kunnon riita miehen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
kysyin aamulla mieheltä että onko hänellä siirtää mun tilille jonkin verran rahaa,että pääsen lasten kanssa kaupungille tapaamaan kaveriani,niin kauhean tarkkaa alkoi kyselemään että mihin olen käyttänyt rahani.sanoin että olen maksannut laskuja,ostannut ruokaa ja pojalle vaatteita niin siitä hermostu seuraavaksi että pitääkö pojille ostella vaatteita kun kaapissa on entisiä.onhan siellä mutta ei isommalle oikein sopivia.Sanoin miehelle että sovitaan niin että ostan jatkossa vain itselleni ja pojille ruoan,maksan vain omat laskut.kyllä ukolla rahaa on omiin menoihin ja autoon laittaa.ärsyttää koko ukko.

Ja ikää teillä oli?? Vaikuttaa aika kypsymättömältä puuhalta.
En ymmärrä tuota "sinun rahat ja minun rahat". Jos on yhteinen talous, niin silloin myös rahat on yhteisiä. Toki sillä poikkeuksella, että jos toinen ei osaa hoitaa raha-asioita ja tuhlais kaikki pois.

samasta asiasta meilläkin riidellään. mie maksan pienemmästä palkastani vuokran, ruuan + muutaman laskun ja ostan lapsille vaatteet. mies valittaa aina tilipäivänään kun heti lähtee 300 euroa lainan lyhennykseen, ei jää enää mitään tilille! mulla menee heti puolet tilistä tuohon vuokraan ja sit saan olla mieheltä rahaa ruinaamassa ja hän valittaa kun kuulemma "tuhlaan".

en koskaan pyytäisi mieheltäni senttiäkään. ajatuskin outo. saan kotihoidontuen ja opintotuen ilman asumislisää. siitä maksan asumisesta, sähköstä ja ruokakuluista puolet eli tasan oman osani. sen lisäksi omat menot: puhelin, sanomalehti ja sekä yhteinen tv-lupa. mies on töissä eli rahaa on kyllä varmasti enemmän kuin minulla. haluan pitää tiukasti kiinni taloudellisesta riippumattomuudestani. en kerjää rahaa, vaan pidän omasta taloudesta huolen. suhteemme on tasa-arvoinen ja hyvin läheinen. en usko, että tuntisin oloani mukavaksi elämällä toisen palkalla. perhe yhtenä talousyksikkönä on vanhalta ajalta, jolloin naiset oli sidottu taloudellisesti perheeseen..minun mielipiteeni..

Minä olen elänyt miehen siivellä jo neljä vuotta ja hoitanut lapsiamme.
Viime aikoina olen pari kertaa pyytänyt rahaa. Mies sitä ihmetteli vähän (että mee töihin jos ei oo rahaa. Pyysin satasta, ettei mee tili nollille). Mutta kun eräänä iltana kerroin hänelle, että todella arvostan sitä, että saan olla kotona plus että se on suurinpiirtein hienointa mitä hän on mulle antanut ja edes voi antaa, niin ilmiselvästi oli tyytyväinen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:22 hmmm kirjoitti:
Ja ikää teillä oli?? Vaikuttaa aika kypsymättömältä puuhalta.
En ymmärrä tuota "sinun rahat ja minun rahat". Jos on yhteinen talous, niin silloin myös rahat on yhteisiä. Toki sillä poikkeuksella, että jos toinen ei osaa hoitaa raha-asioita ja tuhlais kaikki pois.

Meillä on "minun rahat ja sinun rahat" ja hyvin toimii =)

no meillä ainakin yhteiset rahat ja yhteinen tili koska meillä on myös yhteinen koti ja lapset.. ja varmasti mies tienaa enemmän (minä ä-päivärahalla) mutta ei todellakaan lasketa kenen pennejä siellä tilillä on, kumpikin saa käyttää rahaa niinkuin huvittaa.. ei tulisi mieleenkään alkaa miehelle tekemään jotain selvitystä rahankäytöstä (ellen nyt sitten hanki huonekaluja, autoa, elektroniikkaa yms, mutta nekin lähinnä ilmoitusluontoisia asioita, kyllä me sen verran luotamme toisiimme rahankäytössä(kin).)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:55 Soluttautuja kirjoitti:
\
Meillä on "minun rahat ja sinun rahat" ja hyvin toimii =)

Se onkin hyvä jos toimii, mut alkuperäisen kirjoittajan perheessä ei näytä sujuvan ja siinä on iso ero mielestäni.

mies soitti äsken että on käynnyt laittamassa tilille rahaa jos lähdetään.ihmetteli kun olin niin vähä sanainen.inhottaa olla pyytämässä.onneksi syksyllä aloitan työt niin jää enemmän rahaa.yleensä olen pitännyt huolen että rahaa jää pakollisten menojen jälkeen pahanpäivän varalle.tässä kuussa on mennyt lääkkeisiin kun pojalla keuhkoputkentulehdus ja korvatulehdus.en suostu itse siihen että meillä olisi yhteinen tili,haluan pitää oman.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 10:11 Prinsessojen äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:22 joo kirjoitti:
Perheen pitäisi olla yhteinen yritys, jossa ei tarvii kerjätä.. (mielipide, josta pidän kiinni kynsin hampain)
samaa mieltä,kun on yhteiset tulot ja menot joista kumpikin selvillä niin ei tule ongelmia.

Peesi..

Ei kyllä ole ikinä käynyt mielessäkään, että eläisin miehen siivellä. Meillä vain mies käy työssä kodin ulkopuolella. Kumpikin ollaan sitä mieltä, että pienten lasten paikka on kotona, minä siis hoidan lapsia kotona ja mahdollistan se, että mies voi käydä töissä.

Jos minä lähtisin töihin, niin mies jäisi kotiin hoitamaan lapsia ja mahdollistaisi minun työssäkäyntini.

Tässä perheessä kummallakin on yhtäsuuri palkka, vaikka teoreettisesti mies tienaa enemmän! :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 09:19 vieras kirjoitti:
kysyin aamulla mieheltä että onko hänellä siirtää mun tilille jonkin verran rahaa,että pääsen lasten kanssa kaupungille tapaamaan kaveriani,niin kauhean tarkkaa alkoi kyselemään että mihin olen käyttänyt rahani.sanoin että olen maksannut laskuja,ostannut ruokaa ja pojalle vaatteita niin siitä hermostu seuraavaksi että pitääkö pojille ostella vaatteita kun kaapissa on entisiä.onhan siellä mutta ei isommalle oikein sopivia.Sanoin miehelle että sovitaan niin että ostan jatkossa vain itselleni ja pojille ruoan,maksan vain omat laskut.kyllä ukolla rahaa on omiin menoihin ja autoon laittaa.ärsyttää koko ukko.

Jätä se SIKA!!!!!!!

\
\
Perheen pitäisi olla yhteinen yritys, jossa ei tarvii kerjätä.. (mielipide, josta pidän kiinni kynsin hampain)
samaa mieltä,kun on yhteiset tulot ja menot joista kumpikin selvillä niin ei tule ongelmia.

joo kun on yhteiset lapset ja talous niin yhteiset ovat rahatkin....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 11:25 sammakkoprinsessa kirjoitti:
\
\

joo kun on yhteiset lapset ja talous niin yhteiset ovat rahatkin....
samaa mieltä.

Meillä on niin yhteiset rahat kuin olla voi. :whistle: Omat tilit kyllä molemmilla, ja yhteinen säästötili. Molempien verkkopankkitunnarit on tietsikan vieressä ja kun laskuja maksetaan, maksetaan sen tililtä jolla rahaa on ja jos tarvii siirtää omalle tilille lisää niin ei siihen lupaa kysellä. Ilmoitetaan toki, ettei tule toiselle ylläriä jos olisi maksamassa jotain isompaa eikä olekaan rahaa tilillä. Mutta rahat on kyllä täysin yhteisiä ja niihin on molemmilla yhtäläinen käyttöoikeus. =)

Ap, mitäs jos avaisitte yhteisen tilin omien tilienne lisäksi ja sinne siirtäisitte molemmat tietyn sovitun summan kuussa, ja sieltä sitten maksettaisiin yhteiset menot kuten vuokra ja ruoka? Loppu mitä omille tileille jäisi olisi sitten oma asianne. =)

no meillä raha asiat menee niin että mies tienää 3X enemmän kun minä välillä enemmänkin!
siis molemmat ollaan töissä!
minä teen 6,5h/päivää! kk 1200-1500? työ aika klo.9-15.30
miehen tilille on molemmilla kortit sieltä maksetaan laskut ja lainat! yleensä ruoan ja muutkin menot! siis lähes kaikki!
mun tili on sellanen "mun" tili jonne vain mulla on käyttö oikeudet makselen sieltä mitä milloinkin tankkaan autoa vaikka tankkaa sitä mieskin...
mutta mitäs se mun roposilla tekisi?
eli olen samaa mieltä siitä asaiasta että yhteisiä ne perheasiat ja huolet ovat...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 11:32 Hissukka kirjoitti:
Meillä on niin yhteiset rahat kuin olla voi. :whistle: Omat tilit kyllä molemmilla, ja yhteinen säästötili. Molempien verkkopankkitunnarit on tietsikan vieressä ja kun laskuja maksetaan, maksetaan sen tililtä jolla rahaa on ja jos tarvii siirtää omalle tilille lisää niin ei siihen lupaa kysellä. Ilmoitetaan toki, ettei tule toiselle ylläriä jos olisi maksamassa jotain isompaa eikä olekaan rahaa tilillä. Mutta rahat on kyllä täysin yhteisiä ja niihin on molemmilla yhtäläinen käyttöoikeus. =)

Ap, mitäs jos avaisitte yhteisen tilin omien tilienne lisäksi ja sinne siirtäisitte molemmat tietyn sovitun summan kuussa, ja sieltä sitten maksettaisiin yhteiset menot kuten vuokra ja ruoka? Loppu mitä omille tileille jäisi olisi sitten oma asianne. =)
olisi hyvä idea,täytyy jutella mitä mieltä on.

Yhteistyössä