Kuukauden ikäinen vauva ja pulloruokinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prinpressa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

prinpressa

Jäsen
01.11.2007
530
0
16
Onko hyväksi syöttää kuukauden ikäistä tissin lisäksi myös tuttipullosta? Lypsän, eli saa siis ainoastaan rintamaitoa.

Tuttipullosta annettaisiin silloin tällöin, jotta minäkin saan joskus oma-aikaa ja pääsen vaikkapa jumppaan tai lenkille rauhassa.

Olen lypsänyt jo maitoa pakkaseen odottamaan. Kuinka pakkasesta otettua äidinmaitoa lämmitetään vauvalle? Onks se ihan vaan että kuumavesihauteeseen kunnes on kädenlämpöistä?

Paljonkohan tuo tarvii maitoa per syöttökerta, että tulee kylläiseksi? Riittääköhän 80-100 milliä yhteen syöttökertaan? Mulla on ollut tapana syöttää yhdellä syöttökerralla kahteen otteeseen; kun vauva herää, heti ensimmäisenä syöttö, sitten yleensä vaihdetaan vaippaa ja seurustellaan ja lopuksi taas syöttö ja vauva yleensä taas nukahtaakin rinnalle. Tuon toimintamallin omin Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta ja tuo on meilläkin hyväksi ja toimivaksi todettu toimintamalli =) Lapsivuodeosastolla neuvottiin vaihtamaan vaippa ennen syöttöä, mutta yleensähän vauvat herää nälkäänsä ja nälkäistä, huutavaa vauvaa on aika veemäinen vaihtaa kuiviin...

Kauheesti kyssäreitä... Sori :whistle:

Meijän muksulle annettiin pullomaitoa(nannia) jo sairaalassa(mulla nousi maito vasta kotona).Vauva oli syntyessään isokokoinen,joten lisämaito oli tarpeen!
Pikku herra syö päivittäin ruokansa sekä pullosta että rinnasta.Tällä hetkellä menee noin 600-800ml/pv ja ikää on kohta 2kk!

Alkuperäinen kirjoittaja melluli:
Onko hyväksi syöttää kuukauden ikäistä tissin lisäksi myös tuttipullosta? Lypsän, eli saa siis ainoastaan rintamaitoa.

Meillä söi just vastasyntyneenä tuttipullosta, mutta sitten kun vähän aikaa oli ilman, niin parikuisesta kieltäyty syömästä eikä oo sen jälkeen syöny. Että suosittelisin antamaan silloin tällöin pullosta jos taitoa haluaa pitää yllä.

Hmm.. Mulle antoi terveydenhoitaja ohjeen että vauvan paino jaettuna viidellä, niin monta milliä sen täytyy syödä päivän aikana. Meidän poika kun on suunnilleen 4500g, niin se syö sen 900 milliä päivässä, jos ei enemmänkin. Annan niin paljon kuin haluaa, terkkari sanoi sitäkin että vauvaa kun ei oikein voi ylisyöttää, se tajuaa itse milloin on täysi.. Jos on hörpännyt liikaa, puklaa.. Meidän poika on puklannut kuukauden ikäisenä nyt ehkä kaksi kertaa, eli kovin paljon liikaa ei ole kyllä saanut.. Saattaa kerralla vetäistä sen 2 dl.

Hyvin nukkuu yötkin kun on nyt terkkarin kertoman jälkeen saanut tarpeeksi ruokaa, nukkuu sen viisi-seitsemän tuntia, ja uuden syötön jälkeen kolme-neljä tuntia..

Niin, ja alkuperäiseen kysymykseen, meillä tämä 1 kk ikäinen muru syö kyllä pullosta sekä rinnasta.. pullosta meinaa välillä kieltäytyä kun haluaisi tissiä, mutta minua ei ole siunattu kunnollisella maidontuotannolla, joten pulloa täytyy syödä, muuten jää nälkä.. Ja kyllähän lapsi nälkäisenä imee vaikka äidin nenänpäätä =)

En jaksanut lukea muita vastauksia, mutta meillä muuten täysimetetylle lapselle meni pullosta tissimaitoa silloin kun olin vaikka esim. lääkärissä korkeintaan muutama kymmenen milliä. Ei edes muistaakseni desilitraa koskaan.

Vauvahan pärjää hyvin, vaikka saisi tissiä väliaikaisesti vain muutaman kerran päivässä; syömisen säätely on tissittelijöillä niin hyvin järjestetty.

Eli aivan hyvin voit olla muutaman tunnin poissa ja vauva juo sillä välin pullosta jos on juodakseen, mutta ei kannata huolestua vaikkei joisikaan. Juo sitten enemmän tissistä kun olet taas paikalla! :)

Niin ja lämmitys joo, vesihauteessa eli vaikka kuumaakraanavettä johonkin kuppiin ja pullo sinne.

Yhteistyössä