Kuntopyöräily ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulle on väitetty että pyöräilyä ei suositella raskaana oleville, koska napanuora voi kiertyä kaulan ympärille. Ekan raskauden aikaan neuvolan täti nauroi tuolle katketakseen ja sanoi sen olevan ihan urbaanilegenda ja pyöräily on mitä loistavinta kuntoilua (kuljin tuolloin kesän ja syksyn pyörällä töissä). Sanoi silloin että ainut vaara tuossa on kaatuminen. Nyt sitten mies oli tilannut itselleen joululahjaksi kuntopyörän ja oon tässä pähkäillyt että kai mäkin uskallan sitä ihan huoletta käyttää?

No en ole kyllä kuullutkaan. Mihinköhän moinen väite perustuu?
Mä poljin salilla kuntopyörää viikolle 36 asti ihan huoletta. Oman kunnon mukaan kun poljet, niin on varmasti turvallista. :)

Polje sen minkä jaloistasi pääset!! :D Minä en ymmärrä miten voisi olla edes fysiologisesti mahdollista, että jaloilla polkeminen saisi aikaan napanuoran kiertymistä vauvam ympärille?? Kukahan skitso on tuollaisen teorian pikku päässään kehittänyt?

Minäkin mielelläni polkisin kuntopyörää, mutta mun häpyhuulet turposivat (aivan oikein... kauhea cameltoe tällä hetkellä), ettei pyöräily käy päinsä... ei olisi mieleen tullutkaan mitkään napanuoran kiertymiset.

Mun muksu synty helmikuussa ja vielä joulukuussa kävin spinningissä - eihän se hääppönen näky ollut enää lopussa mutta.. :) Pyörällä ajelin äitiysloman alkuun asti. Mulle kävely meinasi olla kivuliasta (liitoskivut tai mitkä lie), mutta pyöräily ja hiihto sujui täysin kivuitta.

Se mikä (kunto)pyöräilyssä on syytä ottaa huomioon on syke. Se ei saa pitkäksi aikaa nousta liian korkealle jottei sikiön hapensaanti häiriinny. Jos ei ole mittaillut ennen omia sykkeitä liikkuessaan niin on hankala tietää numeerisia raja-arvoja, mutta oman kropan kuuntelu onnistuu kyllä ilman mittareitakin.

[QUOTE="vieras";27680663]Polje sen minkä jaloistasi pääset!! :D Minä en ymmärrä miten voisi olla edes fysiologisesti mahdollista, että jaloilla polkeminen saisi aikaan napanuoran kiertymistä vauvam ympärille?? Kukahan skitso on tuollaisen teorian pikku päässään kehittänyt?[/QUOTE]

Minä ymmärrän miten se ehkä voisi olla fysiologisesti mahdollista. Yleensä ihminen polkee samoin päin koko ajan (en tiedä löytyykö kuntopyöristä pakkia) eli lantio tavallaan "pyörii" koko ajan samaan suuntaan. Ehkä siinä olisi teoreettisesti sellainen mahdollisuus, että lapsivesi liikkuisi kohdussa ja jos lapsi ei olisi kovin iso vielä ja lapsivettä olisi runsaasti, sekin voisi pyöriä. Samasta syystä pitäisi myös hulavanteen pyörittäminen ja vatsatanssi kieltää. Urbaani legenda kuitenkin lienee kyseessä, koska muuten pyöräily olisi kielletty ihan oikeasti neuvolan ohjeissa.

[QUOTE="käpä";27680758]Minä ymmärrän miten se ehkä voisi olla fysiologisesti mahdollista. Yleensä ihminen polkee samoin päin koko ajan (en tiedä löytyykö kuntopyöristä pakkia) eli lantio tavallaan "pyörii" koko ajan samaan suuntaan. Ehkä siinä olisi teoreettisesti sellainen mahdollisuus, että lapsivesi liikkuisi kohdussa ja jos lapsi ei olisi kovin iso vielä ja lapsivettä olisi runsaasti, sekin voisi pyöriä. Samasta syystä pitäisi myös hulavanteen pyörittäminen ja vatsatanssi kieltää. Urbaani legenda kuitenkin lienee kyseessä, koska muuten pyöräily olisi kielletty ihan oikeasti neuvolan ohjeissa.[/QUOTE]

:D :D Mulle tuli mielikuva vauvasta siellä kohdussa pyörimässä villisti polkemisen tahtiin :D :D voi vauva parkaa... :D pitäisikö ap:n polkea varmuuden vuoksi sama treeni takaperin :D No, ei vaisinkaan. Urbaanilegenda kyseessä, mutta hauskaa on ajatella asioita teoriassa.

Yhteistyössä