Kuopion seutu, Pohjois-Savo, millaista asua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Minni:)

Aktiivinen jäsen
28.12.2011
4 645
7
38
En ole vielä mihkään muuttamassa ja en tiedä tulenko muuttamaankaan, mutta harkinnassa on tuo seutu. Ihan siksi koska äitini on sieltä kotoisin, meillä mökki sielläpäin ja vanhempani muuttaisivat myös sinne jos ois joku lapsista siellä lähettyvillä myös. Seutu tullut tutuksi mökkeilyn myötä. Ja tietysti muuttoaikeisiin vaikuttaa suuresti tulenko saamaan työtä sieltä.

Eli kuopiolaiset/pohjois-savolaiset millaista siellä on asua?

Mukavaa aluetta, poikkeuksia tietty on.
Esim Kuopion Petonen ja etenkin Neulamäki. Niihin en muuttaisi. Kaameita narkki lähiöitä.
Mutta muuten, Pohjois-savo on mun näkökulmasta oikein kivaa seutua. Sieltä oon kotoisin.

Mukavaa aluetta, poikkeuksia tietty on.
Esim Kuopion Petonen ja etenkin Neulamäki. Niihin en muuttaisi. Kaameita narkki lähiöitä.
Mutta muuten, Pohjois-savo on mun näkökulmasta oikein kivaa seutua. Sieltä oon kotoisin.

Kiitoksia. Hyvä tietää mitä alueita ei kannata harkita. Jotain rivitalo- omakotitaloaluetta ajattelin. Haaveissa siis ois muuttaa rivitaloon. Itekin tykkään Pohjois-Savosta mut ei tietty asumiskokemusta alueelta ole.

Mistä päin olisit tänne muuttamassa?

Kuopiossa on lyhyet välimatkat joka paikkaan, pyörällä pääsee kesällä liikkumaan erinomaisesti. Elämän meno on kiireetöntä, esim. bussikuskit ystävällisiä ja palvelevat oikeasti asiakkaita kiireettömästi. Uimarantoja on Savossa paljon, kesällä on mukava kun aina on ranta lähellä. Kesällä Kuopiossa on paljon tapahtumia (viinijuhlat, Kuopio tanssii ja soi, taidetori, rock cock ja muita pienempiä) ja näkee paljon ihmisiä vaikka "pieni" kaupunki onkin.

Bussit kulkee täällä n. 2 krt tuntiin, voi olla jonkun mielestä liian harvoin. Tämäkin tietysti riippuu kaupunginosasta. Töitä on hankalampi löytää kuin pääkaupunkiseudulla, esim. it-alalla ei voi Savosta ja Helsingistä puhua samana päivänä. Matkustusyhteydet on aina melko huonot täällä "sisämaassa": Risteilyille ei pääse tosta noin vaan ja monesti ulkomaanlentoja varten joutuu reissaamaan Helsinkiin, jotta ei joudu maksamaan itseään kipeäksi.

Savolaisten kanssa jutellessa ei saa olla kovin kiireinen, sillä selkeitä vastauksia on mahdotonta saada kovin lyhyesti ja ytimekkäästi. Itsekin olen oppinut vastailemaan kysymyksiin mm. pittääpä katella, mitenkähän tuo ois jne. :D Mut toisaalta tykkään kyllä vähän letkeämmästä elämäntyylistä ainaisen kiireen sijaan.

[QUOTE="ama";27923045]Mistä päin olisit tänne muuttamassa?

Kuopiossa on lyhyet välimatkat joka paikkaan, pyörällä pääsee kesällä liikkumaan erinomaisesti. Elämän meno on kiireetöntä, esim. bussikuskit ystävällisiä ja palvelevat oikeasti asiakkaita kiireettömästi. Uimarantoja on Savossa paljon, kesällä on mukava kun aina on ranta lähellä. Kesällä Kuopiossa on paljon tapahtumia (viinijuhlat, Kuopio tanssii ja soi, taidetori, rock cock ja muita pienempiä) ja näkee paljon ihmisiä vaikka "pieni" kaupunki onkin.

Bussit kulkee täällä n. 2 krt tuntiin, voi olla jonkun mielestä liian harvoin. Tämäkin tietysti riippuu kaupunginosasta. Töitä on hankalampi löytää kuin pääkaupunkiseudulla, esim. it-alalla ei voi Savosta ja Helsingistä puhua samana päivänä. Matkustusyhteydet on aina melko huonot täällä "sisämaassa": Risteilyille ei pääse tosta noin vaan ja monesti ulkomaanlentoja varten joutuu reissaamaan Helsinkiin, jotta ei joudu maksamaan itseään kipeäksi.

Savolaisten kanssa jutellessa ei saa olla kovin kiireinen, sillä selkeitä vastauksia on mahdotonta saada kovin lyhyesti ja ytimekkäästi. Itsekin olen oppinut vastailemaan kysymyksiin mm. pittääpä katella, mitenkähän tuo ois jne. :D Mut toisaalta tykkään kyllä vähän letkeämmästä elämäntyylistä ainaisen kiireen sijaan.[/QUOTE]

Kiitokset! :) Espoosta muuttaisin jos muutan. Savolainen mentaliteetti on tuttua oman äidin ja sielläpäin asuvien sukulaisten myötä. Tottunut jo oman äidin kanssa et mitään selkeitä vastauksia ei saa, on just tota kattelua :D

Työ kyllä askarruttaa, eipä täällä pääkaupunkiseudullakaan tosin nyt ole pahemmin töitä, olen humanistisella alalla, valmistun tänä vuonna. Alanvaihtokin vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";27923077]Siilinjärvi rules :-D 25km Kuopiosta pohjoiseen, hyvät SOS.- ja terveyspalvelut, maalla, lähellä kaupunkia. Suosittelen![/QUOTE]

Hyvä vaihtoehto sekin :)

Näin iisalmelaisena suosittelen Iisalmea :-D
Tunti junalla Kuopiosta pohjoiseen eli n. 80km autolla.
Melko pieni mutta paljon palveluja, kaupat on samat kuin Kuopiossa.
15 vuotta sitten lähdettiin Iisalmesta Kuopioon shoppailemaan, ei enää. Täällä on kaikki!
Terveyskeskus ei vaan kuulemma toimi. Ei saa palvelua ja päivystykseenkin on tarkat kriteerit pääseekö vai ei.
Jos on auto niin Iisalmen makkaralahti on aivan ihana alue! Suosittelen. Ja Kangaslampi oikein lapsiystävällinen, sitä suosittelen sydämen pohjasta asti! Oikeastaan kaikki alueet on kivoja. Pöllösenlahtea lukuunottamatta mutta se onkin vuokratalo lähiö.

No, tuohonhan mahtuu monenlaista paikkaa. Kuopio on iso kaupunki ja muu P-savo lähinnä pikkukyliä.
Itse pidän Kuopiosta tosi paljon. Siellä on paljon kaunista luontoa ja savolaista lupsakkuutta. Tälä hetkellä asun kuitenkin yhdessä pikkukunnassa, koska halusin pois kaupungista.
Iisalmesta en tykkää, minusta siellä on outo ilmapiiri.

Kuopio on kiva paikka asua. Palvelut ovat lähellä ja viime vuosina ne ovat muuttuneet monipuolisemmiksi. Joku mainitsi noista Petosen ja Neulamäen kaupunginosista. En ihan täysin yhdy siihen että ovat narkkilähiöitä, molemmista löytyy kaupungin vuokra-asuntoja mutta myös kalliita omakotitaloja. Peruspalveluista kuten esim. terveyskeskus toimii ilmeisesti aika hyvin.
Iisalmessa olen myös asunut enkä voi kenellekkään sinne muuttamista suositella!

Tänne tullutkin lisää kokemuksia. Jälleen kiitokset kaikille tasapuolisesti. Luulen kyllä et mieluiten muuttaisin jonnekin mahdollisimman lähelle Kuopiota. Ihan alkaa sormet syyhyytä kun rupee miettimään :) . Lapsi aloittaa koulun 3 vuoden päästä niin sillon siis viimestään ois tarkotus muuttaa jos muutetaan.

Yhteistyössä