Kuparikierukka - kommenttia please

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helppppp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lopetin yhdistelmäehkäisypillerit (Yasmine) 6-7v syönnin jälkeen koska mulla todettiin aurallinen migreeni ja tästäjohtuen suurentunut aivoinfraktiriski. Päädyin kokonaan hormonittomaan vaihtoehtoon,eli kuparikierukkaan. Perusteluja ei ihmeemmin tarvinnut tehdä, homma siis sujui mutkattomasti. Papa-koe otettiin, sukupuolielämästä ei kyselty mitään, eikä sukupuolitauteja testattu, olen 23-vuotias synnyttämätön nainen. Kierukka asennettiin kuukautisten 3.päivänä, kohdun mittaus sattui vietävästi vaikka olin ottanut 750mg kipulääkettä ennen asennusta. Asennus itsessään ei tuntunut milleen. Kohtuni oli yli 6cm ja kierukka Flexi T 300 joka on joku kolmisen senttiä pituus ja kaks senttiä se yläsakara. Hyvin sopi ja mahtu, ja ultralla katottiin,että on paikallaan. Hirveä jomotus ja nippailu alkoi hetken päästä asennuksesta,joka on normaalia. Lisää lääkettä vana. Kivut katosivat iltaan mennessä eikä sen jälkeen ole kipuja ollut, olen jopa ihmetellyt onko koko kierukka edes siellä ;) Hyvin on toiminut, verenvuoto loppui seuraavana päivänä ja limakalvot toimii hyvin. Seksi sujui ongelmitta. Hyviä kokemuksia tähän mennessä, seuraavia luonnollisia kuukautisia odottelen jännityksellä..

PS.Joku tossa puhui että kierukkaraskauksissa kierukka voi olla lapsen päässä tai jotain. Yleensähän kierukka pyritään poistamaan kun raskaus todetaan.......

Niin ja hinta oli 73 euroa itse tilasin apteekkiin. Flexi T300 synnyttämättömien malli.Lääkäri koitti tyrkyttää tietenkin sitä Nova T:tä ensin,jonka hinta lähes 140e....

Heippa!

Olen tässä varaamassa pian aikaa gynelleni, koska haluaisin nyt tosissani ottaa tuon kuparikierrukan! Mulle eivät sovi e-pilleri eivätkä mini-pillerit, sillä niissä on kaikissa hormoonia. Olen kokeillut montaa eri merkkiä ja perusvaivoja ovat mielialan muutokset, itkuherkkyys, välillä haluttomuus näitä perusjuttuja kun tuntuu monella niistä tulevan.

Suurin ongelmani on kuitenkin hormoonien vaikutus rintoihini! Olen kooltani hyvin pieni ihminen 24.v ja perinnyt äidiltäni pienen lantion, isot rinnat jne. Minulla on aina ollut vasen rinta isompi kuin oikea (siis normaalia) mutta nyt tuntuu että hornoonien takia rintani ovat koko ajan kuin ilmapallot ja tällä hetkellä vasen rintani on jopa yhden kuppikoon isompi kuin oikea. Ei kauhean kivaa kun vaikea löytää rintsikoita ja varsinkin vasemman puoleinen rinta painaa jo melkoisesti! Yritin aiemmin puhua gynelleni kierukasta ( äidille laitettu 30 v sitten ei ollut synnyttänyt) ja hän ei silloin suositellut, sanoi että kokeile minipillereitä. En usko että hän minulta kierukan kieltäisi tässä tilanteessa , mutta vähän kuitenkin jännitää mitä hän sanoo.

Eikö se kuitenkin nyt ole ihan normaalia nykypäivänä laittaa kierukka synnyttämättömälle naiselle?? Ymmärrän kyllä että se sattuu, kaikki ovat sanoneet mutta pieni vaiva kaikin puolin kun ei maksa itseään kipeäksi, ei tarvitse muistaa ottaa pilleriä säännöllisesti ja hormooniton. Ja kun olen lähes 100 varma että heti kun lopetan hormoonien syönnin, rintojen turvotus lähtee ja koko pienenee.

Outoa on että gyneni lähetti minut jopa plastiikkakirurgin puheille rinnastani, vaikka yritin kertoa että hormooneista se mitä tod. johtuu. Ei ollut kuulemma koskaan nähnyt moista rinta-ongelmaa. Tuntuu että gynet välttävät kierukoista puhumista viimeiseen asti, ärsyttävää. Ja tuntuu myös että pillerien vaikutuksia vähätellään, kyllähän ne lihottavat, turvottavat jne! Oisko sitten kyseessä se iänikuinen raha...

No se siitä tilityksestä :) Onko teillä antaa neuvoja/kokemuksia kierukasta synnyttämättömälle?
Tai hormooneista ja siitä miten ne ovat vaikuttaneet? Kiitos jo etukäteen!

Itse siis todellakin olin synnyttämätön, mutta kipu ei nyt kuitenkaan ollut lähellekkään sitä mitä odotin ja sitä mitä näiltä keskustelupalstoilta on saanut lukea aina pyörtymiseen asti. Tosin kaikki on aina niin yksilöllistä, toiset kipuherkempiä kuin toiset, ja onhan se asentajasta kiinni myös.
Sen verran sanon,että kun menet sitä kierukkaa asennuttaan, niin muista pyytää aina että katsoovat ultralla sen olevan oikalla paikalla! Monelta on tullut kierukka ulos kun on mennyt väärin asennuksessa :(

Pillereitähän ne aina ensimmäisenä tyrkyttää, mutta itse halusin tämän myös siksi että tämä kuparikierukka on täysin hormoniton! ja KYLLÄ, halut ovat jo kovasti heränneet tässä 2 viikossa kun olen ollut ilman pillereitä, samoin limakalvot ovat paremmassakunnossa. En ole toistaiseksi huomannut mitään negatiivistä paitsi pieni särky asetuksen jälkeen joka on OK.
Kannattaa tutkailla tätä synnyttämättömien mallia: Flexi T300, paranneltu malli (oma gyneni ei ollut moista edes ikinä vielä nähnyt,vain vanhanmallisia Nova T-kierukoita,jotka ovat isompia ja kalliimpia!!) http://www.ipcpharma.fi/fileadmin/user_upload_pharma_fi/Flexi-T_SPC_Finland_2008.pdf tuossa pakkausseloste, ja tosiaankin asetuksen jälkeen jos on kipuja niin se on sillon väärin.

Sinkkunaisillehan tota ei suositella lisäntyneen tulehdusriskin vuoksi (narut roikkuu pari senttiä kohdunkaulasta, ja tulehduspöpöt voi kulkeutua sitä pitkin kohtuun...mutta tosi pieni riski oikeesti??) Itseltäni ei kuitenkaan kysytty seurusteluista ja seksielämästä, saati sp-taudeista!! Edes papakokeen tulos ei vielä ollut tullut kun kierukka jo asennettiin..Nopeaa ja helppoa.

KUPARIKierukanhan voi siis itse käydä ostamassa apteekista...Hintoja kannattaa verrata, tosiaankin toi Flexi T300 oli täällä 73e ja Nova T (mitä olisivat lekurista tyrkyttäneet) 140e......Ihan vastaavia.

Olen 26-vuotias yhden lapsen äiti ja kierukka ollut pian 5 vuotta (toukokuussa vaihto/poisto). Mulla toiminut erinomaisesti, ei ongelmia itselle tai kumppanillekaan. Kuukautiset olleet normaaleja, eli ei kovinkaan runsasta vuotoa kuin yhtenä päivänä kuukautisten aikana. Monta kertaa olen epäillyt kierukan toimivuutta, ts. miettinyt olenko raskaana. Luulotautiseksi olen kuitenkin aina osottautunut:) Oman kokemukseni pohjalta suosittelen!

Ota selvää ennen kuin asennutat kierukan, että minkälaisessa asennossa kohtusi on. Minulle laitettiin hormoniton kierukka kun muut ehkäisymentelmät eivät tulleet kysymykseen ja tulin heti raskaaksi. Syy voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu ja kierukan teho ei riittänyt. Istukka oli kiinni aivan kohdun yläosassa. Minulla oli tuolloin jo kaksi lasta ja päättelin opintojani, joten "sosiaalisista syistä" teetätin abortin. Lääkäri sanoi minulle, että on parempi keskeyttää kierukkaraskaus heti. 75% kiierukkaraskauksista menee myöhemmin kesken sanoi hän ja mahdollista on, että jos raskaus etenee loppuun, niin lapsella saattaa olla kierukka kasvaneena johonkin esimerkiksi päähän. Kierukkaa en enää ottanut, vaan sain vihdoinkin lääkärin lausunnon ja lähetteen sterilisaatioon, johonka olen ollut tosi tyytyväinen. Kierukan laitto oli epämiellyttävä kokemus (en ole erityisen kipuherkkä)ja tiedostin sen olemassa olon koko ajan sen poistoon asti.

En tiedä millä huuhaalääkärillä olet käynyt, mutta ei ne kierukkaraskauksien keskenmenoluvut noin isot ole. Eikä kukaan lääkäri tai neuvolantäti ole sanonut mulle mitään, että pitäisi keskeyttää raskajs. Kierukka ei sen raskautumisen jälkeen vaikuta yhtään mitenkään sikiöön. Se yleensä kasvaa istukan sisään, tai saattaa olla vaikka vauvan kädessä syntyessä. Toki lisää keskenmenoriskiä hieman, kun on vierasesine siellä kohdussa.

Mulla on nyt siis kuparikierukkaraskaus menossa. Kierukkaa yritettiin ensin poistaa, mutta se oli mennyt kokonaan kohtuun, niin se on nyt sitten tuolla kohdussa. Kierukka aiheuttaa istukassa verenvuotoa, mutta ei tässä muuten mitään ihmeempiä ole.

Ekat kaksi vuotta kierukan kanssa meni hyvin. Kuukautiset helpottui pikku hiljaa koko ajan, eikä kierukka häirinnyt tai vatsa ollut kipeä. Eikä ollut mitään tiputtelua. Suosittelen! Mulla kävi vaan vähän huono tuuri... raskautumismahdollisuus on kuitenkin jotain 2-0,2% luokkaa.

Viimeksi muokattu:
Mulla oli 80-luvun alussa Kupari-T-kierukka. Olin aneeminen eikä se oikein sopinut. En ollut synnyttänyt silloin vielä. Muistan jotkin menkat, joita ei mikään pitänyt kun olivat niin runsaat. Tamponia käytin silloin+siteitä.
Muksut sain 90-luvun alussa ja terveysk.lekuri olisi laittanut uuden Kupari-T:n. Sanoi, ett eka sellainen on ongelma, mutt seuraavat ei. En huolinut uutta vaan hormonikierukan. Se sopi hyvin, menkat oli huomaamattomat ja hb nousi. Mirena tai Levonova 2-3kpl. Viimeisin oli yliaikaa kohdun poistoon saakka. Nyt hb on yli 150, jos en käy verenluovutuksessa, sitt on "vain" 140. Saattoi se kierukan asennus koskeakin, muttei älyttömästi.

Yhteistyössä