Kunnallinen pk vastaan yksityinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suzyco
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

suzyco

Aktiivinen jäsen
27.09.2007
1 286
0
36
Eli minkälaisia kokemuksia teillä on kunnallisesta päiväkodista ja yksityisestä, esim, ryhmäperhepäivähoidosta taikka pph:sta? Kumpi on teillä ollut parempi?

Meidän pikkulikka meni syyskuussa yksityiseen ryhmäperhepäiväkotiin,siellä oli 12 lasta ja 4 hoitajaa ja meile jäi siitä todella paha maku suuhun,likka oli siellä päivän ja jäi sitten kotiin. Ensinnäkin tyttö oli sillon 9kk ja oli tottunut nukkumaan vielä lyhyet aamu unet, se ei kuitenkaan ollut mahdollista heidän hoidossa ja likkaa pidettiin väkisin hereillä. Kaikki kellonajat lapsen hoitoon tuomisesta ja hakemisesta leikkeihin ja ulkoiluun asti olivat todella tiukkoja. Kun lapsia syötettiin, niin hoitaja ravas lapsen luota toiselle jatkuvasti,syötti äkäsesti ja hoputti kokoajan,meillä kun on totuttu siihen että syödään rauhassa...Siitäkös tyttö sitten hermostui. Sitten jälkeenpäin sain kuulla kaveriltani joka oli mennyt tähän paikkaan töihin,että lapsille ärähdettiin heti jos ne itki että "älä itke siinä,ei täällä muutkaan itke" ja sylissä ei pidetty koska se on lellimistä ja muut lapset ottaa sitten silmätikukseen... :o Myöskään kunnon koulutusta ei kuulemma ollut kellään.Kaverini oli ainoa joka oli lähihoitaja ja hänen ideoitaan ym mollattiin heti jos jotain ehdotti. Kuulemma muutenkin ilmapiiri hoitopaikassa oli tosi kiireinen ja tiukka. Niin ja en saanut mennä tytön mukaan tutustumaan päiväkotiin,vaan mun piti jättää hänet heti yksin sinne. Ei siis mikään ihme että tyttö oli todella järkyttynyt ja itki ja tärisi kun sen hain hoidosta... Se jäi viimeseksi päiväksi siellä. Tosiaan noi ekatkin jutut sain tietää vasta kaveriltani.

Nyt tyttö sitten alotti tänään kunnallisessa päiväkodissa joka ainakin toistaseks vaikuttaa paljon paremmalta ja joustavammalta paikalta. He heti kysyivät että haluaako nukkua aamulla ja sanoivat että tottakai laittavat pienille torkuille jos tarvetta ilmenee, viemis ja hakemis ajat eivät ole ihan niin tiukkoja,tietty tottakai haetaan heti töistä päästyämme n. klo: 16.30 ja aikasemminkin jos pääsen aikasemmin, mutta ei kuitenkaan tarvi ylinopeutta kaahata ja saada sakkoja sentakia että lapsi on haettava tasan sillon ja sillon.
Saimme käydä lapsen kanssa yhdessä tutustumassa paikkaan monta kertaa viimeviikolla ja lapsi viihtyi tosi hyvin. Kaikki ulosmenot sun muut tapahtuu n.klo: 9.30-10.00 eli ei ole just pilkulleen, vaan kaikki asiat tehdään kunhan keretään ilman hosumista ja syömään ja nukkumaan pienet pääsee ennen isoja ja nukkkumaan saa mennä kun on syöny,ei siis tarvi odottaa muita. Hoitajat on lähihoitajia taikka lastentarhan opettajia ja heillä on yleensä myös lh opiskelija lisänä, lapsia on ryhmässä 15 ja aikuisia 3-4. Hassua miten päiväkodissa, missä on varmasti enempi kiirettä ym.. ollaan kuitenkin joustavampia ja eletään enemmän lasten ehdoilla kun yksityisessä,jossa luulis että se on se tärkein juttu ja se millä mainostetaan!

Oli niin mukava mieli viedä tyttö tänään hoitoon kun se innoissaan meni sinne leikkimään ja olin täyttäny monta lappua, joissa tytön tavoista ym kyseltiin. Ei ne siellä yksityisessä halunneet tietää lapsesta oikeen mitään.

En tiedä miten olinkin niin tyhmä että vein sen sinne yksityiseen ensin, mutta nyt ainakin olen viisaampi. Meillä on tyttö aina ollu tosi reipas ja ei ole pahemmin vierastanu ja on ollut lapsiparkissa kuntosalilla hoidossa jo sillon syksyllä että vierastamisesta ei sillon kyllä ollu kyse.

minulla kokemusta yksityisestä ja kunnallisesta ja liputan kunnallisen puolesta. Yksityiskohtia en kerro, mutta veljeni poika on yksityisessä päiväkodissa Espoossa eikä sieltä ole kenelläkään hyvää sanottavaa. Päiväkodin vaihto erittäin vaikeaa kunnassa, jossa muutenkin jonot pitkät. :(

Niin mäkin kuvittelin! Ja luulis että nimenomaan he pitäisivät maineestaan huolta...hyvä kello kauas kuuluu,mutta huono vielä kauemmas! niiden toimintahan on täysin kiinni tyytyväisistä asiakkaista. :/

Mun lapset olleet hoidossa 3 eri yksityisessä päiväkodissa. Ensimmäisestä en tykännyt ja siksi vaihdoin. Kaksi jälkimmäistä olleet tosi hyviä hoitopaikkoja.
Mun näkemys on että noin niin kuin yleisesti; yksityiset päiväkodit ovat parempia kuin kunnalliset, koska hoitajat ovat yrittäjiä ja heidän palkkansa on kiinni heidän työmotivaatiostaan ja palvelualttiudesta. Kunnallisessa taas ovat toisen leivissä ja varsinkin jotkut vanhemmat tantat ovat hyvinkin leipiintyneitä työhönsä ja odottavat vaan eläkepäiviään. Ja en yleistä, toki poikkeuksia on.

Mulla kokemusta vain kunnallisesta päiväkodista. Mutta kuulostaa samanlaiselta tuo ap:nkin kokemus: on lapsentahtista ja joustavaa. Mukavat hoitajat ja turvallinen ilmapiiri.

Meillä mennyt tosi kivasti kunnallisessa päiväkodissa etten todellakaan voi valittaa. Monen kuulee sanovan että maksavat enemmän yksityisetä hoidosta kun saavat parempaa ja yksilöllisempää hoitoa...eli kunnalista ei arvosteta. Meille oli itsestään selvyys että ihan tavalliseen hoitoon meidän tenava viedään ja tyytyväisiä ollaan.

Kun veit lapsesi kyseiseen paikkaan hoitoon niin etkö käynyt aikaisemmin tutustumassa ja kyselemässä paikasta mitään? Menitkö siis ekana päivänä käymään ja jätit lapsesi sinne? Koko päiväksi vaiko muutamaksi tunniksi esim. 14-16?
Me käytiin tutustumassa omaan hoitopaikkaan useana päivänä koko perheen voimin ja kyllä minä kyselin kaikesta kaiken niin rytmeistä,ulkoiluista jne. eikä yllätyksiä tullut vastaan.

^ kyllä mä yksin kävin loppukesästä siellä mutta sillon mulle jäi sellanen käsitys että se paikka on hyvä ja niillä on koulutus ym... ja lapsi oli siellä 4h ja se tuli yllätyksenä että en saa mennä mukaan. Ainoo asia minkä tiesin että mielellään ei aamu unia nukuta,mutta ne sano että voihan se rattaissa torkahtaa jos mennään ulos. Mistään syömisistä en kysellyt sen tarkemmin kun oletin sen olevan itsestään selvää että syödään rauhassa ym...

En meinaan vaan ymmärtänyt mikä oli syy ettet vienyt enään hoitoon koska kaikki negatiivinen asia oli vasta jälkeenpäin kuultua kaverilta...Ainut että tyttö itki kun hait.
Niin ja pidettiin väkisin hereillä? Tarkoitat sen neljä tuntia kun tyttö oli siellä? Olikos hieman väärä aika viedä tutustuun? Ei me saatu ees nukkumisaikaan ekana päivänä mennä tutustuun vaan se tuli myöhemmin.

Me ei saatu valita aikaa jollon viedä tutustumaan. Ja kyllä mä tytöstäni näen sen millonka sen itku on normaalia ja millonka ei. Jonkinlainen vaisto vaan tuli että ei sinne enään koskaan ja hyvä etten vieny. Tosiaan kun tyttö oli ennen sitäkin ollu vieraassa hoidossa ja ei koskaan ollu edes inahtanukkaan niin siittä kyllä huomaa että kaikki ei sillon ole ollut kunnossa ja sitä vahvistaa myös se mitä sitten kaveriltani kuulin.

Tänään kun hain tytön uudesta hoidosta, niin vastassa oli oikeen aurinkoinen tyttö joka oli syönyt ja nukkunut oikeen hyvin ja viihtynyt uusien tätien ja lasten kanssa. Huomattava ero sillä että on saanut tutustua lapsikin paikkaan jo etukäteen ja on sellanen rento ilmapiiri siellä paikassa. :)

Mun tekis mieli kyllä soitta sinne paikkaan ja vaatisin vähän selityksiä niiden toimintatavoista mutta sit mietin et aiheuttaako se sitten hankaluuksia mun kaverille...vaikka eipä mun kai pakko ole kertoa mistä oon tietoni saanu.

Et sä voi toisen puolesta tehdä valitusta tai kuulopuheen perusteella. Kokemus pitää olla omakohtainen ja tehty heti. Kai kavarisi on puuttunut asioihin jos niin huonosti ovat? Tuntuu hassulta jos nyt vasta teet valituksen ja myöskin minkä pohjalta? 4tuntia kokemusta? Ja lapsi itki kun hait hoidosta....Kyllä meilläkin lapsi on aluksi itkeä tirautteli mutta loppui parin viikon sisällä. Se on ihan normaalia kun kaikki on uutta ja ihmeellistä.

Kyllä se on yrittäny niihin puuttua ja ehdottaa että asioita tehtäis eri tavalla ja itse on tehnytkin, mutta saa kauheet huudot heti jos ehdottaa jotain muutosta toimintatapoihin. On hakemassa uutta työpaikkaa. Kyllä mä sen tiedän että jotkut lapset sattaa aluks itkee uudessa hoidossa, mutta meidän likka ei ole sellanen vielä toistaseks ollu kun tämän ainoon kerran, on tosiaan ennenkin ollu hoidossa vieraassa paikkaa ja nyt alotti päiväkodissa ja kertaakaan ei ole itkeny. Eli selvästi ei viihtyny tai jopa pelkäs sielä silloisessa hoidossa.

Musta vaan tuntuu hassulta että noin pienellä tuntemuksella paikkaa kohtaan olet niin varma hoidon huonosta tasosta. Ja tarkoitan sitä omakohtaista kokemusta en toisen kertomaa. Ihan hyvin itkuisuus olisi voinut tapahtua jossain muussakin hoitopaikassa kyseisenä ajankohtana. Lapsesi oli pienempi kuin nyt ja tällä välin on jo ollut muunkin hoidossa kuin vaan sinun. OLiko peräti ensimmäinen noinkin pitkä ero tutuista ihmisistä ihan uudessa ja tuntemattomassa paikassa? Ja lapsesi saattoi vaistota sinun yllättyneisyytesi kun et saanutkaan jäädä tutustuun. Asiaan voi löytyä monta asiallista selitystä. En pidä siitä että ilman varmoja todisteita "haukutaan" yrittäjää tai olkoonkin kyse mistä muusta asiasta vaan.

Varmahan ei voi ikinä olla mistään. Mutta kuten jo edellä olen monesti sanonut,en vissiin tarpeeksi selvästi kylläkään, lapsi oli ennen tätä ensimmäistä hoitopaikkakokeiluaan ollut erossa minusta käymällä kuntosalilla lapsiparkissa vieraan ihmisen hoidettavana, on ollut myös mummulassa yökylässä ym...että ei ollut ensimmäinen kerta.

Ei se nyt ihan vieras ole mutta vieraampi kun omat vanhemmat ja tosiaan se lapsiparkki siihen vielä lisäks siellä oli ollut moneen kertaan ennen tätä hoitoon menoo. Sä varmaan veisit lapses hoitoon sellaseen paikkaan josta kuulet pahaa.

Paljonko aikaa kului näiden kahden välissä? mua vaan pisti silmään tuo kunnallisen ryhmäkoko 15 lasta ja 3-4 hoitajaa, pienten ryhmässä eli alle 3v on oltava yksi per 4 lasta kokoajan ja jos on 3 hoitajaa se ei ihan toteudu toisaalta meijän kunnassa alle 3v ryhmäkoko on maks 12 lasta.
jos sun lapsesi on yli 3v ja viimeksi oli 9kk niin hoitoon viemisessä ja sinne sopeutumisessa on kanssa vähän eroa.

Mä oon tosin jäävi sanomaan koska mun lapset eikä tuttujenkaan oo koskaan ollu huonossa hoidossa, kun jutellaan niin kaikki on tyytyväisiä.

Nyt tyttö on kohta 1v. Aikaa näiden kahden hoitopaikan välillä oli se 2kk. Ja en mä tarkkaan tiedä kuinka monta mukulaa siellä päiväkodissa kerralla on hoidossa,jotain ne 15 puhu sillon kun puhelimessa juttelin, mutta saattaahan siellä olla sellasia jotka on vaan sillontällön,et kerralla ei ois sit kuitenkaan sitä 15,en tiedä.

yksinen ryhmäperhepäivähoito ei ole päiväkoti. Siellä ei siis tarvitse olla juuri koulutusta hoitajilla, kuten ei tarvitse olla perhepäivähoitajilla yleensäkään. AP:n esimerkki ei siis oikein sovellu yksityisiä päiväkoteja kuvaamaan. Päiväkotien koulutusvaatimukset ovat aivan toisenlaiset.

Yhteistyössä