Kunnan velvollisuus järjestää päivähoito, työajoista huolimatta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

haisu

Jäsen
17.02.2005
376
0
16
Onko kunnilla velvollisuus järjestää lasten hoito, vaikka työaika ei sijoittuisikaan päiväkodin aukioloajalle?Meille ei suostuta järjestämään(hoitoa on tarjottu klo 7.00-17.00), normaali työaikani sijoittuu ajoille 6.00-10.30 15.30-19.30, käyn siis töissä 2*d, olen lomittaja, väliajan olen kotona, enkä halua tietenkään lapsia silloin pitää hoidossa, kun kerran olen kotona.

Eikös kunnan velvollisuus ole järjestää päivähoito vanhempien työajan + työmatkojen mukaan? Oli meilläkin aluksi hankaluuksia saada pojalle hoitopaikka, koska molemmat teemme epäsäännöllistä vuorotyötä.

Eikö kunnalla ole perhepäivähoitoa tai -hoitajaa tarjota tai sitten ns. vuorotyöläisten lapsille tarkoitettu päiväkoti tai ryhmäperhepäivähoito??

Minun ymmärryksen mukaan päivähoitopaikka on kunnan pakko tarjota lapselle (vaikkei vanhemmat töissä olisikaan).

Oletko yh ? Jos et, Mitkä ovat miehesi työvuorot?

Jos lapsen hoitopäivä olisi 6-19.30, olisi se tosi pitkä sekä lapselle että pph:lle.

Oletko ollut yhteydessä johtavaan henkilöön että mikä on kunnan velvoite? Onhan järjetöntä jos hoitopaikkaa tarjotaan 7-17, vaikka oikea ja todellinen tarve on jotain muuta.

Ei ole vuoropäiväkotia eikä vuorohoitoa kuulemma järjestetä, ettei tule väärinkäytöksiä. Perhepäivähoitajat ei huoli tällaisina aikoina hoitoon tulevia lapsia eikä kuulema suostu hoitajat lähtemään meille kotiinkaan, koska asumme niin syrjässä. Olen ottanut yhteyttä päivähoidon johtajan esimieheen, ja seuraavana teen valituksen sosiaalilautakunnalle. En ole yksinhuoltaja, mieheni on reissutyössä, eikä ole arkisin kotona. Olen tämän hoito-ongelman takia joutunut ottamaan osa-päivätyön vastaan, ja palkka putosi puolella. Jouluna kuitenkin jatkuu taas normaalit työajat. Hoitojärjestelystä on taisteltu kunnan kanssa jo tammikuusta saakka.

Moikka Juicefani o/
Täällä ei myöskään maanviljelijät ole saaneet lapsilleen hoitopaikkoja, on vain kylmästi todettu, että liian hankalat työajat. Muiden lomittajien lapset kuulemma hoitaa isovanhemmat(ja sitten ihmeteltiin, miksei meillä voi hoitaa, no lähinnä asuva isovanhempi on sattumoisin maanviljelijä ja töissä aikalailla samoihin aikoihin, mitä minäkin)
Mutta löytyskö jotain lakitekstiä joka varmistais asian, että järjestettävä on?Finlexistä en oo löytäny.

Alkuperäinen kirjoittaja haisu:
Moikka Juicefani o/
Täällä ei myöskään maanviljelijät ole saaneet lapsilleen hoitopaikkoja, on vain kylmästi todettu, että liian hankalat työajat. Muiden lomittajien lapset kuulemma hoitaa isovanhemmat(ja sitten ihmeteltiin, miksei meillä voi hoitaa, no lähinnä asuva isovanhempi on sattumoisin maanviljelijä ja töissä aikalailla samoihin aikoihin, mitä minäkin)
Mutta löytyskö jotain lakitekstiä joka varmistais asian, että järjestettävä on?Finlexistä en oo löytäny.

Moi!!! :hug: Laitoin sulle yytä. =)

Oletko käynyt kattoon löytyiskö tuolta sivulta apua...

http://varttua.stakes.fi/FI/index.htm

Mulla serkku aikoinaan hoito perhepäivähoitajan lomittajan lapsia ja olivat hoidossa aamusta ja illasta ja välissä kotona... ja lisäksi oli kaksi muuta lasta hoidossa jotka olivat ns. normaalipäivää eli jotain 8-16 välillä...

Alkuperäinen kirjoittaja haisu:
Ei ole vuoropäiväkotia eikä vuorohoitoa kuulemma järjestetä, ettei tule väärinkäytöksiä. Perhepäivähoitajat ei huoli tällaisina aikoina hoitoon tulevia lapsia eikä kuulema suostu hoitajat lähtemään meille kotiinkaan, koska asumme niin syrjässä. Olen ottanut yhteyttä päivähoidon johtajan esimieheen, ja seuraavana teen valituksen sosiaalilautakunnalle. En ole yksinhuoltaja, mieheni on reissutyössä, eikä ole arkisin kotona. Olen tämän hoito-ongelman takia joutunut ottamaan osa-päivätyön vastaan, ja palkka putosi puolella. Jouluna kuitenkin jatkuu taas normaalit työajat. Hoitojärjestelystä on taisteltu kunnan kanssa jo tammikuusta saakka.

Olen itse ollut lomittajana. Yhden lapsen kanssa sain järjestettyä aamu sekä iltahoidon mutta nyt kolmen lapsen kanssa eivät hyväksyneet asiaa koska kävisi lapsille liian raskaaksi. en oikein itsekään vielä ymmärrä selitystä. no,ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se että isovanhemmat tulivat hoitamaan lapsia joka aamu ja tarvittaessa iltapäivällä siksi aikaa että isä tulee kotiin. nyt vaihdoin toukokuussa päivätyöhön sikalaan koska isovanhempien voimavarat alkoivat hiipua. lapset ollu nyt 2kk pph:ssa

Mun mies kanssa lomittaja ja itse olen ollut töissä vaikkakin nyt opiskelen,mutta kunnan on järjestettävä hoitopaikka.Meillä täällä on vuoropäiväkoti joten sinne olisi kunnan pakko järjestää(en ole kyllä kysynyt)koska olemme saaneet kotiin hoitajan(siis ei kunnallisen)joka on ruokapalkalla.Meillä sikäli hyvä tilanne sinuun verrattuna että tulen pääsääntöisesti kotiin just ennen sitä kun mies lähtee joten on vahdin vaihto vaan ovella.Raskasta tämäkin on,mutta mielummin tämäkin ratkaisu kun alkaa viemään lapsia hoitoon(meilläkin noin 20km hoitoon)Tämä ei sinua varmaankaan lohduta,mutta ainakin ymmärrän sinua TODELLA hyvin,että nuo lomittajien työajat ovat p......mutta kunnan on kyllä hoitojärjestettävä(ympärivuorokautinen)täällä ainakin on työpaikkoja joissa ollaan yölläkin töissä.

Lasten päivähoito on pyrittävä järjestämään siten, että se tarjoaa lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopivan hoitopaikan ja jatkuvan hoidon sinä vuorokauden aikana, jona sitä tarvitaan. (25.3.1983/304) Ei voi yks perhepäivähoitaja hoitaa noin pitkää aikaa, 9h on niitten maksimipäivän pituus.

Mie en osaa pitää lomittajan työaikaa huonona, kun olen aina tottunu, että navetalla ollaan tuohon aikaan, päinvastoin, minusta on ihana, kun saa olla päivällä kotona, talvella varsinki, kun pimeä tulee jo kolmelta.

Se on hyvä jos sä tykkäät niistä ajoista ja sehän on aina perheen asia.Joku sopii toiselle ja toiselle ei...itse en ole lomittaja mutta silti minusta ne työajat ovat todella rasittavia...ainakin lasten ja perheen kannalta ajateltuna,mutta tottakai jokaisella on oma perhe tilanne ja sen mukaan mennään.Meillä minä päivät töissä ja mies aamut ja illat joten yhteinen aika todella vähissä.Minä viikonloput vapaalla ja mies pääsäntöisesti viikonloput töissä ja jos ei ole töissä niin kotihommia kerääntynyt sen verran että ei ole vapaa-ajan ongelmia.

muoks.mies on siis lomittaja en minä!!

mulla on just alkamassa lomittaja ura ja nyt jo on tosi hankala saada lapselle sopiva hoitopaikka..
meile ehdotettin että amusin saa viedä yhten paikkan ja iltoisin toiseen paikkan eli kaks eri hoitopaikka..
musta se ej o lapsenkannalta hyvä koska lapsi kärsii siitä kun koko ajan tulee usia ihmisiä hoitaman..

Nuo vuorohoidot on järjestetty (tai oltu järjestämättä) joissain kunnissa tosiaan vähän miten sattuu. Tällä hetkellä Ruokolahdella ainakin vanhemmat taistelevat vuorohoidon saamiseksi kuntaan. Kunta on ostanut yöhoidon naapurikunnasta Imatralta ja näin ollen lapsille saattaa pahimmassa tapauksessa tulla kolme eri hoitopaikkaa, kun ovat päiväkodissa sen normaaliaukiolon ajan, iltavuorossa ovat ryhmiksessä ja yöhoitoon ajetaan sitten jo toiseen kuntaan :-( Tosin nyt siellä on sellainen tilanne, että kun Imatran vuoropäiväkotiin ei enää mahdu, niin kunta on järjestänyt yhdelle perheelle vuorohoidon omassa kunnassa!!! Ja on luvannut kyllä muillekin perheille tuon järjestyvän, mutta vain tämän yhden perheen työvuorojen mukaisesti. Tuo tilanne on niin naurettava, ettei sitä meinaa uskoa todeksi!

Yhteistyössä