Kuntoilulaite (kuntokeskus) kotiin? Onko kellään, mikä paras?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rApAkuntoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rApAkuntoinen

Vieras
Nyt on tullut mitta täyteen tätä omaa saamattomuutta ja tahtoisin alkaa kohottamaan kuntoa ja kasvattamaan vähän lihastakin. En mitään bodarilihaksia tarvitse näin alkuun, vaan ihan normaalia lihaskuntoa pitäisi harjoittaa, että ei aivan rappeutuisi sitten vanhanakaan mummona. (Sitähän ei sitten tiedä kuinka jatkossa innostuu kehonrakennuksesta, koska onhan kroppa, jossa on erottuvat lihakset ihan kauniin näköinen, siis tietyissä rajoissa.)

Olen harkinnut nyt hommaavani sellaisen kuntokeskuksen kotiin, mutta en ymmärrä niistä laitteista mitään. Tosi monissa näkyy olevat painopakka vain 60-80 kiloa ja se tuntuu minusta aika vähältä. Käsissä mulla ei ole voimaa, mutta jalkoja ajatellen tuo tuntuu minusta pieneltä painomäärältä. Voin toki olla aivan väärässäkin.

Onko kellään kokemuksia näistä laitteista ja osaatteko suositella jotain tiettyä laitetta?

Tässä on pikaisella kuukkeloinnilla joku Kettlerin kuntokeskus, laitan kuvan, että kaikki tietää mistä puhutaan:

http://www.suomela.fi/Archive/suomela.fi/kleoimg/11142.jpg

Itse suosittelisin ihan penkkiä, käsipainoja, tankoa ym. ja sitten muutama tunti personal trainerilta joka näyttää minkälaisia liikkeitä saa aikaiseksi niillä.
Koko kropan pystyy hoitamaan kyllä ihan noillakin, paljon monipuolisempi kuin nuo kotisalilaitteet.

Tarkoitatko siis painonnostopenkkiä? Jossain nettisivulla näin muuten sellaisen, missä oli myös jaloille mahdollisuus treenata etu- ja takareisiä. Tässähän tällainen malli onkin:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSrsRZ1haztHkGJFpaVCcLn5VC-PGC-QPWkDdRcfA_bNPs62pKw

Entä meinaatko tangolla leuanvetotankoa, vai tuohon painonnostoon sitä tankoa? Huomaa varmaan, että aika ulalla olen näistä jutuista... Ehdotuksesi kuulostaa kyllä hyvältä! Lisää vaan keskustelua aiheesta ja vinkkejä kehiin!

minä innostuin liikkumisesta vajaa 5kk sitten ja lähdin lenkille. nyt ovat jalat hoikistuneet ja selkämakkarat hävinneet. ja into lenkkeilyyn vain kasvanut. lisäksi teen vatsalihasliikkeitä kotona. eli halvallakin voi aloittaa :)

Osta käsipainot ja sitte se levytanko (+vähän painoja). Näillä pystyt tekemään kyllä lähes kokonaisvaltaisen lihastreenin. Kahvakuula on myös erittäin hyvä, mutta varsinkin kuulan kanssa suosittelisin ensin käymään jonkinlaisen "tekniikkakurssin", jotta opit oikean nostotekniikan ja saat hieman vihiä siitä minkäkokoinen kuula olisi sopiva.
Oman kehon painolla saa myös tehtyä erittäin kokonaisvaltaista treeniä ja kroppa varmasti kiinteytyy... kyykyt (eri variaatioita), punnerrukset, vatsat jne jne...
Googlettamalla löydät varmasti kaikenlaisia treeniohjelmia kotiin! :)

No Hei. Kuntokeskus varmastikin sulle hyvä. Itse 48 v. mies, ja uskoisin tietäväni jotain asiasta...
Ensinnäkin, se että kuinka suurilla painoilla jotain teet, ei ole se juttu kohdallasi (niinkuin ei enää minullakaan piiitkään aikaan ; ) ), vaan se miten suoritukset teet. Focus(!!!) lihakseen, jota harjoitat ja mahdollisimmat "pehmeitä" liikkeitä. Toisin sanoen: vapaat painot(eli levytanko + käsipainot, jne)..hmm..ei todellakaan pakollisia eikä välttämättömiä kehittymiseen. Paikkojen hajoamiseen kyllä ja harrastuksen loppumiseen. t.joooooskus salillakin ohjaillu ; )

Minulla on autotallissa Kettlerin kuntosalikeskus, joka on toistakymmentä vuotta vanha. Käytän sitä ja vapaita painoja kesälomalla ja muulloin, kun en käy salilla. Ajaisi kyllä asiansa "monitoimikone" pelkästään käytettynäkin, kun tietää, mitä tehdä ja miten.

Jos puhutaan pelkistä käsipainoista vapaina painoina, niin niitä saa löytyä todella montaa eri painoa tai säätövaraa rutkasti, että saisi kunnolla koko kropan noiden avulla treenattua. Toki kestävyyttä tulee, kun vielä punnertelee sekä tekee vatsoja, selkiä ja kyykkyjä vaikka vain omalla painolla, mutta peruskäsipainojen ongelmana on helposti se, että se mikä riittää hauiksiin ja ojentajiin, on monille liikaa olkapäihin ja aivan liian vähän rintalihas- ja yläselkäosastoon.

Jos on levytanko ja painoja siihen, niin tilanne paranee, mutta yleensä tarvitaan penkki ja jokin teline tai power rack.

Monitoimikoneella saa kestävyyden lisäksi myös hyvät voimatasot aikaiseksi. Itselläni tosin noin 10 kk vuodesta salia, mutta eivät tulokset putoa monitoimikonetreenien jälkeen yhtään, päin vastoin etenkin rintalihas- ja yläselkäosasto voimistuu.

Sopii myös kovempaan kuntoiluun, vaikka nykyajan trendi onkin vapaat painot tai kahvakuula, joka on hyvä sekin, mutta sama kahvakuula, mikä vahvistaa hyvin käsivarsia on aika tussu muun yläkropan tarpeisiin. Näin siis voimamielessä.

Yhteistyössä