Kurja olo työjutusta, en tiedä miten purkaa tätä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Mä olen ollut täällä 2 v sijaisena, ja se kenen sijainen olen ei tule takaisin (oli siis perhevapaalla). Työhöni ollaan tyytyväisiä. Mutta mun sopimusta ei jatketa, ja osaston esimies sanoi että tämä on säästösyistä, ja että toimari on sanonut, että tilalle otetaan joku, joka saa palkkatukea.

Kaikki työkaverini vetosivat mun puolesta. Ei auttanut. Esimies on puoltanut mua, ja sanoo, että voi olla suosittelijani.

Mulla loppuu 2 kk:n päästä sopimus ja se uusi tulee tänne mun kanssa kuulemma viimeiseksi 2-3 viikoksi, ja mun pitäisi perehdyttää hänet. Motivaatio miinuksen puolella.

Nyt me saatiin yksi hyvä sopimus joka tietää paljon hommia 3 vuodeksi. En ole kysynyt, otetaanko mun tilalle edelleen joku muu, mutta eipä sitä ole peruttukaan. Kuitenkin pomo kirjoitti tänään kaikille tulleeseen viestiin "tämä tietää paljon lisätöitä ensi vuodeksi verrattuna tähän vuoteen -> tehtävä päätöksiä palkataanko lisätyövoimaa."

Voi vee suoraan sanoen.

Työ on toimistohommaa ja olen oppinut ne hyvin. Myös asiakkaat ovat tyytyväisiä, eli sain asiakastyytyväisyydestä tiimin parhaat pisteet 3,7/4.

ompa outoa jos asiakkaat on tyytyväisiä ja töitä olisi ja sä et sais jatkaa. Ettei sitten johdu, että muitaki projekteja loppuu ja talon omille pitäisi riittää töitä tulevaisuudessa.

Jos nyt kuitenkin ottaisit vaan yhteyttä ammattiliittoon. Kyseinen toiminta ei ole sallittua.

Otin jo luottamusmieheen. Aikoinaan hän sanoi, että koska mun työsuhde on määräaikainen laillisen syyn takia (toisen ihmisen perhevapaa), niin ikävä kyllä he voivat lopettaa työsuhteen ja ottaa tilalle kenet vain, vaikka tuollaisen palkkatukityypin. Tämän uuden viestin jälkeen soitin taas, ja hän sanoi, ettei tämä vaikuta perustilanteeseen.

Jos mut nyt palkattaisiin, niin se työsuhteen pitäisi olla toistaiseksi jatkuva eli se on se syy, eivät halua vakinaistaa. Uutta määräaikaista ei voi laittaa, jos ei tuu uutta perhevapaata tms. jonka sijainen olisin.

Meillä on ollut heikko taloustilanne, johtuen muutamasta huonosta päätöksestä. Siksi ilmeisesti tämä päätös on tehty.

[QUOTE="Konkari";29343342]Nyt kilvan kalvan toimarin luokse ja kerrot kuinka olet saanut hyvää jälkeä aikaan. Sano olevasi erittäin motivoitunut jatkamaan.[/QUOTE]

Kyllä mä haluan jatkaa, mutta kun mut olisi vakinaistettava, niin hän ei halua nyt vakinaistaa. Ilmeisesti taloustilanteen takia, kun tämä palkkatuki-ihminen on sitten jo sen tuen takia määräaikainen, ensin vuoden ja sitten toisen vuoden, niin hänestä pääsee eroon helpommin, mikäli huono tilanne jatkuu.

En tiedä pystynkö kääntämään päätään.

Ehdota toimarille, että suostut vähän aikaa olemaan poissa ja sitten tulemaan takaisin määräaikaiseksi. Valitettavasti näissä työasioissa täytyy olla nöyrä. Olin itse aikoinani toimistoalalla ja hakijoita jokaiseen työhön oli ihan valtavasti.

no painota nyt vaan asiakastyytyväisyyttä. Jos ei asiakas oo tyytyväinen, siirtyy toiseen firmaan. Haluuko ottaa sen riskin, et uusi palkkatuellinen ei tyydytä asiakkaita?? Jos olisin yrittäjä, tämä painaisi aika paljon vaa'assa.

Esimies sanoi että siitä palkkatukityypistä saa rahaa 1300 e/kk oikeasti, eli ei tarvi maksaa kuin puolet palkkaa + lakisääteiset. Miten mä kilpailen tuota vastaan.

[QUOTE="aapee";29343380]Esimies sanoi että siitä palkkatukityypistä saa rahaa 1300 e/kk oikeasti, eli ei tarvi maksaa kuin puolet palkkaa + lakisääteiset. Miten mä kilpailen tuota vastaan.[/QUOTE]

Osaamisellasi ja asenteellasi.

[QUOTE="Konkari";29343373]Ehdota toimarille, että suostut vähän aikaa olemaan poissa ja sitten tulemaan takaisin määräaikaiseksi. Valitettavasti näissä työasioissa täytyy olla nöyrä. Olin itse aikoinani toimistoalalla ja hakijoita jokaiseen työhön oli ihan valtavasti.[/QUOTE]

Mä sanoin, että en käy valittamaan, jos saan määräaikaisen työsuhteen, esim. tämän uuden työrupeaman loppuun (3 v). Mutta se ei kuulemma käy lakimiehille, laiton määräaikaisuus.

Niin että en mä ole sitä vakinaista vaatimassa.

[QUOTE="Konkari";29343390]Osaamisellasi ja asenteellasi.[/QUOTE]

Ne kortit on jo käännetty. Jotainhan se kertoo, että tiimini jokainen jäsen on vedonnut, että mä saisin jatkaa eikä tulisi ketään uutta opetettavaa. Joka tapauksessa siihen oppimiseen menee vähintään 6 kk ja sitten kun siinä on joku, joka on ollut 2 v työtön (sen se 1300 e/kk suuruinen tuki vaatii)...

[QUOTE="Konkari";29343402]Oletko puhunut suoraan toimarille? Vai pelkästään osaston esimiehelle?[/QUOTE]

Pelkästään osaston esimiehelle, toimari on harvoin täällä. En tiedä uskaltaisinko mennä. On nyt täällä jossain kokouksessa.

Se on niin pereestä että raha ratkasee. Masentaa tollanen, ja ylipäätään tuntuu että kaikkialla kaikkilla vaan määräaikasia sopimuksia, eikä vakipaikatkaan ole mitenkään vakituisia enää, luo kamalaa epävarmuutta ja turhaa stressiä ihmisten elämiin.
Kaikki työt pitää kuitenkin saada tehdyksi ja kaikille ihmisille mielekästä työtä.

Pelkäänpä, ettei tuolle mahda mitään, jos et saa päättävän henkilön päätä kääntymään. On työpaikkoja, joissa ihmiset vaihdetaan aina uusiin palkkatuen loputtua vain sen takia, että niin saadaan palkkakustannukset mahdollisimman alas.

Pelkäänpä, ettei tuolle mahda mitään, jos et saa päättävän henkilön päätä kääntymään. On työpaikkoja, joissa ihmiset vaihdetaan aina uusiin palkkatuen loputtua vain sen takia, että niin saadaan palkkakustannukset mahdollisimman alas.

Ilmeisesti toimari on nyt keksinyt tämän. Mä olin siis äitiysloman sijainen.

Mulla on lapset jo tehtynä, eli ei voi pelätä uutta äitiyslomaakaan mun kohdalla. Se on vain se periaate, ettei nyt halua vakinaistaa, kun sitten on vaikeampaa päästä eroon, jos tilanne taas huonontuu.

[QUOTE="Aapee";29343354]Otin jo luottamusmieheen. Aikoinaan hän sanoi, että koska mun työsuhde on määräaikainen laillisen syyn takia (toisen ihmisen perhevapaa), niin ikävä kyllä he voivat lopettaa työsuhteen ja ottaa tilalle kenet vain, vaikka tuollaisen palkkatukityypin. Tämän uuden viestin jälkeen soitin taas, ja hän sanoi, ettei tämä vaikuta perustilanteeseen.

Jos mut nyt palkattaisiin, niin se työsuhteen pitäisi olla toistaiseksi jatkuva eli se on se syy, eivät halua vakinaistaa. Uutta määräaikaista ei voi laittaa, jos ei tuu uutta perhevapaata tms. jonka sijainen olisin.

Meillä on ollut heikko taloustilanne, johtuen muutamasta huonosta päätöksestä. Siksi ilmeisesti tämä päätös on tehty.[/QUOTE]

Jos nyt kuitenkin otat yhteyden AMMATTILIITTOON, ei luottamusmieheen.
Sinä olet sijaistanut henkilöä, jolla on vakituinen työsopimus. Tämä henkilö ei ole tulossa takaisin, jolloin hänen sijalleen etsitään uutta työntekijää. SINÄ olet hoitanut kyseisen henkilön tehtäviä moitteettomasti, jolloin SINUN tulee olla etusijalla hakuprosessissa.
Käsittääkseni tätä uutta palkkatuettuakaan ei voida laittamaan sijaistamaan ketään, joten millä yrityksesi perustelee tämän määräaikaisen sopimuksen?
On selkeää, että yrityksessä on jatkuva tarve työntekijälle, jolloin määräaikaisuuksille ei ole perustetta.
Ota yhteys AMMATTILIITTOON!

Jos nyt kuitenkin otat yhteyden AMMATTILIITTOON, ei luottamusmieheen.
Sinä olet sijaistanut henkilöä, jolla on vakituinen työsopimus. Tämä henkilö ei ole tulossa takaisin, jolloin hänen sijalleen etsitään uutta työntekijää. SINÄ olet hoitanut kyseisen henkilön tehtäviä moitteettomasti, jolloin SINUN tulee olla etusijalla hakuprosessissa.
Käsittääkseni tätä uutta palkkatuettuakaan ei voida laittamaan sijaistamaan ketään, joten millä yrityksesi perustelee tämän määräaikaisen sopimuksen?
On selkeää, että yrityksessä on jatkuva tarve työntekijälle, jolloin määräaikaisuuksille ei ole perustetta.
Ota yhteys AMMATTILIITTOON!

Voin mä sinne soittaa, mutta luottamies kysyi jo.

Peruste sen palkkatukityypin määräaikaisuuteen on se hänestä maksettava palkkatuki, ja se on laillinen peruste. Voihan ne teknisesti kiertää ettei tule sen sijaiseseksi kenen sijainen minä olen, vaan ikään kuin uutena sinne.

Voi olla, että 3 vuoden päästä kun tämä uusi soppari mikä nyt tuli loppuu, rahatilanne on vielä huonompi ja siellä on yt:t.

Täällä on 2 muutakin äitiysloman sijaista, toisella ilmeisesti loppuu elokuussa (siihen ollaan tulossa takaisin), toisesta äitiyslomalaisesta on vaikeaa sanoa, jäi vasta nyt syksyllä. Voihan hänkin olla vain vuoden kotona.

Kaikkia lukematta, niin olisiko mahdollista että hetken päästä sut otettais uudelleen määräaikaiseksi? Vaikka puolen vuoden päästä, tai miten ne sääkökset nyt meneekään?

Itse olen työllistämiskurssilla, jolla meille on puolivuotta koulutettu asioita, jotka jo osasimme. Seuraavaksi meidät sijoitetaan puoleksi vuodeksi "työssäoppimistilanteeseen".
Meitä on noin 20 kurssilla ja olemme kaikki pitkän linjan ammattilaisia. Työkokemusta tältä alalta kaikilla 10-20 vuotta, suurimmalla osalla FM tai vastaava koulutus. Yritykset saavat meidät täysin ilmaiseksi. Työskentelemme työttömyysrahalla.
Puolen vuoden harjoittelun jälkeen meidät korvataan uusilla samanlaisilla.

Koko systeemi vituttaa niin että ei ole tullut kakkakaan moneen päivään.

Yhteistyössä