Kuopus JOUTUI pph:lle *ärsyyntyneen äidin vuodatusta* kaipaan POSITIIVISIA kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timangi-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Timangi-:
-Kaksi 4v poikaa lähti puistosta metsään, eikä hoitajat huomaa mitään keskusteluiltaan(itse seurasin sivusilmällä tapahtumia)

Oletko varma etteivät hoitajat seuranneet poikia katseillaan?

-Eräs hoitaja taas väsytti isommat lapset(3-5v) tekemällä kävelylenkkejä!! Kyllä, seurasin heitä pariin kertaan, kun koiran kanssa satuin kulkemaan samaan aikaan. Ei ole hoitolasten tehtävä lenkkeillä hoitopäivänä 4km kävelyitä...

Mittasit reitin?

Kuvittelen, että tuon hoitajan päivät ovat vaan rämpimistä ensimmäisen lapsen saapumisesta viimeisen kotiutumiseen. Miten onnistuu ruoanlaitot itkuinen 1v sylissä ja kiukkuinen 2v puntissa. Jääkö isommat vaille huomiota, koska ovat kilttejä..? Kerkeekö hän järjestää mitään aktiviteettia/peliä/lukemista? Saako isommat kehittää leikkejä, vai onko pienemmät sitten jatkuvasti sotkemassa/häiritsemässä.

Miten vaikuttaa omaan lapseeni katsoa ja kuunnella päivästä toiseen pienen itkeskelyä ja onkohan tuo 2v uhmis kuinka päälle käyvää sorttia.

Huhhuh, sanoisin että sinulla on "minä ja minun lapseni"-kompleksi. Ehdotankin että jäät jonoon päiväkotiin. Siellä lapsesi ryhmässä on melkein 20 lasta jotka ovat uhmaisia, itkuisia, arkoja, vilkkaita, ripustautuvia, karjuvia, räkäisiä, yskäisiä....mietihän sitten, miten vaikuttaa SINUN lapseesi kuunnella joka päivä puolen kymmenen lapsen mekkalointia....

Oli sopivat ryhmät, pihoilla oli keinua/liukumäkeä/kiipeilytelineitä ja paljon leluja. Hoitajat oli mukavia, oli huoneita eri toiminnoille(legoja/pelejä/kotileikkejä ym..) Ei tarvinnut tehdä kävelyitä puistoihin, kun piha oli edessä, kun oven avasi.
Oli isompien ja pienempien ryhmät. Ei ollut pienet sotkemassa leikkejä ja sai mm. pelailla rauhassa. Hoitajat ottivat osaa paljon lasten leikkeihin.

Sinun 3-vuotias menisi päiväkodissa ISOJEN RYHMÄÄN missä on ryhmäkoko 22. Siinä ryhmässä SINUN LAPSESI kuuluisi niihin PIENIIN JOTKA MENISIVÄT SOTKEMAAN JA HÄIRITSEMÄÄN ISOJEN LASTEN LEIKKEJÄ. Tulitko ajatelleeksi tätä?????

Onneksi, ONNEKSI et ole se, joka tuo lapsensa minulle hoitoon. Olisi aivan kamalan työlästä nähdä sinut joka ikinen päivä.

Voin kuvitella tuon tunteen, meillä kävi esikoisen kanssa aikanaan ihan samoin ja paskaksihan se hoitaja sitten paljastuikin! Onneksi sain lapset nyt päiväkotiin. Voithan täyttää sen "muutoskaavakkeen", jolla sitten voi pk-paikan saada vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Voin kuvitella tuon tunteen, meillä kävi esikoisen kanssa aikanaan ihan samoin ja paskaksihan se hoitaja sitten paljastuikin! Onneksi sain lapset nyt päiväkotiin. Voithan täyttää sen "muutoskaavakkeen", jolla sitten voi pk-paikan saada vielä.

Millä tavalla täti oli paska?

Paljon on mullakin ollut hoidossa lapsia joiden vanhemmat ovat ehdottomasti halunneet päiväkotiin. Sitten kun pk-paikka on puolen vuoden odottelun jälkeen annettu, niin eivät ole missään nimessä enää halunneetkaan vaihtaa. Sijaishoidossa ovat siellä käyneet ja sanoneet että ei miellään sinne. Eli voi sulle käydä näínkin :) Toivon sitä !

minulla oli aikoinaan ihana perhepäivähoitaja, jonka kanssa olen edelleen yhteydessä näin 30v jälkeen. Tosin kun muutettiin niin sitten tuli kuvioon kamala perhepäivähoitaja, mutta olin siellä 3 päivää ja vanhemmat tajusivat ottaa äkkiä pois! Itse en laittaisi lapsia perhepäivähoitajalle ja olen äärettömän tyytyväinen lapsteni päiväkotiin, vaikka iso onkin ( yli 100 lasta ) Todella hyvä hoito ja huolenpito.

Meillä on kolme lasta, josta jokainen ollut pph:lla hoidossa noin 3-vuotiaasta eskari-ikään asti. Neljännen kohdalla teemme samoin. Vuosien varrella mulla on ollut ainoastaan yksi huono kokemus perhepäivähoidosta (kyseessä oli yksityinen pph) ja hoitajat ovat kuitenkin jonkun verran lapsillamme vaihtuneet, kun koko lössi on aina ollut kotihoidossa uuden vauvan tullessa taloon.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Paljon on mullakin ollut hoidossa lapsia joiden vanhemmat ovat ehdottomasti halunneet päiväkotiin. Sitten kun pk-paikka on puolen vuoden odottelun jälkeen annettu, niin eivät ole missään nimessä enää halunneetkaan vaihtaa. Sijaishoidossa ovat siellä käyneet ja sanoneet että ei miellään sinne. Eli voi sulle käydä näínkin :) Toivon sitä !

Mun pomo (siis ohjaja) sanoi, että kyllä on monen mieli muuttunut, kun lapsi on "joutunut" pph:lle. Ohjaaja on joutunut joittenkin kohdalla tekemään kuulemma kunnon käännytystyötä ensin, että on saanut vanhemmat edes käymään tutustumassa pph-paikkaan. En tiedä, onko mun kohdalla ollut sellaisia vanhempia, jotka alun perin olisivat halunneet lapsensa tarhaan. Kaikki mun hoitolasten vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä hoitoon.

Mun lapseni aloittivat viikko sitten vuoden päiväkotielämän jälkeen hoidon perhepäivähoitajalla. Ei ole kuin positiivista sanottavaa asiasta.

Tänään just juteltiin ruokapöydässä että ihmeellistä se ettei perhepäivähoito maksa yhtään sen enempää. Esim. se että tyttöäni ei päiväkodissa käytetty potalla kuin satunnaisesti, pph on potattanut tosi monta kertaa päivässä ja sanoi tytön olevan lähes päiväkuiva!

Meillä eka pph oli noh, miten sen nyt nätisti sanois??? Mielenkiintoinen tapaus, pari kertaa säikähdin pahasti kun kävin lapsia hakemassa... Sain aika pian siirron päiväkotiin.

Sitten kun muutettiin tänne uudelle paikkakunnalle (pieni) niin tyttö päätyi taas pph:lle. Tää pph oli ihan hyvä, tosin siellä sattui yksi tapaus jonka jälkeen ilmoitin että tyttö heti päiväkotiin kun paikka vapautuu... Tuo ikävä tapaus sattui tammi-helmikuulla ja tyttö pääsi kesäkuun alussa päiväkotiin.

Toki tiedän nyt että ei tuolla päiväkodissa ole ollut viime talvena kovin ohjattua toimintaa :(
Tuli mulle ihan yllätyksen tuo tieto ja tajusin sitten hetken mietittyä että näinhän se on...

Kaveri kertoi kuinka heidän lasten pph on ihana ja loistava hoitaja. Satun tuntemaan tämän hoitajan ja hän on kyllä kaukana ihanasta. Puhuu lapsista pahaa, nauraen tänäänkin sanoi "syötin pennuille perjantaista ruokaa ja kukaan ei tajunnut että se on samaa, eikai se jääkaapissa miksikään mene"

Tää hoitaja istuu päivät facebookissa ja päivitykset on tätä luokkaa "taas pennut huutaa, voi perkele" tai että "tänään katsotaan piirrettyjä, ulos ei jaksa ku krappe painaa"

:(

Tunnustan, olen paska ystävä ja olen tehnyt hänestä ilmoitusta eteenpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja Hm:
Kaveri kertoi kuinka heidän lasten pph on ihana ja loistava hoitaja. Satun tuntemaan tämän hoitajan ja hän on kyllä kaukana ihanasta. Puhuu lapsista pahaa, nauraen tänäänkin sanoi "syötin pennuille perjantaista ruokaa ja kukaan ei tajunnut että se on samaa, eikai se jääkaapissa miksikään mene"

Tää hoitaja istuu päivät facebookissa ja päivitykset on tätä luokkaa "taas pennut huutaa, voi perkele" tai että "tänään katsotaan piirrettyjä, ulos ei jaksa ku krappe painaa"

:(

Tunnustan, olen paska ystävä ja olen tehnyt hänestä ilmoitusta eteenpäin...

Olet toiminut aivan oikein kun olet ilmoittanut eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanon sen verran, että meidän lasten pph tekee ruokia aika pitkälle valmiiksi jo ennenkuin lapset saapuvat. Eli ei tarvitse kokata 1v sylissä ja 2v lahkeessa. Tuota juoruilua puistossa olen myös nähnyt, mutta sitähän äiditkin tekevät.

juuniin...tarhatädithän ei juoruakaan... :whistle: Ei ne tarhat ole mitään onnenpesiä ja automaattisesti parempia kun pph:t

Ne ne vasta juoruaakin. Kuuntelin juurikin tänä kesänä kuukauden päivät. Tosin mä oon sitä mieltä, että siellä missä ihmisiä siellä myös juorutaan.
Ja kannoin oman korteni kekoon :)

Apua. Tein juuri hakemuksen ja laitoin toiveeksi pph:n. Huolestuttaa jo muutenkin hoitoon vieminen. Toisaalta olen kyllä luottavainen ja uskon ja toivon että saamme hyvän pph:n. Mutta miten asian voisi varmistaa? Itse olen tavannut pari pph:ta ja ainakin heillä oli mm. viikon ruokalista ja viikko-ohjelma eteisen seinässä vanhempien nähtävillä. Se on varmaan ainakin hvä merkki?

Oletko, Timangi, ja te muut, tietoisia siitä että pph:lla saattaa olla myös omia lapsia ryhmässä? Ja usein nämä omat lapset saavat sen kaikista kovimman komennon, jäähyt ja rangaistukset saman tien, koska muussa tapauksessa sinäkin olisit porannut että "sen pph:n oma lapsi vain keinui vaikka näki että pieni lapsi oli kävelemässä kohti, eikä pph tehnyt mitään! "

Mun lapset ei mahtuneet p.kotiin ja mulle tarjottiin pph:lle paikkaa. Olin vihainen ja raivostunut, koska en halunnut lapsiani pp:lle. Käytiin tutustumassa jokunen kerta ja olin varovaisen yllättynyt. Hoitajalla 6 omaa lasta, josta kahta hoiti kotona mun kahden lisäksi ja pph oli kasvatusalan ammattilainen. 2,5 vuotta olivat siellä ja olen enemmän kuin tyytyväinen häneen. Nyt pph-ura on ohi ja lapset menivät p.kotiin, johon myös olen suht tyytyväinen(oli meillä varahoitopaikkana kun pph tai hänen lapsensa olivat kipeinä.)

Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
Tuon yhden näkökulman tähän mielenkiintoiseen ketjuun. Hyvin moni päiväkodin tädeistä hakee omat lapsensa perhepäivähoitoon lapsen ollessa pieni. Alueeni hoitajilla on ollut pilvin pimein näitä päiväkoti-ihmisten lapsia hoidossa, myös minulla on ollut. :)

Näin myös täällä päin. Mistähän syystä johtuu =) Onneksi meitä hyviäkin hoitajia on pilvin pimein =) Meilläpäin on 10 hoitajaa tässä lähialueella ja oman lapseni antaisin kevyin sydämin kelle heistä vain hoidettavaksi, jos pitäisi sellainen päätös tehdä =)

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja Pph:
Tuon yhden näkökulman tähän mielenkiintoiseen ketjuun. Hyvin moni päiväkodin tädeistä hakee omat lapsensa perhepäivähoitoon lapsen ollessa pieni. Alueeni hoitajilla on ollut pilvin pimein näitä päiväkoti-ihmisten lapsia hoidossa, myös minulla on ollut. :)

Näin myös täällä päin. Mistähän syystä johtuu =) Onneksi meitä hyviäkin hoitajia on pilvin pimein =) Meilläpäin on 10 hoitajaa tässä lähialueella ja oman lapseni antaisin kevyin sydämin kelle heistä vain hoidettavaksi, jos pitäisi sellainen päätös tehdä =)

Nämä päiväkotitädit perustelevat tätä hoitovaihtoehtoa sillä, että ovat nähneet miten kaikista pienimmät siellä päiväkodin hulinassa kärsivät tavallaan ja eivät halua omilleen sitä hoitomuotoa. Ja kas kummaa, ovat vieläpä tyytyväisiä meihin hoitajiin. Kiva juttu!

Asenteesi ap tuntuu niin yksipuolisen negatiiviselta että tuntuu lähes turhalta edes yrittää mutta sanonpahan kuitenkin: meillä lapset olleet 1. ja 3. vuotiaista eskariin samalla ihanalla ja ammattitaitoisella pph:lla ja palaavat sinne ekaluokkalaisina riemumielin iltapäivähoitoon. Sen kummempia en lähde tätä hoitajaamme kehumaan mutta kerronpahan päiväkodinjohtajamme kommentin kun tyttömme aloitti siellä eskarin: päiväkodinjohtaja sanoi, että hän näkee lapsia seuraamalla kuka on ollut hoidossa pienessä ryhmässä (esim. pph:lla) ja kuka isossa (pk:ssa). Kysyin mistä sen huomaa, niin hän vastasi että pienessä ryhmässä olleet ovat leikeissään ja askarteluissa yms. paljon rauhallisempia, keskittymiskykyisempiä ja pitkäjännitteisempiä; vaikka he päiväkodissakin tekevät parhaansa on isossa ryhmässä aina levotonta ja lasten vaikeaa keskittyä samaan leikkiin pitkäksi aikaa jne. Ja tämä tuli siis suoraan pk-johtajan suusta... (on ollut itse sekä pph-ohjaajana että pk-johtajana).

mun lapset oli samalla ihanalla pph tädillä 1v5kk ikäisestä kouluun menoon saakka (kuopus välillä kakkosen syntymän jälkeen ä-loman ja lyhyen hoitovapaan poissa) ja aivan HUIPPU oli meidän hoitaja! Lapset on jo isoja koululaisia ja vieläkin muistelee kaiholla esim. hoitotädin tekemiä ruokia!
Lapset saivat osallistua ihan arkiaskareisiin, seim. marjojen poimintaan syksyllä, joulun aikaan leipoivat pipareita (ja muulloin silloin tällöin pullaa tms.), pph muisti jokaisen lapsen synttärit ja niitä hoidossa juhlittiin yms. kivoja juttuja
Hoitotädistä tuli myös perhetuttu ja kyläiltiin puolin ja toisin aivan hänen kuolemaansa( (:) saakka
Eli tässäpä hyvä kokemus!

Mut joo, kyllä tuolla puistoissa näkee myös täysin toisenlaisia pph tätejä...

Yhteistyössä