Kunnalta hoitaja kotiin...kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ni-na
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

ni-na

Vieras
Tässä siis tulevaa mietin ja aattelin että jos kunnalla on mahd.tarjota hoitaja kotiin päiväkodin sijaan(meillä 4 hoidettava lasta,yksi koulul)nii,miten se menee?Onko norm.hoitomaksut?mites ruoka,teenkö sen ite valmiiksi vai tekeekö se hoitaja sen...yms.käytännön juttuja? hiukan kyllä kauhistuttaa vieras ihminen kotona,mutta eipä se houkuttele viedä 4 lasta eri paikkoihin hoitoon joka päivä...

Ei meille ainakaan tarjottu tuollaista mahdollisuutta, vaikka oli 4 alle kouluikäistä aikanaan. Yritin kyllä. Käytännön juttuja ei siis tarvinnut selvittää.

eihän sun sitä koululaista tartte viedä hoitoon.

eikös pienemmät voisi saada samaan päikkäriin jos on ajoissa hakemassa paikkoja ?

meille ei ainakaan ole tarjottu tuota hoitajaa kotiin- kun oli kiire saada hoitaja niin kaupunki olisi palkannut uuden pph:n. Vietiin kuitenkin yksityiseen päikkäriin, josta kaupunki maksoi erotuksen palvelusetelinä.

Kyllä voi järkätä sen hoitajan kotiin (työajat,paljon lapsia,allergiat..)jos ei ole osoittaa hoitopaikkoja kunnalla.Mulle meinaan ehdotettiin et vois olla mahd. jossaki välis,mutta tyrmäin ajatuksen heti.Nyt kuiteski kiinnostaa vähä et miten menis käytännössä...koululaista ei tartte tokikaa hoitaa,kunhan mainitsin kun perheeseen kuuluu =) Ja en voi hakea paikkoja kun ei ole esittää työsopimusta vielä..

Meillä on ollut pariinkin otteeseen, vaikka lapsia on vain kaksi. Toinen hoitaja oli kertakaikkisen fantastinen, toinen taas enempi sellainen märkä lapanen -tyyppi.

Ruoka-ainekset ostin itse, mutta ruoan teki hoitaja. Kuten arvata saattaa, ensinmainittu taikoi aineksista mitä herkullisimpia aterioita, kun taas toinen tyytyi yksinkertaisempiin ateriakokonaisuuksiin. Mutta yhtä kaikki; molemmilla homma toimi sen verran, että kaikki tulivat ravituiksi ja perustyytyväinen olin siihen, että hoitajan kotiin sain.

Jos talon väki on sitä tyyppiä, että ei kestä vieraan läsnäoloa huushollissaan kun itse eivät ole paikalla, ei kannata edes harkita. Saattaa tulla pitkiä päiviä jos joutuu miettimään, mitä luurankoja hoitaja mahdollisesti kotoa löytää. Meitä ei ikinä haitannut "vieraan" läsnäolo kotonamme, ja olimmekin kaikin puolin tyytyväisiä tähän ratkaisuun.

Hoitomaksut meni normaalin kaavan mukaan, mutta tokikin ruokaan meni lisäksi aikamoinen summa kuussa. Mutta mielellään sen maksoi, kun toinen vaihtoehto olisi ollut lasten retuuttaminen hoitoon ja/tai sieltä pois kerrassaan epäinhimillisiin aikoihin. :)

Elikkä siis normaalit hoitomaksut ja lisäksi itse piti ostaa ruuat..?kuinkas kun perhepvähoitajahan ne ostaa kun hoitaa kotonaan ja kunta ne sitte hälle maksaa palkassa,niin aika hassua että kunta ei sitte mitenkää noteeraa sitä maksua kun hoitaja tulee kotiin..väheneekö sen hoitajan palkka sitte vai saako saman ku kotonaan?oon nyt hieman pihalla......... ja säästäähän kunta siinä aikamoisesti kun meillä löytyy kotoa pinnasängyt ja rattaat yms.eikä tarvii hankkia sille hoitajalle niitä sitte erikseen.

meillä oli vuoden kotona kunnallinen pph. Minä ostin ruuat ja hoitaja teki. Paitsi jos meille olis tullu yks ylimääränen lapsi (mulla 3 alle kouluikästä) olisin saanu ruokakorvausta kaikista lapsista, myös omista, joka olis ollu 2,50? . Hoitomaksu meni ihan normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja ni-na:
Elikkä siis normaalit hoitomaksut ja lisäksi itse piti ostaa ruuat..?kuinkas kun perhepvähoitajahan ne ostaa kun hoitaa kotonaan ja kunta ne sitte hälle maksaa palkassa,niin aika hassua että kunta ei sitte mitenkää noteeraa sitä maksua kun hoitaja tulee kotiin..väheneekö sen hoitajan palkka sitte vai saako saman ku kotonaan?oon nyt hieman pihalla......... ja säästäähän kunta siinä aikamoisesti kun meillä löytyy kotoa pinnasängyt ja rattaat yms.eikä tarvii hankkia sille hoitajalle niitä sitte erikseen.

Luonnollisestikaan hoitaja ei saanut palkassaan mitään perhepäivähoitajalle kuuluvia extralisiä ruoista sun muista.

Mielestäni puhtaasti arvotuskysymys. Jos haluaa ajatella että kunta säästää eikä sen takia halua ostaa kotiin ruokaa lapsilleen vaan vie mielummin lapsensa kodin ulkopuolelle hoitoon, niin sitten se on teidän kohdallanne niin ja hoitojärjestelyt kannattaa järjestää jotenkin muuten. Kotihoito tulee muita hoitomuotoja kalliimmaksi, mutta meillä se oli silloin (lapset olivat silloin pieniä, olivat sitten kyllä isompina tarhassa) ehdottomasti paras ja lapsiystävällisin vaihtoehto.

Itse en silloin kyllä kertaakaan ajatellut että vtuttaa mennä kauppaan, kun kaikki tämä on säästöä kunnalle. Tai että haenpa korvauksia kaupungilta, kun lapset ihan omissa sängyissään päiväunensa nukkuvat, eikä silloin kaupungin kalusto kulu ollenkaan. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja ni-na:

Luonnollisestikaan hoitaja ei saanut palkassaan mitään perhepäivähoitajalle kuuluvia extralisiä ruoista sun muista.

Mielestäni puhtaasti arvotuskysymys. Jos haluaa ajatella että kunta säästää eikä sen takia halua ostaa kotiin ruokaa lapsilleen vaan vie mielummin lapsensa kodin ulkopuolelle hoitoon, niin sitten se on teidän kohdallanne niin ja hoitojärjestelyt kannattaa järjestää jotenkin muuten. Kotihoito tulee muita hoitomuotoja kalliimmaksi, mutta meillä se oli silloin (lapset olivat silloin pieniä, olivat sitten kyllä isompina tarhassa) ehdottomasti paras ja lapsiystävällisin vaihtoehto.

Itse en silloin kyllä kertaakaan ajatellut että vtuttaa mennä kauppaan, kun kaikki tämä on säästöä kunnalle. Tai että haenpa korvauksia kaupungilta, kun lapset ihan omissa sängyissään päiväunensa nukkuvat, eikä silloin kaupungin kalusto kulu ollenkaan. :xmas:

emmä sitä noin tarkottanu...aattelin vaan että kuin ne asiat menee.Ei meidän talous nyt siihen kaadu että lapsille ruokaa ostaa =) ja tosiaan ei ole nyt rahakysymys olleskaa,kunhan utelias oon..olishan se helpompaa ku hoitaja tulis kotiin,mutta mietityttää se silti..

Mä en voi muuta kuin suositella, jos lapset ovat vielä yhtään pieniä. Isompina sitten pistin mielummin tarhaan että saivat muutakin seuraa kuin vain toisensa. Vallankin kun itsekin vaihdoin säännöllisiin päivätöihin ja vuorotyöt olivat mennyttä aikaa. =)

Lisäys: mutta korostan vielä, että joistakin vieras ihminen omassa kodissa tuntuu lähinnä päällekarkaukselta. Jos kohdallanne on niin, niin suosittelen muuta vaihtoehtoa. Hoitaja nimittäin joutuu välillä ihan töistään suoriutuakseen katsomaan esim. joihinkin kaappeihin. Ja ihminenhän hänkin vain on; voi olla että uteliaisuus ottaa vallan ja hän katsoo sellaiseenkin kaappiin, mihin ei työn puolesta olisi välttämätöntä luurata..

siis sellainen hoitomuoto on kunnallisessa päivähoidossa kuin kolmiperhepäivähoitaja. Hän hoitaa lasten omassa kodissa perheen lapsia ja jos lapsia on vähän voi mukana olla toisen perheenkin lapsia. Tuolloin yleensä vuorotellaan 'hoitokotia'. Hoitajalle ei kuulu ruoanlaitto, ainoastaan lämmitys. Siivous eikä muutkaan kotityöt kuulu. Vaan 'palautetaan siinä kunnossa kun oli työpäivän alkaessa'. Sama maksu kuin normi päivähoidosta, mutta perhe saa ruoka/kulukorvauksen joka on sama kuin perhepäivähoitajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Riina:
siis sellainen hoitomuoto on kunnallisessa päivähoidossa kuin kolmiperhepäivähoitaja. Hän hoitaa lasten omassa kodissa perheen lapsia ja jos lapsia on vähän voi mukana olla toisen perheenkin lapsia. Tuolloin yleensä vuorotellaan 'hoitokotia'. Hoitajalle ei kuulu ruoanlaitto, ainoastaan lämmitys. Siivous eikä muutkaan kotityöt kuulu. Vaan 'palautetaan siinä kunnossa kun oli työpäivän alkaessa'. Sama maksu kuin normi päivähoidosta, mutta perhe saa ruoka/kulukorvauksen joka on sama kuin perhepäivähoitajalla.

täällä ainaki perhe saa kulukorvauksen vaan jos hoidossa on toisestakin perheestä lapsia.

ja meillä hoitaja teki ite alusta loppuun ruuat.

Huh. Tosi raskasta työtä tuollainen. Noin monta pientä lasta. Ja todennäköisesti siihen pakotetaan joku nuori työtön surkealla palkalla.
Toki äiti tekisi saman kotona, mutta lapset kuitenkin omia.

Mutta jos hoitaja itse lapseton, ehkä jaksaa sitten sen työajan. Hirvittävän raskasta vaan ja surkea palkka

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huh. Tosi raskasta työtä tuollainen. Noin monta pientä lasta. Ja todennäköisesti siihen pakotetaan joku nuori työtön surkealla palkalla.

Mutta jos hoitaja itse lapseton, ehkä jaksaa sitten sen työajan. Hirvittävän raskasta vaan ja surkea palkka

Mitä sä tällä tarkotat?että mun lapset on rasittavia ja että mun pitäs ne itse hoitaa samalla kun käyn työssä vai??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Siis mitä sä nyt valitat? Mä en nyt ihan tajunnut tän itkuvirren pointtia.

suosittelen!meillä ollut vuoden ja pois en antais.ite tekee ruoat alusta loppuun samoin välipalat ja aina niin runsaasti että on illaksikin,ruoka laskut pienentyny kun eineksien osto jäänyt pois,ei enää kiireellä jotain lämmitettävää työpäivän jälkeen.hoitaja tekee kauppalista mitä tarttee meikä hakee ne eikä tuu heräteostoja!sama hinta kuin olisivat muualla hoidos.mikä parasta iltasin on oleskelutila siistittyinä ja tiskikone pyörii. toki jokainen hoitaja on erilainen.

Kunta/kaupunki antaa kotiin kunnallisen perhepäivähoitajan yleensä aina jos perheessä 4 alle kouluikäistä.Voipi olla vaikka vain 2 lasta ja jostain naapurista vaikka toiset 2 lasta tai 1+1 useammasta naapurista,elikkäs silloin on kyseessä kolmiperhepäivähoito.

Hoitajalle EI KUULU ruuan valmistus muuten kuin lämmitys.Tietty jotain perunat voi kuoria ja tälläistä nopsaa ruokaa mutta se on perheen homma huolehtia ainakin puolivalmiiksi.Hoitaja on vain lapsia varten,ei kuulu mitkään kotityöt,normaalisti vain ruokailun jäljet siistii.

Jos hoitaja ruokailee perheessä,perhe saa hänestä maksun.Jotkut kuljettaa omia eväitään mukana.

Jos perheessä on vieraita lapsia hoidossa niin niistä maksetaan hoitopäiviltä ns.kulukorvaus.Ja niinä päivinä kun on ne vieraat lapset niin niiltä päiviltä tulee myös omista lapsista ruokakorvaus.

Hoitomaksut menee normaalien tulorajojen mukaan.

Äärettömän hyvä ratkaisu perheelle jotka haluavat omille lapsille hyvät olot.Kotihan yleensä on hyvä paikka.
Hoitajiksi ei kelpuuteta ketä tahansa ja yleensä tuohon työhön hakeutuu todella ammatilaisia ja lapsia rakastavia ihmisiä.

Suosittelen!

Meillä oli myös kunnallinen perhepäivähoitaja hoitamassa 3 lasta (yksi erityinen) kodissamme. Jos tilapäisesti sattui olemaan vieraita lapsia, niin ruokakorvauksen sai vain heistä. Omien lasten ruuista korvausta ei saanut. Hoitajan ruuista olisi pitänyt sopia hoitajan kanssa - sovittiin, ettei niistä veloiteta.

Tuttavalla oli naapurikunnan puolella kolme pientä lasta (alle 4 v). Hekin saivat hoitajan kotiin.

Oon itse olla kunnan kautta monessa perheessä hoitamassa lapsia. Yleenäs perheessä oli useampi tai allergisia lapsia.Tein lapsille ruuat itse, äiti osti tarvikkeet. Ainakin itse tykkäsin olla kovasti töissä perheissä.

Mä olin yksityisen kautta pitkään ja tosiaan vain lapsia varten. Kaapista piti löytyä valmis ruoka ja kaiken piti olla siistiä kun mun hommiin kuului vain leikittää lapset, lämmittää ruoka ja heittää lopuksi astiat koneeseen/pyyhkiä pöytä. Että tuo tämäkin vanhemmille paineita kun pakkopullana saa aina edellis iltana kaiken laittaa kuntoon hoitajaa varten. Jos olisi päiväkodissa niin kotona ei tarvitse skarppailla.

Ei meillä tosiaankaan saa, meillä 5 alle kouluikäistä. Käskivät kiikuttaa päiväkotiin, matkaa 20 km tasan eri suuntaan kun miehen työmatka. Koettiin paremmaksi sinnitellä vaan kotona, eikä tää nyt niin kauheeta ole, rankkaa toki, mutta seuraava menee syksyllä kouluun niin taas väki vähenee.

Yhteistyössä