Tässä ketjussa näemmä monenlaisia pohdintoja; osa vähän hassuja, osa kovinkin syvällisiä.
Minä elän arjessa sitä hypoteettista tilannetta, mitä jotkut eivät tunnu olevan koskaan edes pohtineen.
Ensimmäinen avioliittoni oli hyvä, rakastava ja onnellinen sitä kesti 19 vuotta kunnes yhtäkkiä varoittamatta yhtenä sunnuntaina mies sai aivoveritulpan ja seuraavana päivänä kuoli.
Uuden kumppanin otaminen rinnalleni ei suoraan sanoen käynyt minulla mielessäkään vaan naivisti kuvittelin, että eläisin loppuelämäni yksin (sitten kun lapset aikanaan olisivat lähteneet maailmalle. Siihen asti tietenkin heidän kanssaan.)
Elämä kuitenkin jatkuu ja aikanaan tapasin uuden ihmisen, rakastuin ja meillä nyt yhteistä liittoa takana seitsemän vuotta - ja toivottavasti vuosikymmeniä vielä edessäkin.
Vertaistukena tutustuin aikoinaan moniin nuoriin leskiin ja näin kymmenen vuoden viiveellä olen tehnyt mielenkiintoisen huomion (joka toistuu monessa asiaa käsittelevässä kirjallisuudessakin): Mitä paremmaksi ja onnellisemmaksi, joku kokee liitonsa, sitä todennäköisempää on, että hän menee uudelleen naimisiin.
Ja mitä syvemmäksi ihminen kokee ensimmäisen liittonsa rakkauden , sitä nopemmain hän (keskimäärin. Tietenkin on joitain poikkeuksia) kykenee uuteen aitoon suhteeseen.
Huonoista liitoista sen sijaan jää ihmiselle paljon keskeneräisiä, käsittelemätömiä asioita ja kenties jopa sitoutumisen pelko. Elämän jatkuminen silloin epätodennäköisempää ja suru helposti muuttuu katkeruudeksi.