kuukauden ikäinen vauva ja imetys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
vaavi syö parin tunnin välein, toisinaan tiheäminkin...maitoa tulee reilusti, mutta miksi syö noin tiheään? pitääkö antaa jo korviketta...painoa oli 4,2 kg ja pituutta 55,5 cm. 10 päivässä paino oli noussut 3,7 kg-4,2kg.

onko muilla millaisia tämänikäisiä vauvoja?

Nou hätä :) Vauvat syö tosi tiheään, jatka vaan imetystä äläkä anna korviketta kun maitoa riittää! :) Syöntivälit pitenevät kun vauva kasvaa :) Eli on siis aivan normaalia vaikka söisi 15min välein :)

mun tyttö oli 4 viikon ikäisenä 53cm ja 4130g ja nyt 6 viikon ikäisenä 55cm ja 5003g..joku mittaus virhe pituuden suhteen todennäköisesti käynyt koska ei ole boinut kasvaa 2 cm kahdessa viikossa..

Mutta kyllä tuo aika usein välillä on tissillä

kannattaiskohan lukea netistä vähän tietoa imetyksestä...ei todellakaan tarvitse mitään korviketta ellet halua imetyksen pikkuhiljaa loppuvan. Maito sulaa nopesti vatsassa, siksi tulee usein nälkä. Vauvallasi on hieno painonnousu ja maitosi todellakin riittää hänelle. Vastasyntyneet syövät usein.

Aika harvassa taitavat olla täysimetetyt vauvat jotka syövät tasaisesti kolmen neljän tunnin välein.

Omani alkoi pidentää syöttävälejä 5 kk iässä, saattoi olla pari kolme tuntia syömättä. Kiinteät eivät olleet mukana vielä silloin. Tunnin kahden välein meni siihen asti, usein tiheämminkin.

Miten nykyäidit on näin pihalla imetyksestä? Sitten tungetaan sitä korviketta vauvalle, kun maito ei muka riitä....voi jeesus. Tuntuu, että kukaan ei nykyään täysimetä vauvaansa.

ei ole kokemusta tästä metyksestä entuudestaan, kaikki vaan meinasivat että maitoa ei ole tarpeeksi kun syö noin tiheään...

Ketkäköhän "kaikki"? :) Ihan normaalia, että täysimetetty kuukauden ikäinen syö tunnin välein. Pitääkin syödä usein. Äidinmaito sulaa nopeasti ja imeytyy hyvin, siksi sitä tarvitsee usein lisää. Korvikkeen lehmänmaidon valkuainen taas jää vain täyttämään ja turvottamaan vauvan vatsaa, jonka johdosta vauva ei tule niin nopeasti nälkäiseksi. Ymmärsit varmaan eron?
Nou hätä siis :)

mun tyttö oli 4 viikon ikäisenä 53cm ja 4130g ja nyt 6 viikon ikäisenä 55cm ja 5003g..joku mittaus virhe pituuden suhteen todennäköisesti käynyt koska ei ole boinut kasvaa 2 cm kahdessa viikossa..

Mutta kyllä tuo aika usein välillä on tissillä

Kuin niin ei ole voinut kasvaa 2cm/2vk? Mun poika kasvoi ekat 2kk sentti per viikko tahtia. :)

Ja ap, tuo on täysin normaalia. Mun poika söi tuon ikäisenä päivisin tunnin välein.

Kuulostaa ihan normaalilta syömistahdilta. Ja imetetyillä vauvoilla tulee ns. tiheän imun kausia, jollion vauva syö usein, ja siten "tilaa" itselleen lisää maitoa. Sillä mitä useammin vauva syö, sitä enemmän maitoa tulee. Eli älä anna korviketta, kun painokin noin hyvin nousee, jatka vaan samaa rataa, syömistahti rauhoittuu kyllä vauvan kasvaessa.

"Kaikki" yleensä tietävät kaikenlaista. Ei kannata kuunnella. Anna vaan tissiä niin usein kuin vauva haluaa! 2 tunnin välein ei ole edes lopulta kovin tiheään pikkuvauvalle minun mielestäni.

minä olenkin ihan "pihalla" tän imetyksen kanssa...mutta ei siis paniikkia... vauva saa maitoa silloin kun sitä tarvitsee...

Eli vauva siis on ihan sillä omalla maidollasi kasvanut nytkin ja ehkä on just se tiheän imun kausi, joka voi jonkun aikaa kestää. Vauva varmistaa, että se maito riittää vielä hetkenkin päästä. Olisi virhe antaa korviketta, jos haluat täysimettää vauvaa.
Itse täysimetin vielä 5,5kk ikäistä 10kiloista vauvaa, ja milläpäs se niihin mittoihin kasvoi?
No äidinmaidolla tietty eli aika hyvää tavaraa, kun kasvua tulee... :D
Sitten alettiin noita kiinteitä ottaa imetyksen lisäksi, mutta tokihan alussa se oli vain maistelua uusiin makuihin, joten itse syöminen niistä lähti käyntiin vasta vähän myöhemmin.

Hienoa kun imetys sujuu muuten hyvin, itselläni oli aluksi hirvittävät kivut, mutta jatkoin sitkeästi, kun halusin ja sitten ne kivut loppuivatkin sitkeyden ansiosta, eikä tarvinnut tuttipulloa eikä tuttia tämä vauva ikinä...

Hienosti kasvaa, joten jatka vaan samaan mallin! Omani on ollut aina pikatankkaaja, mutta tuon ikäisenä saattoi olla tosi usein, esim. 3-5 kertaa tunnissa, tissillä. :D

Yhteistyössä