jota on harjoitettu myös yhteisellä työpaikalla jne.

Minusta, jos ystävyys päättyy, niin eikö keskenään puhutut asiat ole silloin edelleen kahdenkeskisiä? Mikä oikeuttaa puhumaan ystävyyden päätyttyä kaikki asiat eteenpäin? Kiinnostaisi tietää millainen logiikka tällaisella ihmisellä on.

Paras ystäväni on alkanut käyttäytymään minua kohtaan erittäin törkeästi! Haukkuu, sanoo ettei halua olla kanssani, kerran runttasi seinää vasten, sanoi, että ihan sama. Sitten viiden minuutin päästä tulee normaalisti puhumaan. En tietoisesti ole ainakaan mitenkään häntä satuttanut tai ärsyttänyt. En voi antaa ikinä anteeksi, ainakaan vielä. Nyt haluan lopun tälle, joten yritän pysyä hänestä kaukana, enkä puhu hänelle. Se on hankalaa, kun liikkuu samassa kaveriporukassa. Mutta miksi pitäisi sietää tuollaista käytöstä? Hän tietää myös yhdestä suuresta salaisuudesta, ainoana kavereistani, hänen käytöksestään päätellen hän voi kertoa sen tuosta vaan. Pelottaa milloin hän kertoo... Onneksi minulla on kaikki muut tukenani, en kyllä tämän jälkeen enää koskaan luota kehenkään samalla tavalla kuin luotin häneen....

Mun ystävä (miespuoleinen) oli tutustunut uuteen ihmiseen jonka kanssa syntyi suhde. Kun oli käynyt luonani oli kertonut että käy auttelemassa yshtä sairasta naista. Olisihan se voinut toki kaveriksikin mua nimittää mutta möläytti itse tuon jutun. En mä tarvitse teen juonnissa ja rupattelussa kenenkään apua. Mulle kertoi kuinka tärkeä ystävä olen, kumppanilleen ihan toista.

Annan, jos voin nähdä, miksi hän tuohon sortui. En välttämättä heti, mutta aika parantaa haavat. Minulla ei ole vihamiehiä (tai -naisia), täällä palstalla tosin @Echo ja @..... joskus jurottavat :whistle:, mutta jos he oikeasti tutustuisivat minuun, he pitäisivät minusta :p

Annan, jos voin nähdä, miksi hän tuohon sortui. En välttämättä heti, mutta aika parantaa haavat. Minulla ei ole vihamiehiä (tai -naisia), täällä palstalla tosin @Echo ja @..... joskus jurottavat :whistle:, mutta jos he oikeasti tutustuisivat minuun, he pitäisivät minusta :p
Joo, tuskin olet oikeassa elämässä yhtä rasittava kuin täällä välillä :D

... Ellet sitten aina kanna mukanasi tablettia, josta aina keskustelun väliin väläyttelet vähäpukeisten naisten kuvia, oli puheenaiheena sitten sää tai keskustan vaalimenestys.